Gå til innhold
Arkivverket

NORDLAND-SLEKT ( Guvåg,Bang,Lochart,Hundevad,Tillemand,Blix)

Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Etterlyser flere "Nordlands-slekter"

1)Anne Andersdatter Bang Mo F.1742 død 1779. Gift med Peder Olsen Gåstjønnli F.1739 død 1779. De fikk blandt annet Ole Pedersen Bang F. som bygde 7 kirker i NordNorge.Fikk de flere barn?

Hvem var foreldrene og søskene til Anne Andersdatter Bang?Hvor bodde de?

2) Hvemvar foreldrene til Peder Olsen Gåstjønnli? Hvor bodde de?

3) Clement Nielsen Guvåg F.1620. Hvem var konen og hans foreldre? Hvor kom han fra og jobbet med?

4) James Lockart F.1557 gift med Margaret Reid F.1524 d. 1574. De fikk bl.annet Joen Mogensen Lochard f 1587 (?). Stemme rdette?Hvor kom denne Lockart og Margaret i fra? (høres utendlandske ut)

5) Mads Offersen Hundevad f.1625 d. 1664. gift med Maren Hemmingsdatter1604-1694.Hvem var hennes foreldre og søsken? Hvor kom de fra?Hvor bodde de?

6)Petrus Laurentii Tillemand.Sogneprest. Fikk Mogens Pedersen Tillemand F.1599. Hvem var de? Og hva het deres foreldre og hvor kom de fra?

7) Mogens Jonson Blix ( i Fæxelven)F.1525 i Nabbott i Jæmtland SV,død 1560. Hvem var hans foreldre?

Mvh Marit Kathiravelu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 01 , 1710-1737, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med tingregister. Tingboka har opphold mellom 1714 og 1726.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31300/20/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428400653.jpg

"Monsr. Olle Hveding fremkom for retten

og tilspurde menige? almue udi Ulføe og Kals-

nes fierringer, om dem? var vitterlig at sl? Matz

Offersen som tilforn boede paa Melboe, lod b? og

holde bygdefar for almuen, og om ? ?

at hans søn Offer Matz for? ? hans bygdefar til

neste? gaarden har navnlig hans hvorfra det siden

igjen af sl: Matz Christensen Hundevad, er igjen fløttet til

Melboe igjen. Hvor til samtlige almue svarede, at da

? ?, at sl: Matz Offersen holdte bøygdefar for almuen,

og at hand havde 2de jegter den ene efter den anden, og

iligemaade at hans søn Offer Matz: antok bøygdefaret

efter faren? og holdte det paa hans, og at sl: Matz Chri-

stens: igjen efter hans frafald holdte bøygdefaret ved-

lige paa Melboe. Hvorpaa mons. Olle Hveding har

tings ? begiærende?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Anne Andersdr. Bang, f. 1742, var dr. av Anders Jørnsen (Jørgensen), f. 1708, bos. Sør Mo, br. III i Rana, g. 1737 m. Karen Olsdr. Bang, f. 1712. - Hennes mor, Anna (Pedersdr.)Bang, var visstnok fra Jemtland og g.1. på Stavsengvik i Dønna m. Ole Pedersen, skifte 1719. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olsen Gaastjønnlia var født ca 1731, og ikke i 1739. Han var 9 år ved skiftet etter moren Berit Nilsdatter i 1740. Berit var gift med Ole Davidsen fra Plurheia i Rana(født ca 1690). Det var skifte på Ole

Davidsen i 1766, men kommer meg ikke inn der på Digitalarkivet nå. Far til Ole Davidsen var David Persen født ca 1651. Det står om Ole Davidsen og sønnen Peder på side 114 i "Mo prestegjeld gardshistorie",

av Anders Frøholm. På side 166 i samme bok står det om Ola Davidsens far David Persen med familie. Har en mistanke om at den Kirsten Joensdatter Prugelhede som døde 87 år gammel i 1733, var kona til

David(gravlagt trefoldighetssøndag 31.05.1733). Dette ut fra tidligere diskusjoner på gammelforumet på Digitalarkivet, og flere Kirsten i etterslekten til David Persen. Blant annet hadde sønnene Christen og

Ole hver sin datter Kirsten, men ikke sønnen og min forfar Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker med lenke til skifte etter Ole Davidsen i Gaastjønnlia 22.august 1766, hvor sønnen Peder Olsen var blant arvingene:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24884/209/?size=full&mode=0

Fikk ikke med riktig alt om Peder i tidligere innlegg ser jeg: Ifølge "Mo prestegjeld gardshistorie" side 114 døde han i juni 1803. Gift første gang i 1766 med Anne Bang Andersdatter Mo. Gift 2 i 1780 med

Rakel Elisabet Persdatter Selfors(1780 ifølge bygdeboka, men jeg har 10.10.1779 i mitt slektsprogram-kan være lurt å se i kirkeboka her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg at Alv Edvardsen har skrevet at Anders Jørnsen var far til Anne Andersdatter Bang. På side 67 i "Mo prestegjeld gardhistorie" finner jeg videre at Anders Jørnsen var sønn av Jørn Johansen som var 31 år i 1701

(født ca 1668), og kona Abelone Andersdatter som var 75 år, 16 uker og 6 dager da hun døde i juni 1740(altså født ca 1665). Jørn døde i mai 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( 7 )

1205. Gullov Mogensdatter Skancke b.ca.1555 Undersåker,Jamtland.Died 7 Dec. 1629,Sunne,Jamtland.

2410. Mogens Joensson ( Blix ) b.ca.1520 Faxnalden d.ca.1580.Bonde ( farmer ) in Faxnalden,Denmark

2411. Elisabeth Eriksdatter Skancke b.1520 Sunne,Jamtland

4820.Joen Olofssøn 1510 - 1567 Faxnalden,Naskott,Jamtland

4821.Marit Olofsdatter d.1575 Faxnalden

9640. Olof Gunnarssen skattebonde in Faxnalden,Jamtland,Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fødselsår ca 1535 på Mogens Joenson Blix(nr. 2410 her) fra en hjemmeside på internett, men ingen far til denne. Hva er kilden til at Joen Olofsøn født ca 1510 skal være hans far? Hvis dette er riktig far, kan vel

ikke fødselsår ca 1520 stemme på sønnen Mogens? Jeg har forøvrig Mogens Joensen som gift med Elisabet Ericksdatter Schanke født ca 1535(far Erik Jensson Bjerme ca 1505-etter 1560). Har opplysningene om

disse fra 2 forskjellige tremenninger også(den ene med nevnte hjemmeside på internett som er Asbjørn Mediaas hjemmeside).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullov Mogensdatter er ikke datter av Mogens Joensson Blix og Elisabeth Eriksdatter Schancke. Resten ser ut til å stemme sånn nogenlunde, bergiverson, selv om jeg har sett etternavnet til Olof også som Guttormsen.

Det eksisterer så mye feil om de eldre Blix'ene, Schancke'ne og deres forhold med hverandre, at ingen hjemmesider uten gode, troverdige kildehenvisninger bør brukes.

Det er ikke en gang sikkert at datterern til Erik Schancke hadde navnet Elisabeth.

Roger de Robelin er vel den som har godt mest igjennom Schancke-slekten og han er ikke sikker på om at Gullov er datter av Mogens Joensson of nn Eriksdatter Schancke.

Så det eneste sikre vi vet om Gullov Mogensdatter er hennes to giftemål og at hennes far het Mogens til fornavn, hennes patronym (farsnavn) er ukjent.

Gullovs 2. ektemann, Laurits Mogensen Blix, er det også mye uvisst om, men det antas at han var sønn av Mogens Olofssön Blix som var kyrkoherde til Rödön. Laurits sin mor er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også at Gullov Mogensdatter var datter av Mogens Joenson Blix og kona, men nå har jeg skrevet i slektsprogrammet at det er usikkert ut fra denne debatten her. Det blir uansett kun stående i mitt slektsprogram, uten

at det skal legges ut på internett annet enn her. Så jeg kan slette forbindelsen senere mellom Gullov og Mogens Joenson Blix/Elisabet Eriksdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider