Gå til innhold
Arkivverket

Bidragsak anno 1783 i Trondheim

Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

På grunn av manglende sentrale kilder på enkelte personer er jeg nødt til å ty til alternative kilder for å søke opplysninger.

En kvinne fødte et uekte barn i 1781, 1783 og 1784 og måtte utstå sin straff for dette. Om hennes sak i rettsapparatet står det en hel del. De to siste uekte barna var hun besvangret av samme mann. Det er opplysninger om denne mannen jeg er interessert i.

Med to uekte barn "på samvittigheten" skulle man kanskje tro at han var pålagt å betale bidrag i flg forordning av 14. oktober 1763 (farens plikt til å bidra til uekte barns underhold).

Siden Byfogdens arkiver ikke ligger ute på Arkivportalen ber jeg om å få opplyst relevante arkivreferanser til materialet som kan være aktuellt å gjennomgå.

Jeg er ikke så dreven i bidragssaker, men jeg vil kanskje tro at det enten kan finnes noe materiale hos Byfogden og/eller Magistraten?

I rettsprotokollene står det bl.a om hennes tre leiermålssaker at "...undvigt Snedker svend XXXXXX.." som vel betyr at han hadde stukket av.

Jeg har så lite på denne mannen at ethvert halmstrå må undersøkes, da er kanskje farskapsforelegg og/eller bidrags- eller oppfostringsprotokoller noe å forsøke?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Man kan lete i en rekke embetsarkiv som alle oppbevares i statsarkivet. I politiarkivet fins en forhørsprotokoll for tiden 1765-96 og forhørsdokumenter for bl.a. 1783-84. I amtmannsarkivet har man serier med innkomne brev fra en rekke embetsmenn som kan tenkes å ha etterlyst barnefaren, bl.a. byfogden, og i kopibøkene er det mulig å finne amtmannens svar på de innkomne brevene. I magistratens arkiv er det bl.a.embetskorrespondanse og en serie med saksvedlegg, men det er mulig dette er mindre aktuelt.

Dette skulle være de viktigste kildene som ikke er digitalisert. Håper dette er til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider