Gå til innhold
Arkivverket

Samer


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Farmoren min pleide å tulle med at hun var så samisk at hun var 1/4 (kvart) reinsdyr.

Nå sitter jeg og gransker slekten hennes, men finner ikke noen "bevis" på sameslekt. Alle ser ut til å bo i hus, ha borgerskaps jobber og økonomi. (Ja jeg har sikkert fordommer, men skal ikke samer hete Mattis o.l og være reineiere, ikke leger og prester og kirkesangere?)

Nå er jeg ikke kommet så langt på alle grenene her, men spørsmålet mitt er:

- Er samer kategorisert på en eller annen måte, har de anmerkninger?

- Er det typiske samenavn eller andre betegnelser?

 

Noe annet dere vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet jo litt.

 

Samer skal vel ikke hete Mattis o.l.

 

Vanlige navn hos samer var Ole, Nils, Anders, Jon også videre. Mattis var faktisk et vanlig navn i perioder også blandt nordmenn.

 

I kirkebøker sto det ofte finn eller lapp ved giftermål, og i folketellinger L for etnisitet.

 

Det var ikke alle samer som hadde rein. Reinsflokken var jo som familiebedrift og regne og gikk i arv til neste generasjon. Mange samer livnærte seg som fiskere og småbrukere.

 

Dette var bare litt info.

 

Det kommer sikkert flere til etterhvert.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fordommer så bunner de som regel i manglende kunnskaper.

 

Det finnes etterhvert ganske mye litteratur når det gjelder samer, både generell historie og slektslitteratur.

 

Lykke til med spennende forskning.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Jeg har ikke noe imot å være lapp, fjellfinn eller same. Er jeg det, så er jeg det. Sikkert mye morsomme folk der. Jeg vil bare vite hvordan jeg skiller de genene fra resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kanskje genteste deg. Jeg har gjort det og har fått vite at min gruppe også finnes blant samer i nordområdene. Min m-m-m-mor levde for 17000 år siden i Cantabria ... det som nå heter Portugal/Spania ... på den iberiske halvøy. Min bror har testet y-DNAet og har fått vite at han tilhører en haplogruppe som viser mange treff i Altajfjellene i Mongolia, i Ural blant Khan tribe, i Vologda m.m. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lurt å lese ganske mye om forskjellige firmaer som tester, og en begynnelse kan være å lese tråden som Svein Arnolf legger inn. Det spørs litt hva en er ute etter. Jeg benyttet Oxford Ancestor av min mtDNAtest for mange år siden. Senere maste jeg på en av mine brødre om å teste yDNAet, særlig ettersom jeg deltar i et diskusjonsforum der de/vi krangler om urfolk (samer?) m.m. og samenes vandreruter ... vestlig, langs kysten ettersom innlandsisen trakk seg tilbake etter siste istid, eller en østlig innvandring. Der blir lagt inn mange interessante linker fra forskere m.m. Dermed ble min bror overtalt til også å ta en test, og hans yDNA fikk frem en innvandring til nordområdene fra øst. Etter å ha publisert noe av hans resultater der ble det igjen livlig diskusjon på dette forumet, der en må være origomedlem for å delta.

 

 

Wow. Hvor testet fu dehg Marianne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre Oxford Ancestors nå tilbyr oppgradering på testene, vil jeg ikke anbefale å teste med dem. Jeg testet der selv i sin tid, og synes jeg fikk svært lite igjen for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet for flere år siden ved Oxford Ancestor, men den som broren min tok var et annet sted i Oxford, og da oppgraderte de samtidig min gamle etter de resultatene jeg oppgav. Jeg var i alle fall fornøyd med de svarene vi fikk og de store fargerike kartene med innplottede treff ... større eller mindre rundinger etter antall treff. Der var blitt noen flere siden forrige gang for meg. Men selvsagt må alle bestemme selv hva som passer for dem. Som du ser anbefaler jeg henne å lese din link først, som jeg selv også har studert nøye.

 

Jeg ser ikke så nøye på pengeforbruket, for dette blir jo stort sett et engangstiltak.

 

Med mindre Oxford Ancestors nå tilbyr oppgradering på testene, vil jeg ikke anbefale å teste med dem. Jeg testet der selv i sin tid, og synes jeg fikk svært lite igjen for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vandringer, hvordan Y-DNA- og mtDNA-haplotypene har kommet til Norge eller andre steder, og ikke minst når, blir det meste spekulativt, hvis man ikke kan sammenligne gammelt og nytt DNA. Danskene har på trappene nå å teste alt av gammelt DNA som de har, og sammenligne det med dagens dansker. For få dager siden ble det også offentliggjort mtDNA-resultat fra levninger fra den minoiske kulturen på Kreta, hvor det også har vært spekulasjoner i lange tider om hvor de kom fra.

 

Følg gjerne med på sidene til Eupedia http://www.eupedia.com/forum/forum.php de er gjerne raske til å poste slike nyheter, og har også fine sider om de ulike haplogruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er russere, men jeg brevveksler allerede med en dame fra Isle of Wight, der de blant annet har funnet redskaper fra tiden før Baskerland sank. Det var hun som kontaktet meg fordi jeg hadde gitt tillatelse til å 'spre' mitt navn.

 

 

Er det mulig å kontakte de du har treff med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* faren min er død. Han hadde ingen brødre. Jeg har en halvbror, men med en annen far. Gleder meg til de sofistikerer X kromosomtesting til den grad at man kan spore x strander i samme grad som y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* faren min er død. Han hadde ingen brødre. Jeg har en halvbror, men med en annen far. Gleder meg til de sofistikerer X kromosomtesting til den grad at man kan spore x strander i samme grad som y

 

Har du en fetter med felles farfar som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Camilla, hvis du oppgir navn og fødselsdato og bosted på noen av dem du lurer på om har samiske røtter, kan det jo henne andre her på forumet kjenner til slektene eller vet hvordan du kan lete videre. Tror nå jeg ville prøve det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble interessert i å forske og lese om samekulturer etter at jeg fikk greie på at endel av komsakulturen, som regnes for å være fra eldre steinalder, befinner seg på eiendommen etter to av mine tippoldeforeldre, og som senere gikk videre til slekta nedover. Nå er der museum på stedet, der man kan se helleristingene, og etterkommerne må pent finne seg i å betale for å se hjemplassen sin.

 

To av kusinene til pappa var jentunger i 1942 da de fant en sølvskatt nedgravd på hjemstedet ... den største som noen gang er funnet i Nord-Norge (inntil da i alle fall ...). Skatten besto av verdifulle sølvsmykker og hadde antakelig noe med markedshandel på Eggeskall (Bossekop) å gjøre; antakelig familiesølv.

 

Steinalderboplassen ble funnet i 1925 av arkeologen Anders Nummedal, som var utsendt fra Institutt for sammenlignende kulturforskning. Den gang bodde en tante og 'onkel' av pappa der. Nummedal fant også flere andre spor etter mennesker fra en fjern fortid i dette området.

 

Nå driver geologer og arkeologer graving på et sted i nærheten, der min ene bror bor med familien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandt mine aner på min mors side er det både samer, kvæner og etniske nordmenn. Det har vært en spennende reise

 

og er glad og stolt av det jeg har funnet. Før jeg begynte denne reisen var det ingen indikasjoner på hverken det ene eller andre.

 

Via min morfar, som var fra Kåfjord har jeg funnet (med fantastisk hjelp av Andreas Snildal) forfedre/mødre i Tornedalen helt tilbake til midten av 1400

 

tallet.

 

Mange av mine aner var fra indre Finnmark og kan anbefale Strømstad/Fors sine bøker "Slekter i indre Finnmark".

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasr sett gjennom tråden du startet om din farmor http://forum.arkivverket.no/topic/184834-berte-og-rangvald-skogland-finner-dem-ikke/ Var disse foreldrene til din farmor?

På Berte sin side kom de fra Tolga, Østre Toten, Værdal og Malangen. Er vel da bare grenen fra Malangen hvor det kan være samiske røtter langt tilbake.

På Ragnvald sin side er det lite i tråden.

 

Her er foreldrene til Ragnvald i 1875 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f71917&gardpostnr=571&personpostnr=3930&merk=3930#ovre Hartvig Konrad Martin er oppgitt å¨være fra Lurøy født i 1846 og han er handelsmann og Bergitte Marie Simonsen f 1855 Ibestad

Og Birgitte Marie sine foreldre:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f71917&gardpostnr=677&personpostnr=4602&merk=4602#ovre Simon Rasmussen er født ca 1810 på Ibestad og er selveiende gårdbruker, Johanna Hansdatter er født ca 1815 på Ibestad.

 

Og her er de i 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f61917&gardpostnr=624&personpostnr=4001&merk=4001#ovre gården Rensaa i Ibestad. En sønn er på seminaret i Tromsø for å bli lærer.

 

Her gifter de seg 20 okt 1842 Troms fylke, Ibestad, Ministerialbok nr. 6 (1837-1850), Ekteviede 1842, side 213.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9661&idx_id=9661&uid=ny&idx_side=-210

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070604650171.jpg

Hans navn er oppgitt til å være Simon Christian Kildal Rasmussen fra Rensaas 31 år og hennes Johanna Petrine Hansdtr fra Aandervaag 26 år

Deres fedre Rasmus Andreassen og Hans Olsen

 

Tror du har vært inne på disse i en annen tråd og at endel er kaertlagt bakover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig Randi. Har sett mange slektninger av farmor nå, men ikke noe som tyder på samer. Så da tøyset hun kanskje bare.

Odd: jeg har to sønner som heter Snildal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla :)

 

Ja kanskje dine sønner er slekt med Andreas. Han bor i Oslo.

 

Vi har felles aner i Troms( Lyngenområdet) og Tornedalen.

 

Og har du aner fra Troms/Finnmark er det store sannsynligheter for at du kommer bort i kvenske/samiske aner.

 

Andreas har i Genealogen skrevet to artikler om hvordan du kan forske på disse.

 

Kjempespennende.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla.

 

Mulig det var litt klønete formulert. Mulig vi er i slekt. Men det jeg mente var at jeg og Andreas har felles aner.

 

Men det hadde jo vært kult og være i slekt med deg da.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.