Gå til innhold
Arkivverket

Nordland, Brønnøy, Mossem. Elisabeth Hermansdatter (Bugge). f. ca. 1722.

Elisabeth Lier
 Del

Recommended Posts

Så på side 41, eller 44 i boka, at Nils Tollefsen var gift med Else Henrichsdatter Bugge. Ved forlovelsen 9/1-1707 står det vel Else Henrichsdatter Lund og Nils Tollefsen. Mulig det er den veien Bugge kommer inn da, fra Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Michael Moum

9

• Knut Frode Hansen

12

• Lars Østensen

10

• Elisabeth Lier

13

Else er notert som datter av Henrik Paulsen Bugge f 1650 død 1733/34 og Maren Jacobsdatter Tildrum.

Jeg har notert Henrik som sønn av lensmann på Vega, Paul Nielsen (1612-1700), men boka nevner Paul Henriksen Bugge.

Vet ikke om noen har sett på hvilken Paul som er far til Henrich Paulsen Bugge ? Jeg får de inn i mitt tre ved Henrik Paulsen Bugges annet giftermål med Margrete Eriksdatter Bye(mand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Else Henriksdatter Bugge som ifølge Bondesen ble født 1698, ble gift med Nils Tollefsen i 1707, så det er vel usannsynlig. Den Else Henriksdatter Tildrum som giftet seg med Nils var vel heller denne døpt 12.08.1683

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2540&idx_id=2540&uid=ny&idx_side=-64

Ved dåpen til Torlef Klokkers pikebarn Marit 24.06.1681, er Henrik Poulsen Tildrum fadder. Blant fadderne er også ei Sabine Poulsdatter, Kan det være en søster til Henrik?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2540&idx_id=2540&uid=ny&idx_side=-42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det må være Else f 1683 som er gift med Nils Tollefsen.

Da kommer Bugge inn den vegen ved Else datter av Henrik Paulsen Bugge i hans første ekteskap.

Henrik Paulsen Bugge har i tredje ekteskap med Sara Nielsdatter Ounet i 1705 ,sønnen Nils Henriksen Bugge.

Så blir klokkeren Herman Tollefsens datter Margrete født 1713 gift med denne Nils født i 1712 .

Foreløpig er da Bugge navnet kommet inn 2 ganger i Tollef Larsens etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Henrik Poulsen Bugge på Tildrum er sønn av en Poul Nielsen Bugge som ifølge Bondesen og hans kilder skulle bo i Bergen. Henrik skulle ha bodd på Tildrum fra 1680.

I omtalen av Henrik fortelles det at han ble med en skipper på tur til Bergen da han var 17-18 år og at han måtte, som skikken var for de som aldri hadde vært i Bergen før, ha nattevakt første natten. Hvis hans foreldre var bosatt i Bergen og han ikke kom til Brønnøy før 1680, hvordan kunne han, i ca. 1667-68 ha, være i Bergen for første gang, hvis han var født der?

Henrik Poulsen på Tildrum skrives ikke som Bugge verken ved bryllup, barnedåp eller begravelse.

Han døde forresten i 1733 ikke 1734

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4/3 1677 var Henrich Poulsen Møller fadder. Var han møller eller var det hans slektsnavn?

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy i Brønnøy, Ministerialbok nr. 813A01 (1669-1677), Kronologisk liste 1677, side 106.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16500&idx_id=16500&uid=ny&idx_side=-106

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071001650365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste Elisabeth Lier,

Vennligst se tråd # 37.060 "Mogens BUGGE f ca 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - død i Vardø".

Det kan kanskje være noe av interesse i den tråden hva angår ditt BUGGE spørsmål.

Mens vennlig hilsen,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste Elisabeth Lier,

Vennligst se tråd # 37.060 "Mogens BUGGE f ca 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - død i Vardø".

Det kan kanskje være noe av interesse i den tråden hva angår ditt BUGGE spørsmål.

Mens vennlig hilsen,

Thomas

Takk for opplysningen, men hvor finner jeg den tråden ?

MVH

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner debatten på gammelforumet av Digitalarkivet. Forsøker med lenke:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

Hvis lenken ikke fungerer, finner du gammelforumet på Digitalarkivet under debatt her(øvest av lenker litt lengre nede på førstesiden under debatt). Der kan du søke etter nummer 37060, eller det går sikkert også an å

søke på Bugge

Nytt forsøk på lenke: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da gjort dette veldig mange ganger, og jeg forstår ikke hva det er som blir feil. Jeg går inn på debatten, trykker på adresselinja så den blir blå, velger kopier, og trykker lim inn her. Det med annen søkeside enn

internett eksplorer. Så velger jeg internett eksplorer hvor jeg må logge meg inn ekstra, gjør adresselinjen blå, trykker kopier og går inn her. Så er ikke "lim inn" aktiv. Jeg gir opp, og tror jeg slutter å spørre og svare

med enkeltes krav til lenker!!!! Forstår godt at nybegynnere med dagens krav til lenker gir opp, og ikke er her lengre(er sikkert noen det ja når jeg som mangeårig slektsforsker med pc sliter med det!!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else er notert som datter av Henrik Paulsen Bugge f 1650 død 1733/34 og Maren Jacobsdatter Tildrum.

Jeg har notert Henrik som sønn av lensmann på Vega, Paul Nielsen (1612-1700), men boka nevner Paul Henriksen Bugge.

Vet ikke om noen har sett på hvilken Paul som er far til Henrich Paulsen Bugge ? Jeg får de inn i mitt tre ved Henrik Paulsen Bugges annet giftermål med Margrete Eriksdatter Bye(mand).

Per Nermo har i sin slektstavle lensmann i Vega Paul Nilsson som var gift med Dorothea Jensdatter Bugge

http://www.nermo.org...077.html#I13775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dette for Henrik Paulsen Bugge paa Tilrem Brønnøy Bygdebok:

F:1 Henrik Paulsen (Bugge) f. ca. 1650 d. 1733, sønn av lensmann Paul Nilsen og Dorthe Jensdtr. Bugge (fadder for Henriks barn Else i 1683) Igerøya Vega, og bror til Kristoffer Paulsen (Bugge) Helløya 1:7. g. 1681 Maren Jakobsdtr. Tilrem E:1b f. ca. 1660 d. 1699 g. II ca. 1700 Margrete Eriksdtr. Bye f. ca. 1673 d. 1704, dtr. av handelsborger Erik Pedersen Byemann (“Erik Jemt”) og Maren Jørgensdtr. Trondheim g. III ca. 1709 Sara Nilsdtr. f. ca. 1689 d. 1755 tok sitt eget liv (se KB 1756, se skifte etter henne for datoen). Hun var dtr. av Nils Jonsen og Kirsten Gjertsdtr. Holst (Sandvika A:6e) Vevelstad i Vevelstad. Sara g. II Johan(nes) Mølmann Olsen, se Tilrem F:3.

Ia. Mille f. 1682 d. 1763 på Kråknes g. 1707 Brø., Ole Jonsen Sømnes Sømna. Bosted Sømnes (se B:5 der)

b. Else f. 1683 d. ca. 1750. Se Lund B:5

c. Jens f. 1685 d. 1685 10 uker

d. Jakob f. 1686, levde i 1701, ikke nevnt ved skiftet etter søstera Else i 1750

e. ? f. 1688 (dåpen finnes ikke, men Maren introd.), ikke nevnt ved skiftet etter søstera Else i 1750

f. Dorthe f. 1690 d. 1692

g. Birgitte (Berit) f. 1691 d. 1773. Se Sylteren A:5

h. Ole f. 1693 (trolig d. 1737 omkom på sjøen) g. ca. 1716 enke Gunnhild Hansdtr. Horsens. Bosted Reinøya, Karlsøy T. To barn

i. Hans f. 1696 d. ikke lenge etter fødselen

j. Maren f. 1698 (dåpen finnes ikke, men Maren introd.) d. 1775 Akkarfjord, Skjervøy T g. ca. 1721 Tyge Andersen Borch. Bosted Taskeby Skjervøy. To barn

IIk. Marie f. ca. 1702 d. 1790. Se Kråknes C:3

l. Dorthe f. 1704 d. 1704 7 uker

Henrik hadde et barn som enkem.:

m. Paul f. 1706 Sætra Velf. d. 1773. Se Mossem 4:3. Mor var Marit Jonsdtr. Sætra (f. 1687 Velf.?)

IIIn. ? f. 1711 (dåpen finnes ikke, men Sara introd.) d. ung

o. Nils f. 1712 d. 1779. Se Tilrem F:2 og Mo 3:8

p. Margrete f. 1718 d. 1733

Else og Nils paa Lund hadde ingen barn.

_________

Her er Henrik Paulsen Møller fra Torgnes lille:

B:2 Henrik Paulsen Møller f. ca. 1638 d. 1685, muligens sønn av Paul Henriksen, skredder fra Slesvig Danmark som tok borgerskap i Bergen i 1636. Henrik var bergensborger i 1663. g. (trolig ca. 1668) Helvig Klausdtr. (trolig Sauren A:3a) (f.?) d. ca. 1703. De var på Horn store i 1669 (se a:1 der) og kom fra Horn lille til Torgnes lille i 1672. Helvig g. II Anders Pedersen, se Torgnes lille B:3. Henrik og Helvig hadde trolig ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider