Gå til innhold
Arkivverket

Far til Helene Steen, født ca 1753, - Bergen (eller deromkring)

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Hei til alle!

Et etterhvert gammelt tema, men føler behov for å ‹innvie› mine gode hjelpere fra dengang i mine siste funn. Bare for å unngå at allerede åpne dører plutselig slåes inn av de samme hjelpere 😉

Jeg har, det siste året, til og fra, arbeidet med å ‹kvalitetssikre› mine sirka femogethalvttusen personer i slektsdatabasen. (Få kildehenvisninger ordentlig på plass, og forsøke videre granskning av ‹ufullstendige linjer›.) Når man har holdt på med slektsgranskning i ca. 40 år, er det en del å ta tak i fra dengang man ikke var så voldsomt nøye på det, men satte kvantitet fremfor kvalitet: ‹Hvor mange navn på forfedre/mødre, kan jeg fremskaffe i en fei? . . . ›

Uansett: Da turen kom til Helene Steen igjen, kom jeg – takket være dere hjelpere dengang – plutselig ganske så langt videre. Formoder jeg . . .

Jacobæa (Jacobea/Jacobia) – yngste datter til Johannes Olsen og Anna Catarina Børresdatter

Dåp: (nest nederste innførsel, h. side)

SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1751-1789, s. 74

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321610236

Takket være et såpass uvanlig navn, er jeg ganske så overbevist om at det er henne som ble konfirmert i Korskirken, Bergen 2 apr. 1780 (nr.19 h.side)

SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0007: Ministerialbok nr. A 7, 1736-1839, s. 79

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630317

Og her er etternavnet helt klart «Bresteen» 

Breistein er i Ytre Arna (Haus prestegjeld dengang). I bygdeboken for Haus finner jeg ikke spesifikt Breistein som en gård. Men en Olav Nilsson (forfatteren er meget nynorsk-arkaisk) med bl.a datter Kari født 1721. bodde i Breisteinslia eller bare «i Liæ» som det visstnok skal uttales.

V. side nr.30:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014120826002?page=649

I Kirkeboken finner jeg Karis (Karens) dåp:  (nederst v.side)

SAB, Haus Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 3, 1713-1722

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070508630530

Forøksvis transkribért:

«Domin: 6ta p. Trinitat: blef døbt Ola i Lien sit barn Kaldet Karen

Mandfad: Baste Goupaas, Ole Larsøn Bresteen –

Qvindfad: Erich Lieds Kone, Niels Bresteens Kone, Karen Bruraas – »

Poenget her er at jeg omsider fant stedsnavnet «Bresteen» skrevet på samme måte som ved Jacobeas konf. Om enn den fant sted nesten 60 år senere.

Mener derfor ganske bestemt at Johannes Olsen kom fra Breistein i Ytre Arna.

Ganske ‹thrilliing› at en av fadderne ved Karens (Karis) dåp er Ole Bresteen  (far til Johannes?). . . Men jeg har hittill (Pr. 8. mai 2019) ikke funnet en dåp i Haus som utvilsomt er Johannes Olsens. Har foreløpig gjennomgått kirkebøkene fra 1723 til -26. Mange Johannes Olsen-er, men ingen sikkert knyttet til Breistein eller «Liæ».

Men at Johannes og Fru Anna C. på et tidspukt har funnet det opportunt å ‹pynte› litt på ‹etternavnet›, og forkortet/endret det til det mer ‹dannete› «Steen», virker mer enn sannsynlig.

Eller  . . . ?

Takk for tålmodigheten.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann 

Det du sier ang. Breisteinsli er riktig, navnet Lia  bruker vi i steden for Breisteinslia i dag (er fra Ytre Arna). .Breistein  ligger på Hylkje i Åsane og ikke Ytre Arna . Er 10min og gå fra Lia/Breisteinslia igjennom skogen til Breistein. 

Du har gardene som heter Breistein/steen der, men bygdebøkene  ligger ikke på nettet mener eg. De heter  Åsane – i fortid og nåtid.  Og under en av de ligger gårdene på Breistein/Bresteen mener eg. Eg skal ta prøve leite litt når eg kommer hjem igjen senere i dag. Du finner også gårdene fra Brurås der. Gaupås der som Baste var fra ligger like før du kommer til Ytre Arna. Så du er på rett spor ja;) Er ganske sikker du finner noe i Åsane – i fortid og nåtid. Kanskje noen har bøkene liggende?

EDIT: Åsane – i fortid og nåtid  II. Finner du gårdene  Tellevik, Falkanger, Sætre, Ytre Hordvik, Midtre Hordvik, Indre Hordvik, Steinestø, Tuft, Hylkje, Almås, Haukås, Breistein, Brurås og Sæterstøl.

- Kenneth 

Endret av Kenneth Christensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Kenneth, da har jeg videre muligheter. Fantastisk. Skjønte ikke at Breistein ikke figurerte i bygdeboken. Må nok skjerpe bevisstheten om de gamle kommunegrensene. i dag er jo alt Bergen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var mye forskjellig rundtom her, så ikke så lett vite det. Du vil finne Breistein under Hamre sokn. om du skal søke i kirkebøker på nett. Lykke til:)

Ser mann finner igjen Johannes Bresten/Johannes Bredstein med Baste Gaupaas her i Nordhordland tingbok 34, 1715-1719 om du søker på en av de. http://digitalarkivet.uib.no/sab/nhlTgb34d.htm 

Endret av Kenneth Christensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsane bind II, s. 417-418, Breistein br. 6, bruker 1706-1744

Ole Larsson Votlo f.ca. 1680, d. 1743

g.1. 1706 med enken etter foregående bruker Ingeborg Rasmusdtr. Angelskår f. 1677 d. 1713

g.2 1714 med Brita Olsdtr. Breistein (br.1) f.1692 d. 1726

g.3. 1727 med Brita Hansdtr. Runnhovde f. 1698 d. 1758

mange barn bl.a. Johannes f. i November 1719, nevnt i en militærrulle 1743

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende dette er et skudd i blinde,. Du spør opprinnelig etter faren til Helene Steen. 

I vedlagte lenke til folketellingen 1801finner du Sirenne Steen, som aldersmessig kan være en søster. 

Hun har en datter som også har fått Jacobia som navn. 

Sirenne står ved andre anledninger oppført med Simonsdatter/Simonsen  som etternavn

Kan det være en forbindelse her? 

http://pf01058390008189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even! 

Her fikk jeg hjelp av Anne - Lise, hennes lenke ser ut til å virke. 

Så da er det bare å kikke og se om dette er noe mer enn et løsskudd😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider