Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan dele det jeg finner?

Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Jeg vet at det fins en del tråder fra før om hvilke slektsprogram man bør velge, men jeg prøver meg likevel. Jeg har til nå hovedsaklig brukt tekstbehandlingsprogram (word) og organisert opplysningene etter nummersystem. Dette syns jeg fungerer fint fordi jeg har kontroll på materialet selv og lett kan lage utskrifter osv. Nå ønsker jeg gjerne å finne en måte for å dele det jeg har funnet.

Jeg prøvd meg litt på Geni og MyHerritage, men er ikke helt sikker på om det er veien å gå. På førstnevnte mister man jo herredømme over alt men legger ut gjennom at alle brukerne bygger i samme system. Dessuten kan jeg tenke meg å dele på en måte som er åpen for alle, dvs. ikke bare for de som er betalende medlemmer i det aktuelle slektsprogrammet.

Hva bør jeg satse på?

1) Et slektsprogram ala de jeg nevnte? Det forutsetter i såfall at jeg er redaktør for det jeg selv legger ut og at det er tilgjengelig for søk på åpent nett.

2) Lage egen hjemmeside? Er det i såfall egne "web-hoteller/ hosting-tjenester" som anbefales?

3) Jeg har hørt snakk om programvare for Mac som organiserer slikt. Hvordan virker det?

4) Andre alternativ?

Jeg er taknemmelig for alle tips og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det fins en del tråder fra før om hvilke slektsprogram man bør velge, men jeg prøver meg likevel. Jeg har til nå hovedsaklig brukt tekstbehandlingsprogram (word) og organisert opplysningene etter nummersystem. Dette syns jeg fungerer fint fordi jeg har kontroll på materialet selv og lett kan lage utskrifter osv. Nå ønsker jeg gjerne å finne en måte for å dele det jeg har funnet.

Jeg prøvd meg litt på Geni og MyHerritage, men er ikke helt sikker på om det er veien å gå. På førstnevnte mister man jo herredømme over alt men legger ut gjennom at alle brukerne bygger i samme system. Dessuten kan jeg tenke meg å dele på en måte som er åpen for alle, dvs. ikke bare for de som er betalende medlemmer i det aktuelle slektsprogrammet.

Hva bør jeg satse på?

1) Et slektsprogram ala de jeg nevnte? Det forutsetter i såfall at jeg er redaktør for det jeg selv legger ut og at det er tilgjengelig for søk på åpent nett.

2) Lage egen hjemmeside? Er det i såfall egne "web-hoteller/ hosting-tjenester" som anbefales?

3) Jeg har hørt snakk om programvare for Mac som organiserer slikt. Hvordan virker det?

4) Andre alternativ?

Jeg er taknemmelig for alle tips og innspill!

Jeg har vel skrevet dette før:

Jeg har innsett at min datter trolig ikke vil ha samme slektsinteresse som meg. Derfor anser jeg database-programmer om slekt som vil -- dessverre -- være unyttige såsant ikke datter fanger opp slektsinteressen. Hun vil bare se en CD med "slektsdata" på og legge den til side. TMG er ikke i hennes programportefølje, det er facebook, skype og lignende. En database i et slektsprogram hun ikke bruker vil være helt unyttig. Derimot kan det tenkes hun er interessert i å lese en trykket eller datatilgjengelig *bok* om slekta si. Derfor har jeg valgt å bygge opp slektsdatabasen min som en bok. i pdf-format. Som forsker er det lite lurt, men som formidler er det enklere.

Å lage en slik type "slektsbok" med hyperreferanser til 2-3000 personer (med lenker til dåp, konfirmasjon, giftemål, barnedåp og begravelse) er ikke liketil i noen formater for kommersielle slektsbehandlingsprogram. Innskutt bilder. Pr. dato er "boka" mi på ca. 750 sidern i pdf-format. 2 bind :-)

Med 2-3000 personer i slekta faller Word fort igjennom. Jeg indekserer ("Register") på etternavn, fornavn, fødselsår, faddernavn (både for- og etternavn) med "klikkbare" lenker til referanser. Det eneste programmet jeg vet takler dette, er LaTeX. Høy brukerterskel, men verdt investeringen i lærdom i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2-3000 personer i slekta faller Word fort igjennom. Jeg indekserer ("Register") på etternavn, fornavn, fødselsår, faddernavn (både for- og etternavn) med "klikkbare" lenker til referanser. Det eneste programmet jeg vet takler dette, er LaTeX. Høy brukerterskel, men verdt investeringen i lærdom i mine øyne.

Stian: Kan noen standardprogram for slektsgransking eksportere i et format som LaTex kan importere, eller må du nyskrive den teksten selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian: Kan noen standardprogram for slektsgransking eksportere i et format som LaTex kan importere, eller må du nyskrive den teksten selv?

Det vet jeg ikke? LaTeX er rent tekstbasert. Du får enkelt importert all tekst, men hvordan hyperlinker og relasjoner og slikt eksporteres fra de ulike slektsprogrammene vet jeg ikke. Du må nok mest sikkert kode "intelligent" informasjon selv. (F.eks. dette er et "far-datter-forhold", dette er en "fadder", dette er en "forlover", dette er en "mor"). Men som belønning får jeg en tekst, en pdf-fil hvor alle kirkebokinnføringer/folketellinger er "klikkbare". Foreldre og barn er lenker. Og et register til samtlige personer som er nevnt i dokumentet (Jeg må selvfølgeglig ta meg bryet med å lage registerinformasjon.)

Jeg jobbet lenge med TMG, men jeg forstår at datteren min ikke har samme glede av slekt, og er derfor uinterresert i slektsprogram. Hun leser av og til i boka (utskrift) jeg har laget, dog ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Virker tidkrevende. Blir sikkert bra. Håper det dukker opp noe som kan automatisere dette mer enn jeg oppfatter ditt konsept. Må ha igjen litt tid til å prate med de nære om slekta også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Svein Arnolf i innlegg 2 allerede har nevnt min nettside http://home.no/oavesthagen/ kan jeg nevne litt om hvordan jeg har gjort mitt materiale tilgjengelig. Alt jeg har skrevet om min slekt har jeg skrevet i Word. Jeg har laget en fil for hvert av mine ane-par og om deres etterslekt, det vil si sidelinjer ut fra min anerekke. Disse Word-filene har jeg konvertert til PDF og lagt ut på en delt mappe på Dropbox. https://www.dropbox.com/ er en nettjeneste for lagring av filer. Tjenesten er gratis inntil en viss størrelse. Det er stort nok for alle mine filer. Så har jeg laget min egen nettside på http://home.no/. Dette er en gratis tjeneste for hjemmesider. Her er det begrenset med lagringsplass, så derfor har jeg lagt slektsfilene på Dropbox. På min nettside har jeg laget kortfattet liste over alle mine kjente aner ordnet i et nummersystem med meg selv som nummer 1. For hvert anepar har jeg laget en link til PDF-filen som ligger på Dropbox. På denne måten har jeg kunne legge ut store mengder slektsnotater på nett ved å benytte to gratis nettjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det flere gode tips, ser jeg. Takk så mye!

LaTeX er slik jeg forstår det en hypertekst med lenker. Det høres lurt ut mtp. å kunne lage linker til kilder m.m.

Løsningen med Dropbox og ei enkel hjemmeside har kanskje lavere inngangsterskel? Så jo utrolig fin og oversiktelig ut den siden som det ble vist til ovenfor her. Jeg fikk lyst til å begynne med en gang:-)

Begge løsningene ser ut til å kunne kombineres med dokumenter som jeg kan skrive ut og sette sammen til ei "slektsbok", og det liker jeg.

EDIT: 13/7-13: Da er jeg i gang med å starte opp en side: http://www.bj-duun.priv.no/

Det gjenstår mye enda, men tror jeg har funnet en form som jeg kan bruke videre. Godt inspirert av de tipsene jag har fått i denne tråden, så tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider