Gå til innhold
Arkivverket

STOKKE / VIKTIL / HOJEM / REKKEBO- slekter

Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Etterlyser 4 slekter

Stokke, Viktil , Hojem, Rekkebo

Jakob Olsen STOKKE F. 1778 Frosta NordNorge død 1818 gift med Marta Larsdatter VIKTIL f. 1783 Frosta død 1834.

Ragnhild Olsdatter HOJEM gift med Peder Eriksen SELBU.

Jonas Jakobsen REKKEBO f. 29/8.1817 Stokkan Frosta gift med Ingeborg Anna Pedersdatter HOJEM f.1/10.1817 Metum ved Hojem.

Vet dere noe om deres aner?

Deres søsken?

Deres barn?

Yrke?

Bosted? Når/hvor de flyttet?

Mvh Marit Kathiravelu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes bygdebøker på næremeste bibliotek eller på lesesalen i nærmeste statsarkiv? Du har allerede en del opplysninger som fødselsår, vielse, bosted på de nevnte personene. Hvis du for eksempel vet når Jonas Jakobsen giftet seg med Anne Pedersdatter, kan du se om det står navn på fedrene til brudeparet ved vielsen, hvis det da ikke bare står navn på forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland er feil. Alle slektene du søker finner du i Frostaboka bd 1 - Frosta er i Nord-Trøndelag

Takk skal du ha. Da prøver jeg det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martha Larsdatter Viktil var søster av en av mine forfedre, og jeg har Martha som døpt på Frosta i Logtu kirke Fer. 1 paascat(20.04)1783 med foreldre Lars Pedersen Viktil(ca 1742-gravlagt 02.12.1814) og kona Malena

Olsdatter Orsand(døpt i Logtu kirke på Frosta 31.121752). Hun døde 21.07.1839. Martha ble konfirmert 22.06.1800, og døde i 1834. Gift 1 med Jacob Olsen Stokkan 27.10.1808. Han var født ca 1778, og det var skifte

på han 23.03.1818(jeg har skrevet av arvinger for skiftene for Frosta. Jeg sitter med mye informasjon på anene til Martha Larsdatter, siden en av mine tipptippoldefedre var hennes bror Torsten Larsen Viktil født 1793.

Du spør etter Jacob Olsen Stockan, og jeg finner han første gang som arving i skiftet etter moren Gjertrue Olsdatter 03.01.1793. Hennes igjenlevende ektemann var Ole Jacobsen, og deres barn var:

-Slegfred(??) Olsen som var myndig, og bodde i Wigen

-Jacob Olsen 14 år

-Barbro Olsdatter 15 år

-Karen Olsdatter 10 år, og enkemannen var verge for sine umyndige barn

Neste gang jeg finner Jacob som arving i skifte er ved skiftet etter faren Ole Jacobsen 13.10.1815. Da var barna hans:

-Jacob Olsen som bodde på arvetomten

-Barbro Olsdatter, som var gift med Jon Willumsen Hovdal

-Karen Olsdatter som var umyndig, og bodde på arvetomten. Hennes formynder var Ole Torstensen Wangberg

Tar med lenke til skiftet etter Ole jacobsen i 1815(starter nederst til høyre, og så må du bla videre til neste side):

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24765/753/?size=full&mode=0

Skal se om jeg finner noe mer i skiftene jeg har skrevet av, og kanskje finner jeg også noe i Frostabøkene som jeg har kjøpt bind 3-13 av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jacobsen skal ha vært bruker på Logstein fra 1770-1802, men jeg finner han ikke der i Frostaboka bind XI(er gitt ut nye bygdebøker for Frosta etter bind 1 som det skrives om tidligere her, og bind 2, Har kommet

ut ialt 13 bygdebøker for Frosta). Her er Ole med familie ved folketellingen 1801(med blant annet sønnen Jacob på 22 år):

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011717&gardpostnr=104&personpostnr=1376&merk=1376#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner Jacob Olsen Stokkan i på side 231 i bind 6 av Frostaboka, og videre sønnen Jonas Jacobsen født 1816 på neste side 232. Han døde i 1890, og ble gift i 1844 med Anne Martha Andersdatter født ca 1816 i

Skogn. Han fikk sønnen Johan Arent Jonassen i 1839 med "pige" Ingeborg Anna Pedersdatter Hojem. Johan Arent reiste fra bygda i 1866, med bestemmelsessted Nordland. Det er nok der du har dette med Nordland fra.

Så hans foreldre var ikke gift. Finner ingen Ingeborg med det etternavnet i Hojem på Frosta i Frostabokas bind 8, og skiftene jeg har skrevet av går bare til 1823. Jeg skal se hva jeg kan gjøre videre likevel. Kom ikke

lengre med Ole Jacobsen og kona Gjertrud Olsdatter heller, så der må du nok lete videre i kirkebøkene for Frosta. Jeg forstår ikke helt hvor Rekkebo kommer inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martha Larsdatter Viktil var søster av en av mine forfedre, og jeg har Martha som døpt på Frosta i Logtu kirke Fer. 1 paascat(20.04)1783 med foreldre Lars Pedersen Viktil(ca 1742-gravlagt 02.12.1814) og kona Malena

Olsdatter Orsand(døpt i Logtu kirke på Frosta 31.121752). Hun døde 21.07.1839. Martha ble konfirmert 22.06.1800, og døde i 1834. Gift 1 med Jacob Olsen Stokkan 27.10.1808. Han var født ca 1778, og det var skifte

på han 23.03.1818(jeg har skrevet av arvinger for skiftene for Frosta. Jeg sitter med mye informasjon på anene til Martha Larsdatter, siden en av mine tipptippoldefedre var hennes bror Torsten Larsen Viktil født 1793.

Du spør etter Jacob Olsen Stockan, og jeg finner han første gang som arving i skiftet etter moren Gjertrue Olsdatter 03.01.1793. Hennes igjenlevende ektemann var Ole Jacobsen, og deres barn var:

-Slegfred(??) Olsen som var myndig, og bodde i Wigen

-Jacob Olsen 14 år

-Barbro Olsdatter 15 år

-Karen Olsdatter 10 år, og enkemannen var verge for sine umyndige barn

Neste gang jeg finner Jacob som arving i skifte er ved skiftet etter faren Ole Jacobsen 13.10.1815. Da var barna hans:

-Jacob Olsen som bodde på arvetomten

-Barbro Olsdatter, som var gift med Jon Willumsen Hovdal

-Karen Olsdatter som var umyndig, og bodde på arvetomten. Hennes formynder var Ole Torstensen Wangberg

Tar med lenke til skiftet etter Ole jacobsen i 1815(starter nederst til høyre, og så må du bla videre til neste side):

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Skal se om jeg finner noe mer i skiftene jeg har skrevet av, og kanskje finner jeg også noe i Frostabøkene som jeg har kjøpt bind 3-13 av.

Hei !!!

DETTE var utrolig kjekt!!! TUSEN hjertelig takk!! Du kan ev sende på min mailadresse malipa@online.no ?

Står det en del om slektene i de bygdebøkene du har tro? Artig å få kontakt med samme aneforeldre :-)))

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Ingeborgs dåp i 1817:Nord-Trøndelag fylke, Frosta i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /1 (1817-1827), Fødte og døpte 1817, side 8-9.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70925650425.jpg

Når det gjelder faren Peder Eriksen så tror jeg du må lete i kirkebøker for Selbu i Sør-Trøndelag. Han kunne ha vært fra gården Selbu på Ekne(Skogn prestegjeld), men jeg finner han ikke

der i bygdebok som jeg har for Ekne. Så da må det være Selbu i Sør-Trøndelag det menes. Jeg finner ikke Ingeborg under Hojem, men står det at Ingeborg Anas mor Ragnhild var fra

Hojem? Jeg mener det står noe som begynner med Mes. Jeg får det heller ikke til å stå Metum, og finner ingen plass eller gård med navnet Metum i Frostabøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Martha med anerekke her jeg, og tar foreldre besteforeldre osv. dobbelt bakover:

1)Martha Larsdatter Viktil døpt 20.04.1783, og gift med Jacob Olsen Stokkan. Deretter gift med Søren Jonsen Reppusvean

Foreldre:

2))Lars Pedersen Viktil født ca 1742-1743, og gravlagt 02.12.1814. Gift 07.12.1773 med Malena Olsdatter Orsand . Du finner om han på side 306 i Frostabokas bind 6

3)Malena Osldatter Orsand døpt 31.12.1752 i Logtu kirke på Frosta. De hadde 10 barn sammen

Besteforeldre:

4)Peder Larsen født ca 1718-1719. Han ble bruker i Viktil fra ca 1760, og er å finne på side 305.i bind 6 for Frostaboka(bind VI). Jeg har at han var fra Stavset, men der

i Frostabokas bind 5 nevnes ingen sønn Peder under Lars Halvorsen Stavset(så jeg vet ikke helt hvor jeg har det ifra at Peder skal være fra Stavset). Skifte på Peder

12.02.1771

5)Berit Andersdatter Aatlo født ca 1718-1719. Berit og Peder hadde barn fra ca 1742-1743, men kirkebøkene for Frosta starter ikke før 1750. Berit og Peder blir da foreldre

til nummer 2 her. De hadde 8 barn sammen. Berit gift 2 med Torsten Pedersen Logtun 10.11.1771

6)Ole Jonsen Orsand født ca 1722, og gravlagt 19.12.1781. Skifte på han 12,02.1782. Også gården Orsand er å finne i bind 6 av Frostaboka, og en finner Ole på side 376.

7)Guru Olsdatter født ca 1723, og gravlagt 21.05.1788- Trolovet 14.05 og gift 28.05.1752 med nummer 6 her. De hadde 7 barn, og jeg skal videre på 2 av disse. Ole og Guru

var foreldre til nr, 3 Malena Olsdatter

Oldeforeldre:

8)Kan være Lars Halvorsen Stavset som døde i 1718, og kona9) Maren Arntsdatter Moksnes.

10)Anders Larsen Aatlo født ca 1690. Noe usikkert hvem som var kona hans, men det er sannsynlig at det var:

11)Elen Olsdatter som var født ca 1691 og gravlagt 10.11.1767. Her har jeg hatt kontakt med noen privat tidligere, som mente dette. En merker seg at 4 av de 7 barna til

Anders og kona hadde en datter Elen, Ellen eller Elie. Vi finner Anders Larsen Aatlo på side 51 i bind V(5) av Frostaboka). Der står det ikke noe om kona hans da. , og Anders

og kona var foreldr til nummer Beret Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt til på anenr 6 Ole Jonsen Orsand, og foreldre var:

12)Jon Olsen Valberg født ca 1693 og gravlagt 05.09.1773

13)Martha Guttormsdatter født ca 1688, og gravlagt 05.09.1773

På side 115 og 116 i bind XII(12) av Frostaboka står det om Jon Olsen Valberg og faren Jon Jonsen. Jeg har sønnene Ole og Guttorm på Jon Jonsen Valberg, og begge sønnene er blant

mine aner. Selv om jeg har skrevet en god del bakover her nå blir det mye leting igjen på deg, for jeg har jo ikke tatt med søsken, og det står også en del opplysninger om anerekken til

Martha Larsdatter her som jeg ikke har fått med.

Finner ikke noe på Ingeborg Anas mor Ragnhild Olsdatter, og det er kun en med det navnet i 1801(som var 48 år). Kan jo ikke være henne som ble mor 16 år senere, siden hun blir altfor

gammel. Så det ser ut som om Ingeborg Anas mor også må være fra et annet sted enn Frosta. Finner henne heller ikke i skiftene jeg har skrevet av.

Ser ut som om du bør fjernlåne bind 5 og 6 av Frostabøkene i første omgang, og så bind 12. Alle Frostabøkene er utgitt av Frosta Historielag, og heter "Frosta gårds-og slektshistorie"

Vil vel også stå noe i tidligere nevnte bind 1 som er gammel utgave av Frostaboka(ugitt i 1968??), men opplysningene i de nyere bøkene skulle en vel tro var med oppdatert. Jeg har ikke

bind 1 av Frostaboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 115 og 116 i bind XII(12) av Frostaboka står det om Jon Olsen Valberg og faren Jon Jonsen. Jeg har sønnene Ole og Guttorm på Jon Jonsen Valberg, og begge sønnene er blant

mine aner. Selv om jeg har skrevet en god del bakover her nå blir det mye leting igjen på deg, for jeg har jo ikke tatt med søsken, og det står også en del opplysninger om anerekken til

Finner ikke noe på Ingeborg Anas mor Ragnhild Olsdatter, og det er kun en med det navnet i 1801(som var 48 år). Kan jo ikke være henne som ble mor 17 år senere, siden hun blir altfor

gammel. Så det ser ut som om Ingeborg Anas mor også må være fra et annet sted enn Frosta. Finner henne heller ikke i skiftene jeg har skrevet av.

Ser ut som om du bør fjernlåne bind 5 og 6 av Frostabøkene i første omgang, og så bind 12. Alle Frostabøkene er utgitt av Frosta Historielag, og heter "Frosta gårds-og slektshistorie"

Vil vel også stå noe i tidligere nevnte bind 1 som er gammel utgave av Frostaboka(ugitt i 1968??), men opplysningene i de nyere bøkene skulle en vel tro var med oppdatert. Jeg har ikke

bind 1 av Frostaboka.

Igen,- tusenhjertelig takk skal du ha fo rall informasjon og hjelp!!! Skal prøve å få tak i de bøkene ;-))

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe på Ingeborg Anas mor Ragnhild Olsdatter, og det er kun en med det navnet i 1801(som var 48 år). Kan jo ikke være henne som ble mor 16 år senere, siden hun blir altfor

bind 1 av Frostaboka.

Hei igjen

Hvem var foreldre til hvem ?

Hvem var besteforeldre /oldeforeldre til hvem?

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til nr.1 Martha Larsdatter var nummer 2 og 3 Lars Pedersen og kona Malena Olsdatter. Foreldre til nr,2 var nummer 4 og 5 i oppsettet, og foreldre til nr,3 var nummer 6 og 7. Foreldrene til

nummer 6 blir da nummer 12 og 13. Altså det er dobbelt nummer hele veien(12 er dobbelt så mye som 6). Utgangspunktet er jo nummer 1, og dennes besteforeldre blir da nr.4-7, oldeforeldre blir

nummer 8-15(men her har jeg bare til nummer 13 da). Ble det noe klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til nr.1 Martha Larsdatter var nummer 2 og 3 Lars Pedersen og kona Malena Olsdatter. Foreldre til nr,2 var nummer 4 og 5 i oppsettet, og foreldre til nr,3 var nummer 6 og 7. Foreldrene til

nummer 6 blir da nummer 12 og 13. Altså det er dobbelt nummer hele veien(12 er dobbelt så mye som 6). Utgangspunktet er jo nummer 1, og dennes besteforeldre blir da nr.4-7, oldeforeldre blir

nummer 8-15(men her har jeg bare til nummer 13 da). Ble det noe klarere?

Da må jeg igjen bare få takket deg for all informasjon og alle opplsyninger fra deg Anne Lise!! takk for at du har tatt deg tid for å hjelpe meg med dette!!!

Skal få lånt de bygdebøkene å se om det går å komme lengre bakover :-) Tenker da også på Martha Larsdtrs aner bakover.

Igjen,- tusentakk :-))

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare trivelig å kunne hjelpe, og jeg sitter jo her med alle Frostabøkene(bortsett fra nr.1 og 2), og avskrift av navn på den det skiftes etter og arvinger fra skiftene frem til 1823. Har også tatt med formyndere og laugverger,

og laugverge tok vare på enkens arv i et skifte. Jeg har tatt dem med siden både laugverger og formyndere/verger kan være slektninger av den de var laugverge eller formynder/verge for. Så du må bare spørre igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare trivelig å kunne hjelpe, og jeg sitter jo her med alle Frostabøkene(bortsett fra nr.1 og 2), og avskrift av navn på den det skiftes etter og arvinger fra skiftene frem til 1823. Har også tatt med formyndere og laugverger,

og laugverge tok vare på enkens arv i et skifte. Jeg har tatt dem med siden både laugverger og formyndere/verger kan være slektninger av den de var laugverge eller formynder/verge for. Så du må bare spørre igjen

Tusen takk skal du ha.

Er på jakt etter mest mulig info om slekten bakover.Så vet du noe,så er jeg takknemlig for alt jeg :-))))

Ordet "pleiebarn"..hva lå det i det tro? Samme som fosterbarn?

Vet du hvordan det ble sett på å få barn utenfor ekteskapet i mitten på 1800tallet? Tenker på han ene fellesanen vår Johan Arent Jonassen , som flyttet i 1866... Kan ikke ha vært lett for noen av de.

Lurer på hva de jobbet med på den tiden/ i familien ? Hvilke livsforhold?

Ser og at jon Olson Valberg og konen Martha Guttormsdtr , ble gravlagt samtedig den 5/9.1773. Ulykke?

Vet du om noen av disse var samer? ( har hørt at det var samer i familien)

Da må du ha en riktig fin uke,-og takk for all info du orker og kan gi meg om våre felles-aner :-)))

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke så veldig enkelt å få barn utenfor ekteskap på midten av 1800-tallet, og jeg har selv en tippoldemor født utenfor ekteskap på Frosta i 1850(Birgitta Johannesdatter født 17.07.1850 med foreldre Johannes Olsen

Dypvik fra Åsen og Guru Olsdatter Brenne fra Frosta). Guru Olsdatter ble aldri gift, og var fattiglem iallefall ved folketellingen 1865. Hun ble aldri gift, og døde i 1906. Så jeg tror ikke det var særlig enkelt for henne, og andre

enslige mødre. Tror de ble sett ned på av mange. Jon Olsen Valberg og kona Martha Guttormsdatter var gamle da de døde(80 og 85 år), og det var mange som døde av sykdom i året 1773(veldig mange gravlagte). Har

aldri sett at noen av disse var samer

Når det gjelder Johan Arent vet jeg ikke annet enn det som sto i bygdeboka, men man kan vel finne han igjen i folketellinger. Hvor holdt han til i Nord-Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke så veldig enkelt å få barn utenfor ekteskap på midten av 1800-tallet, og jeg har selv en tippoldemor født utenfor ekteskap på Frosta i 1850(Birgitta Johannesdatter født 17.07.1850 med foreldre Johannes Olsen

Dypvik fra Åsen og Guru Olsdatter Brenne fra Frosta). Guru Olsdatter ble aldri gift, og var fattiglem iallefall ved folketellingen 1865. Hun ble aldri gift, og døde i 1906. Så jeg tror ikke det var særlig enkelt for henne, og andre

enslige mødre. Tror de ble sett ned på av mange. Jon Olsen Valberg og kona Martha Guttormsdatter var gamle da de døde(80 og 85 år), og det var mange som døde av sykdom i året 1773(veldig mange gravlagte). Har

Når det gjelder Johan Arent vet jeg ikke annet enn det som sto i bygdeboka, men man kan vel finne han igjen i folketellinger. Hvor holdt han til i Nord-Norge?

Tusen takk skal du ha :-)))))

Om du vet om noe mer ( familiehistorier,foto,etc,så er jeg kjempetakknemlig)!

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Arendt dro fra bygda i 1866 til nordland. Vet ikke mer enn det.

Ønsker deg en fin dag !!

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Nei det gjør jeg dessverre ikke, og det ser heller ikke ut som om det er mulig å finne ut hvem hennes foreldre var. Kirkebøkene for Frosta starter jo ikke før 1750, og jeg finner heller ikke mer i de skiftene jeg har

skrevet av for Frosta. Nå har jeg kun skrevet av skifter fra mikrofilm, og fra det som er utlagt på Digitarkivet. Skal være noen skiftedestinasjoner(registreringer) av skifter fra Frosta fra slutten av 1600-tallet og til

1714, men de må man på Statsarkivet i Trondheim for å se. Kunne en eller annen gang tenkt meg å dratt dit og skrive av navn fra disse også, men vet ikke når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

Hei Anne Lise Hovdal

Ser i dag at vi har vært i dialog på digitalarkivet i 2013 . Tusen takk for all hjelp av deg!! 

Fikk du dradd til trondhjem `og sett på navn  der? 

Hør gjerne av deg. 

Mvh Marit ( tildl kathiravelu) brandt-hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider