Gå til innhold
Arkivverket

Trine Birgithe Estensdatter Vernes/Vernæss etc. til USA i 1893

Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Hun står som utreist fra Nedre Stjørdal Vernes til Amerika i 1893, side 274 - oppført som pige Trine Birgitte Vernes f. 1870 - døpt(26.6.1870) og komfirmert (4.10.1885) Jeg har sjekket Ancestry.com uten å finne henne, har prøvd alle navnekombinasjoner jeg kan komme på. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor det ble av henne vil jeg være veldig takknemlig.

På forhånd takk - og

med vennlig hilsen Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør legges inn lenker til det har funnet. F.dato og foreldre er kjekt å få med.

Født 30. april 1870 -Esten Pedersen Vernæs og Trine Birgitte Eriksd. :

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nedre Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A15 (1859-1870), Fødte og døpte 1870, side 132.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2464&idx_id=2464&uid=ny&idx_side=-136

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050510030984.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun reiser ihvertfall over i 1910 - skal til søsteren, Mrs. Marie ....., Strong, Nebraska :

Name: Trine Varues

Arrival Date: 18 May 1910

Birth Date: abt 1875

Birth Location: Norway

Birth Location Other: stjudole

Ethnicity/ Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Christiania

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Hellig Olav

Search Ship Database: Search the Hellig Olav in the 'Passenger Ships and Images' database

Legger også inn lenken til registreringen m/bilde av denne. Har du Ancestry-abonnement, skal du kunne få opp dette

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-c&gsfn=Trine+birgitte&msbdy=1870&msbpn__ftp=Norway&msady=1893&cpxt=0&uidh=hc1&_83004003-n_xcl=m&cp=0&pcat=40&h=4006154747&recoff=8&db=nypl&indiv=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kari!

Dette var en måte å skrive etternavnet på som jeg ikke hadde tenkt på i mine villeste osv.

Den søsteren som Trine skal til er tydligvis en eldre søster, Ingeborg Marie f. 1863. Hun gifter seg med Leonard N. Eberhardt 24.12.1892.

I skiftepapirene etter deres mor Trine Birgithe Eriksdatter Bille, død 1890 står hun oppført som gift med en "ikke navngitt tysker" I USA kaller hun seg Mary.

Da vet jeg at Trine kom seg til Nebraska - mulig byen/området het Strong.

Takk igjen - artig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje uten interesse i denne sammenhengen, men Trine hadde også en tante som reiste til Amerika.

Gjertine Wærnes født 1832 og gift med smed Johan Petter Wærnes. Hun var søster av Esten.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Annar

Ja, det var mange i den slekten som reiste over, så her er det ikke noe som er uinteressant. Takk for info - hermed notert. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare ta med at denne familien står omtalt i Stjørdalsboka bind II del II side 135/36. Peder Estensen (1792-1879) og Sigrid Jensdatter Moumsrønningen og deres 7 barn, bl.a. Esten.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Odd Annar.

Jeg har alle barna der fødsel og død - bortsett fra dødsfallet til Johan Pedersen f. 1823. Har du mulighet til å se om det står noe om det? Jeg har funnet ham gift med Anne Andreasdatter som han har 3 barn med. Satser på at dette stemmen, men dødsåret har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke årstall for hans død, men kan ta med det som står.

John Wærnes, f.9/9 1823. Lærareksamen fra Klæbu seminar 1843 samstundes med Ole Vig. Lærar ved Domsoknets gutteskole, Trondheim. Død i heller ung alder.

Ikke mere om han.

Vennlig hilsen :)

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "Mary Eberhardt" (se ancestry.com, http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&db=1910uscenindex&MS_AdvCB=1&rank=1&new=1&MSAV=2&msT=1&gss=angs-d&gsfn=leon*&gsfn_x=XO&gsln=eberh*&gsln_x=XO&cpxt=0&catBucket=rstp&uidh=s7u&cp=0&pcat=35&fh=9&h=15523489&recoff=):

Folketelling 1910 for Nebraska, Fillmore County, Belle Prairie, tellingsdistrikt 18:

• Eberhardt, Leonard, 51 år, født i Illinois, gift i 17 år, farmer, hans foreldre født i Tyskland
  • -, Mary, hustru, 40 år, født i Norge, gift i 17 år, mor til 6 barn (4 i live), hennes foreldre født i Norge, innvandret 1886
  • -, Carl, sønn, 16 år, født i Nebraska
  • -, Inga ,datter, 12 år, født i Nebraska
  • -, Agnes, datter, 11 år, født i Nebraska
  • -, Hilda, datter, 7 år, født i Nebraska

Kari Sandbergs lenke i #3 viser til Trines reise i 1910. Det framgår der at hun har vært i USA i åra 1893-1909, sist i Strong, Nebraska. I 1900 er hun registrert som Trina Warnes (også indeksert Trina Warnis), bosatt i Hamilton, Fillmore County, Nebraska. Hun oppgis å være født april 1874 i Norge, innvandret i 1894, er "servant" hos familien Schelkoff. (Lenke til ancestry.com: http://search.ancestry.com/iexec?htx=View&r=an&dbid=7602&iid=004119888_00891&fn=Trina&ln=Warnis&st=d&ssrc=&pid=53597752)

Kan ikke finne noen høvelig kandidat i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefars nedtegnelser om nevnte Esten Pedersen Værnes og søsteren Jentine Pedersdatter Værnes. Vet ikke om det står noe mer her enn det som fremgår av f.eks bygdeboka, men aldri godt å vite hva som har interesse.

http://sdrv.ms/19Go3c8

Jeg har mye info om denne slekta, spesielt Peder Estensen og Sigrid Jensdatter som er nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og tusen takk for flotte opplysninger! Her var det mye mer enn jeg kunne håpe på. Selv er jeg så heldig å ha fått tilsendt ett eksemplar av boka om "Skolelærer Peder Estensens Liv og Virksomhed samt hans optegnelser vedkommende Stjørdalen fra Slutningen af Aaret 1700 og ud i sidstledne Aarhundrede" Ett eks. sendte jeg til en felles slektn. i USA. Jeg har drodlet meg igjennom - litt her og litt der. Og så har det blitt noen oversettinger iblandt - norsk, skrevet på gamlemåten er ikke helt enkelt for en amerikaner. Ett lite avsnitt som jeg synes er litt artig: Jeg begyndte nu for Alvor at tænke paa Giftermaal, og saaledes se at faa Sigrid Moumsrønningen i Tale. Det var ikke alene hendes Skjønhed som jeg syntes om, men fornemmelig hendes Raskhed og Duelighed i alle kvindelige Arbeider. Hun havde imidlertid mange Friere.

Takk igjen , nå fikk jeg litt mer å jobbe med! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken har jeg også!

Skolelærer Peder Estensen tilhørte de første generasjonene med lærere som drev systematisk undervisning av "vanlige" folk på bygdene, og fikk vel høy status i lokalsamfunnet. I Stjørdal sentrum er det til og med en gatestump som er er oppkalt etter ham.

I boken er det også medtatt flere dikt, det fineste synes jeg er dette:

"En Sang jeg forfattet i Anledning af den sygelige Pige Berit Halvorsdatter Bjørngaards Død :"

Engang er Sorrig, en anden Gang Glæde,

Saa gaar det paa Jorden i Vandringens Tid.

Folket paa Bjørngaard fik Øinene væde,

Da de i Julen skuld' leve i Fryd.

Da kom en Gjest paa blegen Hest

Og plukket en Rose i Julefest.

Esekias Alder den blev ham forlænget,

Men nu fra Berit fratoges en Tid,

Saa mange Dage fra sytten Aar regnet

Af hendes Alder som ellev Gang fir

Attenhundrede tyve og et

Tredie Juledag hensov hun i Fred.

Efter de Døde der holdes Ligtaler,

Men faa der som Berit den Ære var værd,

Heyerdal Texten af Esekias tager

Fir og tyvende Kapitel sextende Vers.

Den Øiens Lyst, Forældres Trøst :

Han gav og han tog, hun fra Trængsel blev løst.

Mange paa Jorden vel Korset har prøvet,

Dem at opregne formaar ingen Mand.

Den afdøde Pige blev Helsen berøvet,

Da hun fra Loftet til Jorden nedfaldt.

Men Børn forsigtigt maa handles med,

Saa ei de sig støder og falder ned.

Jesus paa Korset blev stunget i Siden

Berit i Brystet af Lægen fik Hul,

Hvis ikke hun maaske for ellev

Aar siden Været i Graven og Sjelen hos Gud.

Herren er naadig som tager vor Sjel

Naar Legemet plages og ikke er vel.

Berit fra Alle nu Farvel vil sige

Hun og et Mønster for Pigerne var,

I Dyd og i Gudsfrygt hun knapt havde lige,

Skjønt hun paa Kroppen var bøiet og rar,

Fordi jeg ved derom Besked

Var vistnok Berit for Herren bered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som kan være interessert: Esten Pedersen og Jonetta Pettersdatter får sønnen Peder Estensen i 1858 Han dør 1928 og har stor etterslekt

Gift 1.g.med Trine Birgithe Eriksdatter Bille f. 1831 i Trondheim død 23.5.1890 Værnes Nedre Stjørdal.

Min tippoldefar Syvert Hansen Vaterland er hennes onkel

1. Thomas f. 1852 døde i 1869, som det står skalpert av indianere. Thomas vokste opp hos hennes mor Martha Magdalena i Trondheim

2. Peder f. 1859 d. 1882 Stjørdal

3. Martin f. 1860 reiser sammen med søsteren Ingeborg med DS Hero til Kansas i 1881.

4. Edward f. 1862 d. 1953 er begravet på Dahl Cemetary Webber Kansas. Han bodde mye hos sin mormor Martha Magdalena Thomasdatter gift

Dahl i Kansas og hennes familie

5. Ingeborg Marie f. 1863 Kalte seg Mary og giftet seg med Leonard Eberhard - se avsn. 11

6. Sigrid f. 1866 d. 1895 Stjørdal Ettrlater sønnen Peder Olsen

7. Johan Peter f. 1864 d. 1877 på Skogn sykehus

8. Paul f. 1868 Emigrert i 1884. Iflg. skiftepapir ved farens inng. av nytt ekteskap står det at han var sindssyg og innlagt på asyl i

Topeca

9. Trine Bergitte f. 1870 - se ovenfor

10. Hanna Margrethe f. 1872 d. 1893

11. John f. 1874 d. 1893

Esten Pedersen gifter seg igjen i 1897 med Mette Larsdatter Langstein f. 1862 d. 1904 og får barna

John Wærnes f. 1898 d. 1986 Harran Grong

og Lorentz Martin Wærnes f. 1900 d 1903

Esten Pedersen dør i 1914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. boken omtalt i #15 så mener jeg at historielaget på Stjørdal innehar en del eks. som de gjerne lar interesserte overta.

Leder Kjell Erik Pettersson.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på litt forskjellige former på navnet til Trine og kom borti en telling fra 1930 fra Nebraska. Der er det oppført en

Trena Warness, 57 år singel. Men det er jo en herskare med folk, bare damer - og så står de alfabetisk ser det ut til. Hun står innført som Inmate som kan tolkes som både beboer og innsatt. Er det noen mulighet til å finne ut av hvorvidt hun satt i fengsel? Beklager at jeg ikke får til lenken på den - kan noen flinke folk legge den inn?

Det kan se ut som om hun er på sykehus - Hastings Hospital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så tragisk! Dra over til Amerika i håp om et bedre liv - og så ende opp på sykehus. Ja det er mange skjær i sjøen.

Det kunne vært artig å høre hvilken tilknytting du har til denne slekten.(I og med navnet) Iflg Brothers Keeper skal Trine Birgithe Estensdatter være 3 menning av min mormor. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nedstammer i ren mannslinje fra Esten Pedersens bror Jens Pedersen Værnes (1822-1905). Han er min tippoldefar.

Apropos sinnsykdom så har jeg notert at en annen bror av Esten Pedersen, Peder Pedersen "Little-Per" (1837-1882) var sinnssyk og "satt bort til Tore Tiller". Det kan kanskje tenkes å være en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja det er vel en del arvelighet i den sykdommen på lik linje med andre sykdommer. Noen er plaget av si og andre av så. I hovedsak dør vi jo av at hjertet stopper, alle.

Skal vi se - på Jens Pedersen døpt 18.2.1821 har jeg flg. (du får arrestere meg om det er hakkende galt) g.m. Martine Elisabeth Pedersdatter Follvik. I 1900 finner jeg ham som enkemann bosatt på Værnesmoen med en datter Serine. Han dør i 1905. Da er du av slekt etter Peder f. 1851 eller Johan f. 1860.

Peder er den jeg har funnet ektemake på Randi Kristoffersen - og en sønn Jens Pedersen Værnes g. m. Dagny Moranda Gulliksen. I 1910 var Jens oppført som bosatt i Dronningensgt. 30 i Trondheim, men jeg har ham gravlagt på Vestre Gravlund i Oslo i 1971. Hans kone som kom fra Tønsberg i 1972.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som du nesten har gjettet er det Johan Værnes (1860-1933) som er min oldefar. Han var gift med med Jacobine Helene Jacobsen (1858-1913) fra Rygge i Østfold, fra 1915 med Karoline Ubøe (1870-1952) fra Stavanger.

Johan og Jacobine fikk tre barn, Martha (1886-1965), Olav Ragnar (1896-1983) og Sigfred (1899-1985).

Lenke til kommentar
Del på andre sider