Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

#1460

 

Om Tarald Mortensens bygsel av Hongsand i 1716 og bygsel av Troningen 1720, greit å ha originalene.

 

Hongsand, på tinget 7. November 1716, brev datert 27 April 1716, Trondheim

Sør-Trøndelag fylke, Fosen, Tingbok nr. 3 (1711-1717), Rettsprotokollside, Side 228b-229a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090421370567

 

Troningen, på tinget 15. Februar 1721, brev datert 16 April 1720, Winge

Sør-Trøndelag fylke, Fosen, Tingbok nr. 4 (1717-1723), Rettsprotokollside, Side 147b-148a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090421370727

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1502 Hvem var Jacob Jacobsen Haangsand (Hongsand?) med moster Maren Lauritsdatter Kamvig (denne er datert 3. oktober 1709):

 

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 3, 1709-1720, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660041


Her nevnes tre brødre Jacob, Jon og studios Laurits Jacobsen. Det fremgår at disse tre brødrene hadde vokst opp i huset hos mosteren (Maren Kamvig) etter at deres moder var død. Det er i forbindelse med at studios Laurits Jacobsen er død at han etterlatenskaper blir gjort opp mellom Jacob og hans brødre og denne mosteren som har fostret opp disse barna.

 

Jeg må nesten ta med at medundertegnere er Magister Nils Juel og hans bror Jens Juel. Hvorvidt de var beslektet eller ei fremgår ikke av det som står der. Her kan det tenkes at andre kan få mer ut av teksten enn det jeg klarer.

 

Montro om denne Maren Lauritsdatter Kamvig var en datter av den Lars som nevnes som beboer (bruker) i perioden 1650-1651, og at kanskje denne neste brukeren Jacob var gift med en datter av Lars?

 

Noen som klarer å innplassere disse personene eller har kilder som kan sannsynliggjøre en sammenheng?

 

Sannsynligvis var dette sønner av Jacob NN Hongsand (nevnt 1661-1676 ihht det som står i Bjørnør boka): http://www.nb.no/nbsok/nb/3e1b81eb4cc2930bb121353dfbe2f16b?index=1#427

 

 

Hongsand1.JPG

Hongsand2.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Christian Arentz skrev:

Det er fortsatt uklart, men vi har ihvertfall identifisert hans mor, Giertrud Gabrielsdatter (Akeleye ?) og hans stefar Skolemester Hans Madsen Kolding i Gård 376a, ref. siste innlegg i denne debatten.

.....

.

Kan vi egentlig fastslå at Trond Pedersen's stefar nå er identifisert som skolemester Hans Madsen Kolding i gård 376a på Brattøra (begr. i VF 25 Jun 1675) ?

I innlegg #1493 nevnes det at Trond 'antagelig' var nabo på Brattøra til sin far Peder, og at den danske skolmester Hans Madsen Kolding er identisk med den Hans som moren Gertrud Gabrielsdatter skal ha giftet seg med etter at Peder døde. Er dette så 'løst i fisken' som det framstår, eller finnes det mer håndfaste 'bevis' for at det forholder seg som beskrevet ?

Det fantes vel forøvrig flere 'Gabriel Akeleye' på denne tiden. Har man noen ledetråder som kan bidra til å identfisere hvem som ev. var Trond Pedersen's morfar ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎04‎.‎2017 den 16.10, Lars Østensen skrev:

I 1738 gravlegges Anna Mortensdatter enken etter Erich Christensen Lind (bror til Siri Christensdtr Lind gift 1 med Svend Hendrichsen og 2 med Ole Hanssen Giæver).

Hvem var hennes foreldre ?
 

http://xml.arkivverket.no/folketellinger/mt16011736.htm

Udenlands Handlere:

"Enchen Erich Christensen Lind – Bruger brygge Handel goed tilstand."

Jeg må jo oppriktig spørre hva man har tenkt på når man har satt opp at denne Erich Christensen Lind var identisk med smeden Erich Christensen som det holdes skifte etter i 1736.

 

.

Ja, basert på bl.a. yrkestitlene virker det jo åpenbart (?) at 'utenlandshandler' Erich Christensen Lind (død før manntaller 23 Feb 1736, da hans hustru Anna Mortensdatter omtales som enke (begr. i VF 20 Mai 1738)) ikke kan være identisk med smedmester (Hornemann: 'snekker'Erich Christensen (skifte 19 Jun 1736), hvis enke (også en Anne !)  dessuten var en Andersdatter (Røst), visstnok datter av trondhjemsborger og nordfar Anders Hansen Røst (1655-1724) og hans første hustru (enken ?) Anne Andersdatter (død 1688, i barsel med Anne's lillesøster Birgitte Lucia ?). Smedmesterens forrige hustru var Johanne Svendsdatter (død c1710?). Formyndere for barna i 1736 var Hans Tostrup og Hans Hartmand.

 

Da er det antakelig også feil å tillegge smeden's (9 ?) barn navnet 'Lind'; i 1. ekteskap: Svend, Ingeborg Christine (f. c1707) og Karen, i 2.: Anne Johanne, Christen Andreas (g.m. Elen Svendsd. Myhre), Elen, Paul, Anne Sophia (Røst) (g.m. Søren Johansen Buschmann) og Christian (sistnevnte 6 barn f. i tidsrommet c1716-c1727).

 

Kjennes 'utenlandshandler' Erich Christensen Lind's foreldre ? Eller smedens ?

(Det skal ha eksistert en sogneprest på Jæren ved navn Christen Erichsen Lind ...)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1505 At utenlandshandler Erich Christensen Lind skulle være identisk med smeden Erich Christensen er så urimelig at det kan utelukkes. For de som har satt opp dette er det bare å begynne å skrelle vekk det som ikke har rot i kildene (og virkeligheten). Likeså gir det ingen mening å gi smedens barn navnet Lind, og man kan ikke annet enn lure på om de personene som er satt opp som hans barn basert på at de bruker navnet Lind er fullstendig feilplassert. Jeg mistenker flere av de du nevner for egentlig å være barn av Erich Christensen Lind og Anna Mortensdatter. Har du lest skiftet etter smeden (der fremgår hvor flere av barna var og hvilket yrke de hadde)?

 

Her er eksempelvis en ungkar Lars Erichsen Lind som gifter seg i Trondheim i 1743 med Ingeborg Andersdatter Stabel. Hvor skal han innplasseres?

 

Jeg mener jeg også har sett en Aletha Erichsdatter Lind som gifter seg i Trondheim, men siden jeg ikke klarer å finne igjen kilden så får du ta akkurat det med noen gode klyper salt. Nå fant jeg det, riktignok fra en sekundærkilde: http://slektshistorie.blogspot.no/2008/01/trondheim-vr-frue-krk-div-begravelser.html

"Lind, Aleth Erichsdr - Christian Aalums Kone - 12/2 1745, 27 aar"

 

Om disse var barn av Erich Christensen Lind og Anna Mortensdatter aner jeg ikke, men han er i hvert fall en god kandidat (det kan jo være flere andre kandidater for alt jeg vet).

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lars Østensen skrev:

# 1505 At utenlandshandler Erich Christensen Lind skulle være identisk med smeden Erich Christensen er så urimelig at det kan utelukkes. For de som har satt opp dette er det bare å begynne å skrelle vekk det som ikke har rot i kildene (og virkeligheten). Likeså gir det ingen mening å gi smedens barn navnet Lind, og man kan ikke annet en lure på om de personene som er satt opp som hans barn basert på at de bruker navnet Lind er fullstendig feilplassert. Jeg mistenker flere av de du nevner for egentlig å være barn av Erich Christensen Lind og Anna Mortensdatter. Har du lest skiftet etter smeden (der fremgår hvor flere av barna var og hvilket yrke de hadde) ?

 

.

Såvidt jeg har notert forteller skiftet (som vanlig) bare om barnas sivilstand, samt hvor de oppholdt seg i 1736, med unntak av opplysning om at Karen da var gift med 'Baard Smed' og bosatt i Trondheim (hennes to eldre søsken var hhv. gift og ugift i København), samt at Anne Johanne bodde hos hos Peter Brun på Kanestrøm, Nordmøre, at Christen Andreas var soldat ('hos militzien') Kristiansand, og at Elen, Paul, Anne Sophia og Christian var hos sin mor i Trondheim.

 

Anne Johanne skal senere (i 1767, som ugift), ha oppholdt seg på Edøy, hos 'Madame Sal. Christen Linds' (altså hennes svigerinne, enken etter hennes yngre bror Christen Andreas Erichsen Lind. På samme tid bodde Paul på Edøy. (Det var 15 Des 1767 skifte i Tr.h. etter deres barnløse søster Anna Sophia Erichsdatter Røst, første kone til 'Consumtions Inspecteur' Søren Johansen Buschmann).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1507 " Anne Johanne skal senere (i 1767, som ugift), ha oppholdt seg på Edøy, hos 'Madame Sal. Christen Linds' (altså hennes svigerinne, enken etter hennes yngre bror Christen Andreas Erichsen Lind.

 

Tror du på dette Per?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

# 1507 " Anne Johanne skal senere (i 1767, som ugift), ha oppholdt seg på Edøy, hos 'Madame Sal. Christen Linds' (altså hennes svigerinne, enken etter hennes yngre bror Christen Andreas Erichsen Lind.

 

Tror du på dette Per ?

 

.

Jeg har ingen opplysinger som peker i retning av at dette skulle være oppspinn. Dersom de omtalte ev. skulle være barn av handelsmann Erich Christensen Lind (død før Feb 1736) og hustru Anna Mortensdatter (begr. i VF 20 Mai 1738), så er det vel sannsynlig at de brukte navnet Lind. Og at Christen Andreas Erichsen (Lind), som skal være f. rundt 1712/1718 og var soldat i 1736, kan ha bodd på Edøy, dødd der ('av drukkenskab') og blitt begravet 11 Des 1753, samt at søsteren Anne Johanna i 1767 bodde hos hans enke 'Madame Sal. Christen Linds' (Ellen Margretha Svendsdatter Myhre 1709-1783) høres jo relativt troverdig ut. Skulle noen har 'drømt opp' dette, mener du ? Hvilke deler av dette er det man ev. ikke skulle 'tro på' ? Eller, sagt med andre ord, hvilke deler av dette er det du mener eller vet er feil ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1509 Når bruken av familienavnet "Lind" på disse barna til smeden Erich Christensen tilsynelatende skyldes feilidentifikasjon av Erich Christensen Lind så har jeg vanskelig for å tro at de omtalte personer som eventuelt brukte dette slektsnavnet har noe med smeden å gjøre. Dersom du eller andre måtte ha kilder som understøtter noe annet bøyer jeg meg selvfølgelig i støvet for det. Foreløpig ser jeg ikke en troverdig kilde som støtter sammenhengen slik du beskriver den. Bevisbyrden er din, og jeg ser ingen grunn til å legge ned en kalori i å falsifisere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Østensen skrev:

# 1509 Når bruken av familienavnet "Lind" på disse barna til smeden Erich Christensen tilsynelatende skyldes feilidentifikasjon av Erich Christensen Lind så har jeg vanskelig for å tro at de omtalte personer som eventuelt brukte dette slektsnavnet har noe med smeden å gjøre. Dersom du eller andre måtte ha kilder som understøtter noe annet bøyer jeg meg selvfølgelig i støvet for det. Foreløpig ser jeg ikke en troverdig kilde som støtter sammenhengen slik du beskriver den. Bevisbyrden er din, og jeg ser ingen grunn til å legge ned en kalori i å falsifisere den.

 

.

Jeg er helt enig i at det kan virke som flere av disse barna kan være feilaktig 'plassert' som barn av smeden, og at de istedet hører hjemme, som du antyder, som barn av handelsmannen Erich Christensen Lind (død før Feb 1736) og hustru Anna Mortensdatter (begr. i VF 20 Mai 1738).

 

Jeg fourutsetter at formuleringen om at Anne Johanna Erichsdatter i 1767 bodde på Edøy hos brorens Christen Andreas sin enke, 'Madame Sal. Christen Linds', skriver seg fra skiftet i Trondheim den 15 Des 1767 etter deres søster Anna Sophia Erichsdatter Røst (g.m. Søren Johansen Buschmann, skifte 19 Okt 1795). Der er Christen Andreas sin enke tilsynelatende omtalt som 'Sal. Christen Linds'. Jeg har ikke skiftet for hånden. Det kan vel da tyde på at disse tre istedet kan være barn av handelsmannen Erich Christensen LindVar det kanskje han det var skifte etter den 19 Jun 1736, og ikke smeden ?

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1511 Hvem disse personene som brukte slektsnavnet Lind er barn av gjenstår å se når noen har spadd opp et troverdig kildegrunnlag. Handelsmannen Erich Christensen Lind kan i likhet med smeden Erich Christensen være en avsporing. Jeg hevder, i motsetning til den som har satt opp på sine sider denne smeden som far, ikke at handelsmannen var far til disse barna.

 

 

ECL.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1511 " Var det kansje han det var skifte etter den 19 Jun 1736, og ikke smeden ?"

 

Per, har du ikke lest skiftet jeg linket til?

 

Om du hadde lest dette skiftet så hadde du jo ikke stilt spørsmål om hvem det var skifte etter......

 

For sikkerhets skyld linker jeg til det på nytt:

 

SAT, Byfogden i Trondheim, 1735-1738, s. 10b-11a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204310450

 

Dersom du sliter med å lese hva som står her, så har jeg understreket "Smed": Kan det virkelig være så banalt at noen har funnet dette skiftet og feiltolket "Smed" som "Lind", og at det er derved denne myten har oppstått?

 

Den ene av barna i første ekteskap var grovsmed og bodde i Kjøbenhavn. En datter var ugift i Kjøbenhavn, mens en annen datter var gift med en smed her i byen. Osv.

 

Åpenbart var dette en smed-slekt.

 

Erich_Smed.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder søskene som arver Anna Sophia Røst så er ingen av dem benevnt "Lind" i skiftet. Ja, de var begge på Edøy og ja den ene av dem var hos "madame sl: Christen Linds". Det er alt som kan leses ut av skiftet. Alt det andre som du skriver er det åpenbart noen som har gjettet/tolket inn, og det har ikke rot i det som står i selve skiftet.

 

SAT, Byfogden i Trondheim, 1765-1771, s. 444b-445a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204360452

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Lars Østensen skrev:

# 1511 " Var det kansje han det var skifte etter den 19 Jun 1736, og ikke smeden ?"

Per, har du ikke lest skiftet jeg linket til?

Om du hadde lest dette skiftet så hadde du jo ikke stilt spørsmål om hvem det var skifte etter......

 

For sikkerhets skyld linker jeg til det på nytt:

SAT, Byfogden i Trondheim, 1735-1738, s. 10b-11a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204310450

 

Dersom du sliter med å lese hva som står her, så har jeg understreket "Smed": Kan det virkelig være så banalt at noen har funnet dette skiftet og feiltolket "Smed" som "Lind", og at det er derved denne myten har oppstått?

 

Den ene av barna i første ekteskap var grovsmed og bodde i Kjøbenhavn. En datter var ugift i Kjøbenhavn, mens en annen datter var gift med en smed her i byen. Osv.

Åpenbart var dette en smed-slekt.

 

.

Jeg har de aller største vanskeligheter med å lese teksten i dette skiftet i Trondheim etter smeden Erich Christenen den 19 Jun 1736.

Hva står i skiftet om hans barn fra hans 2. ekteskap ?  (Er det slik at navnet Lind ikke er nevnt overhodet i dette skiftet ?)

 

Jeg forstår det slik at den ene av de to formynderne for barna, Hans Tostrup, var gift med en Lisbeth Christensdatter. Hun er vel da kanskje avdødes søster ?

Den andre formynderen var altså en Hans Hartmand.

 

Vet man noe som helst om smedens foreldre ? Kankje var hans far Christen også smed ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

Her er eksempelvis en ungkar Lars Erichsen Lind som gifter seg i Trondheim i 1743 med Ingeborg Andersdatter Stabel. Hvor skal han innplasseres?

 

Jeg mener jeg også har sett en Aletha Erichsdatter Lind som gifter seg i Trondheim, men siden jeg ikke klarer å finne igjen kilden så får du ta akkurat det med noen gode klyper salt. Nå fant jeg det, riktignok fra en sekundærkilde: http://slektshistorie.blogspot.no/2008/01/trondheim-vr-frue-krk-div-begravelser.html

"Lind, Aleth Erichsdr - Christian Aalums Kone - 12/2 1745, 27 aar"

 

Om disse var barn av Erich Christensen Lind og Anna Mortensdatter aner jeg ikke, men han er i hvert fall en god kandidat (det kan jo være flere andre kandidater for alt jeg vet).

 

 

Aner ikke hvor de hører hjemme. Litt mer kilder om disse to:

 

Matros Lars Erichsen Lind, forlovet i 1742 m Ingeborg Andersdatter Stabel. Forlovere: Erich Larsen(?) Lind og Rasmus ..?

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1743
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050613031119

 

1742, copulerede ober betient ved toldboden Sr Christian Aalum, som efter sin forige hustru havde rigtig holdt skifte med sine børn, og demoiselle Aletha Lind. Forlovere Otto Beyer og Christen Lind.

Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Viede 1742, Side 396
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070921670114

 

Begravelsen til Aleth i 1745, post 9

Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Døde og begravede 1744-1746, Side 570
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070921670171

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Nermo skrev:

 

Jeg forstår det slik at den ene av de to formynderne for barna, Hans Tostrup, var gift med en Lisbeth Christensdatter. Hun er vel da kanskje avdødes søster ?

Den andre formynderen var altså en Hans Hartmand.

 

Tostrup og Hartmand var vurderingsmenn, de stod for registreringen av boet. Noen Lisbeth Christensdatter kan jeg ikke se er nevnt i skiftet.

 

Edit: hva angår formyndere, så kan jeg ikke umiddelbart se noen er nevnt i skiftet. Overformynderiets protokoll gir uansett bedre svar, se nummer 887:

https://get.google.com/albumarchive/111827769429700679738/album/AF1QipO5gJa6S1GGEa05ZQdinsj2iKcX_UjOuqjh4qiN/AF1QipPjtq5G6Lr3tQHw6wgjB4JXgymMArxrUYzAXu2I

 

Jamfør nummer 1253 her:

https://get.google.com/albumarchive/111827769429700679738/album/AF1QipO5gJa6S1GGEa05ZQdinsj2iKcX_UjOuqjh4qiN/AF1QipOw6kSgUov8ci_o-_j339nsXr0pe_vxkpPIzomy

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Jeg har de aller største vanskeligheter med å lese teksten i dette skiftet i Trondheim etter smeden Erich Christenen den 19 Jun 1736.

Hva står i skiftet om hans barn fra hans 2. ekteskap ?  (Er det slik at navnet Lind ikke er nevnt overhodet i dette skiftet ?)

 

 

Jeg leser skiftet slik (det er fint om du i det minste prøver å tolke noen ganger, andre vil garantert være behjelpelig med utfyllende/korrigeringer)

 

Erich Christensen smed, enken Anne Andersdatter.
Børn afled i første ekteskap med Johanne ...?dsdatter:
1. Svend Erichsen, gift og boende i Kjøbenhavn. Benevnes senere i skiftet som Svend Erichsen Gisvold og Svend Gisvold.
2. Ingeborre Christine, ugift, gammel 29 aar iligemaade i Kjøbenhavn
3. Karen gift med Baard smed boende her i byen
I siste ekteskap med enken:
1. Christen Andreas, 18 år, i militzien i Christiansand
2. Paul, 15 år
3. Christian, 9 år
4. Anne Johanne, 20 år .. hos Peter Brunbass paa ...?strøm i Noordmørs fogderi
5. Elen, gammel 17 aar
6. Anne Sophia paa 13de aar

Niels Gabrielsen Drejer blir enkens laugverge.

Fol.13a, ser for meg ut som skifte etter første kona var 15. Oktober 1715, Karen fordret arv

 

Jeg kan ikke finne noen med navnet Lind i skiftet, heller ikke blant kreditorer.


Anne Andersdatter var åpenbart søster av Hans Andersen Røst, det fremgår av overformynderprotokollen nr. 887. I nummer 1253 så fremgår det at Anders Andersen Maursund var svigersønn til Hans Andersen Røst.


Her er et skjøte til Erich Christensen smed, datert i 1714, tredje kvarter i Vår Frue sogn
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Pantebok nr. 3 (1709-1720), Pantebokside, Side 145
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660148

 

Erich Christensen smeds obligasjon til Hornemand datert 1727, nevnt i skiftet:
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Pantebok nr. 4 (1720-1733), Pantebokside, Side 246
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660593

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jørgen M. Steen skrev:

 

Jeg leser skiftet slik (det er fint om du i det minste prøver å tolke noen ganger, andre vil garantert være behjelpelig med utfyllende/korrigeringer)

 

Erich Christensen smed, enken Anne Andersdatter.

Børn afled i første ekteskap med Johanne ...?dsdatter:
1. Svend Erichsen, gift og boende i Kjøbenhavn. Benevnes senere i skiftet som Svend Erichsen Gisvold og Svend Gisvold.
2. Ingeborre Christine, ugift, gammel 29 aar iligemaade i Kjøbenhavn
3. Karen gift med Baard smed boende her i byen

I siste ekteskap med enken:
1. Christen Andreas, 18 år, i militzien i Christiansand
2. Paul, 15 år
3. Christian, 9 år
4. Anne Johanne, 20 år .. hos Peter Brunbass paa ...?strøm i Noordmørs fogderi
5. Elen, gammel 17 aar
6. Anne Sophia paa 13de aar
 

Niels Gabrielsen Drejer blir enkens laugverge.

Fol.13a, ser for meg ut som skifte etter første kona var 15. Oktober 1715, Karen fordret arv

 

Jeg kan ikke finne noen med navnet Lind i skiftet, heller ikke blant kreditorer.

.....

.

Tusen takk !

 

Altså ingen 'Lind' her. Og alle de tidligere omtalte 9 barna (bl.a. i #1505 og #1507) er altså smedens.

 

Da er det selvsagt av stor interesse å finne ut hvilken Christen Lind Edøy som før 1767 hadde etterlatt seg enken 'Madame Sal. Christen Linds', som

'4. Anne Johanne, 20 år' (i 1736) oppholdt seg hos i 1767, ved skiftet etter søsteren

'6. Anne Sophia, paa 13de aar' (1736) (Røst) (g. 11 Jan 1757 i VF m. Søren Johansen Buschmann).

 

Ovennevntes bror

'1. Christen Andreas, 18 år (og soldat i 1736) ble begravet på Edøy den 11 Des 1753 (der han hadde dødd 'af drukkenskab', og

     etterlatt seg enken Ellen Margretha Svendsdatter Myhre (1709 Tr.h. - 1783 Edøy)).

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1522 Jeg stusser veldig på denne broren Christen Andreas som du skriver skal ha etterlatt enken Ellen Margretha Svendsdatter Myhre.  Jeg finner han nevnt som smedens sønn flere plasser og gift med Ellen, og barn skal de i følge samme sidene ha hatt som levde opp. At dette ikke er mulig er det åpenbart ingen som har forstått. Dersom Christen Andreas faktisk var gift med denne Ellen og de hadde barn som var i livet etter 1767, så var han ikke sønn av smeden. Her er det åpenbart noe som ikke henger på greip.

 

Er dette nok en feilslutning/feilidentifikasjon?

 

Skifte etter afgl: Madame Anna Sophia Røst:
SAT, Byfogden i Trondheim, 1765-1771, s. 444b-445a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204360452
Hennes arvinger var:
Paul Erichsen på Edøy og Anne Johanna Erichsdatter ugift og også opholdene sig samesteds hos madame sal: Christen Linds. Og det var alle.

 

Hvor er resten av arvingene inklusive denne Christen Andreas som overhodet ikke er nevnt i skiftet?

Selv om han var død ville hans barn ha arvet dersom han hadde hatt livsarvinger.

 

Den logiske konklusjonen bør være at Christen Andreas er død før skiftet etter søsteren og uten livsarvinger i likhet med de øvrige barna til smeden. Om han har vært gift er ikke mulig å fastslå ut fra opplysningene i disse skiftene. Siste spor av ham er fra skiftet etter smeden.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Lars Østensen skrev:

# 1522 Jeg stusser veldig på denne broren Christen Andreas som du skriver skal ha etterlatt enken Ellen Margretha Svendsdatter Myhre.  Jeg finner han nevnt som smedens sønn flere plasser og gift med Ellen, og barn skal de i følge samme sidene ha hatt som levde opp. At dette ikke er mulig er det åpenbart ingen som har forstått. Dersom Christen Andreas faktisk var gift med denne Ellen og de hadde barn som var i livet etter 1767, så var han ikke sønn av smeden. Her er det åpenbart noe som ikke henger på greip.

 

Er dette nok en feilslutning/feilidentifikasjon ?

 

.

Siden dette er så selvsagt er det jo litt underlig at ingen andre har forstått det.

Jeg tror det er nødvendig at du forklarer litt nærmere .....

 

Det er vel ellers intet i skifteteksten fra 1767 som antyder eller tilsier at den salige Christen Lind på Edøy nødvendigvis er identisk med arvelaters bror.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1524 Her tror jeg vi har skrevet om hverandre Per. Forklaringen finner du i innlegg # 1523.

 

Enig?

 

Jeg kan til nød tro på at barn fra smedens første ekteskap kan være uteglemt fra dette skiftet, men at helbroren og hans livsarvinger skulle være uteglemt da 2 andre er nevnt har jeg ingen tro på. Om han var gift med Ellen Margretha Svendsdatter Myhre, og de i tillegg hadde barn i samme geografiske området som disse 2 er det totalt urimelig at han skulle være uteglemt.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.