Gå til innhold
Arkivverket

Karen Torbjørnsdatter fra Bergen?/Hamre

Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg søker opplysninger om Karen Torbjørnsdatter, født ca. 1823/1824 (uvisst hvor). Hun var datter av Torbjørn Olsen (moren er ikke bekreftet, men kan være en Anne Malene Aamundsdatter), og ble fra 1836 satt til oppfostring på landet, nærmere bestemt hos Ole Olsen Øvredal (eller Øvre Dale) i Hammers sogn, frem til 1840 hvor hun utgår fra fattigvesenets protokoller. Hun utgår trolig fra protokollene siden hun blir konfirmert, men jeg har ikke funnet henne i kirkeboken for Hammer/Hamre. Jeg finner heller ikke Karen som født i Bergen, selv om faren fikk flere barn der. Dersom konfirmasjonsopplysningene finnes bør det vel være mulig å få bekreftet både morens navn og Karens fødested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige brødre?

Olaj Aamundsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 28 Mar 1817 Bergen, Bergen, Norway residence: Bergen, Bergen, Norway

• parents:Torbiorn Olsen, Anna Aamundsdatter

https://familysearch...M9.1.1/NWVP-L8Q

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 10 (1816-1821), Fødte og døpte 1817, side 32.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8641&idx_id=8641&uid=ny&idx_side=-33

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306660692.jpg

Johannes Torbjornsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 15 Jan 1823 DOMKIRKEN, BERGEN, HORDALAND, NORWAY residence: 1823 Bergen, Bergen, Norway death: 1823

• parents:Torbiorn Olsen, Anna Malene Aamundsdr

https://familysearch...M9.1.1/N42C-YYD

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Fødte og døpte 1823, side 21.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8643&idx_id=8643&uid=ny&idx_side=-24

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306670264.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er sannsynligvis brødrene hennes. Derfor antydningen om at Anne Malene Aamundsdatter kan være moren. Jeg har imidlertid ikke fått bekreftet dette da jeg ikke finner Karens dåpsopplysninger i Bergen. Dette kan tyde på at foreldrene i perioder oppholdt seg utenfor Bergen, noe som igjen kan gi en pekepinn på hvor de stammet fra. Forøvrig hadde Karen også halvsøsteren Marthe Malene født 1826 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er sannsynligvis brødrene hennes. Derfor antydningen om at Anne Malene Aamundsdatter kan være moren. Jeg har imidlertid ikke fått bekreftet dette da jeg ikke finner Karens dåpsopplysninger i Bergen. Dette kan tyde på at foreldrene i perioder oppholdt seg utenfor Bergen, noe som igjen kan gi en pekepinn på hvor de stammet fra. Forøvrig hadde Karen også halvsøsteren Marthe Malene født 1826 i Bergen.

Er det mulig å komme noe videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du noen dokumentasjon eller lenker på det du har funnet ??, og finnes det noe mer vi hjelpere bör vete ?? Kan väre den minste lille ting :)

Jeg kan heller ikke finne noe info om "Karen" i "Hammer", hverken inn eller utflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver att "Karen" hadde en halvsöster ""Marthe Malene" födt 1826? i "Bergen", er det hun her du mener födt 1827 : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=dp12011816&gardpostnr=7250&personpostnr=21737&merk=21737#ovre

Om dette er den "Marthe M." du mener ??, så har denne damen allerede vert og er diskutert i en annen tråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Marthe/Anne Malene er Karens halvsøster. Jeg vet at Marthe/Anne Malene har vært diskutert i andre tråder, men nå er det Karen jeg søker opplysninger om. Det eneste jeg vet om Karen er at hun var datter av "livsslave" Torbjørn Olsen og at hun ble satt ut på landet (til Hammer sogn) i 1836. Hun forsvant fra fattigprotokollen i 1840 da hun ble konfirmert, men jeg har ikke funnet ut hvor hun ble født, konfirmert eller hva moren hennes het. Jeg vet at det er en del tråder på faren,Torbjørn Olsen, her på forumet, men i disse nevnes hverken Karen eller en mulig mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt merke til at da Anne Malene blir konfirmert i Manger 6/11-1842 at morens navn blir oppgitt til å være Anne Malene og ikke Anne Gurine? Kan dette være en feilskriving? Det er også oppgitt at hun som konfirmeres er 16 år i 1842, noe som kan tyde på at denne Anne Malene ble født i 1826, dvs samme år som moren Anne Malene Aasmundsdtr? døde? Kan den Marthe Malene som ble døpt i Domkirken i 1827 være en annen enn den Anne Malene som konfirmeres i Manger i 1842. Kan det ved en tilfeldighet ha oppstått en forveksling her?

Jeg vet at det er Karen Torbjørnsdtr du søker etter her, men det vil være fint om det lar seg gjøre å løse hele "gåten" for resten av søskenflokken også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anne Malene som konfirmeres i Manger i 1842 er den samme som den Marthe Malene som døpes i Bergen i 1827. Dette fremgår dersom man samholder konfirmasjonsopplysningene med vaksinasjonsopplysningene. I konfirmasjonsopplysningene står det når hun ble vaksinert. Sjekker man så vaksinasjonsopplysningene ser man at hun der står oppført som Marthe Malene. Hun brukte altså begge navnene om hverandre. At moren står oppført som Anne Malene er mest trolig feil, men gir en sterk indikasjon på at hun ble oppkalt etter Torbjørn Olsens første kone, Anne Malene Aamundsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min tippoldefar gifter seg 22. juni 1846, heter konen Marthe Malene. Da deres første barn Mons Andreas blir døpt 3. oktober heter hun bare Malene. Da min oldemor blir døpt 17. des 1848 heter hun Anne Malene og i folketellingen for 1865 heter hun bare Malene. Det jeg vet med sikkerhet er at min mormor ble oppkalt etter sin mormor og fikk navnet Anna Magdalena.

Hvis en kan fastslå at denne Anne/Marthe Malene Torbjørnsdtr er den samme som døpes i Domkirken i Bergen i 1827, da er den saken klar, men den Torbjørn Olsen som jeg har funnet info om, dvs han som bare var 17 år da Anne/Marthe Malene ble født, er feil Torbjørn Olsen. Han var nok en enkemann den gangen og hadde en annen bakgrunn. Det hadde vert fint å funne ut hvor det ble av resten av barna til Torbjørn Olsen som t.d. Karen som ble oppfostret i Hamre sogn? likeeins Johannes og Ludvig?

Det hadde også vert interessant å funnet ut hvem Torbjørn Olsen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gifter Torbjørn Olsen seg med Ane Malene Olsdtr.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/hending/hv00000000392952

Når tid blir datteren Karen født og hvor blir hun født? Hun blir satt bort på landet dvs i Hammer eller Hamre sogn og vedk. har omsorg for henne til 1843? Hun må ha blitt født en gang mellom 1817 og 1826.

Er det noen som kan hjelpe til med å finne Karen og litt mer info om hvem faren egentlig var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev Ludvig, men mente Olai, se, lengre oppe.

Jeg håpermat det lar seg gjøre å finne Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Torbjørnsdtr ble født ca 1823/24. Da hun ble "utsatt på landet" i 1836 står det bl.a. Hun ble oppfostret hos Ole Olsen Øvredale i Hammer prestegjeld. Da var hun 12 1/2 år. Hun utgår av forsørgervesenet i 1840 15 1/2 år gammel.

Er det mulig finne hennes konfirmasjon? Eller noe om hvor Øvredale var? Jeg antar at Hammer eller Hamre prestegjeld var ganske stort. Jeg antar at hovedkirken låg Hamre på Osterøy? Hvor vi dag finner Hamre gamle kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått bekreftet at personen som Karen ble sendt til var Ole Olsen fra Øvre Dale i Meland i Hamre prestegjeld. Øver Dale eller Øvredale har gårdsnr 20 og ligger på øya Holsnøy like nord for Bergen. Hvor Karen bosatte seg etter at hun ble konfirmert er ikke godt å si. Jeg har ikke funnet henne blant de konfirmerte i Hamre sogn, så da kan det være mulig st hun ble konfirmert i Bergen, men det vites ikke om hun hadde slektninger i Berget. Hun hadde en halvsøster i Manger, men det er ikke godt å si om hun visste om denne halvsøsteren. Det er mulig at hun hadde to brødre, men jeg vet ikke hvor disse kan ha blitt oppfostret?

Det hadde vert fint å fått en pekepinn på hvor det er mulig å finne konfirmasjonen til Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Jeg har bl.a sjekket kirkebøkene i Hamre og Haus, uten å finne konfirmasjonen hennes der. Når det er sagt så finner jeg heller ingen passende kandidat i 1865 tellingen for hele landet. Og da har jeg søkt med fornavn begynner med Kar, deretter etternavn inneholder orb for så å avslutte med fødselsår 1826 +/- 2 år , altså 1824-1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gifter Torbjørn Olsen seg med Ane Malene Olsdtr.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/hending/hv00000000392952

Når tid blir datteren Karen født og hvor blir hun født? Hun blir satt bort på landet dvs i Hammer eller Hamre sogn og vedk. har omsorg for henne til 1843? Hun må ha blitt født en gang mellom 1817 og 1826.

Er det noen som kan hjelpe til med å finne Karen og litt mer info om hvem faren egentlig var?

Bruden er oppfört med "Olsdtr" ser jeg, må da vere brudgommens farsnavn??. Og "Östrim" kan muligens väre "Östreim" i området "Torvastad". Kan hun väre der i fra mon tro ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden er oppfört med "Olsdtr" ser jeg, må da vere brudgommens farsnavn??. Og "Östrim" kan muligens väre "Östreim" i området "Torvastad". Kan hun väre der i fra mon tro ??

Det kan ho sjølvsagt vera. Men - det er meir truleg at ho var frå kommunen og soknet Austrheim i Nordhordland. Og før i tida vart Austrheim skrive som både Østrem og Østreim. Austrheim er som kjent Lindås sin nabo i nord, og ligg heller ikkje langt frå Hamre og Hosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ho sjølvsagt vera. Men - det er meir truleg at ho var frå kommunen og soknet Austrheim i Nordhordland. Og før i tida vart Austrheim skrive som både Østrem og Østreim. Austrheim er som kjent Lindås sin nabo i nord, og ligg heller ikkje langt frå Hamre og Hosanger.

Funderte også på "Austrheim/ Lindås", men tenkte på vielsestedet "Avaldsnes" som vel er nerliggende til "Torvastad" ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være et sted i Rogaland som heter Østrem og da er det nærliggende å tro at Ane Malene var derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østrem er på Karmøy, like i nærheten av Kopervik. Det er nok dette stedet Ane Malene var fra. Det var derfor naturlig at hun giftet seg i Avaldsnes kirke. Derfor antar jeg at Ane Malene bodde i på Østem ved ft i 1801, men dette er jeg noe usikker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er obs på at det er to saker som har nesten det samme tema, men det ene var for å finne ut hvor Øvredale eller Øvre Dale var, men så begynte saken videre derfra. Derfor antar jeg at det er best at ettersøkingen etter Karen må fortsette her i fra, siden det nå er avklart hvor Øvredale er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket fadderne ved barnedåpene til Olai Amunds barn om evt. noen av hans søsken er blant dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider