Gå til innhold
Arkivverket

Trine Birgithe Estensdatter Vernes/Vernæss etc. til USA i 1893

Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

Hei Asbjørn Værnes

Denne Johan Værnes din oldefar, kan dette også eventuelt være Johan hansen værnes f 1859 som har sønnen Gustav Johansen Værnes med Beret Marta henriksdatter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Asbjørn Værnes

Denne Johan Værnes din oldefar, kan dette også eventuelt være Johan hansen værnes f 1859 som har sønnen Gustav Johansen Værnes med Beret Marta henriksdatter??

Hei Michael! Dersom du ikke får noe svar fra Asbjørn her - gå inn på medlemmer og finn ham der og spør ham. Det er mulig spørsmålet ditt her bare går direkte til meg, selv om jeg ikke er helt sikker. Men jeg vil tro det er lettere å treffe Asbjørn hvis du går direkte på hans side. Lykke til!! Hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for lykkeønsker.

Jeg tror nok personlig at dette uansett er 2 forskjellige personer, men er selvsagt ikke sikker.

Jeg har funnet nålevende etterkommer etter John Værnes født 1898 bosatt i nærhet der familien vår bor,

det har forøvrig ryktes at det er slektskap mellom oss og John Værnes, men jeg finner ikke ut i hvilken sammenheng.

Nå har jeg forøvrig ikke kommet lengre bak enn Johan Hansen Værnes f 1859, siden jeg har vært en tur på svensk side i generasjonen etter.

Mulig linken mellom disse to slekten (vist det er noen) er lengre bak, jeg tenkte eventuelt at det kunne ha vært etterkommer etter Esten,

men der er det ikke noen som passer inn av de som er nevnt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg så spørsmålet fra Michael nå.

Det er neppe noe nært slektskap her - min oldefar het Johan Jenssen Værnes, så det er ikke samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Asbjørn Værnes

Hvis du leter etter opphavet til Johan Hansen Værnes så fremgår det vel av disse to kildene:

Nord-Trøndelag fylke, Skatval i Nedre Stjørdal, Ministerialbok nr. 712A01 (1880-1900), Ekteviede 1883, side 159:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-131

FT1865:

http://digitalarkive...f01038334004974

Faren Hans Jørgensen fra Melhus og mor Kjerstina Alexandersdatter fra Sparbu.

I FT1865 står det at Johan Andreas Hansen er født "i bygden" (Stjørdal), men finner ikke noen dåp ved raskt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter etter opphavet til Johan Hansen Værnes så fremgår det vel av disse to kildene:

Nord-Trøndelag fylke, Skatval i Nedre Stjørdal, Ministerialbok nr. 712A01 (1880-1900), Ekteviede 1883, side 159:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-131

FT1865:

http://digitalarkive...f01038334004974

Faren Hans Jørgensen fra Melhus og mor Kjerstina Alexandersdatter fra Sparbu.

I FT1865 står det at Johan Andreas Hansen er født "i bygden" (Stjørdal), men finner ikke noen dåp ved raskt søk.

Hei

Takk skal du ha.

Dette blir da våre tipp olde foreldre. (Johan og Berit Martha)

Har da også funnet ut at John Værens sønn av Esten da blir en annen slekt, og at det ikke er noe sammenheng mellom disse to slekten i nyere tid ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider