Gå til innhold
Arkivverket

Sara von WIVEN & Petter RICHERTSEN Gjerstad


Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Etterlyser informasjon om Sara von Wiven som var gift med Petter Richertsen Gjerstad.

Han døde før 1652, og han var skipper på kongens skip.

Hun døde 1665.

De fikk blandt annet Margrete Pettersdatter som var gift med offiser Erik Johansen Sandberg. Hvem var hans familie? Hvor kom de fra? Når ar de født? Deres søsken?Anene?

 

Denne Sandbergfamilien,-var de samer?

Har hørt det var en kjent familie i nord Norge. (=?)

 

Mvh Marit Kathiravelu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1 og 2 Se NST16 - Kjeld Bugges utdrag fra skifteprotokoller i Trondheim.

 

"Skifte 1 dec. 1665, Trondhjem.27: Avdøde Sara van Viven, afdøde Petter Rochertsens efterleverske. Nto. 104 Rd., 2 barn: Hercules Lindeborn død på hjemreise fra Ostindia og avd. dtr. Margrethe Gjertsd., g. fenrik Erich Sandberg, hennes 5 barn, nemlig Johan, Gjert, Hercules, Anne og Elline, alle Hittra."

 

Se også: http://forum.arkivve...rsonalhistorie/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En navnelikhet i Trondheim på samme tid: Sara von Wiven -1665 og Augustinus Jenssøn Wiwel c1594-1657. Kan en av dem være feilskrevet ?

 

Jeg har ellers lett etter en forklaring på hvorfor skiftet etter Sara i 1665 nevner barna Hercules Lindeborn og Margrethe Gjertsd. Var Sara gift med en Gjert før Peter Richertsen ? Peter Rickertsen var vel sønn av fogd i Trondheim Rickert Petersen Falkener og Anne Margrethe Hansdatter Hagerup og hvor kommer Gjerstad fra ?

 

I linken som nevnes i #3 er jeg interessert i Peder Albertsen Crantz og om det er kilder som bekrefter at han var gift med Mette Cathrine Richter og om hun var datter av Kristian Boghart Richter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1 og 2 Se NST16 - Kjeld Bugges utdrag fra skifteprotokoller i Trondheim.

 

"Skifte 1 dec. 1665, Trondhjem.27: Avdøde Sara van Viven, afdøde Petter Rochertsens efterleverske. Nto. 104 Rd., 2 barn: Hercules Lindeborn død på hjemreise fra Ostindia og avd. dtr. Margrethe Gjertsd., g. fenrik Erich Sandberg, hennes 5 barn, nemlig Johan, Gjert, Hercules, Anne og Elline, alle Hittra."

 

Se også: http://forum.arkivve...rsonalhistorie/

 

 

Hvem var disse 5 barna barn av? Sara ? Eller Erich og Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erich og Margretes barn var Johan, Gjert, Hercules, Anne og Eline.

Saras barn var Hercules Lindeborn og Margrethe Gjertsdatter som ved morens skifte var avgått ved døden og etterlatt de forannevnte 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om trådstarter har en god del å lære seg om samene og hvor de bodde (langt fra alle i Nord-Norge er samer, og ingen sameslekt jeg kjenner til fra 1600- og 1700-tallet bar navnet Sandberg) og hvilke yrker de var kjent for å ha i eldre tider. Petter Rochertssøn/Richertssøn het dessuten definitivt ikke Gjerstad. Som Leif (#4) påpeker, var Petter sønn av byfogd i Trondheim i perioden 1610-14, Rotgert Petterssøn (som imidlertid ikke brukte navnet Falkener).

 

Det er forresten mulig at den vekslingen mellom patronymikon Rochertssøn og Richertssøn vi ofte ser i denne slektskretsen, skriver seg fra stamfaren Adrian Rotgertssøn (Falkener)s sønn, herr Richardus Adriani, sogneprest til Ørlandet. Han brukte denne latiniserte skriveformen av sitt navn ved universitetet i Rostock, der han studerte, og da han underskrev kannike-eden. Herr Richardus hadde trolig en sønn ved navn Adrian Rotgertsson, og brukte derfor også trolig formen Rotgert "på norsk". Men slektsmedlemmene kan ha husket hva den geistlige slektningen kalte seg på latin, og slik kan det ha oppstått en slags forvirring. Dette er selvsagt bare en teori, men likevel den mest plausible en kan fremsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En navnelikhet i Trondheim på samme tid: Sara von Wiven -1665 og Augustinus Jenssøn Wiwel c1594-1657. Kan en av dem være feilskrevet ?

 

Jeg har ellers lett etter en forklaring på hvorfor skiftet etter Sara i 1665 nevner barna Hercules Lindeborn og Margrethe Gjertsd. Var Sara gift med en Gjert før Peter Richertsen ? Peter Rickertsen var vel sønn av fogd i Trondheim Rickert Petersen Falkener og Anne Margrethe Hansdatter Hagerup og hvor kommer Gjerstad fra ?

 

I linken som nevnes i #3 er jeg interessert i Peder Albertsen Crantz og om det er kilder som bekrefter at han var gift med Mette Cathrine Richter og om hun var datter av Kristian Boghart Richter.

Far til Margrethe Gjertsdatter må jo nødvendigvis være en Gjert. Om han og Sara var gift kan jo ikke avleses av dette skifteutdraget.

 

Se: http://nose.dk/Norge/falch.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar i #8, Lars.

 

Min kilde til Rickert Petersøns hustru var http://genealogy.hagerup.com/, men denne er nede til 15. juli ser det ut til. Mine notater om at han var gift 2 ganger får jeg derfor dessverre ikke verifisert akkurat nå.

 

Jeg har sjekket navnelisten fra Trøndersk personalhistorie, men hverken Sara von Wiven eller Augustinus Jenssøn Wiwel er nevnt der.

 

Gjerstad er et kjent sted like nord for Arendal, men det er jo langt unna området hvor resten av familien holdt til. Finnes det noen kilde / lenk til Gjerstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.