Gå til innhold
Arkivverket

Mari Clemetsdatter g.m. Thore Christophersen Ramstads bortgang - en dugnad

Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Mari Clemetsdatter var gift med Thore Christophersen Ramstad/Elvestad og levde mange av sine år i Eidsberg i Østfold. Bygdebokforfatteren(e) har ikke klart å finne ut når hun døde. Jeg har også lett endel uten å finne hennes bortgang. Vi er i alle fall tre personer som har interesse for å finne ut av dette og vi bruker forumet her som "arbeidsplass og kommunikasjonskanal. Jeg håper det er i orden?

Jeg har tenkt litt på fremgangsmåte ved å lete etter Mari Clemetsdatters bortgang. Jeg er nemlig småirritert over å ha slike hull i slektsdatabasen min.

1. Mari levde da skiftet ble holdt etter mannen hennes. Dette skiftet ble avholdt 17.8. 1728.

2. Mari måtte være yngre enn Thore, altså født etter 1760 - men trolig før 1785. (Regnet ut etter barnas fødselstidspunkt)

3. Trolig må hun finnes begravd i Eidsberg. Om ikke det er tilfelle kan hun ha flyttet til en av barnas bopel, som da IKKE ligger i Eidsberg.

4. Mari kan ha giftet seg igjen og flyttet til en av nabokommunene.

5. Presten kan ha glemt å føre henne inn i Eidsberg, noe som vil gjøre det vanskelig å finne ut når hun døde.

Det første vi må gjøre er å gå systematisk gjennom kirkebøkene for Eidsberg blant begravde, fram til da Mari er omtrent 100 år.

Så må vi finne ut hvor alle barna bosatte seg utenfor Eidsberg, eventuelt når - og sjekke døde i de kirkebøkene fram til Mari er omtrent 100 år.

Vi kan også gå igjennom viede i Eidsberg etter at Thore døde.

Vi kan sjekke om Marit var fadder for noen av barnebarna, som det jo er mange av. Kanskje dette er greit å gjøre først, for å innsnevre søkene litt.

Det er lov for andre å slenge seg med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 1 (1710-1730), Kronologisk liste 1728, side 236-237.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-124 er første bok Denne har jeg gått igjennom og ikke funnet henne.

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-2 er andre bok.

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-73 er tredje bok

http://www.arkivverk...y&idx_side=-152 er fjerde, og trolig siste bok som er aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ut denne Maren Clemensdatter som giftet seg i 1733, hun døde samme år, 41 år gammel. Da skulle hun vært født i 1692 og åtte år da det første barnet ble født. Så jeg regner med at det er feil person.

Jeg leter i Eidsberg 1759-1788. De første årene av kronologisk liste er mye ødelagt. Nederst mangler det biter av sidene, så hvis hun døde der, finner vi henne ikke. Jeg vet ikke om det eksisterer noen klokkerbok fra tidsrommet, den er ihvertfall ikke lagt ut.

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil opplyse om at det er slektsforskere som tar for seg bok nr. 3 og 4. Så blir det ikke "dobbeltarbeide" - noe som var vitsen med å opprette dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ikke fadder i sønnesønnens Clemet Mickelsens dåp 03 jan 1762, noe som ville vært naturlig siden han ble oppkalt etter hennes far. Hvis det ikke var aldersgrense for faddere? Hun hadde vel passert 80 på dette tidspunktet. Siden Elvestad gård ble i slekten, er det vel sannsynlig at hun ble boende til sin død?

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter p.t. på et nett som ikke er særlig egnet for å bla i kirkebøker. Så jeg må vente med å bla i den siste boken til jeg er hjemme igjen. Jeg har imidlertid lyst til å føre opp alle barna til Thore og Mari:

Engebreth Thoresen (ca.1700-etter 1728)

Christopher Thoresen (ca. 1703-1741)

Anne Thoresdatter (ca.1705- )

Halvor Thoresen (ca.1707-ca.1766)

Clemet Thoresen (1710-1730)

Aase Thoresdatter (1713-1714)

Aase Thoresdatter (1715- )

Michel Thoresen (1719-1772)

Berthe Thoresdatter (1722 - etter 1728)

(Med forbehold om mulige feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra barnas fødsler vil jeg tro at Mari Clemetsdatters er født tidligst 1670. Kjenner du til hennes opphav ? Tenkte det kanskje kunne være noen opplysninger i et evt. skifte etter foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe som ligger på Geni: Clement Hansen Mysen (1651-1710) Landdragon, gårdbruker. Gift med Aaste Vandogg, fikk i 1675 datter Maren Clementsdatter Mysen. Denne skulle så ha giftet seg med Thorer Ramstad/Elvestad i 1699. Det foreligger ingen dokumentasjon, så vidt jeg kan se. Kanskje det er mulig å kontakte den som har lagt dette ut og spørre om det?

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute som har tilgang på bygdebok for Eidsberg og kan gjøre oppslag på de to Mysen-gårdene? Står det noe om Clement Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kan du skrive av hva som står om henne, jeg klarer ikke å lese teksten. Det blir for smått på min skjerm. Kanskje det finnes en måte å forstørre det? Eller kanskje du kunne lage en skjermdump av kun det utsnittet i boken?

Glad for litt hjelp. Jeg tror jeg kan lese dato 22 April.

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, tusen takk.

Ingen årsak til auksjonen, da.

Hørte fra slektsforskeren i Danmark som hadde gått igjennom en kirkebok:

Har gennemset kirkebogen for Eidsberg 1742-1758 efter begravelse af Maren, uden at jeg har set nogen.

I gennemgangen fik jeg den opfattelse at der i perioden 1742-1747 ikke havde været lige så stor opmærksomhed på begravelser som på dåbshandlinger og introduktioner.

Arbejder videre med at se på vielser.

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ta begynnelsen (med forbehold om skrivefeil): Anno 1746 den 22 Aprilis blev efter Maren Sahl Thorer Elvestads med hendes antagne laugværge Halvor Elandsen Hage til mig giorde skriftlige begiering, samt de derpaa udferdigede og behørig forkyndte placater ved Edsberg, Herland og Trømborg kirker, Een offentlig auction foretagen og holden paa gaarden Elvestad udj Edsberg præstegield beliggende, over Eendeel hendes midler og Effecter, betalningen erlægges efter auctions Forordingen til _________hvor da hendes Effecter blev Soldt til de hoystbydende som følger.

Det ser ut til at det som blir solgt er dyr og gårdsredskaper.

Blant kjøperne så kan dette være noen av barna (ihht. Til de som er opplistet #7): Michel Thoresen, Halvor Lislerud, Halvor skydskaffer, Halvor sadelmager, Berthe Thoresd. Embret Elsnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Eidsberg gårdshistorie ble gården Elvestad overtatt av sønnen Michel, men de står ingenting om hvor det ble av Mari/Maren.

(Men trådstarter kjenner tydeligvis til hva som står der.)

Jeg nevnte tidligere mulighet for å sjekke skifte etter foreldrene, men iflg. EG døde de i 1710 og 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på et godt nettverk og litt mer aktiv igjen. Tusen takk til alle som engasjerer seg her. :)

Skifter for Heggen og Frøland sorenskriveri mangler for årene mellom 1733-1784. Så der er det ikke mye hjelp å få.

Min ane, Michel Thoresen Elvestad(1719-1772) var gift to ganger: 30.1.1748 med Christine Andersdatter fra Øvre Haug. Hun døde imidlertid kort tid etter, i 1751.

De rakk å få et barn; Christen i 1751. Christen hadde følgende faddere: Anne Hotved, Kirsten Elsnæs, Aaste Ibid, Embreth Ibid og Jørgen Elvestad.

Så giftet Michel seg med Berthe Christensdatter i 1751. Hun var fra Lislerud.

De fikk flere barn:

Mari i 1753, med faddere: Mari Hage, Aaste ?, Mari Lislerud, Amund Mortvedt og Helje Mustorp.

Christopher i 1754, med faddere: Mari Hage, Berthe Haabel, Siri Lislerud, Ole Paulsen, Helje Mustorp.

Mari i 1757, med faddere: Mari Hauge, Siri Mustorp, Christina Lislerud, Halvor Hauge, Thorer Lislerud.

Christine i 1759, med faddere: Gunnild Sullerud, Birthe Hobbel, Christina Lislerud, Even Sullerud og Christian Eidsberg.

Clemet i 1761, med faddere Mari Hage, Kristine Lislerud, Nicolas Hasselgreen, Povel Colstad, Hans Colstad.

Anders i 1764, med faddere Aaste Elsnæs, Anna Hotved, Sergeant H?, Arne Elnæs, Amund Elsn(?)næs.

og Mari i 1767, med faddere: Mari Hage, Anne Hotved, Kari Uldal, Ole Uldal, Christen Hotved.

Dessverre klarer heller ikke jeg å lese auksjonsprotokollens innføring, om jeg forstørrer blir det for uklart for meg. Jeg har dessverre ikke bygdebøkene for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for dødsfallet bør vel være 1746 da Mari begjærte auksjon, men hun kan jo ha flyttet til et av de andre bama og muligens hatt et annet "etternavn" ved dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19 Til opplysning så ble det holdt auksjon etter Michel 25-27 okt 1773 og etter sønnen Christopher 25 okt 1773. Side 76 og 78 i auksjonsprotokoll 2 for Heggen og Frøland. Bla. så er det noe merket sølv i auksjonen etter Michel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et noen som har funnet giftemålet til Aase Thorersdatter (1715-?) Ble hun i Eidsberg? Det kan vl være en mulighet for at mor flyttet dit. Har ikke (foreløpig) funnet dødsfallet i feks Skiptvet, hvor noen av slekten flyttet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et noen som har funnet giftemålet til Aase Thorersdatter (1715-?) Ble hun i Eidsberg? Det kan vl være en mulighet for at mor flyttet dit. Har ikke (foreløpig) funnet dødsfallet i feks Skiptvet, hvor noen av slekten flyttet..

Jeg vet ikke når hun giftet seg, men jeg har notert at hun var gift med Hans Larsen fra Hotvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider