Gå til innhold
Arkivverket

Karen Torbjørnsdatter fra Bergen?/Hamre

Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet to av dåpsbarna til Olai dvs Olufine Catrine f. 30.01.1845 døpt i Domkirken i Bergen og Andrea Johanne f. 16.07.1849. Desse hadde ingen faddre fra familien. De to neste dvs Elisebeth Charlotte f. 1853 og Theodor August f. 1859, ble født i Haugesund, men hvor finner jeg ikke?

Jeg har ikke funnet dåpen til Didrike Mathilde f. 1846 og Olai J født en gang mellom 1841 og 1846.

Dette har ikke gitt meg noe mer svar på om Karen var ekte søster eller halvsøster til Olai Torbjørnsen. Jeg antar at far til Olai Torbjørnsen var Torbjørn Olsen som da er identisk med far til Anne/Marthe Malene Torbjørsdtr. som ble døpt i Domkirken i slutten av april 1827?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge FamilySearch fikk de disse barna.

Amalia Joachime 07.11.1841 Domkirken

Amalia Joachime 26.03.1843 Domkirken

Olufine Cathrine 23.02.1845 Domkirken

Didricha Mathilde 29.08.1847 Domkirken

Andrea Johanne 12.08.1849 Domkirken

Elisabeth Charlotte 09.03.1852 - 28.03.1852 Skaare v/Haugesund , Rogaland

Elisabeth Charlotte 16.05.1853 døpt 12.06.1853 Skaare

Theodore Albertine 22.10.1855 døpt 04.11 Skaare

udøpt 14.09.1860 - 14.09.1860 Skaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. Men her manglet altså Theodor August f. i Haugesund i 1859.

Det viktigste for meg nå er å finne ut om far til Olai Torbjørnsen dvs Torbjørn Olsen var identisk med far til Anne Malene Torbjørnsdtr f. 10.04.1827 døpt som Marthe Malene i Domkirken i Bergen i april 1827.

I kirkeboken da Torbjørn Olsen giftet seg i Avaldsnes den 21.11.1816, stod det bare at han var fra Bergen. Ingen info om hvem som var hans foreldre. Det er også info om far til Anne Malene var livstidsfange, men ikke hva han ble dømt for.

Det hadde vert veldig interesant å funne ut om Olai og Anne/Marthe Malene var halvsøsken, men hvordan kan man finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Karen Torbjørnsdatter forlot Hamre og dro til Bergen før hun ble konfirmert. I fattigvesenets protokoll for 1840 står det at hun utgår fordi hun har fått tjeneste i Bergen. Hun utgikk altså ikke fordi hun var konfirmert, slik det var vanlig. Dette kan tyde på at hun ble konfirmert i Bergen. Jeg har foreløpig sjekket konfirmerte i Domkirken og Korskirken sogn, men ikke funnet henne der. Dersom konfirmasjonsopplysningene finnes, kan vi få navnet på moren hennes og dermed lettere finne ut hvilken Torbjørn Olsen det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider