Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å bruke det "nye" brukerforumet?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke "knappen" som jeg kan opprette nytt emne på på brukerforum, men jeg fant den her på denne delen. Jeg bruker for det meste IPAD når jeg er inne på Digitalarkivet, er det noen funksjner som ikke virker på IPAD?

Når jeg til dømes har vert inne på ett eller annet, hvordan finner jeg lett tilbake til brukerforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så er inne på dette foraet, hvordan kan jeg opprette nytt emne? Jeg kan ikke finne "knappen" for nytt emne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet deg over til Andre spørsmål til Digitalarkivet.

Det skal ikke være noe spesielt med ipad som gjør at knappen for å opprette emne er synlig i noen fora, men ikke i Brukernes eget forum. Jeg syns det høres veldig merkelig ut at du ikke ser knappen for å opprette emne i et forum når du ser det i de andre.

En forklaring kan være at du ikke er i Brukernes eget forum http://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/ men i Arkiv (det gamle brukerforumet) http://forum.arkivverket.no/forum/24-arkiv/ Her har ingen lov å legge inn nye emner for dette er kun et arkiv over debatter som holdt på i det gamle debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke i gammelt forum. Jeg fant knappen for å opprette emne når det var spørsmål direkte til arkivfora, men ikke her i brukernes fora. Keg logger meg på på vanlig måte og da er "knappen" for å opprette tema borte?

Jeg går inn på "mine innlegg" skal jeg stå i en annen posisjon for å få frem "knappen" opprett nytt tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på Mine innlegg er du ikke i Brukernes eget forum og følgelig vil du ikke se knappen for å opprette et emne. Det greieste er om du på inngangssiden fra forumet: forum.arkivverket.no klikker deg inn i Brukernes eget forum.

Du kan komme deg til Brukernes eget forum via Mine innlegg også. Når du har klikket deg inn i et av innleggene i listen under Mine innlegg kan du se på brødsmulestien, den ligger i liten tekst oppe på siden til venstre, over emnetittelen. Der vil det stå Arkivverket -> Digitalarkivet -> Brukernes eget forum

Hver av disse ordene er lenker som tar deg til hhv inngangssiden for forumet, Digitalarkivets fora, og Brukernes eget forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får dette til å funger?

Hvis jeg er på en søkeside og vil søke etter en person som jeg er usikker på skrivemåten av navnet. Dersom vedk. heter Torbjørn, så kan skrivemåten variere noe, som for eks. Thorbjørn, Torbiørn, Thorbiørn, Torbjørn. Kan jeg da ha stjerne både foran og bak navnet for å få frem alle varianter?

Takk for hjelpa, fant hvor jeg kan legge inn nytt tema, men trenger fortsatt hjelp til å kunne søke slik at jeg finner det jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får dette til å funger?

Hvis jeg er på en søkeside og vil søke etter en person som jeg er usikker på skrivemåten av navnet. Dersom vedk. heter Torbjørn, så kan skrivemåten variere noe, som for eks. Thorbjørn, Torbiørn, Thorbiørn, Torbjørn. Kan jeg da ha stjerne både foran og bak navnet for å få frem alle varianter?

Ja det stemmer, stjerne foran og bak går fint. Det er kun stjerne midt inni som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det en oversikt over søkbare kirkebøker, hvor finner jeg disse nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Finn kilde ligger alt av tilgjengelige søkbare kirkebøker, men vi har også laget en snarvei på framsiden som heter Transkriberte kirkebøker og den tar deg til en side som beskriver hvordan du finner søkbare kirkebøker http://arkivverket.no/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker/Transkriberte-kyrkjeboeker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.