Gå til innhold
Arkivverket

God fredag! Hva ville du hett på 1700 tallet?


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Hei - Hva har dette med slektsforskning å gjøre? Muligens undertegnede heretter vil bli betegnet som en grinebiter , men det får stå til. Jeg synes det har blitt en del "Face book" takter over enkelte innlegg."Mitt navn hi hi på 1700 tallet "Har vel ikke noe med intensjonene for brukernes forum ,som vel er å hjelpe hverandre i søk omkring slekt . Det kan bli litt for koselig ! Fargeklatt ? Det får være opp til en vær, kommer an på hvordan man ser det. Hilsen muligens grinebiteren Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein tredel av gutane heitte anten Ole, Jon eller Knut. Dei fleste av den andre tredelen heitte Per/Peder, Anders, Rasmus, Lars, Jakob eller Hans.

 

Meir enn ein tredel av jentene heitte Anna/Ane, Berte/Birte eller Marte. Resten av den andre tredelen heitte Ingeborg, Johanne, Ragnhild(a), Karen, Syneve eller

Elisabet/Lisbet.

 

Rop etter Ole eller Anne - så kjem det alltids nokon...

 

http://folk.ntnu.no/...t/namn1741.html

 

Hilarious!!!

Hos meg er det Anders, Ole, Jacob og like mange repetisjoner på kvinnesiden.

Man kan jo holde på i det uendelige og bare anta at det har vært slik siden steinalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er opphengt med eit namn som knapt var brukt her i bygda i eldre tid, så eg hadde vel heller heitt Anne. Rett nok heiter den eldre syster mi også det, men det var ikkje noko heft. To-tre sysken med same namn lyt ein tole. Og far min heitte Lars, men hadde nok blitt skriven Laurits.

 

God helg frå Lissje-Anne Larsdotter Ryssdal - sidan eg bur på farsgarden hadde nok ikkje mannen sitt namn hatt nokon sjanse.

 

Merknad til spørsmål litt lenger oppe: Dette er IKKJE eit forum for slektsforsking. Digitalarkivet handlar om kjelder av alle slag, og denne tråden er ei nyttig påminning om korleis namn "oppførte seg" før i verda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Jonny, vi må da ha lov å puste litt vi også.

Det er mer enn bare å slå opp i gamle bøker som opptar oss.

Denne tråden tar ca 2 mm plass, kan lett oversers. , men fornøyelsen den gir noen av de som har dette som hobby, bidrar muligens til fortsatt altruistisk innsats i å hjelpe andre- mindre engasjerte- i sin søken.

Det må være plass til purister og ikke purister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det ufattelig mye læring i denne type diskusjon. Tenk deg selv tilbake til skolen. Var det alltid de strukturerte temaene som ga mest? Jeg synes at jeg tar ansvar ved å merke temaet tydelig med hva det gjelder, for å slippe å irritere noen, men alt i alt tror jeg at slike "sidespor" debatter bidrar til å holde liv i denne interressen, og ikke det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase - Mulig jeg har misforstått, jeg trodde det det var slektsforskning vi drev med her, og det som hørte dertil ? Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er å bekjentgjøre seg med navnetradisjonene på 1700 tallet urelatert ti slektsforsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde fått Hjelmen som etternavn om jeg hadde blitt født på 1700 tallet, fornavnet hadde antagelig vært Knut (event. Elling eller Jens).

 

Synes dette er ett interessant tema, og mener det passer inn her. Kun "tørt stoff" blir kjedelig, må ha begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og hvis du er en sann " purist" håper jeg at du på en eller annen måte anerkjenner at navnehistrikk/forskning har en verdi, selv om noen velger å se det med en moderne vri ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar.

 

Er det så dårlig plass her?

 

 

Eller klarer du ikke å skille -vha overskriften- innlegg som appellerer til deg fra de andre?

 

Er det så høy trafikk her at du ikke klarer å holde styr på det som er relevant fof ditt interressefelt på forumet?

 

Jeg er helt ny her, men jeg regnet med at jeg skattefinansierer en del av dette, og ellers lnnfinner meg med reglene, og derfor -med grunnloven i hånd- gjør som jeg vil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet er ein stad for KJELDER, ikkje (berre) for slektsgransking. Og eg står fast på at denne tråden - og andre lauslege trådar om skisport, bilnummer, foto, songtekstar m.m.m.m. har ein naturleg plass her. Så får andre vere uenige om dei vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at #35 ikke var et svar til meg, men dette har jo ikke noe med hverken navnehistorikk eller forskning og gjøre.

 

Har ikke noe imot nye spennende temaer, men som Karl Johnny #31 trodde også jeg at dette forum var slektsrelatert.

 

Har forståelse for at mange ikke gidder være her lenger.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og hvis du er en sann " purist" håper jeg at du på en eller annen måte anerkjenner at navnehistrikk/forskning har en verdi, selv om noen velger å se det med en moderne vri ?

 

For egen del anerkjenner jeg at navnforskning og navnhistorikk har en verdi, dette er imidlertid ingen av delene - at du kaller det "med en modrne vri" løfter ikke tråden. Men for all del, jeg har ingenting mot at dere fortsetter å ramse opp mannsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Jeg sier: Ja takk, begge deler. Bruker det meste av tiden til å fordype meg i enkeltemner og til å grave i kildene, men du verden så godt det er å lese noe annet også. Synes det er flott at noen viser at interesse for slektsforskning er så mangt – fra de tunge debattene til de mer jordnære og enkle spørsmålene - gjerne med en humoristisk vri. Det bør være såpass takhøyde at Brukernes eget forum kan romme litt av hvert, det er ikke slike debatter som gjør ikke forumet dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla - Er trolig Purist. Men av fremmedordene du nevner Altrutisker, vet ikke om jeg har stavet dette rett. Hva betyr det? Her er det ord,benevnelser som er helt ukjente for en fattig stakkar. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere har bedre ting å bruke tiden deres på, så jeg velger å si:"sukk"

Dere kan velge å bruke tid på å kommentere det, eller dere kan velge å bruke tiden deres på viktigere ting.

 

KJSommer.

En Purist. I denne overførte betydning, er en person som kun bruker forume til å søke assistanse k oppslag, og ellers ikke engasjerer seg i debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En altruist er noen som gjør en god handling som gavner en annen, uten forventning om belønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Grete. Det er da stor takhøyde her.

 

Men man må jo si fra når det går over en grense. Vi trenger ikke bifalle tull. Hva jeg skulle hete på 1700-tallet ga seg jo selv og trenger ikke en egen tråd.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alt jeg kan si. Ingen advarsler eller klager. Så jeg tramper videre. Om noen ikke liker det, så tror jeg de er av typen som ikke liker ting av prinsipp. De må gjerne melde seg, for er det noe vi trenger i dette landet, så er det folk med guts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at det er du som vokter gensen Odd Annar Tangen. Jeg lurte jo på det en stund. Nettsted. Drevet av skattepenger. Kunne det være Statsministeren? Klngen?

Nå som du har identifisert deg, blir det mye lettere å holde sev til reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.