Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr Brugendes Føderaad

Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Hei. Er det ikke sannsynlig at dette er en feilskriving og at det skal være "Brugerens føderåd". Jeg googlet på føderåd, og fant dette:http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:F%C3%B8der%C3%A5d. Det ble ingen lenke, men kan vel kopieres inn i adresselinja.

Mvh

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest sannsynlig ja, men er det da person #1 Engebret som må holde føderåd på henne? Eller er dette en helt nytt hushold uten noen relasjon til Engebret eller hans kone. Patronymikon Davidsdatter går jo ikke igjen på noen av sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest sannsynlig ja, men er det da person #1 Engebret som må holde føderåd på henne? Eller er dette en helt nytt hushold uten noen relasjon til Engebret eller hans kone. Patronymikon Davidsdatter går jo ikke igjen på noen av sidene.

Brugendes Føderaad er korrekt transkribert, uten at jeg kan gi klart svar på hva Brugendes betyr. Men det kan kanskje ha sammenheng med at Kari Davidsdatter hadde eget hushold.

Tellinga gir ikke uttrykk for noe slektskap til Engebret Olsen eller andre i hans hushold. Et eventuelt slektskap må utredes ved hjelp av andre kilder. Derimot går det jo fram at Kari Davidsdatter var mor til indersten Ole Olsen.

Det går vel ikke egentlig klart fram om Kari Davidsdatter hadde føderåd hos gårdbrukeren eller hos indersten/sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brugendes Føderaad ville jeg tolket til at hun mottok nok føderåd. Ikke sikkert at min tolkning er rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brugendes Føderaad ville jeg tolket til at hun mottok nok føderåd. Ikke sikkert at min tolkning er rett. :)

Jeg tillater meg å tvile på det. Hvordan skal vi i så fall tolke Lidt Brugendes Føderaad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utsagnet Kari Davidsdatter er brukendes føderåd, så er verbet i presens partisipp. Dette er mye mer i bruk på engelsk (going, using, enjoying) og jeg oppfatter det bare som at hun nyter føderåd.

Ole Johnsen på den andre gården bruker kanskje ikke fullt ut det føderådskontrakten kan gi ham, eller så har han en dårlig kontrakt, som har gjort det nødvendig å nevne at det er lidt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan "brugendes Føderaad" kanskje også vise til at hun faktisk er bruker av jord? Jeg har sett noen kontrakter der føderådsfolket skulle ha anledning til å bruke en nærmere angitt jordlapp til korn eller poteter etc., så lenge de maktet. Etter den tid skulle de så ha rett til å motta fra gårdbrukeren et visst kvanta korn, poter etc., altså uten å bidra aktivt selv.

Kari Davidsdatter behøver ikke ha vært i slekt med (de nye) brukerne/eierne på gården. Ved kjøpet av gården, evt. inngåelse av kontrakt med ny leilending, kan en av betingelsene for å overta ha vært at tidligere bruker fikk føderåd av gården. Det har jeg sett flere eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utsagnet Kari Davidsdatter er brukendes føderåd, så er verbet i presens partisipp. Dette er mye mer i bruk på engelsk (going, using, enjoying) og jeg oppfatter det bare som at hun nyter føderåd.

Ole Johnsen på den andre gården bruker kanskje ikke fullt ut det føderådskontrakten kan gi ham, eller så har han en dårlig kontrakt, som har gjort det nødvendig å nevne at det er lidt...?

Nå står det ikke noe er i kilden. Brukendes føderåd står i livsstillingsfeltet. Jeg legger ved lenke til skanna bilde (foreløpig ikke indeksert): http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft20101216670304.jpg

Interessant diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Svein Arnolf er inne på noe. Det var vanlig at føderådsfolkene holdt igjen en del av garden til eget bruk så lenge de maktet. I avtalene ofte også spesifisert hvor mange dyr de skulle ha og hvem som var ansvarlig for å dyrke jorda/stelle dyrene. Kan se ut som det er slik her. Selv om Kari og sønnen er ført med to forskjellige husholdninger, er det påfallende at det bor 7 personer i føderådsstua. Lett å tenke seg at sønnen med familie også tærer på Karis føderåd som består i bruk av en part av garden - hun bruker føderådet sitt, analogt med "brukelig pant", der en pantsatt gard eller deler av den blir brukt av kreditor.

For å være sikker ville jeg likevel søkt i panteboka for når Engebret fikk skjøte på garden, noe som muligens skjedde like etter Kari ble enke. Samtidig med skjøtet er det også stor sjanse for at føderådskontrakta ble tinglest. Artig å fabulere rundt slike spørsmål, men man må til kildene for å få svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det ikke noe er i kilden. Brukendes føderåd står i livsstillingsfeltet. Jeg legger ved lenke til skanna bilde (foreløpig ikke indeksert): http://www.arkivverk...01216670304.jpg

Interessant diskusjon!

Jeg oppfattet dette som et verb og presens partisipp kjennetegnes jo ved endelsen -ende. Om det skulle være partisippet brukt som et adjektiv,

oppfatter jeg det som Henning, at hun synes hun har passelig eller brukbart å leve av gjennom føderådskontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet dette som et verb og presens partisipp kjennetegnes jo ved endelsen -ende. Om det skulle være partisippet brukt som et adjektiv,

oppfatter jeg det som Henning, at hun synes hun har passelig eller brukbart å leve av gjennom føderådskontrakten.

Det vil være nyttig å se hvilke betegnelser som er benyttet om føderådsfolk i Fron for øvrig. Langt de fleste kalles føderådskone og føderådsmann, slik at det (etter min mening) er lite sannsynlig at folketelleren har hatt til å hensikt å vurdere hvor gode føderådskontraktene var. Da burde vi kunne forvente at noen var registrert med føderåd ikke var brukbart å leve av. Jeg tror heller at Arild kan være inne på noe, men som han også sier: Her burde føderådskontrakten undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noe heimelsbrev eller føderådskontrakt, men i Gardar og slekter i Fron av Hovdhaugen står det at Engebret Olsen Listuen kjøper Bakken av Ole Olsen i 1840 for 100 spd. Gift med Anne Pedersdtr. Ole Olsen fikk i sin tur utlagt Bakken, 1 skinn, til eiendom ved skifte etter faren Ole Eriksen i 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider