Gå til innhold
Arkivverket

Modum-gåte: når døde Ragne Pedersdatter, enke på Kopland i 1801

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Min 3. tippoldemor, Ragne Pedersdatter, 50 år, enke, legd, bor på Kopland i Modum i 1801 sammen med sine 3 yngste barn, Peder, Anne (min 2 tipp) og Oline. Ragne ble enke i 1792 og jeg har ikke sett "snurten" av henne etter tellingen, så hvor ble hun av? Har saumfart kirkebøkene, men hittil uten hell, så nå håper jeg på hjelp....

Ragne er født i Sigdal i 1752 og hennes foreldre var Peder Ellingsen Ecken-eie og Åse Bårdsdatter Enterud. Hun giftet seg med Ole Ellevsen (sønn av Ellev Nielsen Reistad-eie og Eli Christiansdatter) i 1782, og trolig har de flyttet til Modum rett etter vielsen, for deres første barn, Eli (Ellen) blir døpt i Modum i 1783. De fikk 6 barn, og her er det jeg vet om dem:

Eli/Ellen, født 1783 - død 1864 på Kollerud i Modum. Hun giftet seg 1. gang i 1804 med Amund Larsen Tharaldshus/Kollerud og de fikk tre barn før han døde våren 1811, Niels, Kirsti og Hans. Hun giftet seg på nytt med Anders Torgersen ( Linderud) og fikk tre barn også i dette ekteskapet: Amund, Torger og Anne. Eli bodde på Kollerud til hun døde.

Aase (1785 - ?), giftet seg med Cornelius Carlsen Hole i 1807. De flyttet til Christiania/Sagene før 1815. Datteren Gunhild Marie døpes i Aker kirke i 1815 (døde i 1816, 1 år gammel) og en sønn, Carl Johan, dør før hjemmedåpen kan bli konfirmert i kirken (1820). I 1824 blir Oline (født på Modum) konfirmert i Aker. Mer vet jeg ikke om dem, men tar selvsagt gjerne imot opplysninger.

Ellev (1786 - 1821) giftet seg med Sara Amundsdatter i 1816 (Anders Torgersen Kollerud var den ene forloveren). Døde som Indsitter på Tingelstadeie. To barn: Ole og Randi.

Anne (1788 - 1848), min ane. Gift med Hans Andersen Nymoen (1785 - 1833), bødtker på Blaafarveværket. Mange barn, inkl. min tipp, Randi Hansdatter.

Peder (1790 - ?). Peder Olsen Kollerud blir konfirmert i 1806 (trolig han) og i 1815 er en Peder Olsen Kopland fadder til Jacob, sønnen til hans søster, Oline. Mer vet jeg ikke om han.

Oline ble døpt samme dag som faren ble begravd, langfredag 1792. Hun giftet seg med Ole Jacobsen 22. januar 1815 og den ene forloveren var Anders Torgersen Kollerud. Jacob døpes en måned seinere og så flytter de til Sigdal, Solumseie, der de får barna Berthe, Ole, Anders og Kittil (som gifter seg med Marit Gulliksdatter - søsteren til en av mine tippoldefedre, Hans Gulliksen Jokstad).

Enken Oline døde på Næseiet i Sigdal 74 år gammel i januar 1866.

Dette ble en lang harang, men jeg tok det med, i håp om at noen "kjenner noen"..... Er det noen som klarer å finne ut hvor og når Ragne døde? Navnet kan også skrives som Randi og Ragnil, for lett skal det ikke være!

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også tatt en titt på dødsfall i Aker t.o.m. 1829, i tilfelle Ragne ble med på flyttelasset til datter Aase og svigersønn. Fant "mye spennende", men intet som kan passe på henne. Hva med denne i 1824: Gaardmand Hans Nielsen Hauge fra Bredtvedt, fød i Thunöe Sogn 1771. Ikke helt ukjent kar det.... Klokkerbok nr. 4 1819-1829 Aker var "en sann fryd å lese", hvis dere skjønner hva jeg mener. Meget lesbar skrift og veldig informativ!

Jeg er like langt mht. Ragne. Har mest tro på at hun ble boende i Modum, men har også sett i Sigdals kirkebøker, i og med at yngstedatteren flyttet dit, samt at Ragne var fra Sigdal, men hittil uten resultat. Har ikke funnet noe skifte, så kanskje hun har fått feil navn i kirkeboka forbindelse med dødsfallet??? Noen som har gode tips?

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider