Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

# 1096/1100 Det samme(?) går frem av rådstueprotokollen:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/313/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350314.jpg
 

Jeg har kun notert kilden, og ikke tatt meg bryet med å transkribere teksten, så det kan fort være opplysninger som divergerer i forhold til teksten i # 1096. Bør sjekkes!!!

 

Når det gjelder den Hans Hansen du spekulerer rundt skal du være litt forsiktig med koblingen du tenker på. Se bla. vielsen øverst til venstre:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy, Ministerialbok nr. 813A02 (1677-1718), Kronologisk liste 1708, side 312.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2540&idx_id=2540&uid=ny&idx_side=-321
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050429020674.jpg

 

Kvaløen; Brønnøy/1741
Hans Hansen          M                    Hovedperson; Er borger.
Karen Halstensdatter K                    Ektefelle; Madam. Sr. Østen Angel var laugværge.
Halsten Hansen       M  Død   26          Sønn; Døde i Hamburg for ca. 1 år siden.
Hans Jacob Hansen    M        20          Sønn
Siri Anna Hansdatter K        22          Datter; Madame. Formynder borger Sr. Rasmus Pedersen, Riisvæhr.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Namdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 11 (SAT/A-4133/3/3A/L0011), 1768-1775, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Gammelt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24802/152/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090218690731.jpg

Rasmus Pedersen (Greger) var gift med Barbro Hansdtr (Rener). Skriften i dette skiftet er jo kul umulig å lese. De må ha brukt det dårligste blekket som fantes og ha prøvd å få inn mest mulig per side. Jeg har forsøkt gjentatte ganger på å få ut essensen, men har gitt opp.....

 

Jeg har notert fra en eller annen debatt: "Kom nettop over et skifte fra 1768 etter Trondhjemsborger Rasmus Pedersen og h. Barbro Hansdatter, som bodde på borgerleiet 'Riisøen i Nummedahls Fogderie'. De hadde ingen arvinger, og hennes halvbror Hans Hansen bodde i sin tid på 'Borger-Leyet Qvaløe-Holmen', formodentlig i Brønnøy.Hans datter var Siri Anna Hansdatter, nå død, men i sin tid gift med Abel Mørch i Salten (se Nasjonalbiblioteket - digitale aviser - Trondhjem Adresseavis 1768 mai 05 side 2 og 3, hvor deres arvinger etterlyses."

 

Jeg har ikke sjekket disse opplysningene opp i detalj.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådstueprotokollen ref #1101 er nærmest identiskt det som står #1096 med hensyn til arvingene etter Steffen Steffensen Middelfart. Det eneste som ikke er helt likt er at bostedet til Hans Hansen er Buchelsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... 2de dend afdødes sødskende nulevende; er Maren Axelsdatter som er gift med Reqvirenten John Stephensen Stødt og har 2de pige børn ....

 

Kort oppsummert som jeg leser om slektskap:

Avdøde Roluf Svan

Mor avdøde Anne Joensdatter død i 1718.

Far var Axel Svan boende i Levanger

Hans levende søster: Maren Axelsdatter gm John Stephensen Stødt, de har to døttre som lever.

...

.

Det ser dermed ut til Maren Axelsdatter Svan (med John Stephensen Stødt ?) allerede før 19 Feb 1731 hadde 2 døtre, som vel da må være

døde før 1753, ref. skiftet etter Elen Mortensdatter Giæver (c1701-1752), som omtaler avdødes søskenbarn nr.

'10. Joen Stephensen Stödt i Trondheim, død efterladt sig 1 søn og 2de døttre, nemlig: Gunder Joensen gl: aar, Anna Birgitha Joensdatter ugift gl: aar, og Karen Joensdatter u=gift gl: aar'.

 

Fra andre kilder har jeg esitmert nevnte barns fødelsår til

  • Gunder, ca.1731 (død 1761)
  • Anna Bigitta, ca.1738 (g. 1762 med 'Tøres G:? Himan' ?)
  • Karen, ca.1739 (g. 1763 med skipper Mathias Bockholt),

og det ser dermed ikke ut til det kan være disse to døtrene som er nevnt i 1753.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1103 Jeg tror guesstimering din når det gjelder døtrenes alder er 10 år feil. Jeg har notert ca 1727 og ca 1729 på dem.

 

Litt pussig er det jo også at Anne Birgitha Stødt er konfirmert i 1744. Du må  begynne å bruke primærkildene Per istedet for denne gjettingen som tilsynelatende kun har til hensikt å få andre til å slå opp i kildene for deg.

 

...Og  der kom Erlend meg i forkjøpet med å linke kilder opp, se Erlends innlegg under....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen konfirmert 1746, 17 år gl http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16350&idx_id=16350&uid=ny&idx_side=-2

Ane Bergitta konfirmert 1744, 17 år Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C01 (1744-1773), Konfirmerte 1744-1746, uten sidenr. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16350&idx_id=16350&uid=ny&idx_side=-1
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921690213.jpg

 

Begge er hos faren Joen fergemand.

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Fra andre kilder har jeg esitmert nevnte barns fødelsår til
  • Gunder, ca.1731 (død 1761)
  • Anna Bigitta, ca.1738 (g. 1762 med 'Tøres G:? Himan' ?)
  • Karen, ca.1739 (g. 1763 med skipper Mathias Bockholt),

og det ser dermed ikke ut til det kan være disse to døtrene som er nevnt i 1753.

.

 

Hvorfor legger du ikke frem henvisninger til disse andre kildene du har estimert alder ut fra? Anna Birgitha og Karens alder er jo påvist å være hhv. 28 og 26 år i 1755. Det fremgår av TO primærkilder vi har debattert for bare noen dager siden, i postene #1069 & #1070. Nå, i tillegg, kommer alder fra konfirmasjon, som stemmer godt overens med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1106 Her er det jo åpenbart en regnefeil ute og går når det gjelder de 2 døtrene, men det interessante spørsmålet er jo hvor Pers estimatet over alderen på denne sønnen Gunder kommer fra. Hva er kilden for å estimere at han var født ca 1731?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1106 Her er det jo åpenbart en regnefeil ute og går når det gjelder de 2 døtrene, men det interessante spørsmålet er jo hvor Pers estimatet over alderen på denne sønnen Gunder kommer fra. Hva er kilden for å estimere at han var født ca 1731?

.

Dette siste må jeg innrømme baserer seg kun på en antakelse om at Gunder Joensen Stødt er oppkalt etter sin farbror Gunder Gundersen Hammer f. 1692 som døde like før jul 1731.

Anslåtte f.år for hans søstre var altså en ren regnefeil, som jeg beklager å har brydd dere med.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1108 og den antagelsen mangler jo ethvert kildegrunnlag, og har derfor ingenting i denne debatten å gjøre...... Hos meg står Gunder uten fødselsår. Alternativet er å sette f. ca 1720-1740, men med Erlends eminente transkribering vet vi jo nå at han sannsynligvis var født etter 1730. Uten kilder er det rett og slett ikke mulig å estimere noe fornuftig når det gjelder hans eksakte fødselsår. Det må man bare akseptere eller alternativt sette seg ned å lete opp kilder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Jørgen og Lars eier denne tråden, men jeg håper Dere Herrer ikke gjør det umulig for andre og involvere seg. Per prøver å bidra med sine kunnskaper, men blir på en måte latterliggjort. Per er seriøs,og ønsker kilder for sine sider. Derfor spør han.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1110 Jeg eier ingenting. Det er selvfølgelig fritt for enhver å delta i debatten, men skal denne debatten og enhver annen debatt produsere kunnskap (noe jeg antar at vi alle er interessert i) så må visse spilleregler følges. Det er kildene og tolkningen av disse som gir kunnskap. Enhver opplysning som legges frem må dokumenteres ved hjelp av kilder. Deretter kan vi diskutere hvordan opplysningen skal tolkes (her er det rom for skjønn, og her er det rom for å ta feil). Jeg tror ikke Per er uenig i disse premissene, men her får Per arrestere meg om jeg tar feil. Alternativet er å ha debatter der man synser og legger frem udokumenterte påstander. Denne type debatter leder ikke til kunnskap.

Jeg har ikke som mål å latterliggjøre noen. Det bryter også mot reglene for bruk av disse sidene. Jeg kan ikke se at det er noe av det som er skrevet som kan tolkes i den retning. At man påpeker feil og mangler i kildebruken er en selvfølge.

 

Til slutt: Vi ønsker alle kilder. Noen må naturlig nok lete dem opp og tolke dem. Det oppfatter jeg som et kollektivt ansvar vi alle har i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1110 jeg eier nok ingenting jeg heller. Jeg har bare holdt på med slekt i rundt 2 år, jeg er nybegynner. Når andre langt mer erfarne enn meg selv ikke vil fortelle hvor de får tak i opplysninger fra eller hvordan de har konkludert, ja da blir jeg frustrert :) Selvsagt er jeg nysgjerrig! Som Lars sier over, dette er å produsere kunnskap til debatten. Eller for å si det på en annen måte, fremskaffe opplysninger som andre kan være med å tolke. Jeg er ikke særlig begavet til å lese gamle dokumenter. Det forhindrer meg ikke fra å prøve. Tidvis er jeg prisgitt andre som tar av sin tid og hjelper, andre ganger tror jeg at jeg har lest det rett, andre ganger så går det helt fint.

 

Poenget er at man blir ikke latterliggjort av å prøve. Om man ikke prøver eller ikke har et ønske om å prøve, vel, da er man kanskje ikke så veldig interessert. Det er ikke noe nederlag å si "du, jeg prøvde å lese den kirkeboka, men syntes det var vanskelig".

 

Det å gjette seg frem til f.eks et fødselsår kan virke "lett", men det vil jo være helt avgjørende å fortelle hvordan man har gjettet. Om en ungkar blir gift i 1740, så kan man gjette at vedkommende var hvertfall 20 år, men kanskje ikke mer enn 35. Det er allikevel et spenn på 15 år, som åpenbart gjør det vanskelig å sette et nærmere fødselsår. Skal en da gjette at han var født ca 1720 eller ca 1705? Det ene er ikke mer sannsynlig enn det andre, om man ikke har annet grunnlag. Det viktigste er jo da å formidle det man tenker, så kan andre komme med innspill. På samme måte er det med spekulasjoner og luftige tanker. Det er ikke noe i veien med dem, så lenge man forteller hva man tenker og forteller at man ikke har noe konkret grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere konfirmerte i 1744 og 1746 av de nylig debatterte:

 

1744

9 Inger Kierstina Hamer for stiffaderen Andreas Cramer i det 17 [aar]

10 Stina Margrethe Hamer Cramers stifdatter i det 16 [aar]

1746

6. Karen Gundersdr Hamer for? sin stiffader Andreas Cramer 17 [år]

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C01 (1744-1773), Konfirmerte 1744-1746, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16350&idx_id=16350&uid=ny&idx_side=-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1101 Jeg hadde jo postet skiftet etter Inger Steffensdatter 1736, men i en helt annen tråd :) http://forum.arkivverket.no/topic/189873-borgerleiet-bokkelsund-sand%C3%B8ya-bj%C3%B8rn%C3%B8r-s-tr%C3%B8ndelag-1700-trondheimsborgere-som-holdt-til-her-deriblant-gi%C3%A6ver/

 

Uansett, tanken om at Hans Hansen Rener (den eldre) skulle være den samme omtalt i det skiftet er temmelig død. Kronologisk passer de dårlig sammen, det er jo i utgangspunktet en generasjon aldersforskjell. Det utelukker jo selvfølgelig ikke giftemål, men med de opplysningene du har i #1101 så bortfaller de fleste mulighetene (som f.eks at hun kan ha giftet seg med en mye eldre enkemann).

 

Det må finnes en annen Hans Hansen i Bokkelsund (eller tilknytning til).

 

I den andre tråden fant jeg fram manntallet for 1701, på Sandøya, som jeg antar må være rundt området Bokkelsund, finnes Borger Hans Jensen 45 år, sønnene Jens på 8, Ole 6 og Benjamin på 3 1/3 år. Står det at Benjamin er hos moderen i Aafiord? farmoren?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen fogderi, Manntall 12 (RA/EA-4070/J/Jb/L0012), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Manntallet 1701

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38459/50/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10051010283051.jpg

 

Edit: manntallet for Åfjord 1701, har en innføring Lÿse-S?nd, med borger enken Susanna: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38459/69/

Er det snakk om plassen Lysesund hvor Svend Jensen hadde del i en brygge, ved hans skifte 1710?

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1115 Jeg leser at Benjamin er hos farmoder i Aafiord.

 

Borgerenken Susanna i Lysesund kunne passe fortreffelig som mor til de 2 brødrene Hans og Svend Jensen. Begge brødrene har døtre som nettopp heter Susanna.

 

Se innlegg # 5 her:

http://forum.arkivverket.no/topic/110388-24721-sirianna-siri-anna-hansdatter-rehner/

"....Hun giftet seg med Hans Jensen Bochelsund, (sønn av Jens Jørgensen) d. 1710 i Bjørnør, ST. 4....."

Kan dette stemme da montro?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert fra en eller annen debatt: "Kom nettop over et skifte fra 1768 etter Trondhjemsborger Rasmus Pedersen og h. Barbro Hansdatter, som bodde på borgerleiet 'Riisøen i Nummedahls Fogderie'. De hadde ingen arvinger, og hennes halvbror Hans Hansen bodde i sin tid på 'Borger-Leyet Qvaløe-Holmen', formodentlig i Brønnøy.Hans datter var Siri Anna Hansdatter, nå død, men i sin tid gift med Abel Mørch i Salten (se Nasjonalbiblioteket - digitale aviser - Trondhjem Adresseavis 1768 mai 05 side 2 og 3, hvor deres arvinger etterlyses."

 

 

...og nå har jeg brukt en halvtime på å finne avisa. Årsak? Vedkommende som skrev dette oppga ikke en presis kilde. Kilden heter Kongelig allene privilegerede Tronhiem Adresse-Contoirs Efterretninger 1768.05.06

 

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_tronhjemsadressecontoirs_null_null_17680506_0_18_1

 

Jeg merker meg forøvrig at Hans Hansen omtales som Barbros halvbror. Det vet vi jo fra skiftet etter faren i 1691 at ikke stemmer særlig godt: 24/11 1691, [avdøde] Hans Jacobsen (Reiner), borger. E. Siri Pedersd. B.: Hans på 12., Anne 13 og Barbro 10 år. Vi har jo også påvist et bryllup i 1677 som kan være deres vielse.

 

Det står i avisa at hun hadde en fullsøster, en halvbror og to halvsøstre

 

- fullsøster Anna Hansdatter som hadde vært gift med Hans Jensen Bochelsund

- halvbror Hans Hansen , borgerleiet Kvaløyholmen

- halvsøster Kiersten Hansdatter, Enum i Wægens prestegjeld?

- halvsøster Malena Hansdatter

 

Alle fire er døde og har etterlat seg barn (som listes under de respektive)

 

Kronologisk så stemmer det dårlig overens med hva vi (hvertfall jeg) vet fra før om Hans. Anne gift i Bokkelsund var f. ~1678 og Barbro ~1681. I mellom der var Hans f. ~1679 og dermed må han jo være en fullbror av Barbro.

 

29/2 1704, [avdøde] Sigrid Pedersd. E. Svend Jensen Lysesund nordl.handler.

B. m. avdøde ektefeller Hans Laursen og Hans Jacobsen (103):

Hans 24,

Malena g. Hans Andersen,

Kirsten g. Tore Ellingsen, Helgeland,

Anna g Hans Jensen Bochelsund og

Barbra hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i avisa at hun hadde en fullsøster, en halvbror og to halvsøstre

 

- fullsøster Anna Hansdatter som hadde vært gift med Hans Jensen Bochelsund

- halvbror Hans Hansen , borgerleiet Kvaløyholmen

- halvsøster Kiersten Hansdatter, Enum i Wægens prestegjeld?

- halvsøster Malena Hansdatter

 

Se NST XLIII-Hefte 1-2, side 69-105

 

I skifte etter lensmannsenka Mali Larsdatter på Voll i Stjørdal er han omtalt som halvbror Hans Larsen, med barna:

1. Malena Hansdatter enke etter Jens Sakariassen, bor i Trondheim

2. Kirsten Hansdatter, Tord Ellingsens hustru, boende på Øien i Brynilgjeld i Helgeland (Eidem i Vega?)

 

Eidem; Vega/1732

Thoor Ellingsen      M                    Hovedperson

Kirsten Hansdatter   K                    Ektefelle

.

Jeg lister ikke opp alle arvingene her. Skiftet er langt, og de som er interessert finner det nok. Jeg kan bekrefte at Kirsten Hansdatters arvinger i skiftet samsvarer med barna nevnt i Proclama her. Videre samsvarer opplysningene også med opplysningene om søsteren Malena Hansdatter enke etter Jens Sakariassen. I forhold til NST-artikkelen tilfører opplysningene navn på sønn av Malena og Jens. Han er ikke nevnt i NST-artikkelen.

 

Korrelasjonen er så sterk at det neppe kan være tvil om at dette er en korrekt identifikasjon av de involverte.

 

Edit: Se også:

 

Eidem; Vega/1738

Thomas Olsen         M                    Hovedperson

Kirsten Hansdatter   K                    Ektefelle; Skifte paa begge.

Niels Olsen          M                    Mannens bror

Ane Olsdatter        K        14          Mannens halvsøster; Formynder stefaren Peder Andersen, Lovøen.

Karen Olsdatter      K        12          Mannens halvsøster; Formynder stefaren Peder Andersen, Lovøen.

Jens Thorsen         M                    Kvinnens barn; Utenlands.

Hans Thorsen         M                    Kvinnens barn

Ole Thorsen          M                    Kvinnens barn; Trondheim.

Jonas Thorsen        M        24          Kvinnens barn

Kirsten Thorsdatter  K  Død               Kvinnens barn

Melchior Vilchensen  M                    Barn av Kirsten; Formynder faren Vilken Olsen, Verem.

Jacob Vilchensen     M                    Barn av Kirsten; Formynder faren Vilken Olsen, Verem.

Sigri Thorsdatter    K  Gift              Kvinnens barn; Niels Nielsen, Igerøen

Margrethe Thorsdatter           K        19          Kvinnens barn

 

Av opplysningene i Proclama kan det ikke være fnugg av tvil om det er samme Kirsten Hansdatter det dreier seg om.

         

 

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendes A:

1) bror Steffen Steffensen Middelfart, der døde 20.6.1707 i Tronhjem. B:

a Margrethe Steffensdatter g.m. Knud Sommerfeldt, medtjener ved Orkedal menighed i Tronhjem amt

b Marithe Steffensdatter g.m. Christoffer Evensen

c Anne Steffensdatter g.m. Erik Grøn

d Steffen Steffensen, død uden livsarvinger

e Joen Steffensen, død. 1B: Anne Birgitte 25. FM: Joen Danielsen i Hveding

f Mette Steffensdatter, død. 1B: Karen Andersdatter g.m. Hans Hansen i Buketsund i Tronhjem amt

 

Ref # 1096

 

Jeg blir sterkt overrasket om ikke den Hans Hansen som er nevnt over er samme som nevnes i det diskuterte Proclama som sønn av Hans Jensen Bokkelsund og Anne Hansdatter (Rener), og som da var død, med 4 etterlatte barn: Hans Jacob, Ole, Mette og Margretha.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i avisa at hun hadde en fullsøster, en halvbror og to halvsøstre

 

- fullsøster Anna Hansdatter som hadde vært gift med Hans Jensen Bochelsund

- halvbror Hans Hansen , borgerleiet Kvaløyholmen

- halvsøster Kiersten Hansdatter, Enum i Wægens prestegjeld?

- halvsøster Malena Hansdatter

 

Alle fire er døde og har etterlat seg barn (som listes under de respektive)

 

Kronologisk så stemmer det dårlig overens med hva vi (hvertfall jeg) vet fra før om Hans. Anne gift i Bokkelsund var f. ~1678 og Barbro ~1681. I mellom der var Hans f. ~1679 og dermed må han jo være en fullbror av Barbro.

 

29/2 1704, [avdøde] Sigrid Pedersd. E. Svend Jensen Lysesund nordl.handler.

B. m. avdøde ektefeller Hans Laursen og Hans Jacobsen (103):

Hans 24,

Malena g. Hans Andersen,

Kirsten g. Tore Ellingsen, Helgeland,

Anna g Hans Jensen Bochelsund og

Barbra hjemme.

 

Jeg er for så vidt enig i at det er et avvik når det gjelder Hans Hansen som halvbror i forhold til de andre opplysningene som vi vet. Spørsmålet er hvor stor vekt man skal legge på den opplysningen fra Proclamaet? Feilskrift? Er det noen av de involverte som har gitt feilaktig opplysning?

 

Antar vi at denne opplysningen er feil så stemmer alt annet. Jeg er derfor tilbøyelig til å tro at dette er en feil, men en usikkerhetsgrad når det gjelder identifiseringen er det dog, og bør derfor påpekes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1116 Tja? Jeg har funnet mye rart i disse "opplistingene" fra den kanten, så foreløpig tar jeg det med en klype salt.

 

#1119 Helt åpenbart en god kandidat, denne Hans Hansen benevnes jo også med Bouchelsund. Fosen og spesielt Bjørnør må tråles bedre for å finne disse.

 

#1120 Jeg har bladd gjennom panteboka i Trondheim for april og mai 1768 uten å finne noe proklama der. Pantebøkene er jo den vanlige plassen å finne slike. Bladde litt i rådstuerettprotokollen også, uten å finne noe som umiddelbart kunne være i sammenheng. Det som avisa gjengir er nok temmelig sikkert hentet fra en offisiell protokoll. Kan hende det ble publisert tidligere på våren, skiftet ble vel holdt 18. november 1767, men allikevel er det ikke et stort tidsrom å lete i.

 

Edit

Jeg fant forøvrig et auksjonskjøte fra Svend Busch til Hans Reiner, datert Baklandet 18. april og publisert 20. april, 1768, dagen før kunngjøringen i avisa. Dette kan jo være relatert (har ikke lest enda)

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 7, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328670377.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20232&uid=ny&idx_side=-373

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1121 I forhold til det emnet du opprettet her må man jo kunne si at det er en god treffprosent:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/189873-borgerleiet-bokkelsund-sand%C3%B8ya-bj%C3%B8rn%C3%B8r-s-tr%C3%B8ndelag-1700-trondheimsborgere-som-holdt-til-her-deriblant-gi%C3%A6ver/

 

"Inger Margrethe Buchelsund f. ~1715...Da ho var trulova med Peder Taraldsen i 1741 er navnet Buchelsund brukt som etternavn. I en sekundær kilde står det at Inger er dattera til utliggerborger Hans Jensen Giæver i Sandøya. I panteboka er det omtalt en obligasjon fra Peder Taraldsen til sin svoger Svend Giæver i Trondheim"

 

Fjerner man Giæver fra Hans Jensen i setningen over ser jo opplysningene ut til å stemme forbløffende.....

 

Fra Proclama:

1. Fuld Søster Anna Hansdatter, der har været gift med Hans Jensen Bochelsund, død og efterladt sig følgende børn, neml:
a) Hans Hansen Bochelsund, død og efterladt sig 4 børn..... Så ramses navna opp på hans barn....
B) Svend Hansen Giever, boende i Forstaden Ihlen ved Tronhiem
c) Anders Hansen Arboe, opholdende sig paa gaarden haangsanden i Biørnøers præstegield
d) Anna Hansdatter Ebeltoft, opholdende sig paa bemelte gaard haangsanden
e) Inger Margrethe Hansdatter, gift med Peder Tarraldsen haangsanden

 

Jeg kan ikke si at jeg har sett før at 5 barn i et felles ekteskap opererer med forskjellig etternavn, men en gang skal jo alltid være den første......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom jeg over navn jeg ikke har vært borti før. Godt mulig de ikke har noen spesiell relasjon, men Christopher N: Grønbech og Jens Ross skriver under ved vielsen.

 

Hans Jensen Netler og Lucia Andersdatter Bye, 5. februar 1743

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Ekteviede 1744, side 398.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-223

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670116.jpg

 

Jfr kunngjøringen etter Barbro Hansdatter 1768. Han må være sønnen etter Jens Sakariassen og Malene Hansdatter som er omtalt i #1118.

 

Fra moldefolk omtales en Hans Jensen Netler ... Borger udj Trondhjem og besiddende paa Gaarden Bue i Romsdal Fogderi rundt 1750-tallet: http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/personer/n/netler_hans_jensen.htm

 

Her ligger det ingen direkte indikasjoner på at det er samme mann, men verdt å undersøke videre.

 

Edit:

Nr. 308 i Domkrikens sogn, skattemanntallet 1743. Hans Jensen Netler, Innenlandshandler

https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/TrondheimSkattemanntall1743?feat=directlink#5951038817326195058

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1123 Det virker plausibelt.... Jeg ser at en av de som skriver under ved vielsen til Hans Jensen Netler var Jens Ross. Mor til "vår" Hans Jensen Nætler, Malene Hansdatter, var gift 1. med Hans Andersen Rosvigen, bror til Jens Andersen Rosvigen, som igjen var far til Jens Jensen Ross, og som jeg antar er den som underskriver.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650244.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20226&uid=ny&idx_side=-59
David Jacobsens (Jelstrup) skiødebrev til Anders Rosvigens:

….selger skiøder og afhender fra mig min k: hustrue og voris arffinger, till erlig ? og vellforstandig mand Anders Olsen residerende paa Rosvigen udi Helgelands fogderier og borger her til staden samt hans kiere hustrue ærlig dydrig og gudfrygtige qvinde Maren Jensdaater og deris arffinger dend halfue part til venstre som ……

Datert Trondheim 10. (?) september Anno 1681

SKJØTE 8. 4.1720 Trondhjem Pantebok 4, 43b
TIL :T1:borger i byen :F1:Hybert :P1:Erichsen FRA :F1:Heinrich :E1:Horneman PÅ :T1:"En vaane Plads". 1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: 300rd Vor Frues sogn
Omgivelser: :T1:Eiendommen ligger "Jmellem Sr. :F1:Jacob :E1:Stolchens :T3:og Sal: :F2:Peder :P2:Andersen :E2:Skredders :T5:Pladser".
Tidligere referanse®: :T1:Skjøte til selger fra salig :F1:Jens :P1:Andersen :E1:Rosvigen, :T3:datert 01.12.1693. :T4:Eiendommens mål og begrep er som angitt i skjøte til salig :F2:Anders :P2:Olsen :T1:fra :T2:salig :F1:David :P1:Jacobsen, :T3:datert 10.09.1681.
Andre Impliserte: :T1:Vitner: Selgers svigersønner, Messr. :F1:Andreas :E1:Høyer :T3:og :F2:Jonas :E2:Angell.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Merknader:
Permanent bildelenke: <http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650447.jpg>
Permanent sidelenke: <http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20226&uid=ny&idx_side=-261>
Jens Andersen utsteder obligasjon til Hornemann i 1691 på denne gårdsparten. Da benevnes gården «Rossevics gaarden». Det går  også frem at gården var hans etter hans sl: forældre.
 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650452.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20226&uid=ny&idx_side=-266
I 1692 kjøper Jens Andersen Rosvigen borgerleiet Fiskerosen beliggende i Nommedalen som før har vært eid/brukt av Oluff Hansen Suckerbagers, og utsteder i samme moment borgerleiet til min kiere broder Hans Andersen Rosvigen.
 

 

Proclama
3. Halv søster Kiersten Hansdatter Enum i Wægens præstegield, hun er død og efterladt sig følgende børn:
.
e) Margrethe Marie Thorsdatter, gift med klokkestøber Paulus Gottlob Lebrecht i Bergen

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Ekteviede 1746, side 596-597.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-300
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607310300.jpg

Se vielsen nederst. Jeg leser Tønder på henne til slutt, og ved flere av dåpsinnførselene benevnes hun Tønder. Jeg kan ikke se noen påviselig grunn til at hun bruker dette slektsnavnet. Jeg finner en drøss med barn på dette paret født i Kristiansand. Rundt 1759/1760 ser det ut til at de har flyttet til Bergen da det døpes en datter Sara Regina der i 1760.

 

http://www.karlsoy.kommune.no/karlsoey-kirke.4639760-141278.html

 

Det er to kirkeklokker i tårnet. Den ene med innskrifta:

 

ME FECIT PAULUS GOTTLOB LEBRECHT IN BERGEN 1798.

 

http://www.disnorge.no/ho/kirker/Ullensvang/side/kinsarvik.htm

 

 

Kirkeklokke

2 klokker, en fra Paulus Gottlob Liebrecht, Bergen 1776 og en uten skrift

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg glemmer det: #671 så fremkommer det informasjon om at Tore Ellingsen gm. Kirsten Hansdatter (datter av Hans Laursen/Signil Pedersdatter) hadde 6 barn, jfr et emne fra 2004. Flere av disse barna nevnes i skiftet etter Tarald Andreas Giæver i 1767. Nå kan det vel slås fast at denne informasjonen er feil (muligens Astafjord bygdebok som er kilden). Tore Ellingsen på Helgeland (Eidem) sine barn, som beviselig var gift med Kirsten Hansdatter fra(?) Bokkelsund/Lysesund, stemmer overhodet ikke overens med bygdebokas påstander, jfr hans skifte. Det samme bekreftes i konas skifte noen år senere, som allerede nevnt på forrige side her.

 

Det må være en forveksling og det er to Tore Ellingsen i omløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.