Gå til innhold
Arkivverket

Geni og Firefox


Mette R Francke
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Er der noen som vet hvorfor jeg ikke kan logge meg på Geni , hvis jeg bruker Firefox.

 

Det er ikke noe problem hvis jeg bruker Internett Explorer.

 

 

Mette

Ps Forklaring må gjøres veldig enkel for at jeg skal forstå den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se Firefox har et innebygd filter som verner deg mot en svært usikker og upålitelig måte å håndtere slektsdata? Det er kanskje å håpe for mye.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det som er rart . og som jeg skulle ha nevnt , er at jeg aldri har hatt problemer med ¨logge meg på Geni når jeg bruker Firefox.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen som vet hvorfor jeg ikke kan logge meg på Geni , hvis jeg bruker Firefox.

 

Det som er rart . og som jeg skulle ha nevnt , er at jeg aldri har hatt problemer med ¨logge meg på Geni når jeg bruker Firefox.

 

Det er litt uklart for meg hva problemet er, kan du forklare litt nærmere? Hva skjer hvis du forsøker å logge deg inn? Jeg har Firefox, riktignok for Linux, men har ingen problemer med innlogging (selv om det sjelden skjer!) Får du feilmelding? Har det virket tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det har fungert helt bra tidligere.

Men når jeg loggermeg på med brukernavn og passord kommer jeg ikke videre.

Kommer bare tilbake til innlogging.

 

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det har fungert helt bra tidligere.

Men når jeg loggermeg på med brukernavn og passord kommer jeg ikke videre.

Kommer bare tilbake til innlogging.

 

 

Mette

 

Har du gjordt en oppdatering av Windows eller Firefox i det siste?

Jeg har opplevd at Firefox ikke liker noen av Windows-oppdateringer.

 

Jeg fikk så ofte problemer at jeg skiftet nettleser til Google Chrome og alle problemene forsvant.

 

 

Men hvorfor bruke Geni? Geni er ikke gratis hvis man skal lage store filer og bruke alle funksjonene.

Det beste er å bruke ett program man har på egen maskin.

Det finnes flere programmer som er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Hvorfor bruker dere Geni? Er det fordi det er gratis?

 

Jeg har lagt opp et lite tre der i håp om at slektninger i Amerika kontakter (har ganske mange av dem etterhvert :) ).

Jeg hadde nok ikke gjort det om det ikke var gratis, nei, prisen er ublu - og kvaliteten på "produktet" elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for hjelpen.

 

Grunnen til at jeg bruker Geni er helt tilfeldig. Men nå som jeg har over 1600 slektninger i treet , velger jeg å holde meg til Geni.

Jeg har også funnet fjerne slektninger i Danmark.

Selv om de har startet ett samarbeid med myheritage ( grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr , må betale der også for å se en del av "matchene " + oppgradere ytterlige hvis en ønsker kontakt med eier av treet ).

 

Mette

Jeg er også medlem av ancestry.com og der har jeg funnet slektninger i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni kan jeg ikke bruke som "slektsprogram". Da er man jo helt prisgitt andre. Jeg forsøkte litt forskjellige program fra starten, men endte med å bruke PgpGedView - på egen server. Senere har jeg "oppgradert" til Webtrees. Av og til bruker jeg Gramps, men det er nok mest til å redigere GEDCOM-filer som skal videresendes. Jeg bruker Linux, så jeg er avhengig av programvare som fungerer der. Det jeg legger ut på Geni er kun for at andre skal kunne finne det, kanskje kontakte meg. :)

Jeg har også funnet litt selv på Geni, alt må selvsagt kontrolleres mot kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du i tillegg til Geni oppretter et program på din PC eller på nettet som du selv har 100% herredømme over.

F.eks. GRAMPS eller LEGACY. De er gratis-programmer til egen PC.

Jeg selv bruker MyHeritage for å vis mine slektninger vårt slektstre. Men jeg oppdaget raskt at der kunne man fort miste kontrollen.

I tillegg er det mye udokumentert info (søppel) og ikke minst personer som utelukkende kopierer til eget slektstre uten å bidra noe selv.

Jeg prøvde Geni en kort periode. Det var like mye søppel der.

 

En annen sak du må ta i betrektning. MyHeritage eier nå Geni.

I begynnelsen ble det sagt at de to programmene skulle være adskilt. Men så kom det med felles Matcher o.s.v.

I det lange løp tror jeg at Geni blir integrert i MtHeritage. Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en merkelig debatt.

Det må da vel være mulig å stille et spørsmål av teknisk art uten å måtte skrifte om hvorfor en bruker/liker ditt eller datt?

 

Om jeg har problemer å komme meg inn på bibelen.no og søker hjelp om det så skal jeg vel av den grunn ikke måtte komme med en troserklæring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12

Hvis trådstarter Mette er fornøyd med utviklingen av tråden, synes jeg ikke du skal legge deg opp i hva som skal diskuteres.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge (#12):

 

I folkeopplysningens navn er det ikke bare naturlig men også påkrevet å stille noen enkle spørsmål.

 

Dette særlig når det er snakk om hvordan enkelte teknologiske løsninger ikke bare fratar folk råderetten over deres egne data, men også samtidig bidrar til en mangedoblet spredning av udokumenterte og regelrett falske opplysninger.

 

Spørsmål og merknader til Geni kunne selvsagt ha vært gjort i en separat debatt, men da er det ikke sikkert at spørsmålene hadde fått samme fokus. Samtidig: Det er ikke opp til meg hvilke teknologiske løsninger folk velger, men om disse løsninger kollektivt sett bidrar til å skape en gedigen subkultur av genealogiske avfallstoffer med stor spredningsgrad, så vil hele slektsforskermiljøet være skadelidende.

 

Det underliggende hovedspørsmålet er fortsatt:Hvordan skal man etterhvert kunne skille klinten fra hveten om alt blir totalt grøtet til?

 

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge (#12):

 

I folkeopplysningens navn er det ikke bare naturlig men også påkrevet å stille noen enkle spørsmål.

 

Dette særlig når det er snakk om hvordan enkelte teknologiske løsninger ikke bare fratar folk råderetten over deres egne data, men også samtidig bidrar til en mangedoblet spredning av udokumenterte og regelrett falske opplysninger.

 

Spørsmål og merknader til Geni kunne selvsagt ha vært gjort i en separat debatt, men da er det ikke sikkert at spørsmålene hadde fått samme fokus. Samtidig: Det er ikke opp til meg hvilke teknologiske løsninger folk velger, men om disse løsninger kollektivt sett bidrar til å skape en gedigen subkultur av genealogiske avfallstoffer med stor spredningsgrad, så vil hele slektsforskermiljøet være skadelidende.

 

Det underliggende hovedspørsmålet er fortsatt:Hvordan skal man etterhvert kunne skille klinten fra hveten om alt blir totalt grøtet til?

 

 

Mvh Are

 

Ditt innlegg er lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.