Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel

Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

# 1475 Alt dette står tidligere i denne debatten, men greit med en repetisjon. Slektsnavnet "Bing" er det Henry Berg som har gitt denne Lars Nilsen, så vær obs på det. Jeg har ikke funnet en eneste kilde der han er benevnt med dette slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Lars Østensen said:

Da har Erlend kommet med en rekke kilder, stor takk til Erlend!

Morten Pedersen "norfar" var stevnet for gjeld i 1709, og da fremgår at han var bortreist til Nordland, men at de til slutt hadde fått tak i ham. Så han var mao. i livet 24. mai 1709 eller like før dette tidspunkt.

Videre skriver Erlend:

Kona er nevnt i stoleboka for vår frue for 1712-14 "Marit sl. Morten Peersens". Hun er ikke nevnt i de andre, så jeg tipper på hun er død en gang før 1730.

I skattemanntallet for vår frue 1706 finner jeg han som "Morten Pedersen nordlandshandler for grund og brug"

I skattemanntallet for vår frue i 1710 finner jeg han "Morten Pedersen nordlandshandler for sin alder og slette tilstand betaler grundschatt"

I skattemanntallet 1715 for vår frue: Morten Pedersøns grundschatt (-3 ) Sønnen Hans Mortensøn for brug (også noen tall) Tarald Mortensøn for brug (tall)

i skattemanntallet for 1719 finner jeg Hans Mortensen som nr 65. Han er nordlandshandler og vilkåret er slett. En skomaker Jon Iversen holder til hos han, men han døde samme år. (I dette manntallet er det en telling på hvor mange døde det er i husstanden dette året)

Da har vi navn på en sønn til, Hans, som åpenbart også var nordlandshandler.

Kan denne Hans være den s.s. Johan Mortensen som var g.m. Dorthe Cathrine Henriksdatter Gabel i hennes 2. ekteskap? Hun eide 10. mai 1723 "i Kramboed Gaden: Enken Dorete Chatrina salig Johan Mortensens deris Gaards Grunder paa dend Søndre Side" av innvåner i byen Johan Michaell Wibe."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1477 Tror ikke det, men nå fikk jeg en vag erindring om at jeg har vært borti denne Hans Mortensen før. Var det ikke han som solgte borgerleiet Kvitnes til Erich Nielsen And?

Jopp det var det!

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 01 , 1710-1737, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Med tingregister. Tingboka har opphold mellom 1714 og 1726.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31300/166/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428400799.jpg
Sr Erich Nielsøn And lod læse sit skiøde paa Borgerleiet Qvidnes i Ulføe fierding; udgivet af Sr Hans Mortensøn Dat: Trondhiem d: 28 Apriil 1735

Det finns en Hans Mortensen som døper barn i Trondheim i 1734. Kona heter i "familysearch" Anna Magdalena Rost (Røst).

Glem det! Dette er Hans Mortensen Rener.

Da er vi tilbake til hvem denne Hans Mortensen var gift med om han nå var gift......

Manntall over Trondhjem bys befolkning og deres yrker, 23. februar 1736
Nordlands Handlere
Hans Mortensen                     Af temmelig goed tilstand.

Men, hvilken Hans Mortensen er dette?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lars Østensen said:

# 1477 Tror ikke det, men nå fikk jeg en vag erindring om at jeg har vært borti denne Hans Mortensen før. Var det ikke han som solgte borgerleiet Kvitnes til Erich Nielsen And?

Noen som husker kilden i farten?

Sr Erich Nielsøn And lod læse sit skiøde paa Borgerleiet Qvidnes i Ulføe fierding; udgivet af Sr Hans Mortensøn Dat: Trondhiem d: 28 Apriil 1735 (Tingbok 1A 01, Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, , Vesterålen, Nordland, 2. juni 1736)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lars Østensen skrev:

Trolig var Morten Pedersens kone, Marit Taraldsdatter, en datter av nordlandshandleren Tarald Pedersen. Morten Pedersen er en av medunderskriverne når Tarald Pedersen den 9. april 1686 skjøter halvparten av sine hus og leiet i "Seniens fogderier" kalt "Grundskier?" til hans svoger (svigersønn?) Lauritz Jenssen.

Tarald Pedersens kone må ha vært en datter av Anders Michelsen i Houmandsgården (363) som åpenbart døde 1676. Dette kommer frem i en obligasjon Tarald Pedersen utsteder til Judit sl: Markus Jacobsens 28.  februar 1679

".... till fuld Pandt och forseiling settis hende, min tillfaldne arffu part udi min sahl= wærfader Anders MichelS: gaard som mig paa skiffted paa Min hustrues weigne arffueligen effter skiffte breffuet er tillfalden....."

"362a. Ole Hansen Gilberg. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 viser at OIle Hansen i Thomis OIsens gård dengang bodde her. Lars Andersen og Otter Halffuersen losjerte hos ham. 7. juli 1678 overtar Hans Pedersen Ovid sin svoger [svigerfar] sl: Ole Hansen Gilbergs gård (fotnote 1), han var gift med datteren Barbara Olsdatter. 25. november 1689 skjøter Margrete sl: Christen Rasmusens til Rasmus Aagesen en gård som Oluf Hansen Gilberg, fordum borger her i staden, eide og bebodde og som er hjemfallen henne for skyld. Beliggende i 4. kvarter imellom [Findvegårds-]veiten på den østre og sl: Anders Michelsen (nr. 363) på vestre side2 • Gården har ligget på nordsiden av den gamle Brattørgate og utgjør vel nå den østlige del av Fjordgata nr. 15 mot Danielsbakerveita."

"363. Anders Michelsen. Ledingen 1659-60 nevner Anders Michelsen i Houmands gården. Den vestre halvdel av samme gård eides dengang av Jacob i Houmandsgården (nr. 380), som må ha bodd ut mot den gamle Bredgate. Houmandsgården synes derfor å ha strukket seg fra Bredgata østover til Findvegårdsstretet, og å ha ligget nede ved sjøen. Kom.Akten forklarer da også at Hammandsgården er ganske vekkskyllet av sjøen. Anders Michelsen synes som sagt å ha eid den østre del av gården, og hans eiendom utgjør nå endel av Fjordgata nr. 15. I ledingen 1660-62 kalles gården Homandtzgården. Anders Michelsen ble begravd 21. april 1676."

Det er underlig at overhodet ingen av disse opplysningene er nevnt i "Trondheim før Cicignon".....

Teoretisk sett kan det være denne kona det er skifte etter i 1716:

Skifte 2/3 1716, •:· Margrethe Andersd. i Iver Sjursens hus på Løkken.
Dtr. Golle Taraldsd. gift i Tromsø fogderi. Rede penger 15, ialt
31 - 14.

I såfall var hun ikke mor til Marit Taraldsdatter om hun nå var en datter av Tarald Pedersen....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel vært innom Arent Olsen Storch i denne debatten tidligere så jeg kan jo ta med noen opplysninger om han også siden det florerer med vrøvl om hans opphav:

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 210
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328651013
Aren Olsen Storch kaller Niels Olsen Hartmand for sin broder

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 3, 1709-1720, s. 66
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660069
Hindrich Gefursen Rehdiger kaller Aron Olsen Storch for sin faderbroder

Nils Olsen Hartmand var det skifte etter i 1720. Han var gift minst 2 ganger. Han er nevnt i # 242 i "Trondheim før Cicignon" der første konas navn fremgår, og der det fremgår at han var skomaker.

Skifte 28/ 6 1690, Niels Olsen Hartmands (fotnote 55) avdøde h. Karen Eliasd.
Hennes nærmeste svoger auksjonsdirektør Svend Busch. B.: Ole
10. Ingeborg 7. Karen 1/2. 467 - 131.

Skifte 8/4 1720, avdøde Niels Olsen Hartmand. E. Gullou Olsd.(fotnote 72) B.
m.1.h.; Ingeborg g. Johan Thomassen og Karen 30 år, med
enken: Niels 22 og Ole 20 år, Anne g. Arent buntmaker, Berette
25 og Marthe 24 år. Gård i Strandgaten 300, ialt 405 - 257 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.1.2014 at 3:03 PM, Christian Arentz said:

Til #820:

12/11 1689, [avdøde] Jon Steffensen Kiil. E. Karen Andersd. Tynn

(gift ivår). Avd. var først gift med Mallena Hansd. Schiøt og

hadde med henne nedennevnte to barn (se ovenfor 24/1 87).

Derefter var han gift med Maren Hansd. Hagerup, men både

dette og siste ekteskap var barnløse. Det var trette mellem

barna og stedmoren som møtte ved sin svoger Tron Pedersen

(se ovenfor bind 1 14/6 82). B.: Hans Jonsen Kiil 20 år og Ellen

g. Anders Hansen. 1579 - 884, derav leie og bruk i Nordland (54)

som enken fikk, gård 300 og sølv merket bl.a. Jørgen Reersen,

Ole Knudsen, Augustinus Hansen, Thomas Hansen, Jens Skanche.

E. hadde efter sine foreldre arvet Holvigen i Namdal, Fosland,

Aune og Sandvik.

(54) Bentsjord i Troms

Skifte etter Karen Andersd Tynns mor Birgitte i Trondhjem 14. juni 1682, Barn: Marite g.m. Tron Pedersen, Malene g.m. Pross Lauritzen, Kirsten (23), Karen (19). 1187-1428, derav borgerleiet Altvigen, part i deffensjonsskipet Patientia, Reg. i Namdal 20. juni 1681 for 679 Rd. Sønn Anders død mars 1680 v. akad. Kbh. farsarv 226.

Denne Tron Pedersen var også Nordlandshandler og Trønderborger, i Alteviken, Namsos, idet han etter 1661 overtok Alte gård på Otterøya i Nummedalseid av sin svigerfar (Gjermund Aglen, Otterøya: Otterøyboka bind I). Ant. var han den s.s. bodde i Vor Frue sogn Trondheims 10. rode v.s.a. Anders Jonsen Finvedgaard (borgerleiet Liland i Ofoten) og bortenfor ham dennes halvbror,norlandsfareren Jon Kielsen (som var g.m. en Karen Pedersdatter) før brannen i 1681, og fortsatt brukte i 1686 (T.b.sk. s. 42).

Skifte 9/1 1686, avd. Kirsten Hansd., Jonas Evertsens. Hennes brødre Tron og Gabriel Pederssønner 61 (Benkestok iflg. Wilhelmine Brandt).

Kjenner vi noe til brødrene Tron og Gabriel Pedersens herkomst?

Lars,

Ser nå ut til at vi har funnet bostedet til Tron Pedersens foreldre:

Tron Pederssøn, borger og indvaaner i Trondheim, utstedte 19. april 1686 i Trondheim, publisert i Trondheim byting 6. des. 1688, skjøtebrev til Oluf Olufsen (Olsen) skreder een ...gaards ..ss og grund fra mine kiere foreldres fordum eiede og beboede beliggende her udi byens 4de quarter i Vor Frue kirche sogn imellem sl. Anders Lauritzens gaard [376] paa den søndre og Karen sl. Hr. Erich Opdals [377] paa den nordre side ...som følger: Nemblig fronten eller ...til gården af søer fra bemt. Anders Lauritzøns gaards grund og i Nord til Sl. Hr. Erich Opdals plads og sesten allen ...quarter ...dend westere ende langs Henrich Sølfestersen [Møller]s Plads fembten allen ...quarter, Mens dybden eller lengden på den nordre side fra Gaden af og till bemt. Henrich Sølfestersens Planche? i Wester sytten allen .., og endelig dybden på den søndre nitten allen, alt ... og snaarmaal.Huilchen plads og grund saa som dend ut supra melt forefindes. Jeg nu herved som foresiger og selger og afhender samt jeg himler og tilstaar fornefnte Olle Olsen skreder.....Trondheim 19. april 1686. Til vitterlighed Laurids Allerup og Nils Ifversen? (Pantebok nr. 1a, 1688-1700, s. 10).

Dette vil sannsynligvis si at Tron Pedersens foreldre bodde i eller nær eiendomsnr. 376a.

Kan du fortelle oss hva vi har av opplysninger om eiendom 376a i Trondheims 4 kvarter?

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.1.2014 at 8:42 PM, Lars Østensen said:

# 811 Joen, Christen og Anne Malena var fra andre ekteskap og Hans og Anders fra første. Hvorfor det er forskjell når det gjelder skiftedato aner jeg ikke.

Skifte 15/2 1687, avdød Anders Lauritzøn (La rsen). E. Lutzia. B.:

Student Lauritz. Sludent Anders, Karen (referanse 20) g. Hcnrich Sølfestersen, Anne g. Anders Hansen nordlandshandler, Sophia 21.

504, ingen gjell. solv.

Første kona skal være gravlagt 3 sep 1688. Jeg har ikke giddet å sjekke dette opp mot Brodahl.

1689 Trondheim VH Elen Joensdatter Kiil Anders Hans. Røst

Virker jo rimelig at første kona døde i 1688.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 3, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328660049.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20229&uid=ny&idx_side=-48

Hans Jonsen Kiil. Bror av Ellen?

Det er naboen i 376a til denne Anders Lauritsen vi kunne se litt nærmere på:

Anders Laursen i Steenvergården (376), n. som naboeiendom i et par skjøter for nr. 376a og 383, og var ant. sydvestre hjørnegård i krysset mellom det gamle Brattørstrede og Findvegårdsstredet, svarende til nåværende Søndre gate nr. 21 og 23.

Bodde på søndre side av Tron Pedersens foreldre i 4. quarter av Vor Frues kirke sogn (376a??)

N. i ledingen 1659-60.

Skifte i Trondheim 15. feb. 1687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1485 Jeg er fortsatt ikke med på hva det egentlig er du spør om. Kan du utdype hva du mener med: " Kan du fortelle oss hva vi har av opplysninger om eiendom 376a i Trondheims 4 kvarter?"?

"376a. Hans Madsen skolemester. 6. november 1664 kjøpte hans hustru stolestad i Vår Frue kirke, og 9. febr. 1673 bevitner Hans Madsen Kolding dansk skolemester i Vår Frue sogn et gårdskjøp (fotnote 1). Han ble begravd 25. juni 1675, og 2. november 1682 oppbydes Hans Kolding skolemesters plass til salgs (fotnote 2). 19. april 1686 skjøter Trond Pedersen (sml. nr. 374) til Oluf Olsen skredder en liten gårdstoft som hans kjære foreldre fordum eide og bebodde. Beliggende mellom sl: Anders Lauritsen (nr. 376) på søndre og sl: herr Erich Opdals (nr. 377) på nordre side. Fronten til [Findvegårds-]gaten av sør fra Anders Lauritsen og i nord til sl: herr Erich Opdals 16 3/4 al. På den vestre side langs Henrich Sølfestersens planke (nr. 383) 15 3/4 al. På den nordre side fra [Findvegårds-] gaten av øster og til Henrich Sølfestersens planke i vester 17 3/4 al. Dybden på søndre side 19 al. (fotnote 3) . Nå utgjør tomten endel av Brattørveita nr. 23."

376a. Fotnote 1. Panteb. nr. 1, s. 93; Fotnote 2. Byt.; Fotnote 3. Panteb. nr. 1 a, s. 10.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Lars Østensen said:

# 1485 Jeg er fortsatt ikke med på hva det egentlig er du spør om. Kan du utdype hva du mener med: " Kan du fortelle oss hva vi har av opplysninger om eiendom 376a i Trondheims 4 kvarter?"?

"376a. Hans Madsen skolemester. 6. november 1664 kjøpte hans hustru stolestad i Vår Frue kirke, og 9. febr. 1673 bevitner Hans Madsen Kolding dansk skolemester i Vår Frue sogn et gårdskjøp (fotnote 1). Han ble begravd 25. juni 1675, og 2. november 1682 oppbydes Hans Kolding skolemesters plass til salgs (fotnote 2). 19. april 1686 skjøter Trond Pedersen (sml. nr. 374) til Oluf Olsen skredder en liten gårdstoft som hans kjære foreldre fordum eide og bebodde. Beliggende mellom sl: Anders Lauritsen (nr. 376) på søndre og sl: herr Erich Opdals (nr. 377) på nordre side. Fronten til [Findvegårds-]gaten av sør fra Anders Lauritsen og i nord til sl: herr Erich Opdals 16 3/4 al. På den vestre side langs Henrich Sølfestersens planke (nr. 383) 15 3/4 al. På den nordre side fra [Findvegårds-] gaten av øster og til Henrich Sølfestersens planke i vester 17 3/4 al. Dybden på søndre side 19 al. (fotnote 3) . Nå utgjør tomten endel av Brattørveita nr. 23."

376a. Fotnote 1. Panteb. nr. 1, s. 93; Fotnote 2. Byt.; Fotnote 3. Panteb. nr. 1 a, s. 10.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Lars Østensen said:

# 1487 Christian, "Trondheim før Cicignon" ligger ute på nb.no: http://www.nb.no/nbsok/nb/efdcfeb0e3d4a505fbc9b609e2622e1e?index=4#363

Tusen takk for det, jeg har ikke tilgang med utenlandsk nettaddresse, men jeg vurderer å kjøpe en!!!

Utrolig, men sant, de er til salgs (for ingenting). Hva er det man prøver unngå????

Du sa tidligere at "Det er underlig at overhodet ingen av disse opplysningene er nevnt i "Trondheim før Cicignon"...... men likevel fant du endel i en annen kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Lars Østensen said:

# 1491

Mange takk, dette gir mening fordi Tron Pedersens mor Giertrud Gabrielsdatter (Akeleye?) f. ca. 1615 skal ha vært g. 1) før ca. 1640 m. hans far, (ant. s.s. bodde i Vor Frue sogn Trondheims 10. rode nær (3 hus syd for?) sin sønn Tron og ikke langt fra Anders Jonsen Finvedgaard og dennes halvbror Jon Kielsen (som var g.m. en Karen Pedersdatter) før brannen i 1681. Giertrud skal ha blitt g. 2) ca. 1650 m. Hans  (Madsen skolemester?) og skal ha fått en datter Kirsten Handsdatter med ham, og denne Kirsten skal ha blitt g. 9 Jan 1685 m. handelsmann Jonas (Jon, Johan, Jonnas) Effuertsøn (Edvardssøn, Eversen, Evertsen, Ewerssen, Eberhardsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relatert til de siste postene, men til hovedtemaet:

Niels Larsen nordlandshandler skylder kemneren penger for gaard og grundschat, etter det jeg kan skjønne, for året 1717. Dokumentet ser ut til å være datert i august 1718. Gitt at det er vår mann, så kan vi med andre ord fastslå dødsår mye mer nøyaktig, mellom 1718 og 1722.

https://get.google.com/albumarchive/111827769429700679738/album/AF1QipM2-2-M1PU7TaQWhlvwA186Sic1DWozU8IrUOLD/AF1QipPmHsM05mBIB4SfF6PpTt92UyKtaHn7oVuqDn1M

(forøvrig mange kjente navn i dette regnskapet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1494 Det er nok etter all sannsynlighet vår mann, men han behøver ikke å være i livet på dette tidspunkt. Disse skatteregnskapene henger etter.

Jeg har jo lurt på hvordan Karen Mortensdatter har klart seg etter hans død. Dersom hun hadde en haug med søsken som var godt gift så forklarer det at hun har klart seg frem til barna vokste opp og kunne overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1738 gravlegges Anna Mortensdatter enken etter Erich Christensen Lind (bror til Siri Christensdtr Lind gift 1 med Svend Hendrichsen og 2 med Ole Hanssen Giæver).

Hvem var hennes foreldre?

http://xml.arkivverket.no/folketellinger/mt16011736.htm

Udenlands Handlere:

"Enchen Erich Christensen Lind – Bruger brygge Handel goed tilstand."

Jeg må jo oppriktig spørre hva man har tenkt på når man har satt opp at denne Erich Christensen Lind var identisk med smeden Erich Christensen som det holdes skifte etter i 1736.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i gård 374 i Trondhjem før Cicignon at Trond Pedersen dukker opp første gang som en Benkestok. Noen som kan se grunnlaget  for denne påstansen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎08‎.‎12‎.‎2016 at 3:38 PM, Terje E Skrolsvik said:

Noen som vet hvor denne Trond Pedersen (Benkestok), kommer  inn i Benkestok slekten ?

Det er fortsatt uklart, men vi har ihvertfall identifisert hans mor, Giertrud Gabrielsdatter (Akeleye?) og hans stefar Skolemester Hans Madsen Kolding i Gård 376a, ref. siste innlegg i denne debatten

Ref. også Skifte 9. jan. 1686, avd. Kirsten Hansd., Jonas Evertsens. Hennes brødre Tron og Gabriel Pederssønner *61, 50-53.

* 61 Benkestok?

[Kjeld Bugge: Utdrag av Trondheims skifteprotokoll 1., s. 300. Trykt i NST XVI (1958)]

Gård 374 tilhørte han svigerfar Anders Mortensen Tynn der han bodde en tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.4.2017 at 10:47 PM, Per Nermo said:

.

I 1742 er Anders Hansen's datter Randi Andersdatter oppført i Vår Frues stolelister: 'Rannj Hans Christian Joensens', Qvindfolchstoolene (No. 27).

Her er altså hennes ektemann oppført som Hans Christian 'Joensen', ikke 'Hansen'.

Hans Christian Jonsen fikk sitt borgerbrev i Trondhjem 21 Apr 1732.

Han skal ha drevet borgerleiet Holmsnes, Kalsnes, Hadsel (som sin svigerfar), og hans opphav skal være i Lillefosen (Kr.sund).

Hans svigermor Ingeborg Larsd. (sk.1728) (1704: 'af Holmsnes') skal være d. av Tr.hj.borger og nordl.handler Lauritz Nielsen Bing på Holmsneset (sk. 1691).

Hans Christian Jonsen var 2. gang g. (1762) m. Anne Bersvendsdatter Grønbech (skifte 1774).

.

Helt korrekt, Per, jeg skrev dessverre feil farsnavn, 'Hansen' istdf, 'Joensen'. Jeg har dessuten tidl. notert (med spørsmålstegn) hvorvidt Hans Christian Joensen hadde en bror Ole Johnsen Bachen, borger i Trondheim, f. i Fosen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel sjekke mere på de påstandene etter påske.

Kjeld Bugge: Utdrag av Trondheims skifteprotokoll 6., s. 52. Trykt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXIV (1973): 39-64

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider