Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christopher Nielsen Grønbech (Nordland) dat. 12. Oktober 1771, og annet rundt Grønbech-familiene i Trondheim og Hadsel


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

10 minutter siden, Lars Østensen skrev:

# 1524 Her tror jeg vi har skrevet om hverandre Per. Forklaringen finner du i innlegg # 1523.

 

Enig ?

 

.

Konklusjonen din virker riktig.

Christen på Edøy med (minst 2) barn i live i 1767 må være 'en annen'.

.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1526 Da tror jeg vi sier oss ferdig med Erich Christensen smed og hans barn. Det som står om han der ute på det store internett har begrenset verdi. Forhåpentligvis er det noen som rydder opp i rotet, og da basert på det kildene faktisk forteller. Ikke kan han knyttes til navnet Lind, og denne Christen Lind som påståes å være hans sønn er åpenbart feilplassert og må ha et annet opphav.

 

Tillegg: Hva er opprinnelsen (den opprinnelige kilden) til denne misforståelsen/feiltolkningen/gjettingen når det gjelder Erich Christensen smed og hans barn? Er dette noe som fremgår av en sekundærkilde?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars Østensen said:

# 1526 Da tror jeg vi sier oss ferdig med Erich Christensen smed og hans barn. Det som står om han der ute på det store internett har begrenset verdi. Forhåpentligvis er det noen som rydder opp i rotet, og da basert på det kildene faktisk forteller. Ikke kan han knyttes til navnet Lind, og denne Christen Lind som påståes å være hans sønn er åpenbart feilplassert og må ha et annet opphav.

 

Monsieur Christen Lind hiemme i huuset i sin sykeseng: https://media.digitalarkivet.no/kb20070913640553

På samme side nede til høyre: Christen Erichsen Lind, 41 år gml.

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1528 Det er en drøss med "Lind" som nevnes i Trondheim. Bla. en Christen Lind. Her er en Nils Erichsen Lind:

 

SAT, Byfogden i Trondheim, 1758-1765, s. 126b-127a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204350368

 

Se: http://xml.arkivverket.no/diverse/pb16011746.pdf

 

Søk på "Lind".

 

Jeg er vesentlig mer interessert i kona til utenlandshandleren Erich Christensen Lind, Anna Mortensdatter, og hennes opphav.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Lars Østensen said:

# 1528 Det er en drøss med "Lind" som nevnes i Trondheim. Bla. en Christen Lind. Her er en Nils Erichsen Lind:

 

SAT, Byfogden i Trondheim, 1758-1765, s. 126b-127a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204350368

 

I Samme KB for Edøy finner vi også datteren Ingeborg Lind g.m. Johan Nordahl Brun: https://media.digitalarkivet.no/kb20070913650195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2017 den 20.18, Per Nermo skrev:

.

..  Erich Christensen (skifte 19 Jun 1736), hvis enke (også en Anne !)  dessuten var en Andersdatter (Røst), visstnok datter av trondhjemsborger og nordfar Anders Hansen Røst (1655-1724) og hans første hustru (enken ?) Anne Andersdatter (død 1688, i barsel med Anne's lillesøster Birgitte Lucia ?). Smedmesterens forrige hustru var Johanne Svendsdatter (død c1710?). ..

 

Dette har vi vært gjennom tidligere i tråden. Ved dåp av Elen, datter av Anders Hansen Røst 19 Nov 1706 føres Anders Hansens stipdatter, Berit Lucie som fadder. Teorien blir dermed at hun må være Anne Andersdatter sitt barn, og dermed må Anne ha vært gift tidligere. Hvordan begrunnes evnt. teorien om at hun skal ha vært Annes lillesøster og ikke datter?

 

Se også skifte etter Annes far, Anders Lauridtzøn 15 Feb 1687, om Anne skulle hatt en lillesøster med dette navnet så burde hun vært nevnt her..

 

Hvorvidt Anne døde i 1688 bør det også være tvil om, siden det er ei Anne Andersdatter hvis begravelse blir betalt for 8. Desember 1687 i Domkirkens sogn. TPH side 55. 1687 har i det minste en kilde. Hvor 1688 kommer fra vet jeg ikke.

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Morten Pedersen nordlandshandlers obligasjon til Hendrich Carstensen. Den er datert 3. april 1695 og anvist til utstrykelse 5. februar 1711.

 

"Morten Pedersens obligation till Hendrich Carstensen
Kiendes jeg underskrefne Morten Pedersen Borger og Indvaahner Nordlandz
handler her udj Trundhiemb at jeg effter Rigtig af Regning er blefuen skyl
=dig til Heinrich Carstensen udj een Summa fem og nitti og een half Rdr.
hvilche ermelte 95 Rdr. 2 ort jeg belofuer indwærende aar till St: Mi=
caeli daeg skødesløes(?) at betale dog om imod forhaabning samme pen
=ge til for sagde tid ej skulde blifue af betalt, da belofuer jeg der af at er
=legge aarlig Rente a: 5 pro Cento saa lenge de maa blifue hos mig bestaaen
=de, og Imidlertid pantsetter jeg honnem og hans arfuinger min i boende
gaard og grund sambt huis jeg nu eier eller her effter eiendes worder som for
han iche til nogen anden er forpandtet saa ermelte Hendrich Carstensen
fremt for nogen anden min Creditor skal Nyde sin betalling, og i alle maa
=der skall være skadesløes, dette til witterlighed under min haand og zignet
Actum Trundhiem d: 3 Aprill Anno 1695     Morten Pedersøn E:haand
Publicerit Dend 23de Ma(?) Anno 1695    anuiist til udstrygelse dend
                                                                = 5 Febr. Anno 1711"

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jørgen M. Steen said:

 

Dette har vi vært gjennom tidligere i tråden. Ved dåp av Elen, datter av Anders Hansen Røst 19 Nov 1706 føres Anders Hansens stipdatter, Berit Lucie som fadder. Teorien blir dermed at hun må være Anne Andersdatter sitt barn, og dermed må Anne ha vært gift tidligere. Hvordan begrunnes evnt. teorien om at hun skal ha vært Annes lillesøster og ikke datter?

 

Se også skifte etter Annes far, Anders Lauridtzøn 15 Feb 1687, om Anne skulle hatt en lillesøster med dette navnet så burde hun vært nevnt her..

 

Hvorvidt Anne døde i 1688 bør det også være tvil om, siden det er ei Anne Andersdatter hvis begravelse blir betalt for 8. Desember 1687 i Domkirkens sogn. TPH side 55. 1687 har i det minste en kilde. Hvor 1688 kommer fra vet jeg ikke.

 

 

Hun ble nok begravet i Vår Frue kirke, ikke Domkirken:

 

Epitaphium i Kvenangen kirke:
"Gud til ære Kierken til Beprydelse
Er denne Taffle til Amindelse effter Min
Forrige Salige Quinde Anne Anders Datter
Huiss Legem Huiler til en ære fuld Opstandelse
Udi Vorfrue Kirke gaard i Trunhiem.
Foræred Aff Den Actbar Mand Anders Hanssen
og den Gud-elskende Matrone Ellen Jons D Kiel
Anno 1690 Den 16 May".
(Hele teksten gjengies i Bergens Museums Aarbog 1918-19 s. 67)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1533

Det er riktig, men jeg oppfatter ikke opplysningene som spesielt motstridende. At begravelsen ble betalt i Domkirkens sogn er jo naturlig siden han jo var bosatt der. Det var ikke til hinder for at begravelsen fysisk fant sted i Vår Frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎04‎.‎2017 den 13.12, Jørgen M. Steen skrev:

 

Dette har vi vært gjennom tidligere i tråden. Ved dåp av Elen, datter av Anders Hansen Røst 19 Nov 1706 føres Anders Hansens stipdatter, Berit Lucie som fadder. Teorien blir dermed at hun må være Anne Andersdatter sitt barn, og dermed må Anne ha vært gift tidligere. Hvordan begrunnes evnt. teorien om at hun skal ha vært Annes lillesøster og ikke datter?

 

Se også skifte etter Annes far, Anders Lauridtzøn 15 Feb 1687, om Anne skulle hatt en lillesøster med dette navnet så burde hun vært nevnt her.

.....

.

Litt forvirrende med to stk. Anders Andersdatter her :

  1. Anders Lauritzen (skifte 15 Feb 1687) sin datter Anne Andersdatter (c1658?-ca.Des 1687?), g.m. nordfar Anders Hansen Røst (1655-1724)
  2. sistnevntes datter Anne Andersdatter (c1687?-et.1736), g.m. smeden Erich Christensen (skifte 19 Jun 1736).

Det må antakelig forholde seg slik du sier, nemlig at Berit/Birgitte Lucia (fadder i 1706 for sin stesøster Ellen Andersdatter)

er Anne Andersdatter (#2) sin eldre halvsøster, ikke lillesøster.

 

Anne Andersdatter (#1) skal ha hatt 3 barn ved manntallet i 1687 (da hun vel gikk svanger med Anne (#2) ?), og disse 3 må vel da kanskje ha vært Berit Lucia (fra et tidligere forhold), Anders (c1681?) og Hans (c1685?) ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1535 Om Anne Andersdatter gikk svanger med Anne den yngre i 1687 aner jeg ikke. Anne, Hans og Anders er nok av Anders Hansen Røst sitt første ekteskap ja, der er det i det minste dekning i kildene til teorien.

 

Jeg kan ikke gå god for fødselsårene med unntak av Anders f.~1681, 52 år ved begravelse. Tror det kan være litt "farlig" å gjette så mye om det, lett å bli låst i tankegangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om ikke disse kildene omhandler sønnen til Hans Bersvendsen (Normann)/Anne Pedersdatter (Nideros), Peder Hansen Nideros:

 

SAT, Trondheim magistrat, A/Aa/L0008: Rådstueprotokoller, 1705-1707, s. 157
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090505330355

 

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 62
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328650864

I denne siste kilden benevnes han som Peder Hansen Nideros med jegt og borgerleie (dessverre står det ingenting om hvor han hadde borgerleie), hvilket tyder på at det dreier seg om en Nordlandshandler. Jeg kjenner ikke til andre enn denne sønnen til Hans Bersvendsen som kan tenkes å bruke dette slektsnavnet så derfor gjetter jeg på at disse kildene har med ham og gjøre. Trolig er den Arent Olsen som kausjonerer for ham identisk med Arent Olsen Storch. Skal lure på om det var noen slektsmessig relasjon mellom disse? Kanskje kona til Peder Hansen er å finne i relasjon til Arent Olsen Storch?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1537 For egen del har jeg ikke notert noenting om Peder Hansen (bortsett fra nevnt i skiftene mor/far 1686/1693). Han underskriver som Peder Hansen for broren Bersvend i 1713. Ikke nevnt i skifte etter broren Hans Hansen i 1747, så etterkommere var det vel ikke snakk om.

 

Vet vi egentlig noe mer om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1538 Han er trolig død uten etterkommere slik du skriver. Jeg har heller ikke klart å følge ham lengre med noen grad av sikkerhet enn til 1713. Det kan jo teoretisk sett være han som nevnes i 1722, men Peder Hansen er jo et svært vanlig navn, og selv om han kalles nordlandshandler så er jeg langt fra 100% sikker på at det er vår mann dette gjelder:

 

1722:
49 Peder Hansen / Nordlandzhandl: / fattig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg lurer på om ikke Isach Jonsen og Nils Jonsen i Graven var brødre eller halvbrødre.

 

Det er påfallende at Isach Hansen Grønbech er verge for den arv som Nils Erichsen And hadde etter hans farfar Nils Jonsen i Graven.

 

Det er jo mere samrøre mellom disse:

 

ildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 01 , 1710-1737, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Med tingregister. Tingboka har opphold mellom 1714 og 1726.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31300/57/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428400690.jpg

Monsr Joen Isachsen fremlagde i retten A deris klagemaal til ? Hr Justitz:Raad og amtmand Owe Schelderup angaande een del upeviligerede der skal prejudicere dem i deris Borgelig handel og næring; Datt Trundhiem d: 27 April 1728 underskrevet af
Dines Pedersen, Hans Isachsen og Niels Joensen Graven

 

Skyldes det mer enn felles interresser......?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Østensen skrev:


Jeg lurer på om ikke Isach Jonsen og Nils Jonsen i Graven var brødre eller halvbrødre.

 

Det er påfallende at Isach Hansen Grønbech er verge for den arv som Nils Erichsen And hadde etter hans farfar Nils Jonsen i Graven.

....

.

Det må vel kanskje helst ev. være halvbrødre, for det ser jo ut til å være bortimot 25 år mellom

Isach Johnsen Grønbech (som vel giftet seg rundt 1688 og fikk sine barn i tidsrommet c1688-c1697) og

Niels Joensen (And ?) i Graven  (som dersom alderen ifm. begravelsen i 1742 er korrekt vel må være f. ca. 1680, og kanskje giftet seg rundt 1705 ?).

 

Nordlandshandler Isach Hansen Grønbech (f. c1723?) var muligens 10-20 år eldre enn 'sin mulige tremenning'  Niels Eriksen And ?

 

'Tremenningenes' ev. felles oldemor (nevnt i 1699 som søster av Anne Henrichsdatter) må ev. være født rundt 1635,

og dermed svært mye yngre (20-30 år ?) enn sin (1.?) ektemann Joen (Grønbech ?), dersom dette skal 'gå ihop'.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Det må vel kanskje helst ev. være halvbrødre, for det ser jo ut til å være bortimot 25 år mellom

Isach Johnsen Grønbech (som vel giftet seg rundt 1688 og fikk sine barn i tidsrommet c1688-c1697) og

Niels Joensen (And ?) i Graven  (som dersom alderen ifm. begravelsen i 1742 er korrekt vel må være f. ca. 1680, og kanskje giftet seg rundt 1705 ?).

 

Nordlandshandler Isach Hansen Grønbech (f. c1723?) var muligens 10-20 år eldre enn 'sin mulige tremenning'  Niels Eriksen And ?

 

'Tremenningenes' ev. felles oldemor (nevnt i 1699 som søster av Anne Henrichsdatter) må ev. være født rundt 1635,

og dermed svært mye yngre (20-30 år ?) enn sin (1.?) ektemann Joen (Grønbech ?), dersom dette skal 'gå ihop'.

.

Nils Jonsen i Graven er nok eldre enn du antyder:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 19 , 1694-1696, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31335/144/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430330789.jpg
Anno 1695 Dend 14de Marty....
For retten blef læst og bekyndt Johan Pedersen Haltes/Galtes? kiøbebref til Niels Joensen udgifuet paa it leje udj Norland Andenes wær kaldet, med tilhørende huse Dat: d: 5 Marty 1695

 

Jeg gjetter på at han var født i tidsrommet 1665-1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lars Østensen skrev:


Nils Jonsen i Graven er nok eldre enn du antyder:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 19 , 1694-1696, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31335/144/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430330789.jpg
Anno 1695 Dend 14de Marty....
For retten blef læst og bekyndt Johan Pedersen Haltes/Galtes? kiøbebref til Niels Joensen udgifuet paa it leje udj Norland Andenes wær kaldet, med tilhørende huse Dat: d: 5 Marty 1695

 

Jeg gjetter på at han var født i tidsrommet 1665-1670.
 

.

Mange takk.

 

Har man kunnet fastslå (eller anta) hvor 'Graven' lå ?  (i Trondheim ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Mange takk.

 

Har man kunnet fastslå (eller anta) hvor 'Graven' lå ?  (i Trondheim ?)

.

 

image.png.a6c70d335319976cf7bc11845bfd216a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tar med dette  som også er relevant:

 

image.png.494528325fb27ed3372346971d1dd7fd.png

 

SAT, Vesterålen sorenskriveri, 1/1A/L0005: Tingbok, 1748-1760, s. 222b-223a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090429310406
12. juli 1759 på tinget i Hadsel blir han innstevnet:
Sr Peder Nilsen forrige Theimshandler boende paa Steiloe i sit alders 79 aar der var med sund helse og forstand.....

 

1759 - 79 = 1680

 

Sammenlign:

 

Skifte 7/5 1695, borger Nils Lauritzens avdøde hustru Lisbet Pedersdatter. Felles barn: Peder 14, Fredrik 7, Maren 11 og Lisbet 10 år. Sjøredskap, "leiet der nord" 10 Rd., hans anpart i farens gård 76 Rd. 116-50 Rd.

 

Og en kilde til som jeg ikke husker om vi har tatt med tidligere:

 

SAT, Vesterålen sorenskriveri, 1/1A/L0005: Tingbok, 1748-1760, s. 19b-20a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090429310203
Christen Rasmusen Husbye fremlagde udi rætten paa sin svoger Jacob Nielsen T...handlers veigne et skriftlig stevnemaal, hvo han haver ladet indstefne Simon Olen Lein.....
Kalles på neste side Jacob Nielsen Grønbech

 

Ingen av disse kildene tilfører noe nytt i forhold til det som allerede er utredet eller antatt, men de bekrefter at de antagelser som vi har gjort stemmer.

 

Christen Rasmussen Huseby var altså besvogret med både Trondheimsborger Peder Nilsen med leie på Steilo og med Jacob Nilsen Grønbech. Dette bekrefter Trondheimsborger Nils Larsens 2 ekteskap.

 

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2013 den 12.20, Jørgen M. Steen skrev:

I dåpen til Anne, datter av Trondheimsborger Niels Larsen på Flatset, så er en Hans Mortenß Hvidnes fadder. En mulig relasjon til Karen Mortensdatter kanskje?

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A01 /1 (1693-1738), Fødte og døpte 1712, side 173.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16708&idx_id=16708&uid=ny&idx_side=-169

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106640382.jpg

 

Dette hadde jeg helt glemt.....

 

Ja, her tror jeg du treffer spikeren på hodet Jørgen......

 

Gjør sannsynligheten atskillig større for at Karen Mortensdatter var søster av den Hans Mortensen som selger borgerleiet Kvitnes til Erich Nielsen And, og denne Hans Mortensen sine foreldre kjenner vi og er identisk med Morten Pedersen gift med Marit Taraldsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 11.4.2017 den 12.31, Lars Østensen skrev:

 

Tarald Pedersens kone må ha vært en datter av Anders Michelsen i Houmandsgården (363) som åpenbart døde 1676. Dette kommer frem i en obligasjon Tarald Pedersen utsteder til Judit sl: Markus Jacobsens 28.  februar 1679

 

".... till fuld Pandt och forseiling settis hende, min tillfaldne arffu part udi min sahl= wærfader Anders MichelS: gaard som mig paa skiffted paa Min hustrues weigne arffueligen effter skiffte breffuet er tillfalden....."

 

"362a. Ole Hansen Gilberg. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 viser at OIle Hansen i Thomis OIsens gård dengang bodde her. Lars Andersen og Otter Halffuersen losjerte hos ham. 7. juli 1678 overtar Hans Pedersen Ovid sin svoger [svigerfar] sl: Ole Hansen Gilbergs gård (fotnote 1), han var gift med datteren Barbara Olsdatter. 25. november 1689 skjøter Margrete sl: Christen Rasmusens til Rasmus Aagesen en gård som Oluf Hansen Gilberg, fordum borger her i staden, eide og bebodde og som er hjemfallen henne for skyld. Beliggende i 4. kvarter imellom [Findvegårds-]veiten på den østre og sl: Anders Michelsen (nr. 363) på vestre side2 • Gården har ligget på nordsiden av den gamle Brattørgate og utgjør vel nå den østlige del av Fjordgata nr. 15 mot Danielsbakerveita."

 

"363. Anders Michelsen. Ledingen 1659-60 nevner Anders Michelsen i Houmands gården. Den vestre halvdel av samme gård eides dengang av Jacob i Houmandsgården (nr. 380), som må ha bodd ut mot den gamle Bredgate. Houmandsgården synes derfor å ha strukket seg fra Bredgata østover til Findvegårdsstretet, og å ha ligget nede ved sjøen. Kom.Akten forklarer da også at Hammandsgården er ganske vekkskyllet av sjøen. Anders Michelsen synes som sagt å ha eid den østre del av gården, og hans eiendom utgjør nå endel av Fjordgata nr. 15. I ledingen 1660-62 kalles gården Homandtzgården. Anders Michelsen ble begravd 21. april 1676."

 

Det er underlig at overhodet ingen av disse opplysningene er nevnt i "Trondheim før Cicignon".....

 

Teoretisk sett kan det være denne kona det er skifte etter i 1716:

 

Skifte 2/3 1716, •:· Margrethe Andersd. i Iver Sjursens hus på Løkken.
Dtr. Golle Taraldsd. gift i Tromsø fogderi. Rede penger 15, ialt
31 - 14.

 

I såfall var hun ikke mor til Marit Taraldsdatter om hun nå var en datter av Tarald Pedersen....

Dette bekreftes av følgende kilde: Personalhistoriske magistratsattester av Brodahl, Joh. E. , side 14

 

"29. 16. April 1683. Tarrell Pedersen Hustru Margrethe Andersdtr. nu for Retten besværede sig over sin svoger Laurs Jensen, som fortrykker og fortrænger sig i deres paa Skiftet efter deres sal. Fader arvelig tilfalden Leje i Nordland. Bemeldte Laurs Jensen var nu og nærværende, sorn mente hannem samme Leje på hans Hustrus vegne ligesaa nær som hinde at være berettiget. Nils Lauritzen og Peder Selbygger, som tvende Mand tilnævnt paa Skiftet efter sal. Anders Michelsen, berettet nu for Retten at omtvistede leje blev Tharrell Pedersen udlagt, i mod Andenes. som Laurs Jensen skulde have, hvorom disse Søskende da saaledes med hinanden var tilfreds. Klagersken blev tildømt hendes Leje."

 

Og nok en gjentagelse:

 

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 1a, 1688-1700, s. 56
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328650529

Trolig var Morten Pedersens kone, Marit Taraldsdatter, en datter av nordlandshandleren Tarald Pedersen. Morten Pedersen er en av medunderskriverne når Tarald Pedersen den 9. april 1686 skjøter halvparten av sine hus og leiet i "Seniens fogderier" kalt "Grundskier?" til hans svoger (svigersønn?) Lauritz Jenssen.

 

Så Laurits Jenssen var trolig gift med en søster av Margrethe Andersdatter.....

 

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎03‎.‎2019 den 23.49, Lars Østensen skrev:

....

"29. 16. April 1683. Tarrell Pedersen Hustru Margrethe Andersdtr. nu for Retten besværede sig over sin svoger Laurs Jensen, som fortrykker og fortrænger sig i deres paa Skiftet efter deres sal. Fader arvelig tilfalden Leje i Nordland. Bemeldte Laurs Jensen var nu og nærværende, sorn mente hannem samme Leje på hans Hustrus vegne ligesaa nær som hinde at være berettiget. Nils Lauritzen og Peder Selbygger, som tvende Mand tilnævnt paa Skiftet efter sal. Anders Michelsen, berettet nu for Retten at omtvistede leje blev Tharrell Pedersen udlagt, i mod Andenes. som Laurs Jensen skulde have, hvorom disse Søskende da saaledes med hinanden var tilfreds. Klagersken blev tildømt hendes Leje."

 

Og nok en gjentagelse:

 

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 1a, 1688-1700, s. 56
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328650529

Trolig var Morten Pedersens kone, Marit Taraldsdatter, en datter av nordlandshandleren Tarald Pedersen. Morten Pedersen er en av medunderskriverne når Tarald Pedersen den 9. april 1686 skjøter halvparten av sine hus og leiet i "Seniens fogderier" kalt "Grundskier?" til hans svoger (svigersønn?) Lauritz Jenssen.

 

Så Laurits Jenssen var trolig gift med en søster av Margrethe Andersdatter.....

 

.

Skal tro hva grunnen er til at det er Tarald's hustru og ikke han selv som i 1683 besværer seg for retten over svogeren Laurs' vrangvilje ?

 

Såvidt jeg forstår ovenstående så tilkjennes Margrethe (og Tarald) retten til omtalte handelsleie 'i Nordland',

basert på de to vitnenes utsagn om hvilken av døtrene som ble tilkjent hva ifm. skiftet i 1676 etter deres far Anders Michelsen.

 

Margrethes søster (og dennes ektemann Laurs Jensen) måtte altså iht. rettens avgjørelse i 1683 oppgi leiet 'i Nordland', og 'nøye seg' med leiet på Ansnes,

mens Margrethe Andersdatter (og hennes ektemann Tarald Pedersen) av retten fikk bekreftet sin rett til handelsleiet 'i Nordland'.

Kjenner man til hvilket handelseie ('i Nordland') dette var ?

 

I 1686 skjøter altså Tarald Pedersen over halvparten av sine hus og leiet Grundskjær (?)  i Senjas fogderi til omtalte svoger Jens Laursen.

.

 

 

Endret av Per Nermo
'Andenes' korrigert til antatte 'Ansnes' (i Malangen, TR)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Per Nermo skrev:

.Margrethes søster (og dennes ektemann Laurs Jensen) måtte altså iht. rettens avgjørelse i 1683 oppgi leiet 'i Nordland', og 'nøye seg' med leiet på Andenes, mens Margrethe Andersdatter (og hennes ektemann Tarald Pedersen) av retten fikk bekreftet sin rett til handelsleiet 'i Nordland'.

Kjenner man til hvilket handelseie ('i Nordland') dette var ?

 

Jeg tror dette dreier seg om Andsnes i Troms og ikke Andenes i Nordland:

 

image.png.08d5a5b291cd5c9a5177d6c4c5c6c0cc.png

 

Nei, det går ikke frem av de aktuelle kilder hvilket leie Margrethe og Tarald fikk overta etter hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lars Østensen skrev:

 

Jeg tror dette dreier seg om Andsnes i Troms og ikke Andenes i Nordland:

 

 

Nei, det går ikke frem av de aktuelle kilder hvilket leie Margrethe og Tarald fikk overta etter hennes far.

Kan det stå Tenschier?? http://arkivverket.no/URN:rg_read/31377/140/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.