Gå til innhold
Arkivverket

Oslobilde 1907. Noen som kan si noe om hvor dette er tatt og evt gjenkjenne noen av personene ?

Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Vi har funnet et innrammet bilde etter mine besteforeldre, og lurer veldig på hvorfor dette har blitt tatt vare på opp gjennom alle år. Har det tilknytning til noen i vår slekt ? Det hadde det vært veldig moro å finne ut noe om.

Desverre står det ikke noe om hvor bildet er tatt eller navn på noen personer. Det må forresten ikke være noe oslobilde heller, for om fotografen har reist rundt, så kan det jo være fra et annet sted også. Men, første tanke er at det kan være fra Oslo.

Under bildet står fotografens informasjon, og det står: Jens Bryde, fotograf - Eneberettiget 1907 - Welhavensgade 15, Kristiania.

Det er absolutt det eneste vi vet om bildet og det er jamen ikke mye å gå på.

Når jeg ser på bildet så kan jeg jo se et par symaskiner, i allefall en trådsnelle, noen skrin (kan det være til sysaker da?). Det ser ut som mennene sitter og jobber. Tanken min er at de syr noe klær og at vi snakker om et skredderverkstedm , klessøm.

Er det noen som vil våge seg på en gjetting rundt bildet ? Tenk om noen kanskje kunne gjenkjent en eller flere av disse mennene også.

Alle diskusjoner og teorier er kjærkomne. Jeg vet jo at det er mange flinke her så kanksje vi klarer å finne ut noe om bildet ??

post-445-0-50106300-1369553606_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være skreddere. Har hørt at skreddere satt slik og jobbet før i tiden.

Har du noen skreddere i familien din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit. Jeg har jo også tenkt at det må være skreddere ja. Så vidt jeg vet i farten så har jeg ikke skreddere i familien min, dvs ikke på den tiden i allefall, og ikke på den siden av slekten det kan være snakk om. Men det er klart at barn av noen kan jo ha vært det uten at jeg har fått med meg det. Men, kan dette være fra Oslo tro, eller er det snakk om noe annet sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen på bildet ditt, men han som sitter på bordet er åpenbart en funksjonshemmet mann - skjev rygg/pukkelrygg? Jeg vet om en skreddermester i Sandnes by rundt år 1900 som egentlig var odelsgutt, men som måtte velge skredderyrket pga nevnte funksjonshemming. Passer Rogaland inn i et bilde hos dine besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete. Tusen takk for nyttig svar.. Nei Rogaland passer nok uansett ikke inn.

Jeg vet ikke om bildet er aktuellt for vår slekt, men velger å tro at det har det på en eller annen måte. Ettersom det er bevart og det er også innrammet. Da må det være fra Mormor eller Morfars slekt.

Snakker vi om Mormors slekt, så kan flg steder være aktuelle: Sortland, Sør Odal. Mormor hadde en bror født i 1890 som var funksjonshemmet. Han vet jeg faktisk ikke mye om, om han jobbet og med hva er jeg faktisk ikke helt sikker på. Han bodde i såfall i 1900 i Sør Odal.

Snakker vi om Morfars slekt så kan flg steder være aktuelle: Oslo (Ø.Aker, Kampen), Spydberg og evt Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het din mormors bror som var funksjonshemmet? Jeg har S-Odals bygdebøker, kanskje finnes det et spor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene her var Johan Albert Einersen og Jobora Amalie Henriette Johnsen. Begge født i 1865 i sortland, men flyttet til S. odal i 1894. Johan Albert var lærer ved Kjaberg, Rustadlien og Børja, men bodde vel lenge på Kjaberg. Han fikk i 1931 kongens fortjeneste medalje i sølv, etter søknad bl.a fra S.Odals skolestyre.

Et av deres barn het Rolf Ingemann født i 1890. Han vet jeg lite om. Så finnes det noe om han i bygdebøkene så hadde det vært fint det.

Foreldrene bør kanskje finnes der. I 1900 bodde de på Kjaberg http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00419&gardpostnr=76&personpostnr=399#nedre Bodde på samme sted i 1910 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036403000753

Hei Eva. Nei det har jeg ikke gjort. Det skal jeg få gjort. Har ikke tenkt tanken enda en gang :wub: Men, jeg fikk bildet for et par dager siden, og har enda ikke tenkt lenger enn til å høre om andre kan vite noe. Adresseboka skal jeg selvfølgelig få sjekket. Tusen takk for godt tips.

Hei, har du sjekket adressebok for Kristiania 1906, under skræddere? Det er mange som bruker eget navn som foretningsnavn. http://arkivverket.n.../db/49240/1442/

Eva

Ja det er helt riktig familie Berit. De bodde forøvrig på samme sted i 1910.

Jeg vet ikke hva den gutten het, men her finnes en familie fra Sortland som i 1900 bor i S-Odal http://digitalarkive...1&merk=401#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Rolf Einersen i Oslo 1906 og 1911. Jeg sjekket bare personreg. i adressebøkene. Regnet med at det var størst sjanse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboken sier ingenting om barna (kun navn og f.år) til Johan og Jobora. Men det var interessant at Kjaberg skole etter hvert ble en spesialskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ringt og snakket med noen i familien. Rolf Ingeman vokste opp i Sør Odal, og bodde der i mange år. Har var såpass funksjonshemmet at han knapt klarte det han skulle, som å spise f.eks. Så han har nok ikke gått inn i noe skredderjobb. Så karen i rullestol kan vi nok se bort fra.

Ingen Rolf Einersen i Oslo 1906 og 1911. Jeg sjekket bare personreg. i adressebøkene. Regnet med at det var størst sjanse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurer på om jeg en gang for mange år siden, sikkert har sett i bygdebøkene uten at det ga meg noe mer. Men var ikke helt sikker. Derfor var det så fint at du ville se etter,etter som du hadde bygdebøkene hjemme. De første barna er født i Sortland og de som er født etter 1894 er født i S. Odal. Et spørsmål til deg Grete. Finnes det i bøkene noe bilde av bolighuset på Kjaberg og av Kjaberg skole ?

Bygdeboken sier ingenting om barna (kun navn og f.år) til Johan og Jobora. Men det var interessant at Kjaberg skole etter hvert ble en spesialskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilde av gården fra 1971. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt ved bildet her, men jeg kan sende deg bildet via e-mail (knipset med mobilen min, kvaliteten er vel litt så som så....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilde av gården fra 1971. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt ved bildet her, men jeg kan sende deg bildet via e-mail (knipset med mobilen min, kvaliteten er vel litt så som så....)

Ja vil du sende meg det Grete så sier jeg tusen tusen takk for det. Min mailadr er: alenehagen@hotmail.com

Tjaberg Offentlig Spesialskole, Sander, for elver med lærevansker. Opprettet i 1962, overtatt av kommunene Eidskog, Kongsvinger, Sør- og Nord-Odal i 1977. Nedlagt i 1992.

http://www.statped.n...25_til_1992.pdf

mvh

TORE-A

Tusen takk Tore for lenken, veldig nyttig og interessant lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mailen sendt

Bildet ble flott det Grete. Tusen takk for all hjelp.

Har det kommet til noen nye her tro som kan være med å mene noe om bildet i innlegg 1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte i FT 1910 på 'skrædder' /Oslo/ - det ble 117 treff. Mange fra Odal/Hedmark. Kanskje du finner et kjent navn blant disse 117?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete. Takk igjen for godt tips. Jeg har også søkt nå og i første omgang fant jeg ikke noen aktuelle der. Får kanskje se litt mer på det.

Det er vel heller ikke noe på bildet som kan si noe om hvor det er tatt ? Trolig ikke noen gjenkjennende detaljer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.