Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Jacob Johansen Strand og hans familie i 1801 tellingen?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I 1784 kjøpte Jacob Johansen Ihnsand på auksjon en gård på hjørnet av Sandgaten i Trondheim. 26 år etter, i 1810, selger hans enke Henricke strand den samme gården.

Det er da rimelig og anta at de i 1801 bodde her, men jeg finner dem ikke i 1801 tellingen, hverken i Sandgaten eller noe annet sted!

Jacob, som nå kaller seg Jacob Strand hadde giftet seg med Henriche Pedersdatter Lund i 1668.

I husstanden i Sandgaten antar jeg at følgende personer levde i 1801 (det kan være flere barn i live)

· Jacob Johansen Strand (matros eller jektestyrmann), ca 60 år

· Henriche Pedersdatter (Lund), ca 60 år, hans kone

· Henrich Christian Jacobsen, ca 23 år, hans sønn (fisker eller matros)

· Johanne Jacobsdatter Schmidt, ca 31 år og enke, hans datter

· Ane Regine Schmidt, ca 3 år og hennes datter/hans datterdatter

· Ingeborg Anna Jacobsdatter, 13 år, hans datter

· Karen Henriche Jacobsdatter, 13 år, hans datter

Jeg har bare sjekket databasen på digitalarkivet for 1801 tellingen. Kan de ha falt ut av denne ved registrering, eller er det mest sannsynlig at de ikke er med i 1801 tellingen i det hele tatt?

Er det noen som vet hvordan jeg ev kan sjekke dette, når jeg ikke har mulighet til å reise til arkviet i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Henrik sine 2 eldste barn med mor Gjertrud Isaksdatter Renseth. De fikk 5 barn. Her bruker Henrik etternavnet Strand, men når han gifter seg og døper de 2 eldste barna kaller han seg merkelig nok Henrik (Christian) Lyster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke - foreløpig - funnet spor av familien i 1801. Jeg har opplevd akkurat det samme - i 1900-tellingen for Kristiania - hvor oldeforeldrene mine ikke er funnet, selv etter flere søkevarianter. De hadde tvillingdøtre født i 1897, hvor av den ene var min farmor.

Jeg fant en enke 60 år gammel, Henrikke Pedersen, i Trondheim i 1801, men hun er nok mor til de personene som er nevnt rett etterpå i samme tellingslista og de heter også Pedersen, dvs Hans Pedersen:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434001680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den Henrikke, var jeg inne på også. Men "min" Henrikke ble ikke enke før i 1808, så jeg har avskrevet henne. Dessuten vet jeg at Jacobs og Henrikkes barn nevnt over (og kanskje et par til?), levde i 1801, og dem finner jeg heller ikke i 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider