Gå til innhold
Arkivverket

Ode eller Oden?


Lisbeth K. Nohr
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker litt hjelp med min tippoldefar Johannes.

Han er født 24.09.1841 i Ugglom stommen, Grinstad, Sverige

-Gift med Brita Maja Ingevaldsdotter f. 21.05.1865 i Bön, Järn.

-Han flyttet i 1884 fra Dalskog til Bergkasa; kilde: Kb-Idd (1878-1903) s 430, nr 35-38)

-Hans far heter: Magnus Esbjörnsson Ode f. 26.02.1812 i Ånimskog

-Hans farfar heter: Esbjörn Stomberg f. 1766 i Molnedy Ånimskog

 

Oldefar dør 23.02.1930 i Aremark som Johannes Oden

I boken om "Ingevaldslekten" Del 2, står han oppgitt som Johannes Ode. (siden 281)

 

Mine spørsmål er:

1. Var hans navn Johannes Magnusson Ode eller Oden?

2. Hvor kommer navnet Ode/Oden fra?

 

Glad om jeg får noen svar, gjerne med kildehenvisninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret på dette, men jeg ser av husforhørene at faren, Magnus Esbjörnsson er soldat, da vil jeg tro at Ode er et soldatnavn. Alle profersjonelle soldater hadde et tilnavn.

 

I dette tilfelle har det gått over til å bli sleksnavn, det er ikke uvanlig.

 

Oden er forresten det vanlige svenske navnet på guden Odin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dine tips og lenker Anne-Lise. Jeg fant han i går i Centrala Soldatregistret.

Finner derimot ingen forklaring til hvorfor han forandret navnet fra Ode til Oden.

 

Håper du fikk noe ut av dette også Helge.

 

Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, det står kun Ode i de svenske kilder.

 

Så er det denne Magnus Esbjörnsson, han er født 25.09 1812, ikke 26.02 som det står i senere husforhør. Dåpsnotisen i AD: Ånimskog C:3 side 211.

Faren Esbjörn er også soldat og Stomberg er derfor et soldatnavn, f.eks. Ånimskog AI:14 side 144.

 

Så ser jeg at på Ugglom stommen bor det en soldat Per Ode, født 1791, med familie. Denne Per tar avskjed som soldat i 1832 og flytter ut av torpet og Magnus med familie flytter inn. Grinstad AI:15 side 118

 

Det er helt normalt at en soldat arver soldatnavnet til forgjengeren på torpet.

 

Hva navnet Ode kommer av vet vi jo ikke, men det er utrolig mange kuriøse soldatnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all informasjon Cai.

 

Har noen spørsmål til deg:

Hvor finner jeg Ånimskog AI:14 side 144? og dåpsnotisen AD: Ånimskog C:3 side 211. Har du lenk til disse sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til vår og høst er det en helg gratis å søke i svenske kirkebøker, som man ellers må tegne abonnement for å få tilgang til. Om en benytter seg av disse tilbudene, må man være klar over at det ikke er søkbare folketellinger der unntatt hos det svenske riksarkivet - SVAR. Folketellingene får man også kjøpt på CD fra Sveriges Släktförskarförbund. Kanskje det er noen tips i denne tråden om gratis muligheter i Sverige: http://forum.arkivverket.no/topic/183588-arkivdigital-aer-gratis-16-17-mars-2013-sverige/#entry1557962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt annet system i Sverige, har selv bodd der.

Jeg bruker å ta "print screen" og lage et bilde av utskriften, og så lagrer jeg dem.

Ettersom man ikke har tillgang til de svenske sidene mer en korte perioder av gangen.

Akkurat nå har jeg ikke tilgang til de svenske databasene, får bli til høsten igjen.

//Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Jeg bruker å ta "print screen" og lage et bilde av utskriften, og så lagrer jeg dem.

Ettersom man ikke har tillgang til de svenske sidene mer en korte perioder av gangen.

(...)

 

Det burde jeg også huske å gjøre med 'mine' bilder, selv om jeg har hatt abonnement i 3-4 år nå..

 

Jeg benytter anledningen til å si det følgende, selv om det ikke egentlig er til deg, men jeg håper mange leser det:

Jeg har lagt ut mange slike bilder i tråder om oppslag i svenske kilder, og jeg håper at mottakerne har lastet ned bildet til sin egen maskin. Siden forumet gikk over til dette formatet 31. januar 2011 har jeg brukt 43% av lagringskapasiteten på mitt brukerområde (totalt 24,9MB) Om jeg en dag må begynne å slette noen av bildene, blir de nemlig også borte fra emnesiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all informasjon Cai.

 

Har noen spørsmål til deg:

Hvor finner jeg Ånimskog AI:14 side 144? og dåpsnotisen AD: Ånimskog C:3 side 211. Har du lenk til disse sidene?

 

 

 

Hei, her er printscreen av dåpsnotisen og husforhøret.

 

 

/Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Sven for bildene, og takk igjen til deg Anne-Lise for gode tips.

 

Veldig glad for alle svar jeg har fått.

 

Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.