Gå til innhold
Arkivverket

Vikøren i USA

Kåre Tveit
 Del

Recommended Posts

Hei Holder fortsatt på med Vikøren familien i USA. Elling Vikøren født 25.01 1879 sine 2 eldste barn.Lina Marie født i Norge.Gift Ramsli i USA og søsteren Rachel Louise,vet jeg lite og ingenting om.Elling hadde 4 søsken som også emigrerte.Av disse kommer jeg ikke videre på:Gert(George)født 05.11.1881 og søstrene Henrikke født15.11.1883 og Gjertrud født 14.08.1890. Takknemlig for all hjelp på dette emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Rachel Louise Vikøren?

Name: Rakel L Vikoren Event Type: Census Event Date: 1905 Event Place: Canisteo township, Dodge, Minnesota Gender: Female Age: 2 Race: White Birthplace: Minnesota Birth Year (Estimated): 1903 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Page: 250 Line Number: 44 GS Film number: 928775 Digital Folder Number: 004520271 Image Number: 00978

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SPS2-42N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjert Lassesson Vigoren (1881 - 1932)

Born in Vikoren, Vik, Sogn Og Fjordane, Norway on 5 Nov 1881 to Lasse Ellingson Vikoren and Regnilde Hermandsdatter. He passed away on 1932.

http://records.ancestry.com/Gjert_Lassesson_Vigoren_records.ashx?pid=75373962

Henrikke Lassedatter Vikøren (1883 - Unknown)

Born in Vik, Norway on 15 Nov 1883 to Lasse Ellingson Vikoren and Regnilde Hermandsdatter.

http://records.ancestry.com/Henrikke_Lassedatter_Vikøren_records.ashx?pid=187936216

Gjertrud Gertrude Lassedotter (1890 - 1973)

Born in Vik, Norway on 14 Aug 1890 to Lasse Ellingson Vikoren and Regnilde Hermandsdatter. She passed away on 10 May 1973.

http://records.ancestry.com/Gjertrud_Gertrude_Lassedotter_records.ashx?pid=170294854

----

Lasse Ellingson Vikoren (1847 - Unknown

Born in Norway on 7 Nov 1847 to Elling Lasseson and Ragnhild Eliasdtr Vikoren. Lasse Ellingson married Regnilde Hermandsdatter and had 12 children.

Children Jensine Lassedatter Vikøren Elling Lassesson Vigoren Gjert Lassesson Vigoren Henrikke Lassedatter Vikøren Rica Louise Vigoren Endre Andrew Vigoren Endre Lassesen Vikøren Hans Lassesen Vikøren Gjertrud Gertrude Lassedotter Birte Lassedatter Vikøren Svein Lassesen Vikøren Sigurd Lassesen Vikøren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Henrikke Louise Vigoren

Birth 15 Nov 1881 in Vikoren, Vik, Sogn Og Fjordane, Norway Death 12 Jan 1957 in Casper, Wyoming

Henrikke sin mann :

Charles Edward Plunkett

Birth 1879 in Harrison, Nebraska Death 23 Sep 1948 in Harrison, Nebraska

De får 3 døtre og 5 sønner.

Ikke alle er navngitt men her er de jeg har funnet navnet på :

Marjorie Anne Plunkett

Birth 01 Jun 1908 in Camp Crook, Harding County, South Dakota Death 06 Sep 1963 in Rapid City, South Dakota

Majorie Ann blir gift med :

Marshall Lorraine Holcomb

Birth20 Jul 1898inBeulah, Wyoming Death Rapid City, South Dakota

En sønn ( ikke navngitt )og en datter

Edna Mae Holcomb

Birth19 Apr 1928inCamp Crook, Harding County, South Dakota Death Valley City, North Dakota

Edna Mae får 2 sønner og 3 døtre ( ingen navngitte ).

Hvis du ønsker detkan jeg sende en melding til eier av treet på www.ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Find a grave:

Charles Edward Plunkett

Birth: 1879

Sioux County

Nebraska, USA Death: Sep. 23, 1948

Casper

Natrona County

Wyoming, USA trans.gif

Charles Edward Plunkett was born 1879 in the Harrison area of Sioux County Nebraska to parents John C. Plunkett and Mary Helen Kimball Plunkett. Charles was married to Rica Louise Vigoren 8 Oct 1907 in Camp Crook, Butte County (became Harding County in 1909), South Dakota. Charles and Rica had children named Marjorie Anne, Leslie R., Edward J., Walter H., Sherrill A., Sarah M., and Betty A. Plunkett. Charles died 23 Sep 1948 at Casper, Wyoming.

Family links:

Spouse:

Rica Louise Vigoren Plunkett (1883 - 1957)

Children:

Edward J. Plunkett (1912 - 1923)*

*Calculated relationship

Burial:

Fairview Cemetery

Camp Crook

Harding County

South Dakota, USA

Created by: Ron Penn

Record added: Jan 14, 2013

Find A Grave Memorial# 103576269

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.findagrave.com%2Fcgi-bin%2Ffg.cgi%3Fpage%3Dgr%26GRid%3D103576269&ei=v9OcUezBH6mn4ASuhYHIAg&usg=AFQjCNHzmondg0ZPX_9BQ3KAfD6gECQJQg&sig2=M1VesTdUUj8JH1SoW-lXSQ&bvm=bv.46751780,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rica Louise Vigoren was born 15 Nov 1883 in Bergen, Hordaland County, Norway to parents Lasse Lasseson Vigoren and Ragnelda Ellingson Vigoren.

Rica married Charles Edward Plunkett 8 Oct 1907 in the Camp Crook area of Butte County (became Harding county in 1909), South Dakota.

Rica and Charles had children named Marjorie Ann, Leslie R., Edward J., Walter H., Sherrill A., Sarah M., and Bett A. Plunkett. Rica died 12 Jan 1957 at Casper, Wyoming.

(http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=103576367)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930 United States Federal Census about Sherrill A Plunkett

Name: SherrillPlunkett

Birth Year: abt 1917

Birthplace: South Dakota

Race: White

Home in 1930: Camp Crook, Harding, South Dakota

Household Members: Name Age

Charles E Plunkett 50

Rica Plunkett 46

Leslie R Plunkett 19

Walter H Plunkett 15

Sherrill A Plunkett 13

Sarah M Plunkett 9

Betty A Plunkett 2

[2 4/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Leslie Plunkett SSN: 504-03-1701

Last Residence: 59480 Stockett, Cascade, Montana, United States of America

Born: 20 Feb 1910

Last Benefit: 59480 Stockett, Cascade, Montana, United States of America

Died: Aug 1977 State (Year) SSN issued:

South Dakota (Before 19

Bilde av gravstenen

http://www.findagrav...&GRid=50869699

Broren :

1940 United States Federal Census about Walter Plunkett

Name: Walter Plunkett

Estimated Birth Year: abt 1915

Race: White

Birthplace: South Dakota

Marital Status: Married

Relation to Head of House: Head

Home in 1940: Pleasant Valley, Harding, South Dakota

Household Members: Age

Walter Plunkett 25

Palvira Plunkett 22

Paul Plunkett 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan Elling ha giftet seg igjen ?

1930 United States Federal Census

about Elling Vigoren

Name: Elling Vigoren Gender: Male Birth Year: abt 1879 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Holden, Adams, North Dakota

View Map Marital Status: Married Immigration Year: 1902 Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Karen A Vigoren Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

:

bracket.png

Household Members: Name Age Elling Vigoren 51 Karen A Vigoren 34 Leonard Vigoren 24 Sam Vigoren 22 Edwin Vigoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan Elling ha giftet seg igjen ?

1930 United States Federal Census

about Elling Vigoren

Name: Elling Vigoren Gender: Male Birth Year: abt 1879 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Holden, Adams, North Dakota

View Map Marital Status: Married Immigration Year: 1902 Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Karen A Vigoren Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Hei Mette.Elling ble enkemann i 1924.Reiste tilbake til Norge(vet ikke når ).Reiste tilbake til Canada Mars 1930,sammen med sin halvsøster Ragnhilde`s(F.1870) svigerdatter Karen Augusta Birkeland.Hun var enke etter min onkel Johan Birkeland.De giftet seg i Winnipeg,Canada samme år.Karens 3 barn kom over i November1930 og de traff hverandre igjen i Holden Adams,N.Dakota.Karen og Elling fikk en datter i 1931 som døde i 1937.Karen døde av blopropp 1 nytttårsdag i 1932 og Elling i November samme år.Ellling hadde en datter Sigtona fra før han giftet seg med Anna Alrek.Jeg hadde håpet å få vist om Ellings datter Rakel og hans søster Gjertrud om de hadde egen familie i USA.Jeg er uansett veldig takknemlig fo de svar som jeg har fått Mvh. Kåre :

bracket.png

Household Members: Name Age Elling Vigoren 51 Karen A Vigoren 34 Leonard Vigoren 24 Sam Vigoren 22 Edwin Vigoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hei Holder fortsatt på med Vikøren familien i USA. Elling Vikøren født 25.01 1879 sine 2 eldste barn.Lina Marie født i Norge.Gift Ramsli i USA og søsteren Rachel Louise,vet jeg lite og ingenting om.Elling hadde 4 søsken som også emigrerte.Av disse kommer jeg ikke videre på:Gert(George)født 05.11.1881 og søstrene Henrikke født15.11.1883 og Gjertrud født 14.08.1890. Takknemlig for all hjelp på dette emne.

Hei.

Eg har kanskje opplysningar om Lina Marie Vikøren. Ho gifte seg i 1919 med Andreas Magnussen Ramsli fødd 1.2.1886 på Kyrkjebø i Sogn og Fjordane. han døydde 11.11.1968 i Surrey, BC i Canada. Han kalla seg Andrew Ramsley.

Andreas var min bestefars bror.

Andreas og Lina fekk 3 born, noko stort meir veit eg ikkje pr. dato.

Kanskje du alt har funne ut dette sjølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew Ramsley

British Columbia Death Registrations, 1872-1986 birth: 2 February 1886 Sogn, Norway death: 11 November 1968 Surrey, British Columbia, Canada

• father: Magnus Ramsley
  • mother: Kari Bangnes
  • spouse: Lena Ejerstad

Andrew Ramsley

Boarder

United States Census, 1910 birth: 1886 Norway residence: 1910 Tacoma Ward 3, Pierce, Washington, United States immigration: 1908

• other: Martin A Doyle, May Doyle, Florence E Doyle, Leo L Doyle, Alfred T Logan, Thomas Reese...

Andrew Ramsley

Boarder

Canada Census, 1906 birth: 1887 Norway residence: 1906 13, Souris, Manitoba, Canada

• other: Nepolein Feltian, Melina Feltian, George Feltian, Aline Feltian, Marins Damean, John Skarbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Helen Ramsley in entry for Donald Harvey Harris, "British Columbia Death Registrations, 1872-1986"

Name: Donald Harvey Harris Event Type: Death Event Date: 18 Jan 1977 Event Place: Sparwood, British Columbia, Canada Gender: Male Age: 26 Marital Status: Married Birth Date: 08 May 1950 Birthplace: Barrhead, Alberta Father's Name: Fredrick Harris Mother's Name: Helen Ramsley Spouse's Name: Joy Mary Ruhl Tribe or Clan: Affiliate Film Number: B13574 GS Film number: 2050828 Digital Folder Number: 004479375 Image Number: 01593 Registration Number: 77 09 002195

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FL17-9HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar:

Det meste her stemmer med det eg har. Lurer på om Andreas "Andrew" var gift 2 gongar? Han var i alle fall gift med Lina Maira Vikøren frå 1919. Namnet Lena Ejerstad har eg aldri høyrt før.

Denne Donald Harvey Harris er mest truleg sonen til Fredrick og Helen som omkom i ei bilulukke.

Eg får søkje vidare for å sjå om eg finn dei andre ungane til Helen, Randy og Lori og ein son eg ikkje veit namnet på.

Foreldra til Andreas eller Andrew heitte Magnus E. Ramsli og Kari J. Vangsnes, så det er litt feil det som stend i British Columbia Death Registrations, men det er heller vanleg har eg erfart.

?

Helen Ramsley in entry for Donald Harvey Harris, "British Columbia Death Registrations, 1872-1986"

Name: Donald Harvey Harris Event Type: Death Event Date: 18 Jan 1977 Event Place: Sparwood, British Columbia, Canada Gender: Male Age: 26 Marital Status: Married Birth Date: 08 May 1950 Birthplace: Barrhead, Alberta Father's Name: Fredrick Harris Mother's Name: Helen Ramsley Spouse's Name: Joy Mary Ruhl Tribe or Clan: Affiliate Film Number: B13574 GS Film number: 2050828 Digital Folder Number: 004479375 Image Number: 01593 Registration Number: 77 09 002195

https://familysearch...M9.1.1/FL17-9HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

For en tid tilbake,fant jeg en Lena Ramsley som var død i samme byen som Andrew. Surreu i B.C,Canada.Hun var død samme år som vår Lina,men var registrert som født i England.Er det mulig at det kan være noe feil her?.Ellers har jeg funnet en god del om søsknene Vikøren som emigrerte først på 1900 tallet.Hans Vikøren (Vegoren) bosatte seg med familie i Ravelli,Montana.SAmmen med kona Katie(av svenske foreldre) fikk de 14 barn hvorav 12 levde opp.Det var bl.a.3 sett med tvillinger.Hans døde i1983 og Katie i1971. Gjertrud mener jeg flyttet til Qille Lake eller Rose Vally i Saskatchewan,Canada.Herfra kommer jeg ikke videre.Gjert(George) Vikøren (Vigoren) ,vet jeg ingenting om bortsett fra at han skal ha godt bort i 1932 eller 1957.Er det mulig å finne ut noe mere her? Ellers har jeg fått kontakt med Endre(Andrews)etterkommere.Likeså med Henrikkes familie. Mvh.Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider