Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min bestefars "nye"familie?

Margareth Omholt
 Del

Recommended Posts

Min bestefar Rolf Bache Wiig født 1903, død 1985.Giftet seg i 1931. Er det mulig å finne hans andre etterkommere eller er det for nytt? Har en del opplysninger, men kommer ikke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kirkebøkene stopper tidlig 1930 ( tror jeg ).

Vet du hvor din bestefar ble gift i 1931 ?

Jeg ser at han er gravlagt i Drammen

En mulighet er dødsann. hans. Der vil der kasnkje stå navn på barn og barnebarn,

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette! Takk for svar. jeg vet at han giftet seg i Bragenes kirke 27 juni 1931 med Rakel Skramstad .Som du sikkert skjønner er jeg ganske ny i dette "f ora". Jeg vet ikke noe mer. Er det mulig og se dødsannonsen hans? Lurer også på hvordan du fant ut at han var gravlagt i Drammen. Det har ikke jeg klart. Mvh Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I graven ved siden av Nina Olsane Skramstad og Rolf Bache Wiig (Felt CA, rad 7, gravnr.24) på Bragernes finner man i gravnr. 23 også Hans J Skramstad (Begravelsesår 1927), Kari Wiig (1934-2005) i tillegg til nevnte Rakel Wiig( -1978)

Det er vel all grunn til å tro at Kari er ei av hans etterkommere. Hvorvidt Kari tilhører kategorien ”andre etterkommere” er av naturlige årsaker ikke så lett for meg å besvare.

Det er vel grunn til å tro at Nina Olsane Skramstad og Hans J Skramstad er hans svigerforeldre.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret Iver! Nå kommer jeg videre.Har meldt meg inn i Dis-Norge nå, hjelper med litt veiledning for å komme videre. Mvh Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lysningen.Hva mener du med "nye" familie? Ifølge lysningen har han ikke vært gift før.

Forøvrig er Skramstad farveri en kjent bedrift her i Drammen.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1158&idx_id=1158&uid=ny&idx_side=-29

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051102020265.jpg

Mvh.mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei; de var ikke gift. min mor ble født utenfor ekteskap. min mor hadde kontakt med han til til begge foreldrene giftet seg på hver sin kant. så jeg har ikke visst noe om dette før nylig. derfor denne interesse. Mvh Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Bache Wiig

17.05.1903 11.09.1985 Bragernes kirkegård 01.CA.07.024 Rakel Wiig

Bragernes kirkegård 01.CA.07.023 Kari Wiig

07.05.1934 13.10.2005 Bragernes kirkegård 01.CA.07.023

Disse tre har samme gravnr. Det tilsier vel at de er i nær familie.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du er nysgjerrig på slekta , her har du Rolf sin dåp. Ser de bodde i Rebbansbakken, der er jeg godt kjent da mine besteforeldre bodde der på 1950-60 tallet.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22294&idx_id=22294&uid=ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040805141034.jpg

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mulig å finne dødsannonsene på mikrofilm, og ganske mange aviser er mikrofilmet. Jeg fikk hjelp av Frelsesarmeen i et lignende tilfelle. Mammas far var gift 3

ganger og skilt 3 ganger, og min mor var fra hans 3 ekteskap. Visste ikke særlig mye om de 2 første ekteskapene hans, men mormor fortalte litt. Hun fortalte om en datter i andre ekteskap som

jeg fant som døpt på slutten av 1990-tallet(født i 1920 i Mandal), og jeg fant ingen ting på henne på gravminner noen år senere etter at jeg kjøpte pc. Fant også mammas fars giftermål i 1920 i

Mandal(det andre ekteskapet). Hans tredje kone min mormor levde til 2006, og det ble ikke gjort noe mer med det før etter at hun døde. Tok kontakt med skifteretten i Trondheim hvor mammas

far bodde da han døde i 1967, men ingen resultat der heller som førte til noe. I 2009 tok jeg kontakt med Frelsesarmeen, og jammen klarte jeg å få kontakt med en datter av mammas halvsøster

Gudrun. Hun besøkte oss 2 ganger i fjor sommer, og mamma og jeg har utvekslet opplysninger ellers om mammas far med henne. Har også fått kontakt med andre etterkommere av mammas halvsøster,

men bare som venn på Facebook. Når det gjaldt det første ekteskapet til mammas far visste vi ikke hverken navn på kona eller sikkert om det var barn, men mormor trodde en datter døde

som liten. Vi visste ikke om det kunne være flere. Tok kontakt med Riksarkivet, og fikk papirer på skilsmissesaken fra 1919. Kanskje du også kan lære noe av dette som jeg skriver om her, og

kanskje kan du ta kontakt med skifteretten som har tilknytning til stedet hvor din bestefar bodde og døde? Så kan jo kanskje Frelsesarmeen hjelpe deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mulig å finne dødsannonsene på mikrofilm, og ganske mange aviser er mikrofilmet. Jeg fikk hjelp av Frelsesarmeen i et lignende tilfelle. Mammas far var gift 3

ganger og skilt 3 ganger, og min mor var fra hans 3 ekteskap. Visste ikke særlig mye om de 2 første ekteskapene hans, men mormor fortalte litt. Hun fortalte om en datter i andre ekteskap som

jeg fant som døpt på slutten av 1990-tallet(født i 1920 i Mandal), og jeg fant ingen ting på henne på gravminner noen år senere etter at jeg kjøpte pc. Fant også mammas fars giftermål i 1920 i

Mandal(det andre ekteskapet). Hans tredje kone min mormor levde til 2006, og det ble ikke gjort noe mer med det før etter at hun døde. Tok kontakt med skifteretten i Trondheim hvor mammas

far bodde da han døde i 1967, men ingen resultat der heller som førte til noe. I 2009 tok jeg kontakt med Frelsesarmeen, og jammen klarte jeg å få kontakt med en datter av mammas halvsøster

Gudrun. Hun besøkte oss 2 ganger i fjor sommer, og mamma og jeg har utvekslet opplysninger ellers om mammas far med henne. Har også fått kontakt med andre etterkommere av mammas halvsøster,

men bare som venn på Facebook. Når det gjaldt det første ekteskapet til mammas far visste vi ikke hverken navn på kona eller sikkert om det var barn, men mormor trodde en datter døde

som liten. Vi visste ikke om det kunne være flere. Tok kontakt med Riksarkivet, og fikk papirer på skilsmissesaken fra 1919. Kanskje du også kan lære noe av dette som jeg skriver om her, og

kanskje kan du ta kontakt med skifteretten som har tilknytning til stedet hvor din bestefar bodde og døde? Så kan jo kanskje Frelsesarmeen hjelpe deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt Anne Lise. Har vært inne på tanken selv, men siden bestefar døde i 1985, ville jeg prøve å finne ut litt selv først.Syns det hadde vært morro om det finnes flere etterkommere. Har nå fått vite at han hadde en datter til, men hun døde i 2005.vet ikke om det er flere..Min mor lever ennå, men er senil, så jeg er for sent ute.Syns det er rart at ikke skifteretten tok kontakt da han døde. Er ikke det vanlig da? Ja ja jeg får grave videre Morro at du fant dine til slutt. Mvh Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med Drammen Tingrett ?

Siden dette er din bestefar skal du kunne få vite hva som står om etterlatte i dødsfallprotokollen

Visste skifteretten at det fantes andre arvinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk igjen Mette! Familien vokser, så gøy. Hvh Margareth

Hei

Har du vært i kontakt med Drammen Tingrett ?

Siden dette er din bestefar skal du kunne få vite hva som står om etterlatte i dødsfallprotokollen

Visste skifteretten at det fantes andre arvinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig! Nei har ikke vært i kontakt med Drammen tingrett. Siden det er så lenge siden han døde (1985) og at jeg da ikke visste, har jeg ikke gjort noe med det.Skifteretten må ha visst om det for min mor hadde mye kontakt med sin far når hun var liten og hun er oppført som hans datter i alle papirer. Hun er døpt med hans etternavn Mvh. Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteretten vet ingenting annet enn det de får vite av den nærmeste familie. Melding om dødsfall sendes til nærmeste politikammer/lensmannskontor, og der skal avdødes ektefellle og barn føres opp. Det er noen i familien som fyller ut dette, eventuelt en fra begravelsesbyrået som bistår familien. Men det blir jo de etterlevende som gir opplysningene. Jeg vet ikke hvem som kontrollerer om alle opplysninger er med, eller om de er korrekte. Om avdøde ikke hadde barn, skal søsken føres opp. Denne meldinga sendes til skifteretten sammen med melding om offentlig eller privat skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider