Gå til innhold
Arkivverket

Emigrasjon: Charles Harald Dahl, f.1884 Kristiania og Anna Dahl, f 1886

Tove Helstedt
 Del

Recommended Posts

Jeg har en periode nå lett etter slekten Dahl og takket være mye god hjelp her har jeg kommet et godt stykke på vei:-)

Utfordringen jeg har støtt på nå er å finne ut mer om søsknene Charles Harald og Anna (Mary Franciska) Dahl, særlig etter at de emigrerte til Amerika.

Det jeg vet er at Charles Harald dro i 1902:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&personpostnr=145437&merk=145437

På Familysearch finner jeg at han gifter seg med Maren (Abrahamsen) og at de får 2 barn, Harold Ralph Dahl og Solveig Dahl. Noe annen informasjon om Maren har jeg ikke funnet.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7ST-16X

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XSP3-CT9

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-26324-24904-26?cc=1968530&wc=M9SG-W32:n1593599130

Anna Mary Franciska, søstra til Charles, kom til Amerika noen år etter, i 1907. Det var visstnok broren som betalte reisen.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-20825-75279-45?cc=1838804&wc=MMV6-WCD:n240049599

Hun var gift 2 ganger i Amerika, etternavnene til ektemennene var Johnson og Ristvedt (usikker på i hvilken rekkefølge). Jeg vet at hun fikk en datter, Evelyn Johnson. Jeg har ikke funnet noe informasjon angående Evelyn, men jeg har blitt fortalt om henne.

I skifte etter faren deres er de oppført ( i 1923):

Charles Harald Dahl, 5006 Concord Place Chicago

Anna Ristvedt, 1927, N. Karlov Av. Chicago.

All informasjon er av interesse og tas imot med stor takk:-)

På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan dette være Charles i 1940 ?

194 0 United States Federal Census about Charles H Dahl

Name:

Charles H Dahl

Estimated Birth Year: abt 1886

Race: White

Birthplace: Norway

Marital Status: Married

Relation to Head of House: Head

Home in 1940: Berwyn, Cook, Illinois

View others on page

Household Members: Name Age Charles H Dahl 54

Bergliot Dahl 37

Daphne Dahl 15

Grace Dahl 10

1920 United States Federal Census about Solveig Dahl

Name: Solveig Dahl

Birth Year: abt 1912

Birthplace: Illinois

Home in 1920: Chicago Ward 33, Cook (Chicago), Illinois

Relation to Head of House: Daughter

Marital Status: Single

Father's Name: Charles H Dahl

Father's Birthplace: Norway

Mother's Name: Maren Dahl

Mother's Birthplace: Norway

Household Members: Name Age Charles H Dahl 35

Maren Dahl 32

Solveig Dahl 8

Harold Dahl 2

1930 United States Federal Census about Maren Dahl

Name: Maren Dahl

Birth Year: abt 1888

Birthplace: Norway

Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois

View Map

Marital Status: Divorced

Immigration Year: 1903

Relation to Head of House: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Household Members:

Name Age

Maren Dahl 42

Solveig Dahl 18

Harold R Dahl 12

Vielsen

Cook County, Illinois, Marriages Index, 1871-1920 about Charles H Dahl

Name: Charles H Dahl Age: 24 Gender: Male Birth Year: abt 1885 Marriage Type: Marriage Marriage Date: 5 Jun 1909 Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois Spouse Name: Maren Abrahamsen Spouse Age: 22 Spouse Gender: Female FHL Film Number: 1030459

Cook County, Illinois, Birth Certificates Index, 1871-1922 about Harold Ralph Dahl

Name: Harold Ralph Dahl Birth Date: 26 Dec 1917 Birth Place: Chicago, Cook, Illinois Ethnicity: American Gender: Male Race: White Father Name: Charles Harold Dahl Father's Birth Place: Oslo, Norway Father's Age: 33 Mother Name: Marin Abrahamsen Mother's Birth Place: Skeun, Norway Mother's Age: 30 FHL Film Number: 1308789

Social Security Death Index about Harold Dahl

Name: Harold Dahl Last Residence: 60050 Mc Henry, Mchenry, Illinois Born: 26 Dec 1917 Died: 21 Aug 2006 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U.S. Naturalization Record Indexes, 1791-1992 (Indexed in World Archives Project) about Anna Mary Franciska Johnson

Name: Anna Mary Franciska Johnson Birth Date: 6 Aug 1886 Birth Place: Norway Age at event: 49 Court District: Illinois, Indiana, Wisconsin, Iowa Date of Action: 17 Jun 1936

1930 United States Federal Census about Anna Johnson

Name: Anna Johnson Gender: Female Birth Year: abt 1886 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois

View Map Marital Status: Married Immigration Year: 1907 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Alfred Johnson Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace:

bracket.png

View Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Alfred Johnson 54 Anna Johnson 44 Evelyn Ristvedt 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Tusen takk for god hjelp... Det oppklarte en hel del, samtidig som det ga utgangspunkt for ny leting og nye spørsmål:-)

For da ser det jo ut til at Charles ble skilt og gift på nytt, og at han fikk 2 barn, Grace og Daphne, i sitt andre ekteskap med Bergliot Dahl. Hun ser også ut til å ha emigrert fra Norge?

Du fant jo også dødsfall til Harold Ralph, og ved å søke nærmere på det fant jeg følgende:

http://articles.chicagotribune.com/2006-08-23/news/0608230053_1_western-electric-mchenry-private-services-and-interment

Så her er det jo en datter jeg ikke var klar over, Lynn Dahl...

Jeg skrev jo innledningsvis at Evelyn het Johnson til etternavn, men det kommer jo frem at Alfred Johnson var stefaren hennes (ikke faren) og at hun faktisk het Ristvedt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Evelyn Ristvedt

Name: Evelyn Ristvedt Arrival Date: 21 Dec 1920 Birth Date: abt 1911 Birth Location: United States of America Birth Location Other: Chicago, Illinois Age: 9 Gender: Female Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Hellig Olav

1920 United States Federal Census about Evelyn Ristvedt

Name: Evelyn Ristvedt Age: 8 Birth Year: abt 1912 Birthplace: Illinois Home in 1920: Chicago Ward 33, Cook (Chicago), Illinois Race: White Gender: Female Relation to Head of House: Roomer Marital Status: Single Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Samuell Wold 28 Anna Wold 34 Evelyn Ristvedt 8

Maren Abrahamsen

Abraham Abrahamsen

Maren Jensdatter

Sigmund Gjermundrød Tørrestad

Birth 02 Oct 1887 in Åkerholt, Lardal, Vestfold, Norway Death 04 Feb 1970 in Chicago,Cook, Illinois, USA Datter av : Birth 19 may 1845 in Solum, Telemark, Norway Death 5 May 1894 in Skaug, Lardal, Vestfold, Norway Birth march 15 1818 in Lunde Parish Death Gift med ( i 1911 ) Birth 26 APR 1886 Death

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Tusen takk:-)

Angående Maren Abrahamsen...Jeg skjønte ikke helt...Er Abraham Abrahamsen faren? Hvem er Maren Jensdatter og Sigmund Gjermundrød Tørrestad?Jeg har prøvd å finne henne, men har ikke visst helt hvor jeg skulle begynne da jeg ikke visste hvor hun kom fra..Så tusen takk:-)

Evelyn ble visst gift med en som het Farsøe eller noe til etternavn..

Og jeg ser du har funnet henne i skipslister...kan det være at hun bare har vært på besøk/ferie i Norge? For hun bodde, ut ifra det jeg har hørt, hele livet i Amerika. Men hun snakket visst flytende norsk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser at alt ikke er kommet med i innlegget mitt.

Foreldre til Maren Abrahamsen

Abraham Abrahamsen

Birth 19 may 1845 in Solum, Telemark, Norway

Death Living

Death 5 May 1894 in Skaug, Lardal, Vestfold, Norway

Anne Maria Hansdatter

Birth 2 Oct 1848 in Holla, Telemark, Norway

Death Living

Death 29 Jan 1931 in Chicago, Cook, Illinois, USA

Etter skillsmissen fra Charles blir Maren gift med .

Sigmund Gjermundrød Tørrestad

Birth 26 APR 1886

Death Living Death

I dette ekteskapet får Maren :

Astrid Tørrestad

Birth 1 MAR 1920

Death Living

Death ABT MAY 2002

Kristian Gjermundrød Tørrestad

Birth 16 JAN 1922

Death Living

Death 7 JUL 1984

Begravet i Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1940 United States Federal Census

about Evelyn Johnson

Name: Evelyn Johnson

Estimated Birth Year: abt 1912

Birthplace: Illinois

Marital Status: Single

Relation to Head of House: Daughter

Home in 1940: Chicago, Cook, Illinois

Street: No Francisco Avenue Inferred Residence in 1935: Chicago, Cook, Illinois Residence in 1935: Same House Sheet Number: 13B

Attended School or College: No

Highest Grade Completed: High School, 4th year Weeks Worked in 1939: 0

Income: 0 I

ncome Other Sources: No

Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Alfred Johnson 65

Anna Johnson 53

Evelyn Johnson 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider