Gå til innhold
Arkivverket

Tyskerbarna i Norge etter andre verdenskrig.

Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Vi kjenner alle til historiene, om norske jenter som ble gravid med en tysk soldat eller offiser, og dermed fikk et tyskerbarn.

Skammens historie kan en vell kalle dette for i dag.

Loven var vell slik på den tiden, at statsborgerskapet følgte faren, ergo så ble disse barna tyske statsborgere i Norge.

Noen ble jo sammen med mødrene igjen i Tyskland i kaoset i 1945.

Er det noen som vet, når tid denne loven ble forandret, slik at disse barna kunne få norsk statsborgerskap?

Har lest at de kunne søke om dette etter fyllte 18 år. Kjenner noen til hvordan det lovmessige henger sammen?

Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på denne siden Alf Thore Skinstad, og en kan vell bare konstantere, at det tok nesten et halv århundrede før den norske stat våknet. Og en kan jo lure, Norske menn giftet seg jo men tyske kvinner, uten å bli sendt til Tyskland, men motsatt gikk det ikke, Den berømmelige justidsminister Hauge, har nok aldri tenk lenger en til hatet av tyskere. Morgendagen var ikke med i salderingen.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende fikk mine barn norsk "Borgerbrev" i 70-årene direkte etter at loven var blitt endret, slik at barn født av norsk mor (i Norge) kunne søke norsk statsborgerskap, uten at de måtte oppgi sitt opprinnelige statsborgerskap. Dermed fikk vi en del nordmenn med dobbelt statsborgerskap, noe som de fleste myndigheter ellers helst vil unngå. Nederland (og muligens også andre EU-land) innførte da en bestemmelse, at disse barn kunne beholde det nederlandske passet inntil de ble 18 år, for så å kunne søke om 10 år til. Betingelsen var (er vel fortsatt?) at personen måtte bevise minst 3 måneder å ha bodd i Nederland, bl annet for å sikre fortsatt kulturkontakt. JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette hadde jeg kjennskap til Jan, men det jeg egentlig lurer på, ble det gjort en forandring på 50 tallet, slik at barn med tyske fedre kunne få norsk statsborgerskap. Stortinget kuttet jo drastisk ned på alle disse landsvikerne som fekk mange års fengsel, ja livsvarig sådan, kom der noe lettelse for disse barnene på den tiden tro? Mye var jo allerede forsent, og jeg tenker jo med gru på disse stakkars kvinnene som med barn havnet i Øst Tyskland. Det er gått menneskene tenker noe anderledes i dag, det som skjedde dengang var grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torleif

Kanskje litt utenfor tema, men...

Jeg sitter med en 19-siders korrespondanse mellom en norsk mor som skal føde på et Lebensborn-hjem i 1945 og de tyske myndighetene. Også brev fra en gifte tyske soldaten ligger ved. Alle navn har jeg sladdet, men hvis du vil se saksgangen så kan jeg sende deg dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove, det trenges ikke, har prøvd å hjelpe en herre borte i "Unaiten" med norske aner, og han hadde faktisk en tante som ble deponert til Tyskland med sin datter, hans kusine. Og han ble jo litt opprørt over dette, og var mest interesert i, når tid loven ble forandret. Hans tante og kusine kom forøvrig fra en mektig familie, og med noe penger under bordet kom det hjem i 1947-48.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider