Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1738-1743, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31388/257/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350635.jpg

 

"Ligeledes blev og til bemelte Cassa betalt efter magistratens sigtede af ??? ved nafn Hans Nielsen skomager som her under Raadsteuen er bleven arresteret for at have slaget sin kone, til forfatning for .... af sin arrest blev løs givet."

 

Hans Nilsen Grønbech?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/265/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350266.jpg

3. Agtbare borgermand Friderick Nielsen til formynder for afgl: Jørgen Brandt og hustruens u:myndige datter Maria Brandt som har arvet 55Rd 1 ort 21 skilling

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/310/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350311.jpg

21. desember 1735 - laugtingmand - Frederick Nielsen i Lorensens gaard

 

Nevnt blant borgerskapet:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/354/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350355.jpg

 

Hvorvidt dette er Fredik Nilsen (Bing) eller en annen Fredrik Nilsen er uråd å avgjøre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#619

Ser ut til at Bersvend Hansen og kona ikke er de som har stukket seg så mye frem. Bersvend er ikke (av hva jeg kan se) nevnt som fadder for noen av de som er døpt i Domkirken fra 1710-1728. Heller ikke i Vår Frue fra 1732-36. Ant. bodde de i Vår Frue sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 627 Jeg finner ham ikke nevnt i stolebøkene, og heller ikke kona. Det tyder på at han (også) var fattig. Jeg kan ikke se at han er nevnt i manntall 1722 eller regnskap 1730.

I manntall 1722 under Jllen (ILa) nevnes:

48 Hans Hansen / Nordfar / egen huus og gaard / borger

49 Peder Hansen /Nordlandshandl: /fattig

.

.

56 Enken Niels Larsen / reist til Nordl:

.

62 Anders Anders: Røst / Findmarks handler / eier huus og grd. / borger

63 Enken Morten Jacobs.s / Jndtet brug / eier huus og gaard / borger

 

Dersom Bersvend Hansen hadde tilhold i Trondheim gjetter jeg at han bodde hos noen av slektningene. 48 og 49 kan jo være de 2 brødrene hans som nevnes i skiftene etter foreldrene. Begge var åpenbart i livet i 1693, og Peder er jo da nevnt i 1712 i forbindelse med Bersvends obligasjon.

 

BTW: Jeg lurer på om ikke strukturen i manntall 1722 er feil når det gjelder overskriften, og at de som nevnes under J Jllen er kun de som nummereres 415-431. Det starter en ny telling fra 1 uten noen overskrift, og der de som er referert over er nevnt. Hadde disse muligens tilhold i Vår Frue sogn?

 

19 Hans Hansen / Nordlandshandler / eier huus og gaard

20 Enken Joen Andersen Røstes / holder Een Kramboed /eier huus og grd. / borgerske

 

Flere av de nevnte holdt jo beviselig til i Vår Frues sogn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har vært nevnt før.

Det er skifte etter Hans Hansen Normann og kona Anne Mørch i 1747. Jekten dems gikk ned ved Ørlandet. Med var også

Kirsten Olsdatters mann Niels Erichsen og Gunhild ?datter mann Peder Gundersen samt sl Ole Meldals to døttre Elen og Kirsten. Det er også nevnt en sønn av Hans og Anne, Jens Mørch, men han var også død ved skiftet.

Arvingene etter Hans var:

-Fullsøsteren Borger enken Øllegaard Hansdatter sal. Thore Deiersen?

-Fullbror Jacob Hansen død. Barn: Else Jacobsdatter gm Peder Jørgensen Braad i Saltens fogderi, Maren Jacobsdatter gm Peder Olsen i Salten, Øllegaard Jacobsdatter gm Hans Pedersen i Salten, Anne Jacobsdatter har vært gm. Christen Pedersen. Er død barn: Jacob Christensen.

-Fuldsøster Karen Hansdatter. Død Barn: nordlandshandeler Hans Isachsen, nordlandshandler Jon Isachens og Kirsten sr. Jochun Susimels.

-Fullbroren Bersvend Hansen. død barn: Lusia Bersvendsdatter gm Anders Erichsen i Biørnørs præstegield. Anne Bersvendsdatter ug. Hos Jochum Susimil.

Annas arvinger:

Hennes broderdatter madame Ragnele Sr. Henrich Dreier?

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25092/34/

 

Det bekrefter at Bersvend Hansen var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 629 Glimrende! Om det har vært nevnt tidligere så har det i tilfelle gått meg hus forbi. At den Anne Bersvendsdatter som nevnes som datter av Bersvend Hansen da er identisk med den Anne Bersvendsdatter Grønbech som var gift med nordlandshandleren Hans Christian Jonsen på Holmsnes kan det jo da ikke lenger være tvil om i og med at søsteren, og da enken Lucia Bersvendsdatter, er nevnt i skiftet etter henne. Hvorfor hun brukte slektsnavnet Grønbech og hvordan hun kunne være beslektet i tredje ledd med første kona til Hans Christian Jonsen, Randi Andersdatter, som jeg tror er identisk med datteren til nordlandshandleren Anders Hansen og hans kone Ingeborg Larsdatter, er for meg et mysterium.

 

-Fullsøsteren Borger enken Øllegaard Hansdatter sal. Thore Deiersen? Jeg leser Pedersen som etternavn på ham......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A01 (1732-1801), Kronologisk liste 1735, side 12-13.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16176&idx_id=16176&uid=ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905680407.jpg

Lucia Bersvendsdatter og Anders Erichsen gift 27. desember 1734 i Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter refert i #629 så er det vedlagt avskrift av brev fra Lucia. Der hun bla skriver at hun er datteren av avdøde nordlandshandler Bersvend Hansen. Må vel anta at Bersvend har drevet nordlandshandlel i en lenger periode.

Skifte etter mannen Anders Erichsen her:http://arkivverket.no/URN:sk_read/24684/70/

Barn: Bernt, Ane Kierstina, Erich, Kiersten og Catharina.

 

Jeg er helt enig at det står Thore Pedersen, som sal. mann til Øllegaard Hansdatter. Hun er boende i byen. Et sted i skiftet står det innlegg fra hun også. Jeg leser det til at noe må ordnes før hun skal reise til nordland? Mulig nordlandshandler hun også?

Litt snodig at man ikke finner noe skifte etter Bersvend Hansen, Peder Hansen (som må ha dødd uten barn), Jacob Hansen eller Thore Pedersen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 632 Det finns en nordlandshandler Thore i manntall 1714-1715. Han er angitt etter enken Svend Pedersen nordlandshandler, uten at man skal vektlegge det for stor betydning.

 

Rettelse! Det står:

Enchen Svend Pedersens har sin handel paa Nordland

Thore Søeremmen liigesaa

Se side 65, Trondhjems borgerskap 1680-1730, utvalgte kilder

 

En gjetting kunne jo være at det er samme Tore Pedersen som omtales i skiftet fra 1699:

 

19/1 1699, avdøde Anders Olsen Sørem. E. Siri Joensd., hvis særkullsbarn Tore Pedersen krevde lønn i 10 år. Avd.'s fullsøsken var Ingeborg Olsd., Karen Gelein på Leinstrand hennes barn

Bergitte Peder Joensens, Halvsøstre var Marite Olsd. hennes dtr. Guri Andersd. gift Hemming Larsen og hennes bror Peder Andersen, Lars Høstad, Bynesset hans etterlatte b., Peder Olsen

Haug hans etterlatte b. og Siri Olsd. hennes b. Sølv 15, kram- og kjøbmannsgods i Nordland, småbåter, sildgarn, leiet Kjerringøen som Jens Christensen Mørck gjorde pretensjon på, bygård 100, ialt 572 --;- 357.

 

Kan denne Tore Pedersen ha overtatt borgerleiet på Sørem montro?

 

Svaret her blir vel, etter all sannsynlighet ja......

 

Skiftet over korrelerer delvis med:

 

14/ 2 1673, avdøde Peder Thurisen i Sanden, E. Siri ]ohansd., gjengift med Anders Olsen. B.: Berette 12, Thore 8, Marit 5 og Petternel (?) 2 (3 døtre og 1 sønn), i arv 32 Rd. (Thorer myndig og død, døtrene gift og død.)

 

At Thore var myndig og død kan vel neppe stemme jmf skiftet i 1699.

 

Noen av Jacob Hansens barn er nok mulig å identifisere enkelt. Jeg gjetter at dette er et av dem:

 

Skifte etter Peder Jørgensen, danemand, Dverset i Saltdal

Film eller link: HF1961

Formue: 142-1-4. Gjeld: 11-4-0.

Arvinger:

Ektefelle: Else Jacobsdatter. Internt skiftenr: 5416. Skiftet åpnet: 19/8-1757. Side: 541. Løpenr: .

Han kom bort på sjøen.

Else Jacobsdatter, Dverset i Saltdal.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Peder Jørgensen.

Jørgen Pedersen, Dverset i Saltdal, 19 år

Sønn av avdøde.

Jacob Pedersen, Dverset i Saltdal, 14 år

Sønn av avdøde.

Jens Pedersen, Dverset i Saltdal, 8 år

Sønn av avdøde. Ugift.

Dorthe Pedersdatter, Dverset i Saltdal, 21 år

Datter av avdøde.

 

Og dette kan jo være et annet:

 

Skifte etter Øllegård Jacobsdatter, Rønvig i Bodø

Film eller link:

Formue: 16-5-14. Gjeld: 21-2-14.

Arvinger:

Ektefelle: Hans Pedersen. Internt skiftenr: 11365. Skiftet åpnet: 12/11-1754. Side: 280. Løpenr: .

Hans Pedersen, Rønvig i Bodø.

Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Øllegård Jacobsdatter.

Peder Hansen, Rønvig i Bodø.

Sønn av avdøde.

Jacob Hansen, Rønvig i Bodø.

Sønn av avdøde.

Karen Hansdatter, Rønvig i Bodø.

Datter av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 635 Modifisert litt i # 633. Jeg tror det er svært sannsynlig at Øllegaard Hansdatter var gift med den nordlandshandleren Thore Pedersen på Sørem. Noen som vet hvor dette borgerleiet ligger?

 

Tar borgerskap 3. april 1695 Thore Pedersen Nordfahr

Trondhjems borgerskap 1680-1730, utvalgte kilder - Side 50

 

Manntall over Trondhjems borgere 1722:

117 Tore Pedersen SøerEmmen / Nordlandz Handler / egen huus og grd. / borger

Kilde: Trondhjems borgerskap 1680-1730, utvalgte kilder - Side 77

 

OBLIGASJON 19. 1.1722 Trondhjem Pantebok 4, 66a

TIL :F1:Lorentz :P1:Marcusen :E1:Holst FRA :T1:borger og nordlandshandler :F1:Thore :P1:Pedersen PÅ :T1:100rd, av långivers "Børne Penger",

TIL :T1:"at Jndfrie min obligation hoes Sr. :F1:Morten :E1:Kiembler :T3:paa lige Summa Neml: 100 Rdr. Som Jeg till Sal: :F2:Henrich :E2:Hornemands :T5:strefboe :T6:var skyldig", MED :T1:pant i "min iboende gaard og grunn med tilliggende bryggeplads".

1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse

Dok nr: 205 Registrert av: H. J. Jensen

 

OBLIGASJON 31. 1.1727 Trondhjem Pantebok 4, 244a

TIL :T1:rådstueskriver Sr. :F1:Jens :E1:Hveding FRA :F1:Claus :P1:Pedersen :E1:Raanes PÅ :T1:30rd MED :T1:pant i selgers "vaaneggaard og grund".

1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Vor Frues sogn

Naboer:

:T1:Eiendommen ligger ""Imellem Encken :F1:Tore :E1:Søremmens :T3:paa dend ene Side og min broder :F2:Niels :E2:Raanes :T5:paa dend anden Side".

Tidligere referanse®:

:T1:"Lefveres tillige med denne obligation mit Skiøde og Adkomstbref :T2:paa bemelte Vaanegaard og grund Af dato Trundhiem dend 17 Maij 1718".

Andre Impliserte:

:T1:Vitterlighetsvitne: :T2:Selgers bror :F1:Niels :P1:Pedersen :E1:Raanes

Dok nr: 802 Registrert av: H. J. Jensen

 

Trondheim før Cicignon, side 378

 

416. Anders Olsen. Ledingen 1659-60 og 1660-62 kaller ham Anders Olsen i Scholemestergrdn. (sml. nr. 415). Det er sannsynligvis han som ektet Siri Johansdatter, enke etter Peder Thurisen i Sanden, med hus på Tjøtta, som det ble holdt skifte etter 14. februar 1673.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#548, 554-556 Jacob Jacobsen bor i Nord-Bøyden udj Foesens Fogderj

 

Lang og spennende tråd, som jeg etter fravær har lest igjennom. Ikke stort å bidra med, kun en saksopplysning om noen vil lete etter Jacob Jacobsen.

 

Nordbygda kan ikke være i Mosvik. Mosvik sorterte under Inderøy Fogderi.

 

Nordbygda er ikke et stedsnavn, men mer et områdenavn. Min hjemmelsmann sier at Nordbygda er ytterdelen av gamle Ørland prestegjeld (ytterdelen av Nes sokn, Val, Oksvoll) samt ytterdelen av Jøssund sokn (Vallersund, Lysøysund, Hellesvika) i Åfjord prestegjeld.

 

Jeg ser at: Trondhjems borgerskap 1680 - 1730 Utvalgte kilder (Hvem var Hvem 2) ikke er ukjent på denne tråden. Side 16 er på slutten av oppregningen av borgerne i 1683. Mellom utliggerne på Hitra og i Bjugn er det 7 borgere under ”Nordbygden”

 

Blant de 7 borgerne er Abraham Bissaager. Nordbygda skulle ikke strekke seg så langt som Bjørnør prestegjeld. (Bessaker i Roan sokn)

 

Beste tips for den som skulle lete etter Jacob Jacobsen er Åfjord, Ørland, om skifteskriveren har vært upresis i så fall Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig fant jeg noe helt annet enn det jeg lette etter.....

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 09 , 1751-1763, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-466. Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24683/326/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090205620522.jpg

 

Skifte etter Madame Elisabeth sl: Jacob Mortensen Reeners enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi tatt med denne?

 

OBLIGASJON 7. 5.1753 Trondhjem Pantebok 6, 248

TIL :T1:rådmann :F1:Hans :E1:Horneman FRA :F1:Christopher :P1:Nielsen

PÅ :T1:280 rd, MED :T1:pant i hans jekt, drektig 16 1/2 lester, hans borgerleie kalt :T2:"Stochmarchnæsset" i Vesterålen fogderi i Hassels prestegjeld, :T3:samt i hans gård og grunn i byen.

1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Vor Frues sogn

Naboer:

:T1:Byeiendommen ligger "næst ved" :T2:madame :F1:Barbro :E1:Rostes :T3:gård.

Gjenboere:

:T1:Samme eiendom ligger "lige over for" :F1:Henrich :E1:Drejers :T3:hus.

Dok nr: 1454 Registrert av: B. Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen, Andenes og Lofoten fogderi, Fogderegnskap RA/EA-4092/R67/L4676 (RA/EA-4092/R67/L4676), 1691-1693, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Vesterålen og Andenes: Med ymse vedlegg 1687-1693.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48774/148/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10041203131061.jpg

 

Hans Bersvendsen Tronheimsborger betaler husfrelse for et hus i Langnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Madame Elisabeth sl: Jacob Mortensen Reeners enke.

Det er vel ikke funnet noe mer konkret om han, annet enn det i #588? Kan ikke huske det. Mao en mulig sønn av Morten Jacobsen (Rener?)...

 

Har vi tatt med denne?

 

OBLIGASJON 7. 5.1753 Trondhjem Pantebok 6, 248

TIL :T1:rådmann :F1:Hans :E1:Horneman FRA :F1:Christopher :P1:Nielsen

PÅ :T1:280 rd, MED :T1:pant i hans jekt, drektig 16 1/2 lester, hans borgerleie kalt :T2:"Stochmarchnæsset" i Vesterålen fogderi i Hassels prestegjeld,

Jeg har registrert den, men den dukker ikke opp når jeg søker her. Uansett bedre med en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 642, Ja, det vil jeg tro, men det gjenstår jo å finne "bevis"....

 

"Jacob Mortensen Reener er i en legdsrull fra 1724 oppgitt å være 36 år gammel."

Kilde: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=555438

 

Her er dessverre ingen henvisning til selve primærkilden, men skulle nå denne opplysningen stemme så gir det et fødselsår på Jacob Mortensen Reener til ca 1688, og det gjør det jo ikke akkurat mindre sannsynlig at opphavet er som antatt. Som sagt så finns det en Morten Jacobsen i Trondheim som har en sønn Jacob Mortensen som er nevnt i rådstueprotokollen. Dessverre klarer jeg ikke å finne igjen siden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visstnok noen hundre sider Ebbe Carsten Tønder skrev på begynnelsen av 1800-tallet. Mer vet jeg ikke

 

Det er Johan Marius Setsaas som har fotografert det i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 646 Da er det nok det håndskrevene materialet fra Tønder som er etterlyst i Arctander-debatten. Det er helt klart av interesse, men kaster nok neppe noe lys over disse nordlandshandlerne med mindre noen av dem har en "finere" avstamning..... Uansett: Godt jobbet både til Johan og deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fort i svingene her, vet ikke om dette skiftet er nevnt tidligere, men det må vel være Isak Grønbech.

Bugge,NST 23 s.226:

17/1-1699 skifte etter Isak Jonsen, nordlandshandler

enke Karen Andersdtr, barn Jon 10, Hans 7, Jakob 6, Isak 5, Anna 11, Karen 8, Catrine 1 1/4. Avdødes søster Peternelle Jensdtr og moster Anna Henriksdtr sal.Anders Pedersen. 621 derav bygaard 250, leiet Skårvogen i Lofoten 40, jekt 180, gjeld 196.

 

I orginalskiftet er også nevnt som formynder for sønnene, enkens bror Peder Hansen, og for døtrene Tore Pedersen

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 5 (3A 0005), 1694-1706, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/41/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203400491.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 648 Skiftet er nevnt, men da uten at vi klarte å koble denne Tore Pedersen til noen av konas søsken (kona het beviselig Karen Hansdatter og ikke slik det står i skiftet etter Isach Joensen, Karen Andersdatter). Er det samme Tore Pedersen som nevnes i skiftet så er det jo god grunn til å anta at Øllegård Hansdatter var gift med han allerede i 1699. Jeg tipper at hun nok var gift med ham allerede rundt det tidspunkt han tok borgerskap.....

 

Litt fra Trondheim før Cicignon, side 198:

 

"104. Anders Pedersen norfahrer. Blandt stolestederne i Domkirken 1668 er i 16. stol på mannssiden oppført Anders Pedersen i Niels Erichsens gård. Den eneste opplysning jeg kan gi om denne tidligere eier, er at han må være død før 1651, da besiktigelsen av gatene fører opp Anders Pedersen som eier. Anders var nordlandshandler med leiet Skarvågen (min anmerkning, skal være Skårvågen) i Vesterålen. Bygården lå på nordsiden av Øvre almenningen, på det vestre hjørne til Krambugata. Det ser ut til at gårdens våningshus lå nordligst på tomten, altså ut mot Krambugata, og at bare uthusene lå ut mot almenningen. Manntallet i ledingen 1660-1662 som her beveger seg vestover langs nordsiden av Øvre almenning fører nemlig på dette sted opp "Anders Pedersens bakgård". 26. september 1682 ble det holdt skifte etter sl: Anders Pedersen på Øvre almenning, enken het Anne Henrichsdatter, og 26. mars 1683 skjøtes hans tomt til Isach Jonsen. Beliggende til tvende små gater på sønden og østen side [schjoldagerveita og Krambugata] samt Tørris skredder (nr. 110) på nordre og Marit Svend skomakers (nr. 105) på venstre side (fotnote 1). Eiendommen svarer nå til vestre del av Kjøpmannsgata nr. 24 og muligens Schjoldagerveita nr. 2."

 

Fotnote 1: 1. Panteb. nr. 2, s. 146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visstnok noen hundre sider Ebbe Carsten Tønder skrev på begynnelsen av 1800-tallet. Mer vet jeg ikke

 

Det er Johan Marius Setsaas som har fotografert det i Trondheim

 

Jeg var litt rask da jeg sa jeg ville publisere dette. PDF-filen blir på over 800MB og reduserer jeg den så blir bare bildene dårlige. Så denne må bli publisert på en DVD etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.