Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i Bygdebok for Meland, Hordaland, gården Fosse

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om foreldrene til Magne/Magnus Olsen Fosse i Meland født ca 1767. Han giftet seg i 1794 med Martha Olsdtr. Almås.

I et gammelt notat har jeg ført Ole Andersen og Dordi Andersdtr. som hans foreldre, men jeg vet ikke om dette er korrekt. Kanskje noen har tilgang til en bygdebok for Meland? I så fall skulle jeg gjerne ha visst hva som står om familien der, foreldrenes fødsels og dødsår samt evt. deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier bygdeboken: Magne Olsen Fosse f 1767 av foreldre Ola Andersen Fosse og ........Johanna? Ola var g 1. gang med NN, g 2. gang med Johanna Sivertsdatter Gatland f ca 1717 - 1770. Ingen barn i første ekteskap, 5 barn i ekteskap 2 i årene 1759 - 1768. (3 barn i ekteskap tre i årene 1770 - 1777) Johanna må være født mye senere enn 1717 hvis hun fikk barn til 1768. Mye usikkerhet om Ola; fra boken: Det er fristende å plassere Ola som sønn til det forrige brukerparet , men der er det ingenting som kan bevises. Ved vielsen het det at han var fra Fosse i Meland. Men Ola fikk barn også etter at Johanna var død. Det kan bety at han giftet seg en tredje gang, men det er ikke funnet noen vielse. En må ta forbehold om at Ola kan blandes sammen med Fosse i Alversund der det i 1801 var en Ola Andersen f 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete, og takk for at du sjekket Bygdeboka. Det er dette som gjør meg usikker. For i Åsane Bygdebok står det at Magne/us Olsen ble gift med Marthe Olsdtr. Almås og at hans foreldre var Ole Andersen og Dordi Andersdtr. Fosse i Meland.

Jeg finner et par med samme navn i 1801 på gården Maatvet som jordløs husmann som nyter almisse av sognet.

http://digitalarkive...&merk=1867#ovre

En Ole Andersen Bærnes giftet seg 29.06.1766 med Dordi Andersdtr. Indre Sagstad. Og så finner jeg at Ole Andersen døde på Fosse 15.06.1822 mens Dordi døde på Bragstad 12.12.1820.

Men om dette er samme folket vet jeg ikke.

http://digitalarkive...&merk=2987#ovre

Dette er den eneste vielsen jeg kan finne som passer.

Går jeg inn i databasen over døpte i Hamre 1750-1815 finner jeg en Ole Andersen Nore Fosse, Mæland som får følgende barn.

Brita 1760, Anne 1761, Magne 1767, Johannes 1768, Ole 1770, Johanne 1773, Anders 1776 og Marthe 1777.

Jeg vet ikke hvordan dette passer med de opplysningene Bygdeboka for Mæland har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting til som tyder på at Magnes mor må ha vært en Dordi/Dorthe.

Hans svigermor het Eli Danielsdtr. og Marthe og Magne døpte to døtre for Eli, men begge døde små. Deres første datter ble døpt Dorothea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig er du inne på rett spor Rune, under Mjåtveit som husmannsfamiliar, er Ola Andersen f. kring 1740 på Bernes i Osterøy, død 1812 på Mjåtveit

Dorte Andersdatter f. kring 1734 på Nedre Sagstad, fødd utenfor ekteskap står der, av foreldre Anders Sagstad og Martha Olsdatter, hun døde på Brakstad i 1820 som legd.

Torleif

Under bruk nr 1. Nedre Sagstad står:

Dorte f. 1734, d 1820 på Brakstad, dette barnet fekk Anders med Marte Olsdatter Sagstad.

Ho er registrert som hans datter i eit oppsett på ekstraskatten av 1762.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Torleif for den bekreftelsen. Da er jeg sikker på at dette er paret som giftet seg i 1766. Men det gjenstår jo å bevise at det var de som fikk sønnen Magne i 1767. På Fosse er Magne ført som sønn av Ole Andersen og Johanne Sivertsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør det Rune, Anders Halvardson var fødd på Holme i 1706 bnr.5., d. 1771 på Nedre Sagstad.

To ekteskap, 1 med Kari Nilsdatter Øvre Sagstad i 1727, hun fødd 1692.

2 ekteskap:med Malja Johannesdatter f.kr. 1736, ble gift med henne i 1767, hun var fra Fosse i Lindås.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider