Gå til innhold
Arkivverket

Brødrene Saanum Maskinforretning, Skien

Thorbjørn Wahlstrøm
 Del

Recommended Posts

I en periode, i alle fall under siste krig, hadde vi i Skien en virksomhet som kalte seg "Brødrene Saanum Maskinforretning". De hadde iflg. telefonkatalogen for 1943, tilhold i Duestien 1. Finnes det noen som kan gi meg opplysninger om hvem denne/disse Saanum/Sånum var? Driveren skal ha reist fra byen ca. 1946, antagelig til Oslo.

Thorbjørn Wahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner tilfeldigvis sønnen til den ene av disse brødrene, og jeg har fått opplyst at det var brødrene Peder og Trygve Saanum som solgte landbruksmaskiner i Skien.

Etterat Peder døde 22 år gammel, la broren Trygve (1912-1990) ned bedriften i 1947 og flyttet til Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saanum/Sånum er jo et sted (og med mange gårder og familier), så Trygve flyttet vel dit familien bodde?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sånum er et gårdsnavn i gamle Halse og Harkmark kommune, engang landets sørligste kommune, siden 1964 en del av Mandal kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene "i Mandal" falt ut i innlegget mitt, men du skjønte jo hva jeg mente. Halse og Harkmark var jo en nyttig presisering. Bygdebokprosektet har for øvrig ikke kommet lenger enn til 2 bind om Harkmark...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den sønnen til en av brødrene Saanum som Tore nevnte. Jeg vet jo ikke bakgrunnen for at du spør, Thorbjørn, eller hvor mye informasjon du er interessert i.

Men du kan jo kontakte meg på steinsaa@gmail.com om du trenger noe mer utfyllende. Jeg kan jo kort nevne at forretningen ble til i begynnelsen av krigen (2. vk), antagelig 1940. Den yngste av brødrene, Peder, døde, slik Tore skriver, bare 22 år gammel i 1944 av sykdom. Den eldste, Trygve (min far) var etter krigens slutt mest ansatt i forsvaret (mye plasset i Narvik). Hva det da ble til med forretningen vet jeg ikke sikkert, men jeg mener de som kjøpte butikken etterhvert kalte den Telemark Landbruksmaskiner eller noe slikt. Selv ble jeg født, i Skien (Saudegata), våren 1947. Samme år flyttet hele familien til Kil I Sannidal hvor Trygve drev samvirkelaget et par år før vi flyttet til sørlandet. Jeg har selv ingen minner fra tiden Skien, men min to eldre søsken har (født 1937 og 1940).

Det stemmer at etternavnet Sånum kommer fra oppvekststedet til både Peder og Trygve, men vi bosatte oss ikke der permanent, men etterhvert i Mandal, som Sånum nå er blitt en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk 88 med etternavnet Saanum (og ifølge SSB fire eller færre med stavemåten Sånum - jeg vet det finnes ihvertfall en person som staver navnet med å). Uansett, lurer på hvor mange slekter de 88 er fordelt på. Hadde vært noe for Slektshistoriewiki... :-) http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Portal:Hovedside

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner tilfeldigvis sønnen til den ene av disse brødrene, og jeg har fått opplyst at det var brødrene Peder og Trygve Saanum som solgte landbruksmaskiner i Skien.

Etterat Peder døde 22 år gammel, la broren Trygve (1912-1990) ned bedriften i 1947 og flyttet til Mandal.

Takk for din tilbakemelding. Den gav svar på mine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider