Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Øvredale i Hammer prestegjeld? Hvor bodde han?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

I en protokoll for barn som ble satt ut på landet fra 1836 står det at en pike på 12 1/2 år ved navn Karen Torbjørnsdatter ble satt ut på landet til Ole Olsen Øvredale i Hammer Prestegjeld. Hun utgår fra fattigvesenet da hun var 15 1/2 åe i 1840.

Hvor bodde den familien som Karen kom til og er det mulig å finne hennes konfirmasjon?

Hvis Hammer prestegjeld er det som jeg ville kalle for Hamre sogn da vet jeg noenlunde hvor det er, men stedet Øvredale vet jeg ikke hvor kan være. Kan dere hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info'en. Da er det avklart. Jeg regner med at Karen ble konfirmert da hun bodde på Øvredale og da lurer jeg på hvordan jeg kan finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Digitalarkivet ligger det en database med Konfirmerte i Hamre prestegjeld 1750-1900. Jeg finner dessverre ikke Karen Torbjørnsdatter der. Det skulle indikere at hun IKKE er konfirmert under oppholdet på Øvredale. Hun burde ha vært konfirmert rundt 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel vanskelig å finne henne t.d. i folketellingen for 1865? For da kan hun ha giftet seg og fått et annet etternavn? Jeg vet heller ikke med sikkerhet hvilket år hun ble født, men da hun ble sendt på landet i 1836 stod det at hun var 12 1/2 år, hvilket kunne bety at hun ble født i 1824? Jeg er også usikker på hvor hun ble født. Foreldrene ble gift i Avaldsnes i 21.11.1816. Det ble oppgitt at moren Ane Malene Olsdtr var fra Østrim. Når paret flyttet til Bergen er ikke godt å si. Jeg ville gjerne ha mer info om Karen og om hun var datter til den Torbjørn Olsen, som også ble far til min tippoldemor Marthe/Anne Malene Torbjørnsdtr. Hun også ble satt ut på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider