Gå til innhold
Arkivverket

Helene Olsdatter og Nils Jensen Østre Toten

Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter hva som helst av informasjon om disse. De var gift. Hun fødte en datter ved navn Berte i 1809 i Østre Toten.

Er det noen som kan finne deres ekteskap og evt foreldre så blir jeg veldig glad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dette paret som er foreldre til de barna jeg har funnet?

Niels Jensen

Norway, Marriages, 1660-1926 marriage: 23 Nov 1804 Ostre Toten,Opland,Norway

• spouse:Elena Olsdr

https://familysearch...M9.1.1/NWCF-MLZ

Barn av paret?

Ole Jacob Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 11 Aug 1805 , OSTRE TOTEN, OPLAND, NORWAY residence: Østre Toten, Oppland, Norway

• parents:Niels Jensen, Elena Olsdr

Berthe Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 31 Jan 1808 , OSTRE TOTEN, OPLAND, NORWAY residence: Østre Toten, Oppland, Norway

• parents:Niels Jensen, Helene Olsdr

Maria Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 24 Mar 1811 OSTRE TOTEN,OPLAND,NORWAY

• parents:Niels Jensen, Ellene Olsdr

Johanne Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 06 Feb 1814 , OSTRE TOTEN, OPLAND, NORWAY

• parents:Niels Jensen, Helene Olsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig par, Ann-Mary.

De hører til på Mellem Hveem når de gifter seg, og har også funnet barn født der.

http://www.slektshis...1794/index.html

Protokoll: A7 Toten Side: %336%339 Nr: 057 År: 1804 Vielsesdato: 23.11.1804 Brudgom fornavn: Niels Brudgom farsnavn: Jensen Brudgom slektsnavn: Brudgom bosted: Mellem Hveem Brudgom yrke/stand: Brudgom sivilstand: Fraskilt Ægtemand Brudgom alder: Brudgom far: Brud fornavn: Elena Brud farsnavn: Ols Dr. Brud slektsnavn: Brud bosted: Mellem Hveem Brud sivilstand: Pigen Brud alder: Brud far: Merknader: K: Eftter Kongel. Tilladelse Forlover 1: Mann Peder Larsen bor mellem Hveem Forlover 2: Mann Johannes bor Hatbøll Kongelig bevilling: J

De har forøvrig gjort en strålende jobb med å digitalisere kirkebøkene på Toten, og de kan finnes her:

http://www.slektshis.../kirkeboker.htm

Her er forøvrig Niels ved FT 1801:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f1801&gardpostnr=12451&personpostnr=180189&merk=180189#ovre

Mon tro om det er Helene som står oppført som pleiedatter litt lenger opp i lista. Ganske stor aldersforskjell på dem isåfall.

Niels var forøvrig skilt fra sin første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøte fra Nils Jensen til Jens Christiansen på Engen av Hveem No 18 av skyld 2 skinn for 433 rdl. 1 ort 8 skill., dat. 18. juli, tingl. Petterud 26/9 1814.

Jens Christiansen er brukeren som står øverst på siden for Mellom Hveem i folketellingen 1801. Han eide 1 skpd. i gården. Siden Nils Jensen eide Engen av Hveem, vil det kanskje være mulig å spore ham i panteregistre og panteprotokoller. Som dragon vil det kanskje også være mulig å finne ham i dragonruller, dersom disse er bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm fortsatt ikke mulig å finne foreldrene til denne Helene. Det kan jo være fordi de var døde, og at hun bodde som pleiedatter på samme gård som denne Niels? Og så noen år senere, da hun var gammel nok til å gifte seg, så skilte han seg fra kona og giftet seg med henne? 23 års aldersforskjell avr vel ikke så veldig sjelden dengang?

Jeg er ikke helt familiær med disse databasene ennå. Skjønner ikke helt hvorfor det står så mange folk listet opp på den siden, bor de på samme sted? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f1801&gardpostnr=12451&personpostnr=180189&merk=180189#ovre

Tusen takk for at dere tok dere tid og bry med å sjekke for meg :-)

Jeg har muligens litt tungt for det, men jeg kikker i de digitaliserte kirkebøkene for Toen, og leter etter Helenas dåp. Men på "rolle" er det jo ikke en eneste unge. Jeg finner flere Elena Olsdatter, men bare som mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på stjernene ytterst til venstre, markerer de nytt hushold i tellingen. Det betyr at de bor på den samme gårdens grunn, men i ulike hus, f.eks. på husmannsplasser, de som ikke står som gårdbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på "elen" og på feltet "far" skriver "ole", får du opp opptil flere barn ved navn Helene/Helena og en Elene. Du får ikke opp noe hvis du skriver noe i "etternavn"-feltet (det skal ikke være enkelt!). En av disse barna er født på Hveem og døpt 26/12 1790. Foreldrene var Ole Madsen og Margrethe Paulsdatter Hveem.

Det er forresten riktig at begge to døde før 1801. Ole Madsen døde i 1798 og Margrethe i 1799. De bodde ellers på ØSTRE Hveem.

Pleieforeldrene til Helene Olsdatter i 1801 var Peder Madsen og Oline Jørgensdatter. Peder Madsen var fra Østre Hveem og altså onkel til Helene. Så sammenhengen mellom disse personene synes å være riktig nok. Men vet vi med sikkerhet at det er denne Helena/Elene som er den som var gift med Nils Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helene Olsdtr" 10 år i FT 1801 "Toten" var vel litt for ung til og gifte sig i 1804 med "Niels Jensen" :rolleyes:

Muligens denne "Elene Olsdtr" 22 år ug. tienestefolk på "Rognstad" i FT 1801 "Toten" ? : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058260001745

"Rognstad" ligger vel i "Ö.Toten" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del Elena/Helena med far Ole som er døpt 1773-79 i Toten. Jeg ville ha studert fadderne til barna til Nils Jensen og Helene/Elena Olsdtr. og sett om noe kan utledes av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avdöd kone "Elene Olsdtr." på "Bilit u.Ö.Hveem" 77 år gammel år 1856 nr.17 i "Ö.Toten" : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8955&idx_id=8955&uid=ny&idx_side=-189

Altså födt ca.1779, og passer med alder til hun på "Rognstad".

Når og hvor döde "Niels Jensen" mon tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ekkje dumme i det hele tatt. Jeg skal se på disse fadderne, men mine øyne er ikke bygget for 1800 talls kirkebøker, skjønner ikke at dere klarer å lede dem. Dette er ikke det verste jeg har sett, men jeg får helt fnatt av noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe ut av det med faddere for det står kun fornavn og det er mange forskjellige for hver dåp. The quest continues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Jensen ble født på Mellem-Hveem vestre og døpt i 1768 som sønn av Jens Nilsen Mellem-Hveem vestre (dp 1729 - bg 1773) og Berte Olsdatter Smedby (dp 1739 - bg 1772).

Han giftet seg 1. gang i 1791 med Marte Nilsdatter Fossemøllen og de fikk datteren Berte, som ble døpt i 1794. Som fraskilt giftet han seg 2. gang som nevnt ovenfor. Han var forøvrig eier og bruker av Strandbakken under gården Strande 1822 - 1826 og kan således være identisk med Nils Jensen Strandestuen som døde som legdslem 29.11.1833, 67 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Alf Christian!

Da må jeg bare spørre:

"Min" Berthe er født i 1809.

Hun later til å være oppkalt etter sin farmor.

Er det slik at den første "Berte" døde, de han fikk i 1791 med Marte Nisldatter Fossemøllen?

Og så fikk han en ny datter som han oppkalte etter henne igjen?

det må sjekkes :-) Skal se i Toten kirkeboka på nett....

.... og der fant jeg ingen som kunne passe.

Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må be om en ny runde med hjelp her, hvis mulig.

Er det født to Berte'r? Døde den første som var datter av Fossemøllen?

Hvem er foreldrene til Helene Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppgir "din" Berthe som født i 1809, men Berthe Nilsdatter Hveem ble døpt 31.01.1808. For å sikre at vi omtaler identisk person, er jeg derfor interessert i dine opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh takk for at du tok opp tråden igjen :-)

Jeg har sjekket, og funnet ut at 1809 var feil. 1808 stemmer.

Nå er jeg ikke sikker på hvor jeg fikk det arstallet fra, men det kan ha vært en smart match (ja jeg skammer meg). Dette kan selvsagt bety at 1808 er feil også, dersom det er feil Berte i utgangspunktet.

Riktig Berte giftet seg med en Lars Knutsen Moe og flyttet til Troms.

Hun er min farmors oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eline Marie Larsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 26 July 1846 , TROMSO, TROMS, NORWAY

• parents:Lars Knudsen, Berthe Nilsdr

Ser ut som at det er samme Lars Knutsen Moe og Berthe Nilsdatter som er nevnt i denne basen.Berte sin far står som Nils Jensen Hveem.

Publisert av Søren H Ødegården, Borgenbråten 101, Borgen

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Foursmallworld.org%2F1303%2520Randi%2520Hagerup%2520Forfedre%25208%2520gen.pdf&ei=tHyoUZmrHqWN4gTtr4DAAg&usg=AFQjCNH8vD8R3iyPDo-gCWQLtw_rfE9Ing&sig2=ql779MAtKdP3fnA93-65gg&bvm=bv.47244034,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Ann-Mary, du er en skikkelig kløpper altså!

Så det er hennes far. Da går det vel an å finne ut mer om ham og hvem han var gift med. Takk altså!

STOR KLEM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konferert trolovelse og vielse i Tromsø samt folketellinger for Tromsøysund, som bekrefter forbindelsen til gården Mellem-Hveem vestre.

Følgelig er du godt forankret innen bondestanden på Toten, som er min barndoms rike.

Foreløpig kan jeg ikke dokumentere hvor moren Elene/Helene Olsdatter kommer fra, men hun døde 03.10.1849 som legdslem med oppgitt alder 79 år

hos datteren Maria på Hanshaugen under gården Amlien lille. ( I følge henvisningen fra Ann-Mary Engum, var hun datter av Ole Christophersen og Berte Nilsdatter og dermed døpt fra Hølstadstuen i 1778.)

Datteren Berte fra 1. ekteskap må antas død innen 1801, da hun ikke er oppført sammen med moren Marte Nilsdatter i folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider