Gå til innhold
Arkivverket

Er dette dronning Lovise av Sverige ??

Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

I et av mine fotoalbum er dette bildet (1), i albumet på samme side er det andre fra kongefamilien, prins Carl og Ingeborg, prinsessen av Wales med baby. Fotografiet er tatt hos fotograf Vogel & Dienstbach i Gøteborg, Tom.

Legger ved et annet bilde som jeg fant på nettet, men vinkelen er ikke helt det samme.

post-3544-0-57581500-1369172860_thumb.jpg

post-3544-0-56348500-1369173122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under bildet ser jeg at det står en svak tekst, så jeg gjorde en ny scanning, ser ut som det står Svenske Dronningen L

post-3544-0-57283300-1369175088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Louise van Oranje-Nassau, prinses der Nederlanden (1828-1871) vet vi at sitt ektekap med Carl XV av Sverige var først og fremst basert på utsikten til hennes store arv etter faren, prins Frederik der Nederlandene. En annen årsak var at Bernadottene var interessert i å oppnå annerkjennelse i de rojal kretsene ved å gifte seg inn i ett av Europas eldste kongehusene. Bernadottene hadde fremdeles en borgelig auriol, og trengte status. Frederik hadde i 1816 fått en meget rojal økonomisk erstatning etter tap av mulighet til å bli storhertug av Luxembourg, da dette landet ble innlemmet i Det forenede kongeriket Nederlandene etter en beslutning på Wiener Kongressen i 1815. Skjebnen ville dog at Louise etterlot seg kun en datter, også hun kalt Lovisa, som ble dansk dronning (og mor til Haakon VII). Dermed havnet hennes store juvelsamling i det danske kongehuset. JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sv.wikipedia....v_Nederländerna

Ikke noe "profil-bilde" som dine, men jeg tror at begge bildene dine er av henne, selv om hun ser "vel gammel ut" på bilde nr. 1. Hun døde bare 42 år gammel, men hadde jo gjennomgått mye trist i livet, og en hadde heller ikke for vane å smile på bilder, så......

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Astrid, ja jeg er helt enig hun ser gammel ut, og til Jan M for info som var nytt for meg, igjen tusen takk. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror ikke de to damene er den samme, men at bildet til venstre er av enkedronning Josefine, altså Lovises svigermor. Jeg mener å ha sett lignende bilder av enkedronning Josefine, som altså var gift med kong Oscar 1.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Du har nok helt rett, Kjell. Hun døde i 1876, så da hadde hun lov til å se "eldre" ut på bildet, som nok er tatt på 1860-tallet,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider