Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av USA-utvandrere på tidlig 1900-tallet fra Bergen


Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg videre i etterlysning av familie som utvandret fra Bergen til USA ?

1) Peder Henrik Brandt hansen F.6/9.1904 i Horten,- dro til USA

2) broren Erling Brandt hansen døde før 1948,og hadde da en 14år gammel sønn,- dro til USA.

Disse to sine foreldre het ; Hilmar Bernhard Brandt Hansen F 1877, døde ev 1948.Var skipper og han hadde adresse i USA,- men hvor og hvorfor vet jeg ikke....Han bodde samtedig i Bergen og hadde kone og barn her.Konen het;Johanna Karlsen født 3/8.1882. Skulle gjerne visst mer om hele denne familien min. Når og hvor de dro til USA,-hvor lenge de ble der,deres etterkommere der er?

 

Så er det ;

1)Karl Johan Rasmusse F.31/4.1914,-som dro til USA

2) broren Ingolf Johanne Olai Rasmussen F.31/1.1897, død 1958,- som også dro til USA.

Deres foreldre var:Johan Martin rasmussen f.23/7.1871 i Bergen,- og konen Ida Marie Jonasen Frosta F.20/12.1875 (fra Bjarkøy)

 

Skulle gjerne visst genrelt mere om disse også,- bosted,yrke,dødsårsak,barn,etc.

 

Hvordan får man opplyst om sine USA-slektninger på nettet tro?

 

Takker for ALL hjelp og informasjon!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ett forslag på Peter ( selv om fødselsdato her er 9/6 1904)

Name: Peder Hansen Age: 22 Birth Date: 9 Jun 1906 Birth Location: Norway Arrival Year: 1924 Issue Date: 13 Nov 1928 State: California Locality, Court: Southern District, Central Division, Los Angeles, California, District Court Record Type: Declaration of Intention

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel Erlings vielse i Haugesund i 1932 Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Klokkerbok nr. B 13 (1931-1943), Ekteviede 1932, side 169.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39733&idx_id=39733&uid=ny&idx_side=-171

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10511103031171.jpg

 

I følge et familietre på FS døde han i 1934 i Nordsjøen, sønnen døde i 1935, 1 år gammel https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/MBRB-MGL

 

Det er noe avvik på datoene her, så opplysningene i familietreet bør nok sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "naturalisert"? Kan man finne ut hvor lenge min oldefar Hilmar var vekke om gangen de gangene han dro til USA?Hvor han ev bodde?

Min mormor (Hilmars datter) Hildur Merry Hansen,- var med sin far ene gangen til USA (N.Y) er det fortalt meg . Kan man finne ut om dette stemmer? Det er opplyst i familien at Hilmar var skipper/kaptein,-men av opplysningene her fremgår det at han var maskinist.

Min tante opplyste at Hilmar hadde adresse i Jamiaca Springfield Gardens Queens i N.Y? Har og fått opplyst at Hilmar hadde 5 søsken,-men 3 av de var 1/2-søsken. Hadde en av foreldrene hans vært gift tidligere tro? Hilmars kone Johanna Karlsen var født 3/8.1882 i Tromsø.

 

Denne Hilmar som dør i New York i 1973...vet ikke hvem han er. Men lurer på om vi har slektninger i USA, da i hvertfall 4 stykker emigrerte til USA,for kortere eller lengre tid. ( se navn og de data jeg har, lengst oppe her). Er kjempetakknemlig for all hjelp dere !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man tak i slekten sin (opplysninger om hvor de bor) i amerika? (når man vet navnet på ene av foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gravsteinen til flere i familien Rasmussen, på Møllendal i Bergen

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=346995

(klikk to ganger på lenken så får du opp bilde av gravsteinen).

 

Johan Martin (1871 - 1937)

Ida Marie (1875 - 1958)

Ingolf Johan (1897 - 1958)

Robert Henry (1903 - 1977)

Idian Marino (1905 - 1977)

Karl Johan (1914 - 1988)

 

Ett tips kan være å sende en forespørsel til Statsarkivet i Bergen (SAB) om skifteopplysninger etter disse (SAB har eget forum her på DA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og her er Karl Johan Rasmussens naturalizaton petition, dvs søknad om statsborgerskap, i 1949 https://familysearch...M9.1.1/XGXX-B2S

 

 

Hjertelig takk. Karl Johan Rasmussen,- når kom han tilbake til Bergen fra USA ? Han døde i Bergen? ( i og med gravsteins-navnet?).

Og samme med Ingolf Johan.....han også dro til Usa,-men jeg ser at hans navn også er på gravsteinen. Kom han og tilbake fra USA?

 

Noen som vet om disse to hadde barn i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.