Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i Ættebok for Hosanger, Hordaland - gården Bernæs

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, ville jeg ha satt pris på et oppslag på gården Bernæs.

Jeg finner at en Ole Andersen Bernæs ble konfirmert i Hosanger 1751, 20 år gammel. Videre finner jeg at en Ole Andersen Bernæs ble viet i Hamre prestegjeld i 1766 med Dordi Andersdtr. Indre Sagstad.

Jeg er derfor interessert i hva Ætteboken kan ha å si om en Anders som fikk en sønn Ole på Bernæs omlag 1731. Og hva som eventuelt måtte stå der om nevnte Ole og hans videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket igjen Grete.

Det er noe som skurrer her. Jeg vet at forfatteren av Åsane Bøkene, Kenneth Bratland er meget nøye med hva han skriver, og jeg setter derfor lit til opplysningene hans. Dertil kommer at det faktisk foreligger en vielse i 1766 nettopp mellom Ole Andersen Bernæs og Dordi Andersdtr. Indre Sagstad. Jeg er rimelig sikker på at den Ole Andersen som ble konfirmert i 1751 fra Bernæs er identisk med han som giftet seg i 1766. Magne og Marthe fikk heller ingen døtre som ble døpt Johanne.

Det ser imidlertid ut til at det blir vanskelig å finne sikkert svar på hvem som var mor til den Magne Olsen som ble født på Fosse i Mæland i 1767. Det er ikke funnet noe skifte verken etter Ole eller Dordi.

Takk igjen Grete for nytt oppslag. Jeg føler meg dessverre ikke trygg på at bgdeboka er til å stole på i denne sammenhengen. Det er noe som skurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skurrer. Egentlig er alt i Melandboka full av antakelser når det gjelder Anders, konene og hvem som er mor til hvem i denne ungeflokken, også hvem Anders egentlig er. Og Kenneth Bratland har en stor og velfortjent aktelse i jobben han gjør som bygdebokforfatter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er utdrag fra bygdeboken for Åsane (bind II)

Magne Olsen Fosse f. 1767 i Meland, d. 1834 i Bergen, g. 1794 m. Marta Olsdtr. Almås (bnr. 2) f. 1773. Magne var sønn til Ole Andersen og Dordi Andersdtr. Fosse i Meland. Han var bror til Johannes Olsen Haukås (andre). Magne fikk bygsel på halve bruket av svigerfaren Ole Amundsen i 1793. Husmannen Magne Olsen Almås og konen Marta mottok 2 riksdaler i fattigstøtte i 1800. I 1801 bodde Magne som jordløs husmann på enten Steinestø eller Ytre Hordvik.

Barn:

a. Dordi f. 1794 på Almås, d. 1857, g. 1817 m. Amund Engelsen Kirkebirkeland f. 1789, d. 1862. Bst. Bergen

b. Eli f. 1796 på Almås, d. 1797 på Almås

c. Olina f. 1797 på Eikås, d. 1798 på Almås

d. Eli f. 1803 på Almås, d. 1804 på Almås

Her er dåpen til Magne i Meland kirke i gamle Hamre prestegjeld: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=dp12541750&gardpostnr=1518&personpostnr=5106&merk=5106#ovre

Her er dåpen til broren Johannes: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=dp12541750&gardpostnr=1607&personpostnr=5396&merk=5396#ovre

Her er utdrag om broren Johannes:

Johannes Olsen Fosse f. 1768, d. 1845 i Bergen g. 1802 m. Gjertrud Monsdtr. Haukås (bnr. 8) f. 1776, d. 1855 i Bergen. Johannes var sønn til Ole Andersen og Dordi Andersdtr. Fosse i Meland. Han var bror til Magne Olsen Almås (bnr. 2) og Ole Olsen Breistein (bnr. 6). Johannes var arbeidsmann og sjauer.

Barn:

a. Margrethe f. 1802 på Haukås, konfirmert i Hamre i 1818

b. Ole f. 1805 i Bergen

c. Anders Martin f. 1807 i Bergen

d. Dorthe Johanne f. 1810 i Bergen, d. 1811 i Bergen

e. Dorothea Johanne f. 1812 i Bergen

f. Synneve Bertine f. 1815 i Bergen, konfirmert i Hamre i 1831

g. Johanne f. 1817 i Bergen

h. Karen f. 1819 i Bergen

Begge brødrene får døtre med navnet Dordi / Dorthe. Det må være oppkalling etter farmor. Bestemødrene på morssiden het Eli og Margrethe. De er også oppkalt.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Ole og Dordi i 1801 på Mjåtveit i Meland: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f18011254&gardpostnr=102&personpostnr=1867&merk=1867#ovre

Ole Andersen dør på Mjåtveit i 1812: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=HAMR1750&gardpostnr=3746&merk=3746#ovre

Det må være kona Dordi som dør på legd i 1820: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=HAMR1750&gardpostnr=4062&merk=4062#ovre

At fattigfolk og husmannsfolk bodde forskjellige steder, er jo denne familien et godt eksempel på.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth og takk for flott bidrag.

Jeg har full tillit til ditt arbeid med bygdeboken for Åsane, og setter langt større lit til dine opplysninger enn det som står i Mæland boken. Dordi Andersdtr. var født utenom ekteskap i 1734 av Marthe Olsdtr. ukjent og Anders Halvardsen Holme, sistnevnte døpt 29.05.1706 og gravlagt på Nedre Sagstad 30.06.1771. Hun er nevnt som Anders Sagstads datter i ekstraskatten 1762. Jeg antar videre at Anders er sønn av Halvar Andersen Holme i hans andre ekteskap 1701 med Anne Monsdtr. Tvetaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kenneth.

Det virker sannsynlig at det er den samme Marthe det dreier seg om. Da spørs det om bygdeboken kan fortelle oss noe om hvem denne Marthe Olsdtr. Sagstad var datter av. Men noe sier meg at det trolig var flere Ole på Sagstad på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne: Ola Olsen Øvre Sagstad f ca 1669 på Ø Sagstad. Truleg g 1 med Dordi f ca 1633 på Ø Sagstad, d 1693. Ved gravferda er ho omtala som Ola Ytre (Øvre) Sagstad sin kone. Når fyrste barnet i neste ekteskap vert kalla Dordi, tyder det på at fyrste kona til Ola som døydde i 1693. Ola g 2 i 1693 med Turid Halsteinsdatter f ca 1665 på Dale (frå nedre Dale b nr 1?)d 1752 på Sagstad. BARN i 2 ekteskap: 1: Dordi f 1696 f 1725 med Mons Olsen Erstad, 2: Synneva f 1699 d 1730 (innlagt på St Jørgen siden 1723), 3: Ola 1703, 4: Klemet 1706-07, 5: Marta f 1708. Truleg var det ho som i 1739 fekk eit barn, Maria, med Ola Fosse, 6: Tørris 1712-12, 7: Tørris f 1714, neste brukar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket bygdeboka igjen Grete. Selv om det ikke er nevnt der, så føler jeg meg ganske sikker på at det er den samme Marta Olsdtr. som fikk en datter utenfor ekteskap også i 1734 og som døpte henne Dordi.Hun skriver seg fra Sagstad både i 1734 og 1739.Men bygdeboka har altså ikke klart å fange opp hva som skjedde med Marta etter 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider