Gå til innhold
Arkivverket

Registreringsnummer bil D-7 og D-37 - Hedmark

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Strandevillaen ligger rett ved Briskeby stadion, på Hamar øst, og har ikke noe med idrettshallen på Jessnes å gjøre. De ligger mange kilometer fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandevillaen ligger rett ved Briskeby stadion, på Hamar øst, og har ikke noe med idrettshallen på Jessnes å gjøre. De ligger mange kilometer fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt bare nevne at etternavnet på de to damene jeg har nevnt var feil. Det skulle ikke være Strande, men Strandli. Jeg har funnet dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikka Strandli var pleiedatter til Erik Strandli som bodde på Strandli under 266. Rikka var født i Østre Aker. Jeg går ut i fra at hun har hatt annet etternavn og tok/fikk etternavnet Strandli først når hun kom til Jessnes. Har lett på Rikka (og Henrikka) på fødselsåret hennes 1896 i ministerialboka for Østre Aker uten å finne noe. Jeg har nylig funnet ut at oldeforeldrene mine, tross rimelig grei bakgrunn, var blant de fattige i Christiania i 1865. Min farfar kom seg ut av det via sjømannsliv, brannmannsyrke og utvandring til USA før han kom tilbake til Norge og havnet på Jessnes omkring 1908 eller 1910 (Christiania i FT-1910). Rikka som helt opplagt er hans niese og fars kusine er nok datter av en av farfars søsken som kanskje har måttet sette henne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt kjapp med å oppdatere på siste utvikling. Nå er jeg trolig helt i mål med ene problemstillingen min. Det fikk jeg gjennom FT-1900. Rikka Strandli er oppført som Johanna Fredrikka Fredriksdatter. Farfar hadde en bror som het Otto Carl Fredrik Olsen. Det aner meg at han er faren, men jeg finner ikke Joahanna Fredrikka igjen i Østre Aker kirkebok. Det er i alle fall klart at hun bodde på Jessnes før mine folk kom fra USA. Det er dermed god grunn til å tro at det var slekt som dro dem til Jessnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Franz Hullmanns rideskole på Jessnes. Han var nederlender, men i dag er det ikke ridesenter, men en idrettshall http://kart.finn.no/...apType=norortho

Denne eiendommen kalles Jesnes Lille, og her har vi jo en liten kuriositet:

Jesnes Lille i 1900: :http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00413&gardpostnr=374&personpostnr=2244#nedre

-Gården hvor kunstner-søsken-paret, Borghild Rud (tegner) og Nils Johan Rud (forfatter) holdt til på i barndommen . Her i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036397000502

Borhild og Nils Johan var søskenbarn til Anne-Cath Vestly (1920-) og Mentz Schulerud (1915-) (Mentz er forøvrig svigerfar til Jens Stoltenberg).

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at Rikka Strandli er ført som pleiedatter på Strandli ved FT1910, da hun iflg.dåpsinnføringen (Furnes 1897) skal ha Johanne (jr.) Strandli til (biologisk) mor. Denne moren er oppført som datter på Strandli i 1910. Men IKKE som mor til Rikka.

Når det gjelder FT1900 er saken langt greiere. Der er både Rikka og Elida ført som datter-datter til Erik Strandli, men da er heller ikke noen av små-barnas foreldre bosatt på Strandli. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f00413&gardpostnr=373&personpostnr=2240&merk=2240#ovre

Overkonstabel Fredrik Olsen Aarnseth (fra Trondhjem) var forlovet med Johanne (jr.) Strandli ved dåpen i 1897, men vi ser at det ikke ble noe giftemål (innen 1910).

Kan Fredrik Olsen Aarnseth være død før FT1900, - siden han er så vanskelig å finne, eller står vi overfor nok en Amerika-reisende?

Barnefaren Fredrik Olsen Aarnseth skal altså være identisk med Otto Carl Fredrik Olsen. Han er bosatt i Trondheim ved dåpstidspunktet, - og bosettelsen tyder på at han går på underoffisersskole i trønderhovedstaden på denne tiden. Arne-Sten: Har du flere opplysninger om denne mannen.

Navnet Aarnseth trekker oss mot Trøndelag (Stadsbygd), men hadde man nøyd seg med kun en ”A” , hadde man blitt trukket mot Arnseth i VANG, hvor Erik Jensen (senere Strandli) med fam. holdt til i nabolaget før de kom til Strandli på Jessnes i Furnes.

Familien i 1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60414&gardpostnr=857&personpostnr=5134&merk=5134#ovre .

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var nær målet, men nye gåter dukker opp. Nå er jeg dessverre slett ikke sikker på at Overkonstabel Fredrik Olsen Aarnseth er identisk med farfars bror Otto Carl Fredrik.

Mitt anliggende er at Johanne Henrikka (Rikka) skal ha vært fars kusine. Selv om jeg inntil nylig ikke visste navnet, så har jeg nå funnet ut at det var henne. Far var forlovet med henne i en lengre periode før det kom til brudd, og han seinere giftet seg med min mor. Jeg var bestandig forundret på det at han kunne være forlovet med kusinen sin. Om hun er kusine slik jeg er blitt fortalt som må foreldrene til Rikka ha vært søsken til enten farfar eller farmor.

Av farfars, for meg, kjente søsken er det bare Otto Carl Fredrik som kan være aktuell dersom Rikka hadde en far som het Fredrik. Når det gjelder han, så var jeg var nok litt snar med navnet. I FT-1875 er han registrert i Stortingsgaten 4 sammen med mor Maren og bror. Faren var Christian Olsen. Det er nok dessverre også slik at Olsen ikke var etablert som etternavn. Han er registrert som Otto Christiansen. Otto Carl Fredriks yrke er der skipstømmermann. Det er kanskje ikke noen umulighet at det er han som er overkonstabel i Trondhjem i 1897 når Rikka blir født, men så svært sansynlig er det vel neppe.

Farmor var Rosalia Larsen. Hun døde i Chicago i 1904 kort etter fars fødsel. Hun hadde mange søsken. I alle fall de fleste jeg har funnet fram til, emigrerte til USA og ble værende der til sin død. Men oldefar hadde bare et, for meg kjent, kort opphold i USA og ble gift 3. gang med en som het Tora Larsen. De bodde i Christiania i 1875. Jeg finner ikke noen Fredrik som barn av dem.

Farfar giftet seg på nytt i Chicago og fars stemor het Serine Sivertsdater Grip og var fra øya Grip utenfor Kristiansund. Hun hadde et opphold i Trondhjem før hun emigrerte til USA. Av hennes, for meg, kjente søsken er det bare søstre. Faren hennes må ha hett Sivert og ingen av søstrene har navn som passer med Rikkas mor.

Johanne Henrikke var uektefødt. Jeg har fått vite av mine informanter at det ikke var noe tema å snakke om bakgrunnen hennes. Det ringer ingen bjelle når jeg leser faddernes navn. Ei heller Elida sin bakgrunn var omtalt. Hun er nok også uektefødt. Disse to ble omtalt som kusiner av hverandre.

Rikka bodde på Strandli også som voksen. Hun flyttet tilbake dit for å ta seg av Johanne. Jeg må gå ut i fra at det er Johanne som viser på bildene av bilene sammen med far, farfar, Rikka, Elida og Elidas mann Arvid Wathne. Det er mange bilder av disse i albumet etter far og det ser ut til det er et nært forhold mellom den eldre damen som jeg regner med er Johanne og farfar.

Rikka hadde en frukthage og solgte frukt på torget i Hamar. Hovedelen av Strandli ble på et tidspunkt solgt til en tannlege, han skal ha solgt videre til en som drev hundeoppdrett og i neste omgang ble området solgt igjen det ble bygget eneboliger der. Min siste informant nevnte også rideskolen, men jeg fikke ikke plassert den helt inn.

Elida og hennes mann Arvid fikke en del av tomten og bygget hus der som de flyttet til, fra Oslo, etter at de ble pensjonister. Alle disse bodde der til sin død på 1970-tallet.

Nå er vi kommet langt fra registreringsnumrene på bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Fredrik Aarseth i wikipedia. Kan det være samme mannen som er far i følge kirkeboka? Oppgitt far til Johanne Henrikka var født 1873. Mannen i wikipedia er født 1872. Begge med tilknytning til Trøndelag. Rikkas far gikk offisersskole. Wikipedia-mannen var sersjant. Han bor i Sverige etter 1900. Og da er det definitivt ikke bror til min farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I direkte kontakt med Iver Mosvold er farskapet til Rikka (og Elida) avklart (i den grad man kan avklare slikt). Det ser ikke ut til at Rikka var fars kusine. Det er fremdeles en gåte. Men Iver har funnet ut at farfars søster Karen Dorthea var gift med Ludvig Svendsen fra Næs og at de bodde i Hamar i 1910. Dette er vel årsak til at min farfar og hans familie kom dit et par år. Det startet med bilnummer. Det eneste det ga av resultat var at farfar og familien hadde tilknytning til Jessnes også mange år etter de bodde der ca. 1908-1910. Delvis via brukerforum og mye via telefonkontakt med en som etterkommer etter en av fars næreste venner, har jeg kommet mange skritt på vei mot forståelse av dette Hedmarksporet i familien, selv om det fortsatt er en del å gruble på. Jeg tar meg nok også en tur til Jessnes en dag, - kanskje i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

I dag kom jeg over et bortglemt album etter faren min. Der kom jeg over bilder jeg helt hadde glemt. Jeg er nesten sikker på at disse er tatt på Jessnes og viser gården farfar og familien bodde på fra ca. 1908-1910. De fleste bildene er fotografert på vinteren og viser min far som må være ca. 5-7 år og hans søster som var 9 år eldre når de går på ski. To av bildene viser bygningene på gården og et viser utsikten mot Mjøsa? Et bilde er tatt på sommeren og viser farfar og far og et lite uthus. Er det noen som kan kjenne igjen noe nå?

post-788-0-39956200-1373488373_thumb.jpg

post-788-0-62824500-1373488385_thumb.jpg

post-788-0-41192200-1373488398_thumb.jpg

post-788-0-82993100-1373488409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fjerde bildet (i innlegg 64) ser ut til å være tatt på bruket ”HÅMSET”.

”Snippsand-odden” på Nes-sida i Furnesfjorden ser vi rett over hodet på den lille gutten. Bratthenget ned mot Mjøs-stranda ved Furuberget ser vi i venstre billedkant. Jordene på Grefsheim dominerer bakrunnen i bldet til venstre for Snippsandodden. Helgøya ser vi i bakgrunnen mot venstre billedkant.

Panteboka og HÅMSET: Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4.serie 3, Sted: Nord-Hedmark sorenskriveri, Furnes tinglag, Oppbevaringssted: SAH

Merknader: Furnes, tilleggsregister.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071030350532.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13948&uid=ny&idx_side=-61

Det fremgår at eiendommen skilles ut fra Mælum høsten 1908, og skjøtes til A Christiansen for 4000 kroner i januar 1909. Halvannet år senere (oktober 1910) skjøtes eiendommen fra A Christiansen til Henrik Veflen. Panteobligasjonene som A Christiansen har hatt på eiendommen slettes i mai 1914.

A Christiansen er vel ganske sikkert Adolf Christiansen, - Arne-Sten Christiansen sin far-far.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører en intern samtale også med Iver, men for andre som har fulgt saken i to ulike tråder i gml. og nye brukerforum: Utgangspunktet her med bilskiltene var på et vis et blindspor. Likevel ga det meg informasjon om at Jessheim spilte en rolle i min familie ikke bare i 1908-10, men også på 30-tallet. Følgende ble at jeg fant at farfars søster var gift med en fra Nes og bosatte seg i Hamar. Det var først da jeg fant et bortglemt album at saken med gården løste seg og takket være Ivers innsats. Jeg har tatt et skjermdump fra Google streetview som viser Håmset i dag og der vi som Iver sier tydelig ser den samme utsikten som på siste bilde i #64. Det er ennå noe å oppklare i saken, men svært mye er nå kommet på plass. Takk til alle som har vist interesse og bidratt.

post-788-0-07247400-1373983108_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessnes ja ;)

mvh Reidar

Ja, selvfølgelig Jessnes. Det var som du skjønner en liten glipp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig Jessnes. Det var som du skjønner en liten glipp.

Jada, skjønte det, fort gjort å blingse litt i disse "Jess"-ene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Satt i kveld og bladde gjennom noen av de temaene jeg har hatt på brukerforum. Da jeg kom innom dette, kom jeg på at det kunne være greit med et lite P.S.:

I juni i år tok jeg turen til Jessnes og snakket med dagens eier av Håmset (Homestead). Hun syntes det var interessant med min families del av hennes gårds historie. Jeg var interessert i å finne om også det første bildet i #64 var tatt på eiendommen. Det var det ikke, men dagens eier av Håmset trodde hun visste hvor bildet var tatt. Hun fulgte meg opp på nabogården der vi traff de som bor der i dag. De var klare på at her fantes ingen tvil. Både det lille huset og den store steinen var der fremdeles selv om steinen var flyttet litt av praktiske årsaker. Gårdeieren ble svært begeistret og ville gjerne ha kopi av bildet. Jeg lurte på hvorfor farfar fikk laget et slikt bilde fra nabogården. En mulig årsak kan være at det var et litt pittoresk område og sammen med farfar med øksa over nakken, kanskje et fint motiv å sende over til slekt i USA.

Jeg vil også få bemerke at det var ekstra kjekt at min interesse for dette temaet viste seg å bli til stor glede også for de som bor på disse gårdene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider