Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

... og takk for den lille snutten fra Trondheim før Cicignon i #520. Den boka der ser ut til å gi valuta for pengene! Jeg tror nok denne bakerlaug-boka er vel så riktig som andre bøker fra den tida, men det er jo åpenbart at ting må sjekkes før det stappes inn i et slektstre. Ved første øyekast ser jeg jo at de henviser ofte til daterte skifter og andre kilder som bør finnes relativt enkelt i primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 518 Jeg tror Nidaros/Nideros kan strykes på Peder Andersen gift med Birgitte/Berith Hansdatter Røst. Jeg kan ikke se at noen av etterkommerene bruker dette slektsnavnet.

 

Vet ikke hva Bugge har tenkt på eller hva som er kildegrunnlaget når han anfører Nideros i klammer:

 

Skifte 9 mar. 1661 : Avdøde Thorsten Hanssøn. E. Thrine Andersd. festemann Christen Mortensen Heggelund, barn: Hans 7 år, Anders 1½ år, Bodil 5 år, 60 Rd. i arv, satt Anders 25. okt. 1670 til sin morbror Peder Andersen [Nideros] til opfostring. (Hans og Anders forlengst myndige, dtr. død)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ #527 så tipper jeg det er basert på at søster til Peder, Margrethe, (gm Søfren Mortensen Heggelund, hvis skifte var i Troms) fikk navnet sitt skrevet med Nideros.

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 4 , 1713-1751, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

Merknader: Autorisert 15.04.1716. To gamle registre foran.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25020/76/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081205650270.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og blar litt vilkårlig i den eldste kirkeboka for Hadsel og ser navnet Michelsen/Michel fra det som ser ut som Lechanger. Vi har vært innom ei Gunille af Lekang, bl.a fadder i dåp til Hans Nielsen Grønbech som vi ikke har klart å plassere.

 

Vi har jo denne Hans Michelsen gift med Torre Larsdatter, datter av Lars Nielsen på Holmsnes som vi ikke har plassert, eller funnet noe på i det hele tatt såvidt jeg kan se. Er det relasjoner til disse Michelsen på Lekang?

 

Det blir jo bare spekulasjoner, men kan det være noe å forfølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 532 Han er nok lik den Hans Christopher Grønbech som i 1721 får bygsel på Slettnes (Vannøya, hører til Karlsøy). Denne Hans nevnes flere ganger i tingsprotokollen fram til 1758. I 1763 er det skifte etter Hans Grønbek 'boende paa Skorøen'. Enke Else Pedersdatter. Sønnene Lars og Ole myndige. Johanna g.m. Hans Morten Heggelund. Peternille boende i Skorøen. Margrethe g.m. Mads Pedersen paa Eidet.

 

Hvilken (om noen) forbindelse det er fra ham til de andre som benyttet Grønbech-navnet er helt i det blå for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 530 Det finns en innenlandshandler med navn Hans Michelsen i Trondheim i 1736:

 

Jndenlands Handlere

Hans Michelsen Goed tilstand.

 

Dessverre står det ikke noe mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @ #534, tror vi har vært innom han før. Så vidt jeg kan huske fant vi ikke ut hvor han hørte hjemme (borgerleie, etc).

 

Boka til Vigerust er i farta hit til meg forresten (fra biblioteket), den burde kunne gi en del opplysninger vi antakeligvis ikke har sett/funnet (Trondhjems borgerskap 1680-1730 : utvalgte kilder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 535 Bra! Jeg fant aldri ut hvor jeg kunne bestille denne. http://www.genealogi.no/butikk Her er jo ingenting, så her bør nok markedsføringen endre litt på innholdet..... :)

 

Helt enig! Det arbeides med dette - har dessverre tatt lengre tid enn ønskelig. Dere kan bestille boka på e-post til kontor@genealogi.no. Mener å huske at boka koster rundt 100 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes visstnok et bind 1 av denne boka til Vigerust: Trondhjem bys borgerskap og befolkning 1681-1730, med utliggere i Molde, Lillefosen (Christiansund), Bjugn, Verdalsøra, Steinkjær og Nordlandene.

 

Den ser ikke ut til å finnes hos noen bibliotek. Skal riktignok spørre dem når jeg får anledning, men ut fra boktittel så kan nok denne også inneholde opplysninger som er absolutt relevant for personene i denne tråden.

 

http://www.vigerust.net/tore/by/trondhjemindex.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at jeg har mistolket denne teksten på siden nevnt i #543. Hvem var hvem skal visstnok være en serie på 4 bøker, hvor hvert bind omhandler byer. Skien, Bergen, Trondheim og Oslo.

 

Den boka nevnt i #543 finnes angivelig ikke og er muligens et forarbeide til Hvem er Hvem bind 2 eller en planlagt bok som aldri ble utgitt.

 

Uansett, så har boka Trondhjems borgerskap 1680 - 1730 Utvalgte kilder (Hvem var Hvem 2) kommet, og jeg har begynt å skumlese. Her er det stappfullt av navn. Grønbech og Bing glimrer tilsynelatende med sitt fravær (ved navn) men det er allikevel en del her som må gjennomgås og tolkes for å finne de rette.

 

I Extract Ofuer Trunhiems Byes Familier og Handquerner, forfattid Anno 1687 [5. mars] finnes det så langt jeg kan se 1 Lars Nielsen og 4 Niels Larsen:

 

Siuende Rode

384. Johan Stefenßen oc hans konne, 2 børen, til huuse 1 gl:

fattig konne, Niels Larsen og hans konne, 1 baren. 8

personer.

 

Ellefte Rode

620. Niels Larsen med hans hustru, og Anne Olsdatter. 3

personer.

667. Lars Nielsen med hans quinde, 2 børen, 1 tienestepige.

5 personer.

668. Niels Larsen med hans konne, 2 børren. 4 personer.

675. Niels Larsen schreder med hans quinde, 2 børen. 4 personer.

 

Jeg har ikke kjennskap til hvordan tellingen ble gjort, men dersom de delte opp byen i roder og gikk fra hus til hus er det rimelig å anta at de to familiene i nr. 667 og 668 var naboer. Håper noen kan belyse det. Om det faktisk er et naboskap som reflekteres i tellingen så kan det jo være at vi må se på alle de som bodde i samme rode for å eliminere noen (skredderen i nr. 675 kan vel uansett elimineres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme bok som over: manntall 1683:

 

Riktig manntall og skattelegg over Domkirke sogns borgere, innvånere og endel utliggere, 4 juni 1683

 

Printzens Gade

Lars Nielßen weffuer 2-0

Poul MurMester ibidem 3-0

Erich Snitker paa Sallig Bøj Marrens Løche 3-0

Olluf Torstensøn tømmermand 2-0

Peder Ollufßen tømmermand ibidem2-0

 

Fra Ny Kierckegaard

Arent Jonßen 1-0

Jon Snitker ibidem 2-0

Niels Larßen ibidem 1-0

Karen Sl: Gerdt Nielßens 0-2

Poul Murmester dend ældre ibidem 1-0

Jngeborg Sl: Niels Anderßen 1-0

 

Riktig manntall og skattelegg over Vår Frue kirkesogns borgere, innvånere og endel utliggere, 4 juni 1683

 

Vor Frue Kiercke Sogn

Peter Jouch for Platz og brug 10-0

Effuen Olßen 4-0

Lars Nielßen 3-0

Niels Larßen ibidem 2-0

Lauridz Allerup 3-0

Hans Hendrichßen 6-0

Hans Matzen Schollmester platz 0-2

Enchen Sl: Hr: Erich Opdahls 1-0

 

En Lars Nielsen vever kan nok godt elimineres over.

 

Igjen; dersom manntallet ble skrevet ned hus for hus, så kan det se ut til at en Lars Nielsen og Niels Larsen var naboer i Vor Frue kirkesogn. Jeg tok med navnene på de som var skrevet inn før og etter (dersom naboskap kan påvises).

 

 

Så vidt jeg kan finne, så er det 2 Lars Nielsen og 2 Niels Larsen i 1683. Den ene, veveren, er neppe vår mann.

 

Edit: det er vel greit å nevne at det er flere Niels i byen i 1683 som kun benevnes ved fornavn og yrkestittel (baker, repslager...). Tok ikke dem med siden det ikke synes å være relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manntall over Trondhjem bys borgere og innvånere ca. 1722

 

I registeret under JJllen (Ila) er det en underoverskrift som heter 8.99 Hans Kipper / Rodemester, der finnes følgende oppføring:

 

56 Enken Niels Larsens / reist til NordI:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 512/513 Kan vi lese noe ut av dette?

 

Trondheimsborger Lars Nielsen betaler husfrelse på Holmsnes 1691, 1692, 1693

Trondheimsborger Anders Hansen betaler husfrelse på Holmsnes 1694og 1695

 

Dersom Ingeborg Larsdatter arver borgerleiet etter Lars Nielsen, så er det vel en god mulighet for at hun var gift med denne Anders Hansen. Alternativt ble borgerleiet solgt til Anders Hansen eller han har giftet seg med enken etter Lars Nielsen, men det siste tror jeg mindre på all den tid Ingeborg Larsdatter nevnes som dåpsfadder fra Holmsnes i 1704.

 

Skifte etter en Anders Hansen Nordfar, Trondheim 22. November 1728. Enken Ingebor Lares Datter?

 

En datter Randi? Andersdatter gift med Hans Christian Hansen

En datter, Karen Andersdatter gift med en Jacob Jacobsen.

 

En Fridrich Nielsen er nevnt to ganger. Ei Sophia Hamonds er nevnt tror jeg, omtalt som enke? En kreditor kanskje...

 

Klarer ikke å finne et stedsnavn på eventuelt borgerleie, hvor denne Anders handlet fra. Trenger uansett hjelp til å tyde teksten, for å se om dette kan være rette personer :)

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 10 (3A 0010), 1725-1733, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register. Løsregister som er innlagt i boken.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/25086/65/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90203440647.jpg

 

Edit: ser i skiftet at året 1724 er nevnt. Om det har noe med hans død å gjøre klarer jeg ikke å lese, men: Iflg Trøndersk Pers.hist s.98: Døde i Vor Frue sogn 1724: 2/5 Anders Hansen nordlandshandl., klok. ringte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 548 ... for at forrette skifte eftter bemelte sl: mand som udj aaret 1724 i Nordland er bortdød?....

 

Jeg ser intet navn på borgerleiet. Det nevnet 2 hus, 1 hus og 1 nøst, og 2 båter i Nordland.

 

Enken Sophia Hamond var kreditor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondhjems borgerskap 1680-1730 Utvalgte kilder, side 82: Regnskap for Kjøbenhavns brannstyr av Trondhjem by 1730, Riksarkivet, Rentekammeret, Skatteregnskaper, pk 4 (1727-1731). Bilag 1. Ligning for Kjøbenhavns brannstyr 8 mai 1730

 

Dom Kirkens Sogn

 

Lars Grønbek Høker 1-0

 

Han er ikke nevnt blant høkere i 1736. Død før 1736?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.