Gå til innhold
Arkivverket

Registreringsnummer bil D-7 og D-37 - Hedmark

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Er det noe spesielt med Essex?

Ja, støtfanger, radiatorkappe og staget som hovedlyktene er montert på skal være typiske

kjennetegn for Essex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støtfanger, radiatorkappe og staget som hovedlyktene er montert på skal være typiske

kjennetegn for Essex.

Dette vil gi god hjelp når jeg får listene med registreringer siden det var gjenbruk av numre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil gi god hjelp når jeg får listene med registreringer siden det var gjenbruk av numre.

Ja det skal bli spennende å sjå hva du får til svar :)

Akkurat, så det var du som hadde tema en gang om å finne en gård i Jessnes/Furnes også ja, husker den debatten,

men husker ikke om det kom til noen endelig løsning?

Men det var en artig debatt husker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal bli spennende å sjå hva du får til svar :)

Akkurat, så det var du som hadde tema en gang om å finne en gård i Furnes også ja, husker den debatten,

men husker ikke om det kom til noen endelig løsning?

Men det var en artig debatt husker jeg :)

Nei, jeg fant ikke fram. En dag tar jeg turen nedover fra Sunnmøre og kjører litt på kryss og tvers for å se om jeg kan kjenne stedet igjen. Jeg var der som barn og så gården. Vi snakket med de som eide den den gang. Det var ikke slekt. Problemet er vel at det kan være helt forandret med byggefelt eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i originalbildet ditt greier å sjå om logo-merket på radiatorkappa på D-37 er sekskantet (som mye tyder på at det er) så er det Essex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått papirene fra Elverum trafikksentral. Kristian Kvarstad har hatt en D-7 registrert Plymouth 1935 modell. Når jeg slår det opp i Google stemmer det bra med bildet. Han har hatt flere andre biler der en del av Plymouth. Det mest interessante er at han også har hatt en D-37 registrert Essex. Enda mer interessant er at han var fra Jessnes i Furnes. Det er akkurat det område jeg er interessert i. Da er det interessant for meg å finne ut hvem han kan ha vært gift med eller om han kan ha hatt en datter med navn jeg kanskje kan kjenne igjen. Kona kan være min fars tante. En datter kan være gift med en av fars venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått papirene fra Elverum trafikksentral. Kristian Kvarstad har hatt en D-7 registrert Plymouth 1935 modell. Når jeg slår det opp i Google stemmer det bra med bildet. Han har hatt flere andre biler der en del av Plymouth. Det mest interessante er at han også har hatt en D-37 registrert Essex. Enda mer interessant er at han var fra Jessnes i Furnes. Det er akkurat det område jeg er interessert i. Da er det interessant for meg å finne ut hvem han kan ha vært gift med eller om han kan ha hatt en datter med navn jeg kanskje kan kjenne igjen. Kona kan være min fars tante. En datter kan være gift med en av fars venner.

Så flott at du har fått så god dokumentasjon, og da stemte også biltypene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor interessant det er, men Kristian Kvarstad er oppført i Hedmark Fylke`s Adressebok for 1951-52, og er oppført som bileier og innehaver av Furnes Bilcentral, Jessnes, så han var i hvertfall bil-mann!

Også er det to blad Kvarstad til, Edvin og Rolf Kvarstad som er oppført som sjåfører, så de var kanskje sjåfører hos Kristian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et bilde av Jessnes jeg Arne-Sten, og her ser du kanskje gården du var ute etter i det gamle forumet fra lufta, og her har du antagelig disse oddene og øyene som stikker ut i Mjøsa som en så på bildet ditt i det gamle forumet?

Så gården din ligger muligens i strandkanten av Mjøsa på dette bildet?

Men hvis du klikker på bildet som kommer opp i lenken, vil det også komme opp ca. 170 andre bilder fra Jessnes.

http://digitaltmuseu...ount=168&pos=49

Vet ikke hva du sier til dette, men lenker ved debatten fra det gamle forumet, men jeg fikk ikke til å åpne bildet så jeg legger ved det ved siden av:

Jeg tror denne gården vises på flyfotoet av Jessnes?

Den lange tangen som stikker ut på flybildet er vel den samme som en ser i bakgrunnen på bildet ditt, og de som er lokalkjent kan kanskje gi svar på hvilken gård som ligger slik til?

http://forum.arkivve...age__hl__ 64971

Nå er bilene identifisert og da gjenstår vel bare gården?

post-185-0-05723400-1370862387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Kristian Kvarstad drev Furnes Bilcentral og i noen av registreringspapirene er han omtalt som drosjeeier. Det kan bety at min far og farfar og deres bekjente/familie brukte drosje på utflukt. Da er i så fall Kristian Kvarstad ikke til noen hjelp for meg. Det viktigste jeg da har fått fram, er at far og farfar hadde tilknytning til Furnes utover det å ha bodd på denne gården i ca. 2 år mellom 1908 og 1910. Bildene av bilene er jo tatt mange år seinere, -faktisk i slutten av 30-årene eller i begynnelsen av 40-årene. Var det slekt de besøkte? Det er en av de to tingene som jeg gjerne skulle finne ut av fordi jeg er på jakt etter en tante (eller onkel) og en kusine av far. Det kan fortsatt være interessant å finne ut om Kvarstad var gift og med hvem og om han hadde en datter og hva hun evt. het. Familien min kan jo ha kjent drosjesjåføren. I adressebøkene er vel ikke hele familier nevnt. Dernest: Når det gjelder bildet som Reidar har funnet fram, så er det evt. utsikt fra aktuell gård. Jeg har et tydelig bilde i hodet mitt fra mitt besøk der da jeg var barn. Jeg ser for meg hvordan to av bygningene lå i forhold til hverandre og at det var en vei langs et gjerde eller liknende. Eiendommen skrånet svakt nedover trolig mot Mjøsa. Det er vanskelig å beskrive dette, men jeg har en formening om at jeg kanskje vil kunne kjenne igjen stedet dersom det ikke er fullstendig forandret. Bildet som er gjengitt over kan være tatt betydelig seinere enn da farfar hadde gården siden de tydeligvis kom tilbake dit en eller flere ganger mange år seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et bilde av Jessnes jeg Arne-Sten, og her ser du kanskje gården du var ute etter i det gamle forumet fra lufta, og her har du antagelig disse oddene og øyene som stikker ut i Mjøsa som en så på bildet ditt i det gamle forumet?

Så gården din ligger muligens i strandkanten av Mjøsa på dette bildet?

Men hvis du klikker på bildet som kommer opp i lenken, vil det også komme opp ca. 170 andre bilder fra Jessnes.

http://digitaltmuseu...ount=168&pos=49

Angående flyfotoet så viser dette Langodden som ligger mellom Jessnes og Brumunddal. Jeg har tilbrakt mye tid i det området og kan si med rimelig sikkerhet at det ikke er derfra. Jeg tror heller ikke det er tatt rundt Jessnes eller langs Mjøsa mellom Hamar og Brumunddal ut fra holmene.

Det er lite slike små holmer som bildet viser i Mjøsa og selv om vannstanden i dag er regulert noe høyere enn den var den gang burde fremdeles disse holmene vises. Steder jeg tenker på med slike holmer er Tangenvika i Stange kommune (slik som på http://1881.to/4Y6d1d) og ved Moelv der Mjøsbrua "lander" på ringsakersiden av Mjøsa.

Arne-Sten, du skriver i det gamle forumet at det ikke var lange turen fra Hamar. Hvis turen gikk til Jessnes stemmer det bra, men bildet passer dårlig. Og jo mer jeg ser på det gamle bildet jo mer tenker jeg at dette kanskje ikke er tatt langs Mjøsa i det hele tatt. Kan det være en mulighet at gården ikke lå langs Mjøsa? I så fall lå den neppe i Furnes Det jeg da begynner å tenke på er innsjøer som Næra og Mesna innover i Ringsaker. Det et fortsatt innen en times kjøring fra Hamar, men ganske mye lenger unna enn Jessnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående flyfotoet så viser dette Langodden som ligger mellom Jessnes og Brumunddal. Jeg har tilbrakt mye tid i det området og kan si med rimelig sikkerhet at det ikke er derfra. Jeg tror heller ikke det er tatt rundt Jessnes eller langs Mjøsa mellom Hamar og Brumunddal ut fra holmene.

Det er lite slike små holmer som bildet viser i Mjøsa og selv om vannstanden i dag er regulert noe høyere enn den var den gang burde fremdeles disse holmene vises. Steder jeg tenker på med slike holmer er Tangenvika i Stange kommune (slik som på http://1881.to/4Y6d1d) og ved Moelv der Mjøsbrua "lander" på ringsakersiden av Mjøsa.

Arne-Sten, du skriver i det gamle forumet at det ikke var lange turen fra Hamar. Hvis turen gikk til Jessnes stemmer det bra, men bildet passer dårlig. Og jo mer jeg ser på det gamle bildet jo mer tenker jeg at dette kanskje ikke er tatt langs Mjøsa i det hele tatt. Kan det være en mulighet at gården ikke lå langs Mjøsa? I så fall lå den neppe i Furnes Det jeg da begynner å tenke på er innsjøer som Næra og Mesna innover i Ringsaker. Det et fortsatt innen en times kjøring fra Hamar, men ganske mye lenger unna enn Jessnes.

Husker ikke alt jeg skrev på dette emnet i det gamle forumet og har ikke gått inn i det nå, men det var bare en antakelse at dette bildet kunne være tatt fra gården jeg var på jakt etter. Bildet var bare en mulig kilde til å finne ut av dette. Med din sikkerhet, tenker jeg at vi kan glemme bildet. Jessnes er poenget for meg. Jeg vet med sikkerhet at farfar hadde en gård der. Først trodde jeg han hadde den opp i mot 4 år. Det var fram til jeg fikk tilgang til 1910-tellinga og fant at han da bodde i Oslo. Da ble det maksimum 2 år mellom 1908 og 1910. Den andre grunnen til interessen for Jessnes er at det kan hende at han kom dit på grunn av slekt. Det at han oppsøker dette seinere i livet kan også tyde på det selv om det også kan være at de på den korte tiden etablerte noe vennskap. Jeg kjenner lite til hva som skjedde med farfars søsken og deres etterkommere og her er et halmstrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen av de som involverer seg i denne diskusjonen også deltok da jeg prøvde å finn en gård i Furnes som min farfar drev. Det var trolig svært kort tid familien bodde der etter at de kom hjem fra USA der farfar bodde i 25 år og der far var født. De bodde i Furnes ca. 1908-1910. Da var far bare 5 til 7 år. Bildene med bilene viser far som en ung mann. Jeg tenker at dersom jeg kan finne et navn på en som jeg så kan identifisere som mann til farfars søster, så kan jeg også finne ut hvor de bodde og mer eller mindre løse gåten om tilknytningen til Hedmark.

Og her er tråden fra Gamle Brukerforumet om denne gården på Jessnes i Furnes: http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker .

Jeg gjorde litt reaserch i den sammenheng, og snakket med noen eldre mennesker med Jessnes-bakgrunn, som dessverre ikke visste så veldig mye.

Kanskje det kan være en ide å sette bildet (med en kortverson av problematikken) inn i Hamar Arbeiderblad. Det er jo uansett artig med denne type stoff.

Fra tråden i Gamle Brukerforumet nevnes stedsnavnet/begrepet "Homestead" (typisk for en Amerika ut-/inn-vandrer!) Kanskje det kan være lurt å titte mer på små-bruket "Heimdal" (på Jessnes) i den sammenheng.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontant svar fra Lars Ove. FLOTT.

Heimdal ligger altså i det sør-østlige hjørnet av Jessnes-kretsen (Rette bak Hedmarkstoppen folkehøyskole), og meget kort vei til Hamar, som danner bakgrunnen i bildet fra Lars Ove. Det er vel også verdt å merke seg at det finnes også noen gamle boligeiendommer på Heimdals grunn, - som det kan vere grunn til å titte på.

Er det så sikkert at det er en landbrukseiendom vi ser etter??

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er i ferd med å dreie seg vekk fra det tittelen signaliserer, men bilskiltene var tenkt som en mulig kilde til å løse et par problemer. Det dreier seg om gården og om mulig slekt i området før 2. verdenskrig. Så da er vi der nå. Gården var nok en landbrukseiendom. Det var ikke snakk om noen storgård selvfølgelig. Kanskje går det an å snakke om et småbruk? Farfar hadde vært sjømann, brannmann, maler og kjøpmann. Han hadde prøvd seg litt innen landbruk tidligere. Det var nok også bare et par år. Det skjedde i Los Angeles. Trolig forsøkte han seg med det ved siden av yrket som maler. Etter 23 år i USA kom han tilbake fra Chicago til Norge og prøvde seg som bonde på Jessnes ved Furnes. Hvorfor i all verden der? Han hadde ikke aner derifra. Det er jeg helt sikker på, men jeg vet ikke hva som skjedde med søsknene hans. Kan noen av dem ha havnet der? Jeg vet at det var nær kontakt mellom farfar/far og en kusine av far. På bildene av bilene er jeg nokså sikker på at en av damene er denne kusinen. Det er til sammen to yngre damer som kan være venner eller søsken. Det er også en eldre dame som kan være fars tante. På et av bildene er fars venn med. Bilbildene er som tidligere nevnt tatt mange år etter at de bodde på Jessnes. En mulig tante og kusine kan ha vært med på en utflukt for å se til stedet der fars familie hadde bodd. Det er dermed slett ikke sikkert disse hadde tilknytning til området. Vage minner sier meg at far hadde en venn som hadde en kjæreste/kone som var venninne med denne kusinen. Like vage minner sier meg at denne damen kom fra et sted nær Hamar. Jeg har forsøkt å ringe en som har tilknytning til fars venn. Nådde ikke tak i dag, men skal prøve igjen. Når det gjelder bildet av Heimdal, så gir det ikke gjenkjenning hos meg. Men det går på plassering av bygningene og de kan jo ha revet noe. Det må være omkring 50 år siden jeg var der. Det er vel litt optimistisk at jeg skal kunne kjenne stedet igjen. Dersom området er lagt ut til boligfelt, så er det jo selvsagt utelukket. (Hvorfor klarer jeg ikke lage avsnitt. Føler behov for å dele opp slike lange tekster.) Jeg skal absolutt tenke på å skrive til Hamar Arbeiderblad, men jeg er nok litt redd for at landskapsbildet mitt er et bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg kontakt med sønn av en av fars venner som jeg så vidt nevnte i forrige innlegg. Det ble voldsom suksess og har ført meg mange skritt nærmere målet. Jeg skal også ha en oppfølgingssamtale med en mann i morgen som kanskje vil føre meg enda nærmere. Det viser seg at de to damene på bildene av bilene var kusinene Elida og Rikka Strande fra Jessnes. Rikka var også kusine av min far. Nå må jeg finne ut hvem foreldrene hennes var. En av dem må jo være en søster eller bror av farfar. I så fall var det en god grunn for å komme dit selv rett fra Chicago. Elida Strande ble gift med en av fars venner (onkel til min kilde) Arvid Wathne. Rikka ble aldri gift. Eiendommen som enten var der Rikka eller Elida eller begge bodde ble seinere sommerhus for en annen i slekten Wathne og hans sønn har brukt den. Nå er vi blant nålevende og jeg nevner ikke navn her før jeg eventuelt har snakket med vedkommende. Hele eller en del av denne eiendommen ble solgt til en som drev rideskole. Jeg må sjekke opp igjen navnet; - Hulmann el. Holmann? Visstnok hadde også Elida og Arvid Wathne sommerhus på Jessnes. Det er fortsatt like uklart hvor eiendommen som min farfar kalte Homestead lå på Jessnes. Jeg har forsøkt å lete opp Elida og Rikka Strande i folketellingen 1910 for Ringsaker, men fant dem ikke der. Det kan være at de ennå ikke var født. Jeg tror jeg skal kunne få tak i fødselsår for en eller begge og som sagt helst foreldrenes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Franz Hullmanns rideskole på Jessnes. Han var nederlender, men i dag er det ikke ridesenter, men en idrettshall http://kart.finn.no/...apType=norortho

Det kan altså være at farfars bror eller søster har eiet denne eiendommen en gang. Kanskje får jeg svar på dette pr. telefon i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt på Elida og Rikka Strande og bare etternavnet Strande for Hedmark i FT-1900 og 1910. I den første bare på etternavnet. Fant ingen ting. Er det noen gård i området som heter Strande? De kan kanskje være innflyttere. Kanskje var farfar den første i området, selv om jeg tviler på det. Som tidligere sagt kan det være jeg kommer nærmere etter en telefonsamtale i morgen, men jeg er så utålmodig at jeg har lett en del i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med google-søk på etternavnet Strande kom jeg over en artikkel i Hamar Arbeiderblad på nett. Der er nevnt en konflikt mellom antakelig eiere av noe som kalles Strandevillaen og Hamar sportsanlegg. I #47 står det at det i dag står en idrettshall på det som en gang var rideskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider