Gå til innhold
Arkivverket

Isak Syrjänen, Finland

Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Isak Isaksen Surjænen f. 1. okt 1858 i Kristinastad, Finland, d. 5. des 1927 i Vardø

Navnet på Isak sin far var sannsynligvis Isak Syrjänen.

Jeg finner svært mange Isak Isaksen f. 1858 i Finland, men ingen (foreldre) med navnet Surjænen el. Syrjänen.

Isak Isaksen Surjænen var gift med Elisabeth Eriksen f. 10. sep 1864 i Revonlathi, Sverige d. ?

Hennes foreldre var Erik Eriksen Virsu f. 28. mars 1838 - d ? og Kajsa Stina Jakobsdtr f. ? - d. ?, gift 1. jan 1859 i Revonlathi, Sverige

Søker hjelp til å finne opplysninger om Isak Isaksen Surjænen sine foreldre, og litt mer om Elisabeth Eriksen sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne-Lise Hansen for korrigering / opplysning om at Revonlahti ligger i Norra Österbotten i Finland, og ikke i Sverige som jeg hadde.

Flott også å få lenke til vielsen til Erik Eriksson Virsu og Kajsa Jacobsdotter Bengti ? 1. januar 1859 i Revonlahti.

Ellers var det som jeg fryktet; at ingen kunne hjelpe med konkrete svar på spørsmålet mitt.

Så nå må jeg vel kanskje innse at de personene jeg etterlyser, ikke lar seg oppspore, men likevel; …. håpet er der fortsatt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok tordenvær og andre avtaler som gjorde at jeg slo av PC'en i går, så det er fremdeles mulig å håpe det er noe å finne etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Elisabeth Lier.

Jeg har sett litt nærmere på suku.genealogia.fi (med svensk språk). Ser at jeg må registrere meg der for å legge inn spørsmål.

Det var vel kanskje sånn du gjorde det da du fikk hjelp til din finske slekt ? ... og det er vel OK å skrive evnt innlegg på norsk, går jeg ut fra ?

Har også gjort et par personsøk på den andre linken du oppgir, men fant ikke det jeg søkte etter. Skal prøve flere nye søk der, så kanskje det blir resultat.

Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kåre

Jeg mener jeg registrerte meg den gang.

Du kan skrive på norsk. Jeg fikk veldig god hjelp der, helt tilbake til 16.. tallet.

På den andre linken gikk jeg inn på for noen måneder siden og fant noen av mine på død og dødsårsak. Veldig interessant.

Jeg fikk hjelp på det finske forumet i 2008, men jeg tror nok du også får hjelp nå.

Lykke til.

MVH

Elisabeth

Hei Kåre

Jeg mener jeg registrerte meg den gang.

Du kan skrive på norsk. Jeg fikk veldig god hjelp der, helt tilbake til 16.. tallet.

På den andre linken gikk jeg inn på for noen måneder siden og fant noen av mine på død og dødsårsak. Veldig interessant.

Jeg fikk hjelp på det finske forumet i 2008, men jeg tror nok du også får hjelp nå.

Lykke til.

MVH

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hej!

Här finns familjen till Erik Eriksson Wirsu och Kajsa Stina Bengti under åren 1859-64

http://www.sukuhisto...mko42-47/17.htm

senare finns de på sida 129:

http://www.sukuhisto...ko42-47/130.htm - med Lisa!

och sedan flyttar de till Frantsila den 11 november 1864, till sidan 165

http://www.sukuhisto...mko1a-1b/32.htm , den femte raden, flyttar till sidan 165 i Rantsila.

Men nu måste du söka dig till digi.narc.fi då Frantsila/Rantsila böcker inte finns i FSHF:

http://digi.narc.fi/...ka?kuid=5802054 -Lisa finns där också, men tyvärr finns det inte nyare böcker att ses via nätet (vi har 125 år som gräns i öppet, annars akn det vara 100 år, såsom i FSHF)

Men du kan tämligen lätt ta dig tillbaka via FSHF, tror jag.

Isak Syrjänen tycks vara lite konstigare att finna, fortsätter lite senare med honom.

Midsommarhilsen fra Finland

Tuula Kupari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak Syrjänen finns inte inom de födda av 1858 i Kristinestad eller i Kristinestads landsfösamling.

Men. Har du någon information om Isaks yrke? Kan det vara honom som har fått "TIllstånd att flytta ur landet" i Hufvudstadsbladet den 10 och 11 september 1896? Han nämndes där som en skräddaregesäll. Jag gjorde sökningen med "Syrjänen Isak"

Sökningar kan göras här: http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/query.html?language=sv

- har Tomas Eld möjligen med honom någonting att göra?

Det är bara en detalj, men kan leda till någonting. HBL har tagit information såsom detta av någonting officiellt. Jag undrar om Migration Institute of Finland www.migrationinstitute.fi kan hjälpa dig vidare? De vet åtminstone hur det gick genom officiella vägen år 1896.

MVH Tuula Kupari

Lenke til kommentar
Del på andre sider