Gå til innhold
Arkivverket

Lars Severin Eriksens barn – hvor ble de av? Holt, A-A, ca 1900.

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Min oldefars bror, Lars Severin Eriksen, ble født på Nes Verk (ant.Øvre Flaten) i Holt (A-A) i 1843, og han døde 1902 i Krokvåg (Dypvåg). Han var gift to ganger: 1) 1867 i Holt m. Grete Malene Tobiasdtr., f. 1842 i Lund, Rogaland, d. 1875 på plassen Dyrmyr, Nes Verk; 2) 1876 i Holt med enke etter former Aslak Torbjørnsen, Marie Eriksdtr., f. 1836 på Næs Verk, død 5/7 1913 (begravet i Dypvåg 10/7). Bostedet var da Epleviktangen i Holt, dvs. på Råkenes/Østerå, rett ved den gamle kommunegrensa mot Dypvåg.

Lars Severin Eriksens barn i ekteskapet med Grete Malene Tobiasdtr.:

1. Siri, f. 8/9-1868 i Lund, Rogaland, konfirmert 1883 i Holt, registrert

flyttet til Christiania i 1897. Jeg har ikke funnet henne i ft. 1900/1910.

2. Erik Anton, f. 2/5-1871 i Roa, Nes Verk. Overtok formelt foreldrenes hus i Kråkvåg i 1894, men er ikke funnet i ft. 1900/1910.

3. Tomas, f. 22/1-1874 på Nes Verk, d. 15/11-1874.

Barn i ekteskapet med Marie Eriksdtr.

1. Aslak Emil, f. 6/8-1876 på Nes Verk, d. 31/7-1880.

2. Carl, f. 1/9-1878 på Nes Verk, konfirmert 1892 i Dypvåg. Ikke funnet i ft. 1900/1910.

Jeg har altså ikke sett snurten av Siri Larsdatter etter 1897, Erik Anton Larsen etter 1894 og Carl Larsen etter 1892. De kan ha utvandret til Amerika, lik flere andre familiemedlemmer, men jeg har heller ikke greid å spore noen av dem opp - verken i emigrantoversikter eller i amerikanske folketellinger. For ordens skyld: Jeg har heller ikke funnet noen av dem døde i Dypvåg før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo - som en kuriositet - ta med at Lars Severin Eriksen og hans kone nr. 2. var tett forbundet med hverandre slektsmessig. Ja, det var så tette inngifte-bånd at det kan være vanskelig å få full oversikt. Her er de nærmeste båndene:

Lars Severin og Marie var både søskenbarn, tremenninger og firmenninger! I tillegg var såvel Lars Severins som Maries foreldre hverandres tremenninger (i tillegg til at de hadde flere fjernere tilknytninger). Lars Severins far, Erik Jørgensen, var dessuten 5-menning både til sin egen mor og til såvel Maries farfar som morfar!

Og - for (muligens) å gjøre forvirringen komplett: Marie Eriksdatter hadde tidligere vært gift med Aslak Torbjørnsen, som var enkemann etter Maries mors kusine - som dessuten var tremenning til begge Lars Severins foreldre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg løfter opp denne etterlysningen igjen, siden jeg fremdeles står i stampe.

Lars (Severin) Eriksen er omtalt under Kråkevåg på s. 1143 i Dypvåg gårds- og slektshistorie - men med feil foreldre. Sønnen Erik Anton er nevnt, og om ham står følgende:

"I 1894, 11/9, skjøter Lars Eriksen til sønnen Erik Anton Larsen 'det af mig fra nyt af paa Gregert Nilsens Eiendom opførte Vaaningshus med Udhus' for 500 spd".".

PS! La meg føye til at i ft. 1891 var Erik Anton Larsen matros med midlertidig oppholdssted "Atlanterhavet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi vel Siri i FT 1900

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00612&gardpostnr=467&personpostnr=2343&merk=2343#ovre

Vielsen nr 10 Tyristrand/Hole

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Tyristrand i Hole, Ministerialbok nr. II 2 (1892-1906), Ekteviede 1897, side 91.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4174&idx_id=4174&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-6

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060607090091.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Hjertelig takk til Carsten Schanche og Siri R. Håklev. Dere har åpenbart funnet de rette personene, selv om der er et par mindre uoverensstemmelser mht. fødselsdatoene.

Min far har dermed fått 6 "nye" tremenninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg dåpen til Anton og Amandas datter, Inga Sofie. Hun ble født på Stabækbraaten 26/7 1892 - og døpt i Østre Bærum 25/9. Foreldrene var ikke gift, og det var "Deres 1ste Leiermaal". Fabrikkarbeider Anton Larsen oppgis født i 1871 og "Pige" Amanda Johansen i 1866.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 3 (1892-1904), Fødte og døpte 1892, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60719010094.jpg

Jeg får se om jeg kan finne en mulig vielse.

----------------------------

Jeg fant vielsen i Østre Bærum 4/12 1892 - og må nok da dessverre avskrive dette paret. Anton Larsen oppgis født 1871 på Nadderudeie i Bærum - Amanda Johan(nes)sen i Elfsborg (Sverige) i 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd..

Jo, men jeg ser det ikke som usannsynlig at Erik Anton Larsen emigrerte til USA, selv om det så langt har vært umulig å få det bekreftet.

Det jeg altså så langt vet om ham, er at han var sjømann - og at han ifølge Dypvågboka i 1894 kjøpte foreldrenes småbruk i Kråkvåg for 500 spd. Det ser imidlertid ikke ut til at han bosatte seg der, for i 1900 er det bare foreldrene som er registrert på bruket. Det er forresten litt pussig at Dypvågboka oppgir kjøpesummen i spesiedaler, siden vi i 1894 jo hadde gått over til krone-valuta...

Jeg har forresten problemer med å finne denne transaksjonen i panteregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kroner vi snakker om. Vi har identifisert han som eide jorden, og hans familie, så nå venter jeg på beskjed om nabohuset på eiendommen, selv om det kanskje ikke fører til noe konkret om Erik Anthon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kroner vi snakker om. Vi har identifisert han som eide jorden, og hans familie, så nå venter jeg på beskjed om nabohuset på eiendommen, selv om det kanskje ikke fører til noe konkret om Erik Anthon..

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet til at det må være dette huset: Solli, gnr. 27, bnr. 33, ligger i Krokvåg. Postadr.Dypvåg. Areal 1 da. Hovedbygn. oppf. ca. 1885 av tømm. i l½ etsj., påbygd 1947, 56 m2 , 8 rom, 2 kjøk., kjeller. I slektens eie siden 1914. Kjøper var da Hans Alfred Hansen Reinsfjeld, så spørsmålet er hvem som var selger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet til at det må være dette huset: Solli, gnr. 27, bnr. 33, ligger i Krokvåg. Postadr.Dypvåg. Areal 1 da. Hovedbygn. oppf. ca. 1885 av tømm. i l½ etsj., påbygd 1947, 56 m2 , 8 rom, 2 kjøk., kjeller. I slektens eie siden 1914. Kjøper var da Hans Alfred Hansen Reinsfjeld, så spørsmålet er hvem som var selger ?

Hjertelig takk! Byggeåret kan stemme nokså godt med året Lars Severin skal ha flyttet til Dypvåg (ca. 1886).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruket var altså utgått fra bnr. 13. Spørsmålet er om det kan være dette jeg har funnet i ft. 1910?

http://digitalarkive...f01036550003097

Husfaren her er skomaker, og kan jo ha overtatt verkstedet etter Lars Severin? Jeg legger ellers merke til pleiesønnen Karl Kristiansen, f. 1897 i "et sogn på Østlandet". Kan det ha vært Siris sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet rett hus, Helge! Og det er dessuten identisk med det huset jeg fant i ft. 1910. Jeg fant nettopp noen pantedokumenter i panteprotokoll nr. 31 for Holt sorenskriveri, som bekrefter dette. Det ser ut til at Ole B. Sivertsen kjøpte huset i 1905 - men selgerens navn er ikke nevnt. Det er imidlertid referert til et skadesløsbrev tinglyst 1/8 1905 fra Ole B. Sivertsen til E. B. Olsen og Henrik Berntsen, i en bekreftelse de sistnevnte begge har signert 3/1 1916.

Det foreligger dessuten et dokument undertegnet i Krokvåg 30/12 1915 - med følgende tekst:

"Undertegnede bevidner herved, at det hus i Krogvaag, som hr Ole Sivertsen ifølge skøte av 15. September, Thinglyst 16. Oktober 1915 har solgt til hr. Alfred Hansen, som er opbygget paa nyt av hr. Ole Syversens hjemmelsmand Lars Eriksen".

I skjøtet fra 1915 har bruket fått eget bruksnr. - nr 33, mens det tidligere har vært registrert på bruksnummeret til Gregert Nilsens gård - dvs. bnr. 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Lars Eriksen fremdeles var "hjemmelsmann" så har vel ikke overførselen til sønnen Erik Anthon blitt tinglyst ? Det blir mer og mer sannsynlig at han emigrerte til USA tidlig 1900 (som også flere av naboene der gjorde). Mvh Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Lars Eriksen fremdeles var "hjemmelsmann" så har vel ikke overførselen til sønnen Erik Anthon blitt tinglyst ? Det blir mer og mer sannsynlig at han emigrerte til USA tidlig 1900 (som også flere av naboene der gjorde). Mvh Helge B.

Det høres ikke usannsynlig ut.

Erik Anton Larsen hadde en fetter, Hans Jørgen Jørgensen (f. 9/9 1873 på Nes verk), som emigrerte til Brooklyn ca. 1891. Han kalte seg Hans J. Johnson "over there" - og fikk stor etterslekt. Han levde helt til 1971 - og var altså 98 år da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skikkelig "slektsvase" dette, for ovenfor nevnte Hans Jørgen Jørgensen var gift med Alida Halvorsen, datter til Johan Ludvig Halvorsen Østerå - og Johan Ludvig giftet seg på nytt som enkemann med Johanne Eriksdatter - som var søster til Lars Severin Eriksen, til Hans Jørgens far (Jørgen Eriksen) og til min oldefar (Thor Andreas Eriksen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å følge opp Siris barn. Hole bygdebok (i 5 bind) ligger på nettet, men der er dessverre ikke Tyristrand med.

-----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft. 1910 bor Si(g)ri med familien på plassen Nygård i Tyristrand (gnr. 66, bnr. 38) - og husstanden omfatter:

- Krestian Gulbrandsen, f. 24.03.1874 i Hole. Selveier og skogsarbeider.

- Sigri Larsdatter, f. 08.09.1869 i Flekkefjord (egentlig Lund i Rogaland, Flekkefjords nabokommune).

- Lina (Margrethe) Krestiansdatter, f. 06.05.1899 i Hole.

- Gulbrand Krestiansen, f. 13.01.1901 i Hole.

- Anna Marie Krestiansdatter, f. 18.11.1902 i Hole.

- Karl Selmer Krestiansen, f. 25.10.1904 i Hole.

- Elise Krestiansdatter, f. 08.06.1906 i Hole.

- Birger Krestiansen, f. 03.05.1908 i Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at eierne av gårdsbruket Nygård (utgått fra Skjærdalen) - gnr. 66, bnr. 38 i matrikkelutkastet fra 1950 er Gulbrand og Kari Nygård. Gulbrand må formodentlig være Gulbrand Kristiansen, f. 13/1 1901.

http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50?task=s&fnr=6&hid=147&gnr=66

Lenke til kommentar
Del på andre sider