Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

---

For spesielt interesserte:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/158/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350158.jpg

John Stephensen Stødt indvaaner i Trondheim .... om hans svigerbroder Roluf Svans som for ugers tid siden i Ostindien udi Hollans.... død... som faderen Axel Svan......

Axel Svan som boer paa Levanger.... Moderen Anne Joensdatter som 1718 ved døden afgangen..

Søsken Maren Axelsdatter som er gift med reqvi.... John Stephensen Stødt.. og for ... Anna Axelsdatter endnu ugift hans 2de broder Peter og Jonas sampt sødsteren Birgitte og Kirsten......uden Desendenter ved døden afgl:

3de at Roluf Svan

---

.

Hvem [i den foregående tekst ?] er disse fire nevnte brødre og søstre av ?

" .... hans 2de broder Peter og Jonas sampt sødsteren Birgitte og Kirsten..." ? Er dette søsken av avdøde Roluf Axel Svan ?

 

Hva er datoen for denne saken i rådstueprotokollen ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1074 Sannsynligvis første kona, og sannsynligvis hennes far sk. 1699. Niels Olsen Angelmaker er nevnt, han var gift med Gjertrud Eliasdatter Hovert.

 

Niels Olsen Angelmager, enken Giertru Eliasdatter Hovert og paa den anden side hans broder Claus Olsen Halliland, gift og boende i Kjøbenhavn. En Jens Clausen i Bergen er nevnt, kan det være sønnen til Claus? Myndlingen Karen Birgitha Hammer nevnes. Frandtz Hamer skriver under, hvem er dette?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13a (3A 0014), 1737-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-421. Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25090/94/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204320094.jpg

 

 

Niels Olsen angelmager kalles morbroder i overform.protokollen 1733 etter Gunder Gundersen Hammer. Han må være inngift onkel. Gift med Eliasdatter Hovert, og hun må være søster til Gunders første kone, Johanna Cathrina Eliasdatter

 

https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/TrondhjemOverformynderiprotokoller16251763?feat=directlink#6059674130217588210

 

Elias Gundersen 15 år, formynder Jens Iversen baker.

Datteren Karen Birgitha Hammer 13 år, formynder morbroder Niels Olsen angelmager.

Datteren Johanna Margrethe 12 år, formynder Johan Hinrich Schultz salmager (1747 i ekteskap med Lucas Owide).

Hans siste ekteskap med Anna Hempel, 2 sønner og 3 døtre.

Johan Christopher Hammer 9 år,

Gunder Hammer 7 år,

Inger Kirstina 5 år,

Stina Margrethe 4 år,

Karen 2 år.

Disses formynder er stefar Andreas Cramer.

 

Senere innført:

Stina Margrethe gift Johan Hvidt(?),

Karen gift med Augustinus Røst (i farens skifte 1732 heter hun Anna. Her har det blitt navneforveksling, det må være Anna som ble gift Røst, ikke Karen. Karen døde i 1743)

Inger Christina Hammer gift med ..? assessor og.. Peter Cornelius Dons.. afkald dateret 22. januar 1766

13. april 1742 er innført i margen ang. Elias, er det avkall på arv?

 

Sammenlign med:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13b (3A 0015), 1739-1747, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 422-856. Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25091/173/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204330173.jpg

Skifte forretning efter Karen Gundersdatter Hamer - Anno 1743 dend 23de April.....

......imellem hindes søskende nemlig:

1. Broderen Ellias Hamer gl: paa 25 aar

2. Johanna Chatharina Hamer gl: 23 aar (Hun heter Johanna Margrete i skiftet etter GGH, men Johanna Chatrina når hun gifter seg 24. feb 1747 med Lucas Owid)

og som dend afdødes halfsødskende

3. Johan Christopher Hammer gl: 18 aar

4. Gunder Gundersen Hamer gl: 17 aar

5. Inger Hamer gl: 16 aar (Hun heter Inger Chirstina og giftet seg 27. nov 1765 med Peter/Peder Cornelius Dons)

6. Stina gl: 15 aar og (Hun heter Stina Margreta og giftet seg 19. feb 1751 med Johan Vith (Hvid eller With?)

7. Karen 13 aar (Hun heter Karen og giftet seg 16 apr. 1760 med Augustinus Røst)

 

Det var mao. 2 døtre Karen og ingen Anna.

 

Se også # 1074. Jeg har lagt inn navn på barna i skiftet slik jeg leser dem.

 

 

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvem [i den foregående tekst ?] er disse fire nevnte brødre og søstre av ?

" .... hans 2de broder Peter og Jonas sampt sødsteren Birgitte og Kirsten..." ? Er dette søsken av avdøde Roluf Axel Svan ?

 

Hva er datoen for denne saken i rådstueprotokollen ?

.

 

Per, gjør nå først et forsøk på å lese teksten i rådstueprotokollen selv. Jeg kan ikke transkribere alle primærkildene. Når du har gjort et ærlig forsøk så får du heller si fra så skal jeg hjelpe når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Cramer og enken etter Gunder Gundersen, Anna Christophersdatter Hempel, ble gift i Trondheim/Vår Frue 26/8 1733.

 

Anna var datter av Johan Christopher Hempel og Inger Ludvigsdatter. Det finnes mange opplysninger om Johan Christopher på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1077 Om Karen fra første ekteskap, så tror jeg det står Karren i sit 13 aar, ikke Karen Birgith i skiftet etter faren. Jeg har tolket den andre til å være anna paa 2det aar, men ser nå at det godt kan stå Karren paa 2det aar.

 

Jeg er uansett enig, det må være 2 stk Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fra TPH,

 

bind 2 betalte bryllup Vor frue sogn:

 

s.18 1719 16/1 Steen Gundersens æresdag, lys p . alt. i bønnen

s.19 1721 23/8 skip. Gunder Gundersen, do [i huset]

s.20 1724 6/8 Elias Howert, al. klok. ringte, vokslys p. alt.; ingen lysning af prædikestolen efter kgl. allernaad. tilladelsesbrev.

 

bind 1, betalte begravelser Vor frue sogn:

 

s.94 1720 29/11 Skip. Gunder Gundersens Quinde, jord, al. klok.

s.107 1731 18/12 Gunder Gundersen, jord, klok.

 

s.139 1727 21/3 Gunder Gundersen Hammers værfader Christopher Hempel. Vor Frue, klok. ringte. [innført i Domkirkens regnskaper]

 

s.101 1727 21/3 Johan Christoph. Hempel, jord, klok.

s.105 1730 28/8 Johan Christopher Hempels Enke, al. klok.

 

s.44 1698 30/11 sl. Elias angelmager, jord.

s.104 1729 11/6 Elias Howerts lidet barn, jord.

s.106 1731 25/5 Elias Howerts Quinde, jord, 3 klok., vokslys.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1077 Om Karen fra første ekteskap, så tror jeg det står Karren i sit 13 aar, ikke Karen Birgith i skiftet etter faren. Jeg har tolket den andre til å være anna paa 2det aar, men ser nå at det godt kan stå Karren paa 2det aar.

 

Jeg er uansett enig, det må være 2 stk Karen.

 

Det er godt mulig at det er rett. Teksten var ikke lett-lest.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. - s.18 1719 16/1 Steen Gundersens æresdag, lys p . alt. i bønnen

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 8 (3A 0008), 1716-1722, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25084/560/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203430560.jpg

....., og deles imellem enken, og deris felles børn Gunder Stephensen gammel 7 aar.......

 

Skifte 19/ 8 1721. avdøde Steen Gundersen Hammer.43 E. Sara Pedersdatter, som var fruktsommelig. Lagverge Peder Nielsen.

Sønn Gunder Stephensen (!) 7 år. Gård 200, brennevin, specerier, tobakk. 394 + 1.173 rd.

 

Jeg skjønner hvorfor Bugge har satt utropstegn med Gunder Stephensen som ad andre kilder viser seg å være en feilskriving for Gunder Steffen, men opplysningen om denne sønnens alder må jo også være feil, eller? Jeg tror det skal stå 2 år på ham, men alternativet er at opplysningen om felles barn er feil, og i så fall mangler vi et ekteskap på Steen...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1083 Enig i at det er noe mystisk ute og går. I skiftet er det klart og tydelig et 7-tall (sammenlikn med andre tall på sida). Jeg vil vel heller si det kan alternativt være et 1-tall, selv om det ikke umiddelbart ser ut til at ordet over (Jimellem?) går nedover og overlapper tallet.

 

Litt rart er det også at overformynderprotokollen ikke skriver noe om disse rundt 1721/1722, det burde jo være en verge registrert her en plass (i overform.protokollen)

 

Kom over denne i samme slengen:

Nr. 645 .. 8. aug. 1721 .. effter sl: Johanna Catharina Elias datter Gunder Gundersens .. Elias Gundersen  3 år, Karen Birgitha 2 år, Johana Cathrina 3/4 år. Faren formynder.

https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/TrondhjemOverformynderiprotokoller16251763?feat=directlink#6059656509127836370

 

Edit: kan jo legge til at på Den vestlandske slegt Sundt : genealogisk-personalhistoriske meddelelser på side 73 hevder Stinchen Cathrine Hammer var datter av disse (Steen & Sara). Det nevnes ikke noen andre barn.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem [i den foregående tekst ?] er disse fire nevnte brødre og søstre av ?

" .... hans 2de broder Peter og Jonas sampt sødsteren Birgitte og Kirsten..." ? Er dette søsken av avdøde Roluf Axel Svan ?

 

Hva er datoen for denne saken i rådstueprotokollen ?

 

Per, gjør nå først et forsøk på å lese teksten i rådstueprotokollen selv. Jeg kan ikke transkribere alle primærkildene. Når du har gjort et ærlig forsøk så får du heller si fra så skal jeg hjelpe når jeg får tid.

.

Mitt innlegg var ikke primært rettet til deg, Lars, men en generell forespørsel vedr. tolkningen av den gjengitte teksten hva angår hvem disse fire var søsken av. Når det gjelder teksten i rådstueprotokollen så mangler jeg dessverre totalt kvalifikasjoner til å tyde denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1085 Dette burde du se, datoen står ganske så tydelig, bla om til forrige side i protokollen.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1084 Fruen var fruktsommelig.....

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/251/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350252.jpg

1. At Mads Bing seglemager(?) skal verge for dend arv hans stifbørn neml: afg?: Steen Gunders: 2de børn er tilfalden efter afgl. Agnis Steffensdatter....
Her nevnes 2 barn av Steen Gundersen, men dessverre ingen navn angitt.

 

Men, sammenlign med:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 11a (3A 0011), 1732-1735, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Fol. 1-422. Register bak i bok 3A0012.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25087/407/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203450408.jpg
Skifte forretning efter afgangen Angnis Stephensdatter....gjør vitterligt at Anno 1733 dend 15 Septbr... udj Joen Stephensen Stødtes ... gaard her i staden... for at holde skifte efter en pige ved nafn Angnis Stephensdatter som udj aaret 1732 - udj hendes tieniste hos fogden over Helgelands fogderier Sr Peder Broch Angell ved døden er afgangen ........ arvingene var dend salige piges:

1. Fuld broder Joen Stephensen Stødt hvis hustru Maren Svan var nærværende
2. Halvbroder afgangen Gundeer Gundersen (Hammer) efterladte børn nemlig 1 søn Elias Hamer, Johan Christopher, Gunder og Stinne Margrethe, mot(?) 1 datter med nafn Karn som er dend yngste
3. Halvbroder afgangen Sten Gundersen børn nemlig 1 søn Gunder Steffen, og 1 datter Stinchen Chatrina tienende hos stifadereen Mats Bing
4. Halvsøsteren Anne Chatrina Steffensdatter gift og boende i Biugnen,
paa Mats Bings veigne var nærværende hans huustrue,......

 

Vi får anta at Sara var fruktsommelig med datteren Stinchen Chatrina. Noe annet gir i hvert fall ikke meg noen mening.....

Arvingene etter Gunder Gundersen slik de er ramset opp i skiftet over er pussig. De samsvarer kun delvis med de barna som var i livet på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1087 Flott! Jeg har bare overformynderiprot. etter henne, nr. 814.

https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/TrondhjemOverformynderiprotokoller16251763?feat=directlink#6059675325296324866

 

Ikke noe nytt der i forhold til skiftet, men det er tilføyd at sønnen er forlengst død.

 

At Stinchen Cathrine er den som ble født etter farens død virker rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

.

Mitt innlegg var ikke primært rettet til deg, Lars, men en generell forespørsel vedr. tolkningen av den gjengitte teksten hva angår hvem disse fire var søsken av. Når det gjelder teksten i rådstueprotokollen så mangler jeg dessverre totalt kvalifikasjoner til å tyde denne.

 

 

Du er nå en ærlig sjel, men hvordan du har klart å produsere en slektsside med 100000 vis av navn og forbindelser uten å kunne lese primærkilder er ikke enkelt å forstå.....

 

Edit: Datoen i rådstueprotokollen er selvfølgelig som Jørgen skriver på foregående side, og er A(nn)o 1731 dend 19 febr:

 

Uansett, noe sånt står det i den aktuelle teksten:

 

".... John Stephensen Stødt indvaaner her i Trundhiem, begiærende som var Attest maade bevilges om hans svigerbroders Roluf Svans som for nogen tid siden i Ostindien udj Hollans tieniste skal være bort død, hans ?, død ? og ? der, der efter at indsendte(?) dend arfe(?) som faderen Axel Svan efter denne sin søn paa det ostindiske huus i Amsterdam tilfalder; forklarende derfor at hand for nogen tid siden har ofuerskikket til Amsterdam dend atteste om bemelte Roluf Svans med nu ? fader og ? arfuing Axel Svan, sampt dend Constitution som faderen Axel Svan samme tid gav Sr ....og som af denne Rett udstod d. 8 May 1730:.....bla bla bla..... .... 1 dend afdødes forfæder at være faderen Axel Svan som ? og boer paa Levanger; moderen Anne Joensdatter som 1718 med døden afgik, 2de dend afdødes sødskende nulevende; er Maren Axelsdatter som er gift med Reqvirenten John Stephensen Stødt og for 2de pige børn, og Anna Axelsdatter endnu ugift, hans 2de brødre Peter og Jonas sampt sødster Birgitte og Kirsten var forlengst uden Desendenter ved døden afgl: 3de at (John - overstrøket) Roluf Svan ? har ? gift eller efterladt sig barn. 4de at hans fader Axel Svan efter dend Norsche lov...... bla bla bla"

 

Du kan trygt regne med at det er (enkelte) feil i transkriberingen her, men forhåpentligvis ingen graverende.....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nå en ærlig sjel, men hvordan du har klart å produsere en slektsside med 100000 vis av navn og forbindelser uten å kunne lese primærkilder er ikke enkelt å forstå.....

 

Edit: Datoen i rådstueprotokollen er selvfølgelig som Jørgen skriver på foregående side, og er A(nn)o 1731 dend 19 febr:

 

Uansett, noe sånt står det i den aktuelle teksten .....

.

Jeg sier meg overmåte fornøyd med din vurdering av min moral,

og sier ellers tusen takk for datoen og tydingen av teksten i rådstueprotokollen.

 

Antall individer i min slektsdatabase har forøvrig ennå ikke nådd 68.000. Enjoy !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1087 Det står i skiftet link i #1083 at enken er fruktsommerlig, altså barnet var ikke født enda. Grunnen til at skiftet ikke er nevnt i overformynderiprotokollen er rett og slett at eiendelene i boet på langt nær dekket gjelden. (394 mot 1185).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Datoen i rådstueprotokollen er selvfølgelig som Jørgen skriver på foregående side, og er A(nn)o 1731 dend 19 febr:

 

Uansett, noe sånt står det i den aktuelle teksten:

 

".... John Stephensen Stødt indvaaner her i Trundhiem, begiærende som var Attest maade bevilges om hans svigerbroders Roluf Svans som for nogen tid siden i Ostindien udj Hollans tieniste skal være bort død, hans ?, død ? og ? der, der efter at indsendte(?) dend arfe(?) som faderen Axel Svan efter denne sin søn paa det ostindiske huus i Amsterdam tilfalder; forklarende derfor at hand for nogen tid siden har ofuerskikket til Amsterdam dend atteste om bemelte Roluf Svans med nu ? fader og ? arfuing Axel Svan, sampt dend Constitution som faderen Axel Svan samme tid gav Sr ....og som af denne Rett udstod d. 8 May 1730:.....bla bla bla..... .... 1 dend afdødes forfæder at være faderen Axel Svan som ? og boer paa Levanger; moderen Anne Joensdatter som 1718 med døden afgik, 2de dend afdødes sødskende nulevende; er Maren Axelsdatter som er gift med Reqvirenten John Stephensen Stødt og for 2de pige børn, og Anna Axelsdatter endnu ugift, hans 2de brødre Peter og Jonas sampt sødster Birgitte og Kirsten var forlengst uden Desendenter ved døden afgl: 3de at (John - overstrøket) Roluf Svan ? har ? gift eller efterladt sig barn. 4de at hans fader Axel Svan efter dend Norsche lov...... bla bla bla"

 

Du kan trygt regne med at det er (enkelte) feil i transkriberingen her, men forhåpentligvis ingen graverende.....

.

Av dette heller jeg til den oppfatning at de nevnte

'hans 2de brødre Peter og Jonas sampt sødster Birgitte og Kirsten' ([der] 'var forlengst uden Desendenter ved døden afgl.') (dvs. 'lenge' før 19 Feb 1731)

er søsken av 'Reqvirenten John Stephensen Stødt' sin svoger, avdøde Roluf Axelsen Svan (død ca. 1730 i Ostindien, ugift og uten livsarvinger ?)

og dennes søster Anna, samt at hensikten med rekvisisjonen er å få attest på at det ikke finnes andre arvinger enn

avdødes far Axel Svan, avdødes søster Anna og John selv, på vegne av sin hustru Maren Axelsdatter Svan.

 

Er dette riktig oppfattet, tro ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Av dette heller jeg til den oppfatning at de nevnte

'hans 2de brødre Peter og Jonas sampt sødster Birgitte og Kirsten' ([der] 'var forlengst uden Desendenter ved døden afgl.') (dvs. 'lenge' før 19 Feb 1731)

er søsken av 'Reqvirenten John Stephensen Stødt' sin svoger, avdøde Roluf Axelsen Svan (død ca. 1730 i Ostindien, ugift og uten livsarvinger ?)

og dennes søster Anna, samt at hensikten med rekvisisjonen er å få attest på at det ikke finnes andre arvinger enn

avdødes far Axel Svan, avdødes søster Anna og John selv, på vegne av sin hustru Maren Axelsdatter Svan.

 

Er dette riktig oppfattet, tro ?

.

 

Om dette er en riktig oppfattning overlater jeg til de som måtte ha inngående kunnskap om hvilke regler som gjaldt for arv på den tiden å avgjøre, men så langt jeg vet var det faren Axel som skulle arve sønnen Roluf. Jeg gjetter av teksten at det er inngått en avtale som gjør at Axel avstår til sine (levende) barn denne arven. Når det gjelder slektsforholdene så er vi helt på linje her. Jeg gjetter at dette er gravleggelsen av den omtalte Axel:

Svan, Axel Clausen - 13/5 1736, 80 aar 2 mnd. Skulle det stemme var han ingen ungsau i 1731, og det kan også være med å forklare hvorfor John Stephensen Stødt er "Reqvirent".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok å leste litt korrektur av teksten (kan selvfølgelig være noen feil der og):

 

For den ordinaire Raadstue Rett nu Comparerede John Stephensøn Stødt indvaaner her i Trundhiem, begierende som een Attest maade bevilges om hans svigerbroders Roluf Svans som for nogen tid siden i Ostindien udj Hollans tieniste skal være bort død, hans slegt, sødskende og forfædre der, der efter at indsendte dend arfv som faderen Axel Svan efter denne sin søn paa det ostindische huus i Amsterdam tilfalder; forklarende derhos at hand for nogen tid siden har arfen skikket til Amsterdam dend atteste om bemelte Roluf Svans endnu levende fader og Rette arfving Axel Svan, sampt dend Constitution som faderen Axel Svan samme tid gav Sr Lorentz M. Holst ved sine correspondenter Mess. Daniel Wesling og søn  af denne Rett udstæd dj 8 May 1730:.....bla bla bla..... .forklarede 1 dend afdødes forfædere at være faderen Axel Svan som endnu lever og boer paa Levanger; moderen Anne Joensdatter som 1718 ved døden afgik, 2de dend afdødes sødskende nulevende; er Maren Axelsdatter som er gift med Reqvirenten John Stephensen Stødt og har 2de pige børn, og Anna Axelsdatter endnu ugift, hans 2de brødre Peter og Jonas sampt sødster Birgitte og Kirsten var forlengst uden Desendenter ved døden afgl: 3de at (John - overstrøket) Roluf Svan hverken har været gift eller efterladt sig barn. 4de at hans fader Axel Svan efter dend Norsche lov allene er hans Rette arfving og ingen anden..... bla bla bla"

 

Kort oppsummert som jeg leser om slektskap:

Avdøde Roluf Svan

Mor avdøde Anne Joensdatter død i 1718.

Far var Axel Svan boende i Levanger

Hans levende søster: Maren Axelsdatter gm John Stephensen Stødt, de har to døttre som lever.

Hans levende søster Anna Axelsdatter ugift.

Hans  brødre Peter og Jonas er døde.

Hans søstre Birgitte og Kirsten er døde.

 

 

 

 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt avsporing fra det ovenstående, men jeg lurer på Hans Hansen Rener (den eldre) f. ~1679, sønn av Hans Jacobsen Rener: kan han være den som er nevnt i skiftet etter Inger Steffensdatter i Hjortsvang Præstegård. 9. januar 1736?

 

101 Inger Steffensdatter i Hjortsvang Præstegård. 9.1.1736, fol.11B.
Enke efter Oluf Simonsen, præst i Frosten ved Tronhjem i Norge, der døde i Vejle, skifte 10.7.1719.

 

Hans A:

1) søster Maren Simonsdatter g.m. Hans Frandsen i Møs-Vrå
2) søster Anne Simonsdatter g.m. Niels Nielsen i Møs-Vrå
3) søster Kirsten Simonsdatter g.m. Søren Hansen
4) søster Ingeborg Simonsdatter g.m. Christoffer Christoffersen i Højrup
5) bror Søren Simonsen, død. 1B: Anne. FM: Jeppe Nielsen Bredstrup i Nybjerg Mølle.

 

Hendes A:

1) bror Steffen Steffensen Middelfart, der døde 20.6.1707 i Tronhjem. B:
a Margrethe Steffensdatter g.m. Knud Sommerfeldt, medtjener ved Orkedal menighed i Tronhjem amt
b Marithe Steffensdatter g.m. Christoffer Evensen
c Anne Steffensdatter g.m. Erik Grøn
d Steffen Steffensen, død uden livsarvinger
e Joen Steffensen, død. 1B: Anne Birgitte 25. FM: Joen Danielsen i Hveding
f Mette Steffensdatter, død. 1B: Karen Andersdatter g.m. Hans Hansen i Buketsund i Tronhjem amt

 

2) bror Theus Steffensen Meier, præst i Bredstrup og Kongsted, død. [Wiberg har Jens Steffensen Meier] 1B:
a Mette Theusdatter g.m. Christen Christensen Riis i Donslund Mølle

 

3) søster Margrethe Steffensdatter Brun, død. 1B:
a Steffen Pedersen Brun, degn i Benløse på Sjælland

 

4) søster Anne Steffensdatter, død, var g.m. Hans Sørensen Hjortsvang, præst i Linnerup og Hammer. 1B:
a Deliane Hansdatter g.m. Jacob Brochmann, præst i Linnerup og Hammer

 

http://www.brejl.dk/skbgejst.html

 

 

Hans hadde jo borgerleie på Kvaløyholmen allerede 1710 (sk. etter stefar), men kan det hende at skifteforvalteren i Danmark hvor skiftet ble holdt hadde gamle opplysninger om hvor de ulike befant seg i Norge?

 

Broren til Hans sin stefar Svend Jensen hadde jo tilhold i Bokkelsund (Buketsund?), og Svend hadde jo også en relasjon til området i og med han hadde del i ei brygge i Lysesund, som etter det jeg har forstått er rett i nærheten av Bokkelsund (Sandøya).

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av søskenflokken til Agnes kan det se ut til at hennes far Stephen Joensen Stødt har en datter Anne Chatrina

fra før han ble g.m. Agnes' mor Karen Ottesdatter (som på sin side altså hadde sønnene Steen og Gunder fra før, med Gunder Halstensen Hammer).

 

Hvev var mor til denne Anne Chatrina Steffensdatter, som i 1733 var 'gift og boende i Biugnen' ?

 

Nei, det er omvendt. Hun er fra hans siste ekteskap, og moren var Karen (Niclasdtr?) Brandt:

 

Skifte 14/12 1714, avdøde Stephen Joensen. E. Karen Brandt. Tre b. av forr. ekte: Joen 19, Otte 18 og Agnis 8 år. Av siste ekte: Anna Cathrina. Morsarv brorlodd 37 rd. P.g.a. boets slette tilstand ingen farsarv. Morten Olsøn nærmeste pårørende blev formynder, derefter halvbror Gunder Gundersen.

.

Den vestlandske slegt Sundt : genealogisk-personalhistoriske meddelelser (s. 73.)

identifiserer Gunder Halstensen Hammer (og deretter Stephen Joensen Stødt) sin hustru Karen Ottesdatter som 'Karen Ottedsdt. Brandt'.

Er Brandt-navnet her feilplassert ? Det sies over her (hvis jeg ikke misforstår) at Stephen Joensen Stødt (som vel først var g.m. Karen Ottesdatter)

senere ble g.m. Karen (Niclasdtr.?) Brandt, med hvem han altså (rundt 1710 ?) fikk datteren Anne Cathrina Steffensdatter Stødt (ble g. i Bjugn).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1098 Ja Per, dette er (nok) et eksempel på de typiske unøyaktigheter som disse sekundærkildene er full av, og som er en direkte årsak til å sky dem som pesten, eller i det minste å dobbeltsjekke alt de skriver opp mot primærkilder.

 

Skifte 12/6 1678, avdøde Niclas Nielsen Brandt, skredder. E. Kirsten Hellesd.

B: Jørgen Christian, 10 år, (fotnote 1) Karen 7, Niels 3 år. E.g. (fotnote 2) skredder Per Persen Rytter, 147 - 88 Rd.

 

1 Senere eier av Rønningen ved Ranheim.
2 Jacob Ristelius.

 

Jeg stiller spørsmål ved om hans andre kone kan være lik denne Karen nevnt i skiftet over. Jeg har ikke lett noe videre for å finne kilder som kan bekrefte eller avkrefte dette, så det er å anse som en rent hypotetisk mulighet......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.