Gå til innhold
Arkivverket

Carl Johan Vold fikk barn i Namsos, Nord-Trøndelag i 1864

Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Carl Johan Vold fikk en datter Lovise Carlotte 23. 08 1864 i Namsos, døpt 14. mai 1865

http://www.arkivverk...&idx_side=-149.

med Karoline Theodore Sørensdtr Thornæs f 1824 i Klinga. Barnet er født utenfor ekteskap.

Hun hadde tidligere vært gift med David Monrad Kaasbøl f 1812 på Hitra. De ble gift i Molde og fikk der i hvertfall 2 barn. Carl Dagmar i 1850 og Kaja Margrethe i 1853. Dette er funnet.

Det er sagt at David døde i Molde (Har ikke funnet ham død) og Karoline flyttet tilbake til Namsos(Klinga ligger like utenfor Namsos).

Der fikk hun altså datteren Lovise.

Jeg prøver å finne ut hvem denne Carl Johan Vold kan være. Jeg finner ham ikke i Overhalla, hvor det er flere Vold gårder. Ved dåpen til Lovise betegnes han som enkemand og malermester.

Er det noen som har vært borte i denne karen eller kan ha noen tips om å finne ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være av interesse?

http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/1577.html

Familiekoblinger

Ektefeller/Barn:

Caroline Theodore Emile Sørensdatter Thornæs

Louise Carlotte Kaasbøll+

Carl Johan Vold

Født: 1816, Trondheim 1

Ekteskap: Caroline Theodore Emile Sørensdatter Thornæs

Hendelser i hans liv:

• Yrke / Occupation: Malermester, 1865, Namsos, Nord-Trøndelag. 2

• Sivilstand: Enkemann, 1865, Namsos, Nord-Trøndelag.

Carl giftet seg med Caroline Theodore Emile Sørensdatter Thornæs, datter av Søren Rejersen og Karen Margrethe Gabrielsdatter Biørum. (Caroline Theodore Emile Sørensdatter Thornæs ble født den 10 nov 1824 i Bjørum, Overhalla, Nord-Trøndelag 3 4 5, døpt den 26 jun 1825 i Overhalla, Nord-Trøndelag,3 døde den 18 des 1900 i Bergen 6 og ble begravet den 22 des 1900 i Bergen 6.)

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er rette dama. Jeg er mere skeptisk om det er rett Vold, men han kan selvfølgelig hatt barn i 1855 og 1863, kona dør, han får et barn utenfor ekteskap i 1864 og er gift igjen før folketellingen i 1865. Skal sjekke opp de andre barna og ekteskap og se om det gir noe mer. Bare synd han er fra Trondheim, for de er ikke lette å finne.

Når jeg sier rett Vold så er navnet rett, bare usikker på om det er Vekteren Vold i Namsos i 1865, som er født 1816 i Trondheim

Carl Vold f 1816 i Trondheim var i 1865 gift med Thonetta Nilsdtr og hadde barn med henne i 1863. I mai 1865 når Lovise deres datter døpes sies det at han er enkemann. De hadde dessuten en sønn i 1855 og da heter han Carl Andreas Vold. Så han som laget den siden har nok tatt feil.

Men takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han høres mye mer sansynlig ut. Da er det bare å prøve å finne han innflyttet til Namsos, ettersom hun var tilbake i Namsos allerede i 1858. Hun kan selvfølgelig ha vært en tur sydover og truffet han i Trondheim også. Men dette høres utvilsomt mer som rette mann.

Tusen takk. Greier jeg og bekrefte dette er det en 86-åring som blir glad, Han har alltid lurt på hvem oldefaren sin var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert riktig at det er datteren deres som er fosterbarn der. Henrikka er tanten til Caroline, søsteren til moren.

Bare så utrolig synd at jeg ikke finner Carl Johan. Ikke finner jeg innflyttede til Namsos. Han kan godt ha dratt til USA med båt som gikk fra Namsos. Jeg har ikke funnet han død i Namsos. Jeg får kanskje ta i tak med alle kirkebøkene i Trondheim, og se om meg kan finne hans som utflyttet derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.