Gå til innhold
Arkivverket

von Mühlenport

Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Nå er det skjedd. Etter å ha gravd gjennom årevis med bønder, husmenn og fattiglemmer, så dukket det jommen meg opp noe adel her. Og det påståstil og med -på noen anesider jeg kom over-at Rebecca hadde barn med Kong Kristain 6 (!). Men alt dette dukket opp gjennom MyHeritage, så jeg har ikke verifisert det med noen offentlige dokumenter. Men jeg er super-nyskjerrig på om det finnes noen som helst informasjon om hvem disse folkene er, og hva de gjorde i Norge? Tror Dietrich II von Muhlenport var Tollfullmektig i Kristiansund. Er det noen av dere som har noe info om denne slekten og/eller finner dem noe sted i folketellinger osv?

De som dette gjelder er:

Johan von Mühlenport (1591 i Tyskland)

som er far til

Diedrich von Mühlenport (1622-1686) Kristiansund

gift med Anna Catharina von Mühlenport født Von Badenhaupt

som er mor til Rebecca Elisabeth von Mühlenport Heggelund (1681 - 1760)

Gift med Mikkel Jensen Heggelund

All info taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det var ikke helt samsvar med årstall og navn på dette og det jeg har funnet :( Enten er det en annen gren, eller så er det mye tullball i slektsforskningsprogrammet mitt, men det er veldig mange som bekrefter det.

The search continues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MyHeritage. Men når jeg Googler de jeg har funnet der, så dukker det opp slektssider med de samme navnene og de samme årstallene.

Det er mange navn som stemmer, men feil kone og litt skakke årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil ikke jeg virke belærende, men etter nesten 40 med denne hobbyen har jeg aldri brukt verken MyHeritage eller GENI.

Jeg har klart meg med mitt innstallerte slektsprogram på min egen PC, kirkebøker, folketellinger og de andre utmerkede kildene jeg finner i Digitalarkivet, gode seriøse hjelpere her på forumet, og ellers i kilder som oppgir kildereferanser.

Men kanskje det viktigste verktøyet jeg har brukt i disse årene er "tålmodighet og god tid", samt at jeg aldri har vært opptatt av å komme lenger bakover enn at jeg kan stole på kildene, og da kan det godt være at man i noen tilfeller må stoppe på slutten av 1700-tallet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MyHeritage. Men når jeg Googler de jeg har funnet der, så dukker det opp slektssider med de samme navnene og de samme årstallene.

(...)

Det at mange har de samme dataene, er ikke nødvendigvis dokumentasjon av korrekte slektsforbindelser, såfremt ikke kildehenvisninger følger med og kan dokumentere dem. Det er heller et tegn på at mange har 'importert' flere av de samme slektstrærne. Jeg er redd for at mange som bruker disse programmene gir opp å verifisere importerte data, dersom det er en for stor mengde personer en 'matcher' og med et tastetrykk kopler til eget slektstre. Da er det ikke lenger slektsgranskning, men 'slektsshopping'.

De som benytter nettbaserte slektsprogrammer, bør etter mitt syn, til enhver tid lage et Gedcom-uttrekk av slektsdataene og lagre dem i et vanlig slektsprogram en bare har på egen maskin. Har en dataene i et ordinært slektsprogram, slipper en jo i tillegg å betale 'husleie' for dem til evig tid på nettbaserte løsninger. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke meningen å være grådig eller lat, men også på eksterne webiser, som folk har mekket selv er de samme dataene som jeg finner i MyHeritage.

Jeg pleier ikke å bygge opp treet mitt kun på treff. Jeg forsøker i alle fall alltid å finne en kildehenvisning.

Men det som er pussig er at mange eksterne sider forteller den samme historien, men ikke helt det samme som blir fortalt i tråden fra diskusjonsforumet her.

For eksempel hvem Kristoffer var gift med. Og levetidspunkt for alle de impliserte.

Det er muligens flere kilder og de motsier hverandre kanskje litt eller er litt uspesifikke også.

Jeg får gå mer systematisk og vitenskapelig til verks med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg syntes jeg kunne si det jeg sa, siden jeg vet at du leter etter kilder som dokumenterer slektskap. :)

En er jo klar over at det en skriver her (forhåpentligvis) leses av svært mange. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om å legge inn dataene sine i et ordinært slektsprogram er noe jeg virkelig mener og genuint vil oppfordre til.

(Det programmet jeg bruker koster 250-350 kroner én gang, med gratis oppdateringer, så det er en liten utgift for å sikre arbeidet en gjør.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Det er muligens flere kilder og de motsier hverandre kanskje litt eller er litt uspesifikke også.

Jeg får gå mer systematisk og vitenskapelig til verks med dette.

Kanskje det er lurt å legge ut spørsmålet med utgangspunkt i opplysninger om den siste sikkert dokumenterte anen du har, som kan være etterkommer fra denne slekten og derfra nøste bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se på Software etterhvert, men jeg kjøpte det kjappeste og greieste da jeg begynte på dette igjen. Jeg holdt på i 2001 også, men digget ikke det programmet jeg brukte da, så alt ble egentlig kastet. Så denne gangen har jeg begynt på'n igjen men på en annen gren.

Jeg vet at jeg må betale for å ha dataene i "skyen" hos MyHeritage. Må se på en mulighet for å eksportere dateen over i en type exel fil eller noe slikt.

Innlegget mitt er litt generelt fordi jeg håpet å få napp hos noen andre som har vært borti Mühlemportene. All info er egentlig velkommen.

Det at det er såpass mange treff på akkurat det navnet (I MyHeritage) og dataene stemmer nedover i treet blir også for meg en bekreftelse på at det er riktig, men som du sier så kan jo alle ha kopiert det samme treet, men det er jo mange av disse igjen som jeg har mange felles slektninger med, som dukker opp igjen og igjen oppover i treet.

Men dette vet du sikkert alt om.

Hva heter det programmet du bruker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av kriteriene for å velge slektsprogram, er at det er mulig å trekke ut dataene som en har lagt inn. Det gjør en ved å generere en GEDCOM-fil, som er en standard filtype en kan importere i de fleste (alle?) slektsprogrammer. Da må en også huske å gjøre nødvendige innstillinger for å få med kilder og f. eks. bilder.

Jeg bruker Brother's Keeper og er fornøyd med det: http://www.bkwin.info/ For at en skal ha full funksjonalitet, må en kjøpe programmet etter at en har lastet det ned og deretter legge inn registreringsnummer en får tilsendt sammen med brukerhåndbok. I tillegg har foreningen DIS - Slekt og Data brukermøter hver måned for dette programmet og det har de også for programmene TMG, Reunion og Legacy (mener jeg.. ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange navn som stemmer, men feil kone og litt skakke årstall.

Du MÅ bruke et skikkelig slektsprogram som du selv bestemmer over. På din egen PC. Da "dukker" det ikke opp annet enn det du selv har lagt der, forhåpentligvis godt dokumentert med kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ bruke et skikkelig slektsprogram som du selv bestemmer over. På din egen PC. Da "dukker" det ikke opp annet enn det du selv har lagt der, forhåpentligvis godt dokumentert med kilder.

.. Ja enig, men jeg har hatt nytte av lenkene som MyHeritage finner, fordi det tipser meg om hvem som er foreldre til noen, så kan jeg selv finne utu om det stemmer i arkivet.

Så man får jo noe gratis av det. Greit for oss som vil ha kjappe resultater :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Ja enig, men jeg har hatt nytte av lenkene som MyHeritage finner, fordi det tipser meg om hvem som er foreldre til noen, så kan jeg selv finne utu om det stemmer i arkivet.

Så man får jo noe gratis av det. Greit for oss som vil ha kjappe resultater :-)

Det er ikke noe i veien for å benytte seg av hjelpemidler som MyHeritage eller Geni for å få "tips" om slekta, men det jeg mener er at du MÅ ha et eget slektsprogram til å lagre dine data, ellers vil ditt slektstre bli full av feil (fordi "programmet gjør noe rart"??). "Kjappe resultater" er vel det vi aller minst ønsker når vi skal finne ut mer om våre forfedre.

Ved å basere seg på Geni eller MyHeritage alene begår du en stor feil - som du kommer til å angre på.

Og - jo flere som kopierer andres resultater på nett, jo flere "treff" vil du få på Google. Det du finner der er (nettopp derfor) ikke nødvendigvis korrekte opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Å bruke slektsprogrammet til å finne slektninger er like uansvarlig som a ha sex uten beskyttelse, og i begge tilfeller kan det dukke opp uønskede familiemadlemmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Å bruke slektsprogrammet til å finne slektninger er like uansvarlig som a ha sex uten beskyttelse, og i begge tilfeller kan det dukke opp uønskede familiemadlemmer :-)

Spørs hva som er morsommest i øyebkikket da B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom dialog, men det er noe grunnleggende her.

Camilla, stol aldrig på sekundærkilder, det være seg web-siter eller bygdebøker. Der er det fullt opp av feil og ønsketenkninger, jeg har hårrreisende eksempler. Primærkildene er heller ikke feilfrie, presten kan ha vært fyllesjuk eller tunghørt, men tross alt, han er vår fremste lytterpost.

Høres kanskje kjedelig ut, men jeg synes at slekstforskning er morsomst når det er vanskeligst, prosessen er morsommere enn resultatet når jeg roter rundt etter folk på 1700-tallet, folk som jeg aldri kommer til å få noe annet forhold til enn navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva som er morsommest i øyebkikket da B)

Nå vet ikke jeg hva du er laget av Reidar, men jeg kan via nettet få hundrevis av "slektninger" bare ved et klikk på musa. Det er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer folk å finne slekt til langt nede på 1200 tallet? Finnes det overhode noe dokumentasjon så langt tilbake i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Sorry I am responding in English. I am a descendant of the von Myhlenphorts/ von Muhlphorts. I have read the Norwegian sources saying they came from Germany and they had served the Emperor or Austria Hungary. However, I have never found a German or Austrian source that can confirm this story. I see that you are from Honefoss. I have ancestors from the Knestang farm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Thormohlen; There is plenty materials indicating the name of von Mühlenport in Norway. One of the von Mühlenports is buried in the Nidaros Cathedral, in Trondheim. A catholic cathedral until the unduly reformation imposed by the Danish King and his servants on the people of Norway 1537. The move created transfer of church properties to the King in Copenhagen, and more taxes and burdens on the people. I recall the family history of von Badenhaupt and von Mühlenport and more on search close to 20 years ago. The name of the commander of the local fortress when Carl XII by his general Armfeldt attacked Trondheim: Caspar Friedrich Mühlenport. His burial site in the cellar of the Cathedral is spectacular with a large plaque in front. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider