Gå til innhold
Arkivverket

Lars Severin Eriksens barn – hvor ble de av? Holt, A-A, ca 1900.

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg fant tre registreringer i DIS-gravminner fra Tyristrand kirkegård: Kristian Nygård, Sigrid Nygård og Lina Nygård. De er dessverre registrert uten årstall, men jeg er overbevist om at det må være Kristian Gulbrandsen, kona Siri/Sigrid og datteren Lina.

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?id=1359&mode=pe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebok for Buskerud 1950/51, Tyristrand:

Birger Nygård, arb.

Gulbr. K. Nygård, småbr.

Lina Nygård, arb.

Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig oppsummering:

Min oldefars bror, Lars Severin Eriksen, ble født på Nes Verk (ant.Øvre Flaten) i Holt (A-A) i 1843, og han døde 1902 i Krokvåg (Dypvåg). Han var gift to ganger: 1) 1867 i Holt m. Grete Malene Tobiasdtr., f. 1842 i Lund, Rogaland, d. 1875 på plassen Dyrmyr, Nes Verk; 2) 1876 i Holt med enke etter former Aslak Torbjørnsen, Marie Eriksdtr., f. 1836 på Næs Verk, død 5/7 1913 (begravet i Dypvåg 10/7). Bostedet var da Epleviktangen i Holt, dvs. på Råkenes/Østerå, rett ved den gamle kommunegrensa mot Dypvåg.

Lars Severin Eriksens barn i ekteskapet med Grete Malene Tobiasdtr.:

1. Siri Larsdatter, f. 8/9-1868 i Lund, Rogaland, konfirmert 1883 i Holt, registrert

flyttet til Christiania i 1897, gift 26/12 1897 i Tyristrand (Hole), Buskerud, med Kristian Gulbrandsen (senere Nygård), f. 24/3 1874 i Hole. Selveier og skogsarbeider. Barn:

a) Lina Margrethe Kristiansdatter Nygård, f. 6/5 1899 i Hole (Tyristrand).

b )Gulbrand Kristiansen Nygård f. 13/1 1901 i Hole (Tyristrand).

c) Anna Marie Kristiansdatter Nygård, f. 18/11 1902 i Hole (Tyristrand).

d) Karl Selmer Kristiansen Nygård, f. 25/10 1904 i Hole (Tyristrand).

e) Elise Kristiansdatter Nygård, f. 8/6 1906 i Hole (Tyristrand).

f) Birger Kristiansen Nygård, f. 3/5 1908 i Hole (Tyristrand).

2. Erik Anton Larsen, f. 2/5-1871 i Roa, Nes Verk. Overtok formelt foreldrenes hus i Kråkvåg i 1894, men er ikke funnet i ft. 1900/1910. Muligens utvandret til USA?

3. Tomas Larsen, f. 22/1-1874 på Nes Verk, d. 15/11-1874.

Lars Severin Eriksens barn i ekteskapet med Marie Eriksdtr.

1. Aslak Emil Larsen , f. 6/8-1876 på Nes Verk, d. 31/7-1880.

2. Carl (Karl) Larsen, f. 1/9-1878 på Nes Verk, konfirmert 1892 i Dypvåg. Bosatt i Kristiania i 1910, da ”losjerende” i Havegaten 56. Sømarbeider. Ugift.

Jeg vet altså nå at Lars Severin Eriksens datter Siri bosatte seg i Tyristrand, Buskerud, på en plass som het Nygård. Der døde både hun og ektemannen (når?). Datteren Lina og sønnene Gulbrand og Birger er registrert bosatt i Tyristrand så sent som i 1950/51.

Jeg vet også at sønnen Carl (Karl) bosatte seg i Kristiania, men jeg vet ikke når han døde. Det må ha vært etter 1910, og om han noen gang giftet seg, må det også ha vært etter 1910.

Jeg vet ellers at sønnen Erik Anton formelt overtok foreldrenes hus i Krokvåg (Dypvåg, Aust-Agder) i 1894 – men har ingen konkrete spor av ham etter det. Han var sjømann – og kan ha omkommet på havet, eller han kan for eksempel ha emigrert til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg litt mer om Lars Severin Eriksens etterkommere. Det var bare datteren Siri som ble gift og fikk barn (bosatt på Tyristrand, Ringerike).

Sønnen Karl døde på Ullevaal sykehus 24/6 1914 (så vidt jeg kan se - av tuberkulose). Ifølge dødsfallsprotokollen skulle han være gift, men hustruens navn og adresse var ukjent. En tilføyelse at par dager senere avkrefter at han var gift. Han var da bosatt i en leiegård i Nittedalsgate 2 på Kampen. Innførselen i Kampen kirkebok viser at det er rett Karl.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=14&idx_id=14&uid=ny&idx_side=-328

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27307/122/?size=full&mode=0

Så har jeg fått god hjelp (takk til Gunnar Hauger!) til å fastslå at sønnen Erik Anton må være død en gang mellom 1894 (det året han kjøper foreldrenes hus i Dypvåg) og 1902 (det året Lars Severin døde). I Lars Severins dødsmelding står det nemlig at han kun hadde én sønn (nemlig Karl):

http://arkivverket.no/URN:sk_read/35157/116/

Det er mulig at "mysteriet" Erik Anton ikke lar seg endelig løse. Siden han var sjømann, og siden det har vært umulig å finne noen dødsinnførsel i aktuelle kirkebøker (Dypvåg, Holt), er det vel stor sannsynlighet for at han døde på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider