Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel

Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

#1400, Øllegaard ja :)

Nils Pedersen er kanskje den samme som nevnes enkemannen i skifte etter Maren Nilsdatter (eller Hansdatter?) Lochert, 17. Februar 1786, Burøsund. http://arkivverket.no/URN:sk_read/25026/115/

I Manntallene for ekstraskatten 1765, 1768 kalles hun Hansdatter. http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49644/Kjenner ikke disse folka i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del har jeg ingen anelse hvem hun er, men kan ikke se at hun har noen realasjon med de tre avskilte greinene av Grønbech vi kjenner fra denne tråden. Det er en fjerde grein Grønbech i Karlsøy, Troms som jeg ikke kjenner så mye til, men kan ikke umiddelbart se at Øllegaard passer inn der heller (men mer sannsynlig at hun hører hjemme i denne 4. greina)

2 av disse slektene kan muligens føres tilbake til et felles opphav (usikkerheten er dog stor). Vi vet at etterkommere etter Hans Bersvendsen gjennom en sønn og en datter brukte slektsnavnet Grønbech. Vi vet også at etterkommere etter Randi Bersvendsdatter brukte slektsnavnet Grønbech. Jeg har i debatten forsøkt å argumentere for at disse 2 var søsken og barn av Bersvend Jonsen. Noe bevis for at de faktisk var det finner jeg ikke. Det sterkeste argumentet for denne sammenhengen er den opplysning som fremkommer ved giftemålet mellom Anne Bersvendsdatter Grønbech og Hans Christian Jonsen der det fremgår at Anne Bersvendsdatter Grønbech og Hans Christian Jonsens første kone var beslektet i tredje ledd.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1402 det er sant, det er for enkelthetens skyld jeg omtaler det som 3 greiner (og den 4. i Karlsøy).

Kan jo legge til at Øllegaard er et navn som går igjen i Hans Bersvendsens etterslekt, uten at det nødvendigvis har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1403 Det må jo minst ha eksistert 3 slekter Grønbech uansett. Den Ole Hansen Grønbech som var gift med Kirsten Jensdatter Egede var født i Saltens fogderi i Nordland. Hans opphav er foreløpig helt i det blå, men giftemålet med Kirsten Egede kan kanskje tas til inntekt for at Grønbechene i Troms hadde en finger med i spillet når det gjaldt det giftemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1404 Et kjempestort 'tja', jeg kan hvertfall ikke se at Hans Grønbech (gm Else Pedersdatter) på Skorøy i Karlsøy skulle ha noe med Ole Hansen Grønbech som er født i Salten og gift med Egede.

Det er riktignok en Ole Hansen Grønbech i Karlsøy, men han ble konfirmert i 1746 og kan umulig være samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1405 Men, det er selvfølgelig ikke til hinder for at Grønbechene i Troms og Ole Hansen Grønbech født i Salten kan ha hatt et felles opphav. Han er selvfølgelig ikke sønn av Hans Christopher Grønbech på Sletnes/Skorøya og hans første kone Anna Mortensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg ser (bl.a. på DIStreff) at 'noen' mener at Øllegaard Handatter Grønbech (c1742-1807 Buresund, Karlsøy) er datter av
Hans Christophersen Grønbech (c1693 Bergen - c1763) på Slettnes (Vannøya), senere Skorøy, Karlsøy, og Else Pedersdatter, som (også) skal

være foreldre til Lars, Ole (c1726-1746), (Johanna (g.m. Hans Morten Hegelund) ?), Peternille og Margrethe (g.m. Mads Pedersen på Eidet).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda Per, på DIS er det mye rart. Noen sønn Lars tror jeg ikke finnes, men det finnes sønnene Peder, Axel og Reinert. Sønnen Ole døde nok mye senere, han overtar nok bruket på Skorøy og er på 1760-tallet fremdeles der hvor hans mor, Else, også er som inderst.

At Hans Christopher Grønbech hadde ei første kone var jeg ikke klar over. Hvor påvises hennes eksistens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er greit med en slags oversikt på disse Karlsøy-Grønbechene, om noe ufullstendig:

Hans Christopher Grønbech. (Mellomnavnet påvist 1721). Bygsel Sletnes 16 Jun 1721, bygsel Skorøy 7 Jun 1734, begravet 14 Nov 1762.

Else Pedersdatter. Død April 1765, begr. 27 Mai 1765.

* Margrethe (antatt). Konfirmasjon 2 Nov 1743??. Fadder i en dåp 8 Mar 1744, begr. 6. Jan 1763, sk. 26 Aug 1763 (gift 2. Nov 1747, ektemann Mads Pedersen Gram, sk. 29 Jan 1789)

* Ole (antatt). Konf. 12 Jun 1746, fadder 26 Sep 1751, fadder 30 Jun 1754, Ekstraskatt 1765 (hvor Else Pedersdatter er oppført som inderst), gm. Inger Nielsdatter, jfr ekstraskatten.

* Johanna. Dåp 24 Jun 1730, fadder 30 Jun 1754, sk. Skittenelv, Troms 15 Sep 1769 (gm Hans Morten Christensen Hegelund, jfr manntall Skittenelv 1769)

* Reinert. Dåp 2 Nov 1732, begr. 3 Des 1741.

* Peder. Dåp 3 Jul 1735.

* Peternilla. Dåp 14 Jul 1737, skatt 1765, gm Christopher Olsen, jfr dåp av et barn 24 Jun 1758.

* Axel. Begr. 3 Des 1741.

* Øllegaard, jfr postene over (kanskje datter)

Fort og gæ'li, kan sikkert utfylles med mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda Per, på DIS er det mye rart. Noen sønn Lars tror jeg ikke finnes, men det finnes sønnene Peder, Axel og Reinert. Sønnen Ole døde nok mye senere, han overtar nok bruket på Skorøy og er på 1760-tallet fremdeles der hvor hans mor, Else, også er som inderst.

At Hans Christopher Grønbech hadde ei første kone var jeg ikke klar over. Hvor påvises hennes eksistens?

Nå er det så lenge siden jeg holdt på med dette at jeg ikke husker hvor jeg fant det. Jeg mener at hun ble introdusert etter en av fødslene, men det kan også være at jeg fant henne omtalt som Hans Grønbechs kvinne i en annen sammenheng. Det var i hvert fall kirkeboka som var kilden. Jeg har notert at hun var i livet i 1750, så det tyder på at det er årstallet som er aktuelt å lete på.

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 1 (1709-1771), Kronologisk liste 1748-1754, side 105-106.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9721&idx_id=9721&uid=ny&idx_side=-77

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607620695.jpg

Se høyre side.

post-1909-0-89938400-1445776340_thumb.jpg

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1411 Absolutt interessant. Else Pedersdatter er i så fall ikke mor til noen av barna som er kjente.

Men, her er det grunn til å problematisere innføringen, for det ser ut som det står Hans Grønbechs hustrû og Anna Mortensd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1412 Ikke umulig, eller står det og Hans Grønbechs hustrue Anna Mortensd:

Jeg overlater til de som måtte ha interesse av dette å finne ut av hva som er korrekt og lete etter kilder som kan avklare sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1414 Glimrende! Da er hun ute av bildet. I denne debatten refereres et skifte etter Hans Grønbech. Jeg kan ikke finne det i de skifteprotokoller som er lagt ut, men opplysningene er så spesifikke at det tyder på at det eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering.

Sollied har et skifte i Bergen etter Peder Simensen Grønberg 27/1-1741. Enken er Johanne Olsdatter, og nevner barnene:

1:Hans gift boende i Nordland,

2:Catharina død  1740, etterlatt  2 sønner 1 datter:

Christian 6 år, Simon 4 år og Maria 10 år . Christian Lange  er formynder, og barnenes far.

3:Ingeborg 30 år tjenende i Fosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A01 /1 (1693-1738), Trolovede 1695, side 207.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16708&idx_id=16708&uid=ny&idx_side=-203
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106640416.jpg

Det spørs om ikke denne trondheimsborgeren Jacob Hansen som trolover seg med Karen Iversdatter fra Hof i Hadsel er sønnen til Hans Bersvendsen. Karen Iversdatter var enke etter Hans Jensen Bloch som var lensmann i Hadsel til 1692/3. Trekilen har en sønn av ham døpt tidlig i 1693, og da kalles han salig:

FÖD. döpt 21/2 1693 i Hadsel sogn.
"1693. Febrúariús. d 21 var ieg paa Hof og dóbte Sl: Hans Blokis
Æcte barn ß fmedelst svaghed ej kúnde komme til kirken. blev
kaldet Hans. T. Jeg selv, Hr Hans Nielß og Petter Maler, Karen
Mikkelsd: Sandnæs, og Ingebor Iversdatter af Bóe".

f Hadsel PF454 1693-1700 s.136a

Jeg ser at en av dåpsfadderene er fra gården Bø, sannsynligvis Bø i Sortland. Spørs om ikke Karen Iversdatter var datter av lensmannen der Iver Knudsen, og at denne Ingeborg Iversdatter var en søster av henne.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NST 21, s.297

G. m. Karen Iversdatter. Etter mannens død ble hun sittende
en tid på Hov, men var fraflyttet før 1701; Hov var da blitt
sorenskrivergård.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen, Andenes og Lofoten fogderi, Fogderegnskap 4677 (RA/EA-4092/R67/L4677), 1694-1695, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48775/191/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om denne innføringen har vært nevnt tidligere, om ikke, så er det vel greit påfyll. Niels Jonsen Norman, som Jacob Isachsen Grønbech overtok kona etter. Fyll gjerne ut teksten.

3 Jul 1725, Sand tingsted

...Borgeren Niels Joensøn som ... paa sit Borger=leye Elsnes, og .... giør til almuen .. at hand haver haft ..? leye paa kongens? grund over 20 aars tid ... tredve? aars tid

Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja sorenskriveri -1755, Tingbok 1 , 1723-1727, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31058/76/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1420 Noe sånt?

"Borgeren Nils Joensøn som trafiquerer paa sit Borger=leye Elsnes, og hvad adkomst hand der paa kand have hvor til almuen svarede at hand haver hatt same leye paa Langnesgrund over 20 aars tid, ellers ?cent i brug af hans fader ? tredive aars tid, anden adkomst kand de iche vide at, herom var og fogden tings vidne forlangende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt. Langnesgrund er i forbindelse med/samme sted som Elgsnes, eller er Langnesgrunn et annet borgerleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1423 får anta det...

Kom over dette, som har en viss relasjon til temaet. Bygselbrevet til Lars Nielsen som var gift med den 'berømmelige' Lisbeth Rasmusdatter på Elde. Neppe noe direkte spor, men påfyll:

8 Des 1728

1) Lars Nielsøn lod oplæse sit bøxelbrev in duplo efter forordningen som lyder paa 1/2 wogs land skyld udj gaarden Elde kongens jord her i Qvæfiorden beliggende, saasom? hand ...enchen efter afgl: Peder Jonsøn, og haver betalt sin ...

Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja sorenskriveri -1755, Tingbok 2 , 1727-1731, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31059/55/

Edit: tolker det som han har overtatt etter enka til Peder Jonsen, men kan Peder være avdød mann til Lisbeth?

Edit igjen: står det ...saasom hand egter enchen efter Peder Jonsøn...? Da har jo Lisbeth vært gift før, og da kan det være av betydning å finne ut hvem Peder Jonsen var.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1424 Ja, han ektet enken etter denne Peder Jonsøn. Så spørs det hva denne enken het, og om hun er identisk med Lisbeth Rasmusdatter som jo egentlig er det som er interessant å finne opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider