Gå til innhold
Arkivverket

God fredag! Hva ville du hett på 1700 tallet?


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Dette vert ei avsporing, men kvar gong det vert diskusjonar om kva som skal vere "lov" å diskutere på dette forumet tenkjer eg på den gamle Bagdad-debatten frå 10 år tilbake.

 

Eg meiner å hugse at Oldervoll i si tid understreka at brukarforumet ikkje berre var for slektsgranskarar. Arkivverket er då også opptekne av mange ulike kjelder, og dette dreiar seg om mykje historie som ikkje har med slekt å gjere. Ein kan f. eks. nemne informasjon om eigedom (tinglysing).

 

Eg meiner at forumet fyrst og fremst skal vere ein stad å diskutere for folk med interesse for historie, men eg meiner at ein også treng litt anna for at ikkje forumet skal verte for einspora og kjedeleg. Eg tenkjer også tilbake med glede på avsporingar frå det gamle forumet. Men eg respekterer at det finst andre som meiner det motsette, nemleg at ein skal halde seg strengt til slektsgransking.

 

Elles håpar eg at denne tråden etter kvart dreiar tilbake til det eigentlege temaet. Evt. vidare diskusjon om forumet bør vel gjerast i ein eigen tråd.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre mitt standpunkt tydelig:

1:Man må få lov til å

Mene hva man vil

2: se punkt 2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Grete. Det er da stor takhøyde her.

 

Men man må jo si fra når det går over en grense. Vi trenger ikke bifalle tull. Hva jeg skulle hete på 1700-tallet ga seg jo selv og trenger ikke en egen tråd.

 

Ja, man kan si at denne debatten er tull, men av og til er det fint med debatter som har en annen vri. Denne debatten får en faktisk til å reflektere over navn, oppkalling og hvilke uskrevne lover som gjaldt på 1700-tallet. Og du verden så mange som leser og svarer i denne tråden – så den engasjerer!

 

Jeg irriterer meg over lite, men skal jeg trekke fram noe må det bli debattene som tydelig preges av slektsshoppere. Men jeg har et valg: Jeg forbigår debatten i stillhet eller jeg engasjerer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant.

Jeg er er slektsshopper. En journalisttype.

 

Samtidig føler jeg-hver gang jeg vandrer inn i denne verden- At jeg er nyttig for noen.

 

På hvilken måte kan jeg tjene slektforskersamfunnet

slik at det er gjensidig nyttig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg skaper det mer interesse for forumet med slike tråder som dette her, og jeg jeg er enig med Aase i innlegg 37. Så vil jeg tilbake til temaet. Jeg holder på med Lars/Lasse Jonsen i Spilderdalen i Meløy i Nordland,

og Lars og Lasse ser ut til å være den samme. Er det noen tradisjon for at Lars og Lasse kunne skrives om hverandre på 1700-tallet? Denne personen er tatt opp i eget emne, uten at jeg har fått noe ordentlig svar.

 

Ellers ser jeg ut fra det jeg har skrevet av fra skifter for flere steder i Trøndelag, at det var vanlig å kalle opp barna etter besteforeldre. På noen steder ventet de til den som ble oppkalt døde, før det ble oppkalling.

For eksempel har jeg en Peder Andersen Lillevik på Frosta og kona Siri Andersdatter. De hadde 5 barn, og kalte 2 av sine døtre Ingeborg. Peders mor vet vi het Ingeborg, og kanskje også Siris mor. Begge Ingeborg

levde opp og ble gift(og en av dem ble min formor). Så har jeg også sett at hvis første ektefelle døde, ble denne oppkalt med barn av igjenlevende ektefelle i neste ekteskap. Altså hvis f. Hans Pedersen var gift med

Anne Jensdatter og Anne Jensdatter døde og Hans ble gift pånytt igjen og fikk barn, så skulle da hans datter i det nye ekteskapet hete Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Sånne historier, forankret i tiden som har vært. Det er det som sier noe om det vi har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant.

Jeg er er slektsshopper. En journalisttype.

 

Nei, jeg tror du gir noe tilbake. En slektsshopper bare spør og spør, vil at andre skal finne anene, stiller bare nye spørsmål og prøver ikke å finne ut noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til innlegg 60: Ja vel. Er eneste gangen jeg har sett Lasse skrevet som Lars. Takk for svaret. Dette hjelper meg faktisk videre, for jeg har ikke tort å ta sjansen på Lars og Lasse var den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør nesten ikke tenke på hva jeg i verste fall ville hatt til navn.

Min far het Kristian Bær Mosvold.

”Bær” er en avkortning av Bernhardus – Berent – Bernt etc..Andre i slekta mi tok en "finere" variant, - "Behr".

 

(Det hadde vel rukket med Iver Kristiansen! )

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bidrag fra det ordinære folkedypet, slik Olav Bonesmo ga uttrykk for: Omsatt til 1700-tallet ville jeg blitt hetende Kield Alvsen, men jeg er ikke sikker på om det er denne selvfølgelighet du egentlig spør om i tittelen på dette tema, Camilla Svanøe. Hvis du derimot implisitt i spørsmålstillingen gir oss mulighet til å velge etternavn/slektsnavn blant alle våre forfedre som levde på 1700-tallet, kunne jeg valgt meg Kield Eriksson von Oldenskjöld eller Kield Bengtsson Piscator ! Uansett, jeg er mer enn happy med navnet mitt som det er – og foreløpig er vi 6 generasjoner Halvorsen fra Johan Halvorsen født i 1829.

 

Forøvrig, takk til Torbjørn Igelkjøn for påminnelsen om Slektsforumets tidligere eiers tilnærmet rabiate oppførsel ved å stenge forumet noen dager i mars 2003, sitat: ”Slektsgranskarar er gjester i debattforumet. Debattforumet er mitt og ingen andre sitt. Eg har stilt det tilrådevelde for Digitalarkivet, utan vederlag. No er her gjester som tek seg fridomar eg ikkje tolererer. Difor har eg slått av brukarforumet. Alle tema som ikkje DIREKTE dreier seg om Digitalarkivet eller Statsarkivet i Bergen blir fjerna frå dette forumet. Tenesta kan koma til å bli opna. Dei som har fått det stengt veit kva dei må gjera for å få det opna.” sitat slutt.

 

Noe slikt vil vi forhåpenligvis slippe i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom gardsnavn inngikk i de fleste navn ville jeg sannsynligvis ha hett Maria Torleiv tytãr Kaiskegurra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar mener at dette tema : "gjør oss til tullballer " - og hvem har fullmakt til å fastslå det ? Hvem her har fullmakt til å mene hva som er rett og galt ? Nei ærlig talt det blir da utrolig snevert.

 

Dere som ikke liker slike debatter, kan faktisk bare velge å både overse debattene og la være å svare i de debattene. Mitt inntrykk er at dere gjør tvert i mot, dere nileser disse debattene. Så dere må jo også tydeligvis finne dette interessant.

 

Nei, la oss ha litt takhøyde her, alt for mange som sitter på sine tuer rundt og kritiserer. Vi løser da uansett mange mange slektsnøtter her hver dag, uke og år. Så hvorfor ikke i pose og sekk ?

 

Dette er et morsomt tema, med litt artig skriving, men det er også for mange et nyttig tema. Man får små drypp i navnebrukens historier. Camilla du er så flink til å skape slike debatter, som er artig, reflekterende og nyttig. Fortsett med det.

 

Jeg ville vel hett Anne (evt Lene) Knutsdotter jeg da. Men, når jeg tenker litt på det så lurer jeg på om jeg kanskje hadde hett Ingeborg Knutsdotter. Min farmor het Hilda, min mormor Ingeborg, og jeg er min mor og fars datter nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at dere etterhvert finner ut at dette temaet gjør dere til tullballer.

 

V.h.

Odd Annar

 

.... Og du er tydeligvis keisar Augustus ? God helg i alle fall, med og utan ball :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et litt vanskelig tema, siden forumet knapt har regler for innhold og fordi moderering knapt eksisterer. Uansett - vær så snille å holde dere til sak og ikke person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg! Hilsen Frank Thorsen Solgården u. Vestre Nor

 

... bortsett fra at navnet Frank nok ikke var kjent, men jeg ser at Frants var brukt enkelte steder. Ellers hadde vel mellomnavnet Harald etter to av mine oldefedre kanskje vært mer aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball er vel neppe noe 1700-talls navn, ikke Teoball heller tror jeg.

Men min tipp-tippoldefar født 1797 var en -ball, en Haniball. Det navnet skulle jeg gjerne hatt! Men det er vel litt sent med navneendring når en har rundet 60 :rolleyes:

 

For øvrig er det spennende med personnavn, og min slektsreise med Haniball fra den første kjente i slekta med navnet på slutten av 1500-tallet og til den siste (så langt) som døde i 1953 er en fascinerende reise.

 

 

God helg til alle på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hadde vel blitt Reidarsdatter ( men tror ikke Reidar var ett brukt navn på 1700 tallet ).

 

Mette

 

Reidar fantes som Reier, i hvert fall brukt en del i deler av Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.