Gå til innhold
Arkivverket

Registreringsnummer bil D-7 og D-37 - Hedmark

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg tror at jeg kanskje kan få viktig informasjon om slekta dersom jeg finner ut hvem som eide biler med registreringsnumrene D-7 og D-37. Disse har jeg fra bilder av bilene i et album etter far. Jeg tok først kontakt med Statens vegvesen - Publikums-tjenester. De kunne ikke hjelpe, men viste meg videre til Elverum trafikkstasjon. Jeg har møtt velvilje i to samtaler dit. I den siste ble jeg anbefalt å sende en e-post. Jeg gjorde det 29. mai og mottok bekreftelse på at den var kommet fram, men siden har jeg ikke hørt noe. Jeg tenker at enten har de ikke funnet noe og ikke informert om det, eller så er dette så fjernt fra deres primære arbeidsområde at det blir liggende på vent til det en gang passer å se på det. Men nå er jeg litt utålmodig, og derfor tenker jeg at kanskje noen lokalt i Hedmark kan kjenne til disse kjøretøyene. Jeg antar at bilene er fra seint 1920 eller tidlig1930-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke Hedmark, og er litt usikker på om jeg kan få tak i det, men jeg har de første 499 registreringene for Oppland, og E 1 ble registrert i 1913 http://www.wangenste...bile/index.html

Tolker jeg deg rett når det høres ut som en liten mulighet for at du kan få tak i tilsvarende for Hedmark. Hvor fikk du registreringene for Oppland. Er det trolig at det kan være andre enn Elverum trafikkstasjon som kan ha et slikt arkiv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg deg rett når det høres ut som en liten mulighet for at du kan få tak i tilsvarende for Hedmark. Hvor fikk du registreringene for Oppland. Er det trolig at det kan være andre enn Elverum trafikkstasjon som kan ha et slikt arkiv?

Jeg har avfotografert både registreringer og førerkortregistere ( se min hjemmeside) på både Statsarkivet i Hamar og på Riksarkivet i Oslo.

Om det finnes for Hedmark så vil de stå omtalt i Arkivportalen.no. Jeg har ikke mulighet for å sjekke det her og nå, men hvis du ikke finner ut av det så gi meg beskjed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sida fra Reidar finner jeg jo D-7 og D-37. Om eierne er de som er nevnt der, ga det ikke umiddelbar gjenkjenning. For D-7 står det gardbr. Gudbrand Dæhli og for D-37 står A/S Norseng vognfabrikk. Kan det tenkes at personene på bildet har latt seg avfotografere ved siden av tilfeldige biler? Kan bilene ha skiftet eiere? Jeg har forsøkt å se om det kan stemme med fabrikkmerke. D-7 står oppført som en Fiat og D-37 som en Ford. Jeg har lagt ved bilde av bilene her. Ellers er jeg usikker på hvordan jeg skal lete på sidene som Lars foreslår.

post-788-0-97482300-1370461669_thumb.jpg

post-788-0-08680000-1370461681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sida fra Reidar finner jeg jo D-7 og D-37. Om eierne er de som er nevnt der, ga det ikke umiddelbar gjenkjenning. For D-7 står det gardbr. Gudbrand Dæhli og for D-37 står A/S Norseng vognfabrikk. Kan det tenkes at personene på bildet har latt seg avfotografere ved siden av tilfeldige biler? Kan bilene ha skiftet eiere? Jeg har forsøkt å se om det kan stemme med fabrikkmerke. D-7 står oppført som en Fiat og D-37 som en Ford. Jeg har lagt ved bilde av bilene her. Ellers er jeg usikker på hvordan jeg skal lete på sidene som Lars foreslår.

Jeg er litt opptatt nå, men hvis du leter fram E-1 i boken Reidar linket til, og sammenligner det som står der med hva som står i originalen (innlegg 2), så vil vi kunne se om det er de samme eierene i boken og i originalen.

Når det gjelder originalmateriale for Hedmark får jeg kanskje ikke undersøkt om det er bevart før helgen, men jeg lover å komme tilbake med resultatet så fort jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til #8: Samme person står som eier for E-1 i både den håndskrevne lista til Lars som boken som Reidar oppgir. Ellers ser jeg at bilene har skiftet eiere. D-7 er i 1925 og 1930 eid av lensmann R.W. Halvorsen i Ringsaker. D-37 er i 1925 eid av kjøpmann Ingv. Freng, Romedal pr. Ilseng. Denne bilen er ikke registrert i 1930. Er det noen som kjenner noen av de eierne som er nevnt her og fra 1922. På bildene jeg har er det for meg kjente menn. Det er min farfar, min far og en venn av min far. De andre personene er kvinner. Jeg antar at de ikke var sjåfører på den tiden. Men det må ha vært fotografer og det kan være eier av bilene. Jeg er nysgjerrig på om noen av damene kan være slekt og i så fall kan fotografer/bileiere være ektemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett lister fra 1922, 1925 og 1930. Finnes det ende nyere. Er det noen som er så drevne at de kan se hva årsmodeller bilene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmann R.W.Halvorsen må være Reidar Vindju Halvorsen 1884-1969 gift med Edith Schou Salicath 1889-1970. Reidar var sønn av Martin Georg Halvorsen (lensmann) og sønnen Kjeld var også lensmann i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmann R.W.Halvorsen må være Reidar Vindju Halvorsen 1884-1969 gift med Edith Schou Salicath 1889-1970. Reidar var sønn av Martin Georg Halvorsen (lensmann) og sønnen Kjeld var også lensmann i Ringsaker.

Dette er neppe noen i min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilbake på PC og ikke iPad, og jeg ser at lenken min i #2 ikke ble helt riktig.

Her er riktig lenke: http://wangensteen.net/motor/motorvogn-registret-gudbrandsdal-1913-1920/index.html

Her vil vi se at de forskjellige eierene står etter hverandre på samme reg.nr. Hvis bilen har skiftet eier så er selgeren strøket over, og ny eier ført inn. Jeg tror også at hvis bilen ble solgt til et annet distrikt, så fikk bilen nytt nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så numrene er nok oppattbrukt i forhold til 1922,1925 og 1930!

Inntil 1971 var det vel slik at nummerskilt ble innlevert ved omregistrering av bilen og altså ikke fulgte bilen som nå.

Wikipedia:

"Dagens skiltsystem ble innført fra 1. april 1971.[15] Tildelt nummer følger nå kjøretøyet ut dets levetid, og resirkuleres ikke. Numrene fordeles fortløpende ved registreringen. Unntak er gjort for kongehuset, som fortsatt kan benytte serien A-1 til A-9 ved nyregistrering."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil 1971 var det vel slik at nummerskilt ble innlevert ved omregistrering av bilen og altså ikke fulgte bilen som nå.

Wikipedia:

"Dagens skiltsystem ble innført fra 1. april 1971.[15] Tildelt nummer følger nå kjøretøyet ut dets levetid, og resirkuleres ikke. Numrene fordeles fortløpende ved registreringen. Unntak er gjort for kongehuset, som fortsatt kan benytte serien A-1 til A-9 ved nyregistrering."

Ja det var nok slik !

Politikamrene ga fram til utpå 1960-tallet ut ei telefonkatalog-liknende bok som het "Hvem eier bilen", og jeg tror inntektene av denne boka ble

brukt til velferdstiltak innen politiet, ( i hvertfall i Østerdal)?.

Men utgivelsene av disse tok slutt på 1960-tallet da bilparken begynte å fly til himmels, for det tok vel liksom av etter at kravet om kjøpetillatelse

ble opphevet i 1961?

Så hvis noen hadde hatt denne boka fra midt på 1930-tallet og kunne gjort oppslag så hadde det nok gitt svar på D-7 og D-37?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars sin lenke går på E-registrerte biler. Har ellers tenkt at det kan være skilter ble brukt opp igjen. Derfor er det fint å få hjelp til å tidfeste bilene. I dag fikk jeg svar fra Elverum Trafikksentral som vil sende meg en bunke papirer på disse registrene. Det blir spennende å se. Det jeg da vil trenge hjelp til, blir å finne ut om noen av eierne kan være gift med en søster av farfar eller annen slekt. Det kan også være venner og da er det mer begrenset hva jeg kan få ut av det dersom jeg ikke har hørt navnet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hjelp til litt analyse av bildet av D-37, og det mest sannsynlige er at det er en Essex 1931-modell, så

da tyder det vel på at dette nummeret må være tatt i bruk igjen etter 1931, ettersom det manglet i 1930?

Så da spørs det om du hadde noen i slekta di som kjørte Essex da Arne-Sten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hjelp til litt analyse av bildet av D-37, og det mest sannsynlige er at det er en Essex 1931-modell, så

da tyder det vel på at dette nummeret må være tatt i bruk igjen etter 1931, ettersom det manglet i 1930?

Så da spørs det om du hadde noen i slekta di som kjørte Essex da Arne-Sten?

Er det noe spesielt med Essex? Jeg tror at en av personene på bildene er et søskenbarn av min far. Og kanskje er en annen hennes mor og søster av farfar. Jeg har vært nysgjerrig på tilknytningen til Hedmark. Jeg tror noen av de som involverer seg i denne diskusjonen også deltok da jeg prøvde å finn en gård i Furnes som min farfar drev. Det var trolig svært kort tid familien bodde der etter at de kom hjem fra USA der farfar bodde i 25 år og der far var født. De bodde i Furnes ca. 1908-1910. Da var far bare 5 til 7 år. Bildene med bilene viser far som en ung mann. Jeg tenker at dersom jeg kan finne et navn på en som jeg så kan identifisere som mann til farfars søster, så kan jeg også finne ut hvor de bodde og mer eller mindre løse gåten om tilknytningen til Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt med Essex? Jeg tror at en av personene på bildene er et søskenbarn av min far. Og kanskje er en annen hennes mor og søster av farfar. Jeg har vært nysgjerrig på tilknytningen til Hedmark. Jeg tror noen av de som involverer seg i denne diskusjonen også deltok da jeg prøvde å finn en gård i Furnes som min farfar drev. Det var trolig svært kort tid familien bodde der etter at de kom hjem fra USA der farfar bodde i 25 år og der far var født. De bodde i Furnes ca. 1908-1910. Da var far bare 5 til 7 år. Bildene med bilene viser far som en ung mann. Jeg tenker at dersom jeg kan finne et navn på en som jeg så kan identifisere som mann til farfars søster, så kan jeg også finne ut hvor de bodde og mer eller mindre løse gåten om tilknytningen til Hedmark.

På Statsarkivet i Hamar finnes flere årganger av adressebøker for Hedmark for den tidsperioden. Kanskje det kunnet vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Statsarkivet i Hamar finnes flere årganger av adressebøker for Hedmark for den tidsperioden. Kanskje det kunnet vært noe?

Finnes det for perioden 1908-1910? Da bodde mine besteforeldre og min far i fylket. Det jeg søker gjennom bilnumrene er som det går fram, mest trolig farfars søsters familie. Men det er slett ikke sikkert dette gir treff. Tidligere trodde jeg at disse bodde i Telemark. Jeg har som du skjønner famlet mye i blinde på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider