Gå til innhold
Arkivverket

Maria "Trinepol" ?

Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Langt oppe i det tynneste lauvverket i slektstreet mitt har jeg en Olav Håvardsson Århus (1609-1691, Seljord, Telemark), og alt jeg vet om kona hans er at navnet hennes skal ha vært Maria Jørgensdatter Trinepol. Spesielt etternavn... har lest at det muligens er nederlandsk.

Noen som vet noe mer om Maria ?

mvh Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt oppe i det tynneste lauvverket i slektstreet mitt har jeg en Olav Håvardsson Århus (1609-1691, Seljord, Telemark), og alt jeg vet om kona hans er at navnet hennes skal ha vært Maria Jørgensdatter Trinepol. Spesielt etternavn... har lest at det muligens er nederlandsk.

Noen som vet noe mer om Maria ?

Hun var formodentlig beslektet med Skien-borgermesteren Jan Trinepol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Kan "Jørgensdatter" egentlig være en slags fornorsking av "Jansdatter"? At hun er datter av Jan Trinepol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Kan "Jørgensdatter" egentlig være en slags fornorsking av "Jansdatter"? At hun er datter av Jan Trinepol?

Du kan selvsagt ha rett, men utgangspunktet for de to fornavnene er forskjellige. Jørgen er avledet av Georg, mens Jan har utgangspunkt i Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt ha rett, men utgangspunktet for de to fornavnene er forskjellige. Jørgen er avledet av Georg, mens Jan har utgangspunkt i Johannes.

Ja - har jo tidligere sett dåpsinnføringer hvor det er foretatt noen "kreative" skrivemåter... :)

Kanskje hun ikke het Maria, heller - kanskje Marie eller Mari... eller Margit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i hvert fall begravelsen i ministerialboka for Seljord - uten at det bringer oss nærmere "Trinepol"-gåten:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 2 (1689-1713), Døde og begravede 1699, side 288-289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7962&idx_id=7962&uid=ny&idx_side=-151

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061212340275.jpg

Se høyre side. Her kalles hun Margit Jørgensd. Aarhuus. Dødsdato: 31. mai 1699. Jordet 4. juni. Fødselsår: 1609.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket navneregisteret til NST på www.genealogi.no ?

Nei, har ikke hørt om det før. Takk for tipset!

Her er i hvert fall begravelsen i ministerialboka for Seljord - uten at det bringer oss nærmere "Trinepol"-gåten:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 2 (1689-1713), Døde og begravede 1699, side 288-289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-151

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61212340275.jpg

Se høyre side. Her kalles hun Margit Jørgensd. Aarhuus. Dødsdato: 31. mai 1699. Jordet 4. juni. Fødselsår: 1609.

Men da vet vi iallefall at det var Margit hun het, og ikke Maria... Så var det å finne ut av "The Trinepol Connection"... B)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt slektstre er hun "inngiftet 5 trinn" i slekt med Zacharias Jonsson Schanke. Fant følgende ifra Kviteseid bygdebok: "Schanche var fødd i Innvik 1601, frå 1633 til han døde 1689 var han prest i Seljord, frå 1653 prost i øvre Telemark. Gift I 1633 Dorthea, dotter til Jørgen Nilsen, rådmann i Skien. Ho døde 1643. Gift II 1644 Sarka Jonsdotter, brordotter til Karine Gjertsdotter g. m. Johan Trinepol, borgmeister i Skien. Med I: 2 sønir og 5 døttar II: 4 sønir og 5 døttar. Truleg kom nokon av sønine til Skien/ Porsgrunn. 6 av døttane blei gifte i Seljord. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider